1.2 Hovedtrekk i lovforslaget
Det foreslås i proposisjonen
å omstrukturere forsikringsavtaleloven slik at loven får fem deler:
en første, generell del med alminnelige plikter, en annen, generell del
med prekontraktuelle plikter, to deler om henholdsvis skade- og
personforsikringsavtaler og en siste, generell del med regler om
erstatning, frister, klagebehandling og tilsyn mv. Forslaget innebærer
at gjeldende del A og B videreføres med enkelte mindre endringer
som ny tredje og fjerde del i loven. Mens alminnelige bestemmelser
tidligere var samlet i lovens del C, vil det det etter forslaget
være alminnelige bestemmelser i både første, annen og femte del.
Lovforslagets første
del inneholder generelle regler om avtaler om forsikring og forsikringsdistribusjon.
Reglene får dermed i utgangspunktet anvendelse både ved distribusjon
av forsikringsavtaler og etter at avtalen er inngått. Departementet
foreslår i lovforslaget en alminnelig bestemmelse om forsikringsforetakets
og forsikringsformidlerens overordnede plikter. Bestemmelsen slår
fast at forsikringsforetak og forsikringsformidlere skal opptre
ærlig, redelig og profesjonelt for å ivareta kundens interesser
og markedets integritet. Det stilles videre krav om at forsikringsforetak
og forsikringsformidlere skal opptre faglig forsvarlig ut fra de
plikter som gjelder for tjenesten, og det som ellers er avtalt.
Kravet til faglig forsvarlig opptreden lovfester atferdsnormen for
forsikringsforetak og forsikringsformidlere etter det ulovfestede
profesjonsansvaret.
Det foreslås også
regler om produktpakker. Departementet foreslår å innføre et forbud
mot såkalt koblingssalg når forsikring selges som et tillegg til
en vare eller en tjeneste. Det innebærer at det ikke vil være tillatt å
stille som vilkår for kjøp av den andre varen eller tjenesten at
kunden også tegner forsikring. Etter lovforslaget er slike avtalevilkår
ikke bindende for en forbruker. Forslaget innebærer blant annet
at kunden skal få nødvendige opplysninger om hvert element i avtalen
og få opplyst om de ulike elementene i pakken tilbys enkeltvis.
Forslaget til regler
om kommunikasjon bygger på såkalt «digitalt førstevalg». Det innebærer
at forsikringsforetaket eller forsikringsformidleren kan kommunisere
elektronisk med mottakeren uten foregående samtykke dersom det gjøres
på en betryggende måte. Mottakeren har imidlertid rett til å reservere
seg mot elektronisk kommunikasjon, og en forbruker kan alltid be om
å få avtalevilkårene på papir.
Lovforslagets annen
del inneholder både overordnede og mer detaljerte krav til informasjon
og bistand før avtaleinngåelsen. Samlet skal reglene bidra til å
unngå feilsalg og sikre at kunden gis mulighet til å ta en informert
beslutning om å inngå avtale om forsikring. I forlengelsen av de
overordnede pliktene oppstilles særskilte informasjonsplikter før
avtaleinngåelse. Som hovedregel skal opplysningene gis i god tid
før avtalen inngås, og i et skriftlig dokument. De prekontraktuelle
pliktene i annen del retter seg mot forsikringsdistributøren og
vil dermed som hovedregel gjelde for den som distribuerer forsikringen,
uavhengig av om det er et forsikringsforetak eller en forsikringsformidler.
Forsikringsbaserte
investeringsprodukter er forsikringsprodukter som har en utløps-
eller gjenkjøpsverdi som helt eller delvis er gjenstand for markedssvingninger,
og som ikke har pensjon som hovedformål. Ved distribusjon av slike
produkter foreslås det enkelte særlige plikter i annen del. Blant
annet foreslås det å stille særlige krav der en forsikringsdistributør
gir en personlig anbefaling til kunden om slike produkter, og det foreslås
at et tilbud om forsikringsbaserte investeringsprodukter alltid
skal bygge på en personlig anbefaling til kunden.
Lovforslagets tredje
og fjerde del viderefører gjeldende del A og B med enkelte mindre
endringer. Ny tredje og fjerde del skal kun gjelde for henholdsvis
skadeforsikring og personforsikring, og de skal ikke gjelde for avtaler
om kreditt og kausjonsforsikring. Det foreslås også at forsikringsforetakets
informasjonsplikter etter lovens tredje og fjerde del skal gjelde
tilsvarende for forsikringsformidlere. For øvrig er endringene i
gjeldende del A og B i all hovedsak terminologiske.
I lovens femte del
foreslår departementet generelle regler om bevisbyrde, erstatning,
klagebehandling og tilsyn. Gjeldende forsikringsavtalelov har ikke
regler om forsikringsforetakets erstatningsansvar for brudd på pliktene
som gjelder for tjenesten. Det ulovfestede profesjonsansvaret innebærer
imidlertid at både forsikringsforetak og forsikringsformidlere etter
omstendighetene kan holdes ansvarlig for tap som følge av at noen
foretaket kan identifiseres med, har opptrådt uaktsomt. Lovforslagets
regler om erstatning er utformet etter mønster av de tilsvarende
reglene i den nye finansavtaleloven og er ment å kodifisere profesjonsansvaret
for forsikringsforetak og forsikringsformidlere.
I likhet med i den
nye finansavtaleloven foreslås det at forsikringsforetaket skal
ha bevisbyrden for at foretakets plikter etter lov og forskrift
er oppfylt. Bestemmelsen gjelder etter forslaget tilsvarende for
forsikringsformidlere.
Forslaget om å innføre
bestemmelser om erstatning og bevisbyrde og å innta en overordnet
bestemmelse om forsikringsforetaks og forsikringsformidleres alminnelige
plikter er ment å virke rettsavklarende og skal sikre en bedre sammenheng
mellom reglene som gjelder for kontraktsforholdet, og den markedsrettslige
lovgivningen. Dette skal også sikre en mer effektiv gjennomføring
av forsikringsdistribusjonsdirektivet. Endelig er endringsforslagene
ment å sikre en bedre samordning mellom finansavtaleloven og forsikringsavtaleloven,
så langt det er hensiktsmessig.
Det foreslås at lovens
første, annen og femte del i utgangspunktet skal være ufravikelige.
En rekke av lovforslagets plikter kan imidlertid etter forslaget
fravikes ved avtaler om såkalt store risikoer. Flere av reglene
kan også fravikes ved avtale dersom kunden ikke er forbruker. Det
gjelder blant annet reglene om bevisbyrde og erstatning. Adgangen
til å fravike loven utenfor forbrukerforhold etter forslaget her
samsvarer i all hovedsak med adgangen til å fravike reglene i den
nye finansavtaleloven som de aktuelle bestemmelsene er harmonisert
med. Videre foreslås det at enkelte av lovens regler skal gjelde
bare der kunden er forbruker. For bestemmelser som videreføres fra
gjeldende del A og B i forsikringsavtaleloven, videreføres også
adgangen til fravikelighet med enkelte mindre endringer.
I proposisjonen kapittel
20 gjennomgår departementet de økonomiske og administrative konsekvensene
av lovforslaget.