Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo
og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen
og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg
Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser
til at Justis- og beredskapsdepartementet i proposisjonen foreslår endringer
i forsikringsavtaleloven som vil gjennomføre EØS-regler som svarer
til deler av Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2016/97 om forsikringsdistribusjon (forsikringsdistribusjonsdirektivet,
gjerne forkortet til IDD). I tillegg viser komiteen til at det foreslås
en omstrukturering av forsikringsavtaleloven og regler om blant
annet erstatning, bevisbyrde og såkalt digitalt førstevalg.
Komiteen viser til at forsikringsformidlingsdirektivet
i sin helhet er gjennomført i norsk rett i forsikringsformidlingsloven,
som gjelder formidling av direkte forsikring og gjenforsikring.
Videre har forsikringsdistribusjonsdirektivet et videre anvendelsesområde
enn forsikringsformidlingsdirektivet og omfatter regler om prekontraktuelle
opplysnings- og rådgivningsplikter overfor forsikringskunder både
ved distribusjon fra forsikringsforetaket selv og ved forsikringsformidling.
I proposisjonen foreslås det å samle disse pliktene i forsikringsavtaleloven.
Forslaget innebærer med dette at viktige regler om kundens rettigheter
overfor forsikringsforetak og forsikringsformidlere samles i én
lov.
Komiteen viser til at det i
proposisjonen foreslås å omstrukturere forsikringsavtaleloven slik
at loven får fem deler: en første, generell del med alminnelige
plikter, en annen, generell del med prekontraktuelle plikter, to
deler om henholdsvis skade- og personforsikringsavtaler og en siste,
generell del med regler om erstatning, frister, klagebehandling
og tilsyn mv.
Komiteen viser til at i likhet
med i den nye finansavtaleloven foreslås det at forsikringsforetaket
skal ha bevisbyrden for at foretakets plikter etter lov og forskrift er
oppfylt. Bestemmelsen gjelder etter forslaget tilsvarende for forsikringsformidlere.
Komiteen viser til viktigheten
av at reglene om digitalt førstevalg ikke ekskluderer enkelte forbrukere fra
kommunikasjon med forsikringsforetakene. Komiteen vil derfor understreke
behovet for at foretakene fortsatt har gode løsninger for forbrukere
som ikke har mulighet til, eller ikke ønsker, å kommunisere digitalt.