1.2 Bakgrunn og forslag til endringer
Kraftprisen har gjennom
sensommeren og høsten 2021 økt til svært høye nivåer og gitt en
betydelig økning i husholdningenes strømutgifter. Departementet viser
til omtale av bakgrunnen for de ekstraordinære høye prisene i Prop.
44 L (2021–2022) under punkt 2.
Regjeringen har presentert
en rekke tiltak som skal avhjelpe situasjonen, herunder redusert
avgift på elektrisk kraft, økt bostøtte, økte overføringer til kommunene
for merutgifter til økonomisk sosialhjelp, økt stønad til studentene
og tilskudd til Enova for å støtte ENØK-tiltak i husholdningene.
Stortinget har i
tillegg vedtatt en midlertidig strømstønadsordning for husholdninger
som skal kompensere for ekstraordinært høye utgifter til strømforbruk
i perioden fra og med desember 2021 til og med mars 2022. Denne
ordningen er regulert i midlertidig lov av 22. desember 2021 nr.
170 om stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter
(strømstønadsloven). Strømstønadsordningen innebærer at når gjennomsnittlig
månedlig strømpris (elspotpris) i det aktuelle prisområdet overstiger
70 øre per kWt, dekker staten 55 pst. av prisen over dette nivået.
Departementet viser
til at strømprisene i desember økte etter at strømstønadsordningen
ble offentliggjort 11. desember 2021. I Prop. 44 L (2021–2022) er
det i punkt 2.1 vist til at gjennomsnittlig spotpris på elektrisk kraft
i de sørlige områdene i landet (prisområde NO1, NO2 og NO5) i første
del av desember (t.o.m. uke 29) var 151 øre/kWt eksklusiv merverdiavgift.
Gjennomsnittsprisen endte til slutt på 177 øre/kWt.
Prisutsiktene for
første kvartal 2022 har etter nyttår falt noe sammenlignet med hva
prisutsiktene var i desember, men er fremdeles på et høyt nivå.
Departementet mener
det er grunn til å foreslå endringer i strømstønadsordningen som
ytterligere avbøter de økonomiske konsekvensene de høye strømprisene
vinteren 2021/2022 har for husholdningskunder. Departementet foreslår
at stønadsgraden heves fra 55 pst. til 80 pst. for forbruket fra
og med januar 2022 til og med mars 2022.
Når strømkundene
får stønad etter strømstønadsloven, reduseres husholdningenes kostnader
for strøm til elektrisk oppvarming i tråd med stønadsbeløpet. Da
bør også fjernvarmeprisen reduseres tilsvarende. Dette fremgår av
strømstønadsloven § 10 første punktum. Etter annet punktum kan departementet
gi nærmere forskrift til utfylling av bestemmelsen.
I Innst. 102 L (2021–2022)
fra energi- og miljøkomiteen er det lagt inn en flertallsmerknad
der det står:
«Et fjerde flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Rødt, viser til
at strømstøtteordningen også skal omfatte fjernvarmekunder. Dette
flertallet understreker at det skal gjelde både for de som er underlagt
tilknytningsplikt og de som er utenfor tilknytningsplikt.»
I tråd med flertallsmerknaden
bør departementet ha hjemmel for å kunne gi forskrift med nærmere
bestemmelser om prisregulering etter strømstønadsloven uavhengig
av om fjernvarmekundene har tilknytningsplikt eller ikke.
Etter departementets
vurdering bør hjemmelsbestemmelsen i strømstønadsloven § 10 annet
punktum være utformet slik at den dekker alle typer fjernvarmeleverandører.
For å unngå tvil om rekkevidden av forskriftshjemmelen i strømstønadsloven
§ 10 foreslås det at det fremgår av ordlyden at departementet kan
gi forskrift om prisregulering for fjernvarme uten hensyn til om
kunden er underlagt tilknytningsplikt eller ikke.