Innstilling fra familie- og kulturkomiteen om Endringer i statsbudsjettet 2021 under Kulturdepartementet
Dette dokument
- Innst. 74 S (2021–2022)
- Kildedok: Prop. 25 S (2021–2022)
- Utgiver: familie- og kulturkomiteen
- Sidetall: 7
Tilhører sak
Alt om
1. Sammendrag
1.1 Innledning
I proposisjonen legger Kulturdepartementet fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2021.
1.2 Endringsforslag
Kap. 315 Frivillighetsformål
Post 70 Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner
I saldert budsjett 2021 er det bevilget 1,8 mrd. kroner til ordningen. I 2021 har frivillige organisasjoner søkt om kompensasjon på til sammen 1 843 mill. kroner, basert på regnskapstall for 2020. Foreløpige tall fra Lotteri- og stiftelsestilsynet viser at godkjent søknadsbeløp vil bli lavere enn det omsøkte beløpet.
For å kunne gi full innvilgelse av kompensasjon for merverdiavgift til alle godkjente søknader foreslås bevilgningen på posten økt med 35 mill. kroner.
Post 82 Merverdiavgiftskompensasjon ved bygging av idrettsanlegg
Etter utbetaling av tilskudd til alle 532 godkjente søknader gjenstår det et ubenyttet beløp. Bevilgningen foreslås som følge av dette redusert med 4,2 mill. kroner. Forslaget tar høyde for pågående klagesaker.
Post 86 Idrettstiltak
Av bevilgningen på posten i 2021 var det satt av 15 mill. kroner til X Games, jf. Prop. 1 S (2020–2021) Kulturdepartementet. Som følge av smittevernrestriksjoner ifb. covid-19 ble dette arrangementet nedskalert i 2021. Tilskuddet til X Games er som følge av dette redusert til 13 mill. kroner. Resterende beløp på 2 mill. kroner vil bli utbetalt som tilskudd til Foreningen Ridderrennet.
Kap. 323 Musikk og scenekunst
Post 1 Driftsutgifter
Bevilgningen på posten skal blant annet dekke evaluerings- og kvalitetsutviklingsarbeid og andre typer fellestiltak på musikk- og scenekunstområdet i departementets regi. Det er ikke igangsatt evalueringer på området i 2021. Bevilgningen på posten foreslås på bakgrunn av dette redusert med 2,2 mill. kroner.
Post 70 Musikk- og scenekunstinstitusjoner
Nationaltheatret har som en del av forprosjektet om rehabilitering av teatret fått ansvar for å utrede ulike tiltak, herunder en erstatningsscene for Amfiscenen. For å dekke deler av utgiftene ved dette foreslås bevilgningen på posten økt med 1,5 mill. kroner.
Kap. 325 Allmenne kulturformål
Post 75 EUs program for kultur og audiovisuell sektor m.m., kan overføres
Bevilgningen på posten dekker i hovedsak utgifter til norsk deltakelse i EUs kultur- og medieprogram, Kreativt Europa 2021–2027. For 2021 er det bevilget 119,4 mill. kroner for å dekke utgifter ved deltakelse i programmet. Som følge av forsinkelser i oppstarten av programperioden blir utgiftene lavere enn forutsatt i 2021. Bevilgingen foreslås på denne bakgrunn redusert med 49,4 mill. kroner.
Post 77 Stimuleringsmidler til kultur, frivillighet og idrett ifb. covid-19, kan overføres
Den disponible bevilgningen på posten utgjør 6,4 mrd. kroner i 2021.
Søknadsbehandlingen under ordningene er ikke avsluttet, men foreløpige anslag viser at det samlede budsjettbehovet vil være lavere enn tidligere forutsatt. Bevilgningen på posten foreslås av denne grunn redusert med 635 mill. kroner.
Den midlertidige kompensasjonsordningen for kultursektoren er besluttet forlenget ut året. Det samme gjelder den midlertidige tilskuddsordningen for frivillighetssektoren og tilskuddsordningen for publikumsarrangementer av nasjonal verdi i idrettssektoren, jf. Prop. 244 S (2020–2021). Disse ordningene er innrettet slik at man ikke vil være berettiget støtte så lenge myndighetspålagte restriksjoner ikke setter begrensninger på aktivitet eller arrangement.
Forlengelsen av ordningene ut året innebærer at det ikke vil være mulig å fullføre søknadsbehandlingen i inneværende år. Uavhengig av dette vil det være behov for å foreta etterskuddsvise utbetalinger fra ordningene også i 2022. Med bakgrunn i dette foreslås det at bevilgningen på posten gis stikkordet «kan overføres», jf. forslag til vedtak I. Formålet med stikkordet er å sikre at det er mulig å gjennomføre etterskuddsutbetalinger etter årsskiftet knyttet til søknader/aktivitet i 2021.
Post 78 Barne- og ungdomstiltak
For 2021 er det satt av 4 mill. kroner til digitale satsinger på barne- og ungdomskulturfeltet. Av dette skal 1,5 mill. kroner nyttes av Norsk filminstitutt til arbeid med utvikling av et digitalt læringsverktøy til formidling av levende bilder i skolen. Posten foreslås på denne bakgrunn redusert med 1,5 mill. kroner mot tilsvarende økning i bevilgningen til Norsk filminstitutt, jf. omtale under kap. 334 post 1.
Kap. 326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål
Post 1 Driftsutgifter
I forbindelse med utvidelsen av Nasjonalbibliotekets digitaliseringsanlegg i Mo i Rana, og opprettelsen av 70 nye arbeidsplasser, ble budsjettet økt med nærmere 90 mill. kroner i 2020. Midlene er videreført i budsjettet for 2021 og fordelt på post 1 og post 45. Det vil imidlertid være usikkerhet knyttet til utgiftsfordelingen mellom de to postene inntil anlegget står ferdig og ordinær driftsfase er etablert. For 2021 er driftsutgiftene lavere enn antatt og investeringsbehovet tilsvarende høyere. Bevilgningen på post 1 foreslås på denne bakgrunn redusert med 20 mill. kroner, mot tilsvarende økning av bevilgningen på kap. 326 post 45. Bevilgningen på posten foreslås utover dette redusert med 240 000 kroner mot tilsvarende økning på kap. 327 post 70, jf. omtale nedenfor.
Post 45 Større utgiftsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Nasjonalbibliotekets investeringsbehov i 2021 til anlegget i Mo i Rana er høyere enn forutsatt. Dels skyldes dette at utgifter til digitalt sikringsanlegg blir 8,6 mill. kroner høyere enn beregnet, og dels skyldes det at leveransene til prosjekt for reduksjon av brannrisiko med utgift på vel 11 mill. kroner er blitt framskyndet.
Bevilgningen på posten foreslås på denne bakgrunn økt med 20 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen på kap. 326 post 1, jf. omtale under post 1.
Kap. 327 Nidaros domkirkes restaureringsarbeider mv.
Post 21 Spesielle driftsutgifter
Med bakgrunn i at det har vært forsinket framdrift i et større prosjekt, foreslås bevilgningen på posten redusert med 3,6 mill. kroner, mot tilsvarende reduksjon i bevilgningen på kap. 3327 post 3, jf. omtale under posten.
Post 70 Utenlandske krigsgraver i Norge
Bevilgningen på posten er knyttet til at staten har ansvar for å forvalte og vedlikeholde 28 000 utenlandske krigsgraver i Norge. For å ferdigstille enkelte gravplassprosjekter i regi av lokale gravplassmyndigheter er det behov for å øke bevilgningen på posten. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn økt med 240 000 kroner, jf. omtale under kap. 326 post 1.
Kap. 328 Museer og visuell kunst
Post 78 Andre museums- og kulturverntiltak
Som følge av smittevernrestriksjoner ifb. covid-19 har innførselen av kunst fra utlandet, og tilhørende søknader fra museer om dekning av forsikringsutgifter, vært lavere enn antatt i 2021. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 7 mill. kroner.
Kap. 334 Film- og dataspillformål
Post 1 Driftsutgifter
Norsk filminstitutt har fått i oppdrag å videreutvikle sitt pedagogiske filmstudieopplegg til et digitalt læringsverktøy for formidling av levende bilder i skolen. Bevilgningen foreslås som følge av det økt med 1,5 mill. kroner, jf. omtale under kap. 325 post 78.
Norsk filminstitutt bygger om sine lokaler i Dronningens gate. I den forbindelse er det behov for utskiftning til nytt inventar, inkludert støyskjerming og andre støydempende tiltak. For dekning av deler av disse utgiftene foreslås posten økt med 1,9 mill. kroner.
Post 50 Filmfondet
Bevilgningen på posten omfatter tilskudd til filmfeltet, fra utvikling og produksjon til lansering, formidling og tilgjengeliggjøring av audiovisuelt innhold. Bevilgningen foreslås redusert med 3,5 mill. kroner, mot tilsvarende økning under kap. 334 post 73, jf. omtale under post 73.
Post 73 Regionale filmtiltak m.m., kan overføres
Bevilgningen på posten omfatter tilskudd til ulike regionale filmtiltak, herunder Internasjonalt samisk filminstitutt (ISFI). Bevilgningen foreslås økt med 3,5 mill. kroner til dekning av utgifter ved ISFIs prosjekt ÁRRAN 360 under Biennalen i Venezia i 2022, jf. omtale under kap. 334 post 50. Prosjektet innebærer produksjon, visning og profilering av samisk film under biennalen.
Kap. 335 Medieformål
Post 70 Kompensasjon til kommersiell allmennkringkasting
I henhold til avtalen om kommersiell allmennkringkasting skal TV 2 få en årlig kompensasjon oppad begrenset til 135 mill. kroner. Tidligere anslag for 2020 viste at TV 2 hadde langt lavere merkostnader for allmennkringkastingsoppdraget enn maksimalt kompensasjonsbeløp. Bevilgningen på posten ble derfor redusert med 85 mill. kroner ved behandlingen av budsjettendringer i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2021, jf. Prop. 195 S (2020–2021) og Innst. 600 S (2020–2021).
Ved ny gjennomgang har det vist seg at TV 2 likevel har krav på en høyere kompensasjon for 2020. Den samlede kompensasjonen som selskapet har krav på i henhold til avtalen, er på 68,8 mill. kroner, som er 18,8 mill. kroner høyere enn hva som var lagt til grunn ved behandlingen av budsjettendringer i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett. Bevilgningen på posten foreslås på denne bakgrunn økt med tilsvarende beløp.
Post 71 Mediestøtte
Bevilgningen på posten omfatter blant annet tilskudd til samiske aviser. Som følge av at en ny aktør kvalifiserte til tilskudd fra ordningen i 2020, foreslås bevilgningen på posten økt med 2,7 mill. kroner i 2021.
Kap. 337 Kompensasjons- og vederlagsordninger
Post 71 Vederlagsordninger, kan overføres
Bevilgningen på posten skal dekke statens utgifter til vederlagsordninger. Utgiftene på posten blir lavere enn budsjettert. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 1,4 mill. kroner.
Kap. 352 Nedsatt funksjonsevne
Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 71
Bevilgningen på posten skal finansiere forsknings- og utviklingstiltak som er av særlig relevans på området nedsatt funksjonsevne. Flere av prosjektene er blitt forskjøvet i tid, og det er usikkert om midlene kommer til utbetaling i 2021. For å dekke utgiftene ved prosjektene er det behov for at ubenyttede midler i 2021 overføres til 2022. Med bakgrunn i dette foreslås det at stikkordet «kan overføres» tilføyes bevilgningen på posten, jf. forslag til vedtak II.
Post 73 Aktivitetstiltak for personer med nedsatt funksjonsevne
Ved Stortingets behandling av Innst. 600 S (2020–2021), jf. Prop. 195 S (2020–2021), ble det bevilget 19 mill. kroner på posten, hvorav 15 mill. kroner til opprettelse av tilskuddsordning for aktivitetstiltak for personer med funksjonsnedsettelse og 4 mill. kroner til Handikapforbundet.
Etter behandlingen av innkomne søknader til tilskuddsordningen for aktivitetstiltak gjenstår det et ubenyttet beløp på 4,5 mill. kroner. I tråd med formålet for bevilgningen om å legge til rette for økt aktivitet og deltakelse for barn og unge med funksjonsnedsettelse vil gjenstående beløp bli fordelt med 3 mill. kroner til EMPO Media for utvikling av en trenings- og kostholdsapp for personer med utviklingshemming og som tilskudd til en dokumentarserie om utviklingshemmedes historie. I tillegg vil 1,5 mill. kroner bli tildelt Abloom til organisasjonens arbeid med å gi barn og unge med funksjonsnedsettelser bedre tilgang til idretts- og kulturopplevelser.
Kap. 3320 Norsk kulturråd
Post 1 Ymse inntekter
Norsk kulturråd har hatt reduserte inntekter ved arrangement i 2021. Posten foreslås på denne bakgrunn redusert med 0,5 mill. kroner.
Kap. 3323 Musikk og scenekunst
Post 2 Billett- og salgsinntekter
Riksteatret har som følge av smittevernrestriksjoner ifb. covid-19 vært nødt til å avlyse og gjennomføre flere nedskalerte forestillinger i 2021. Dette har gitt lavere inntekter enn forventet. Bevilgningen på posten foreslås på denne bakgrunn redusert med 2,2 mill. kroner.
Kap. 3327 Nidaros domkirkes restaureringsarbeider mv.
Post 1 Ymse inntekter
Som følge av at det utenlandske markedet falt bort med bakgrunn i covid-19, har det vært betydelig færre besøkende i Nidarosdomen og Erkebispegården. Det har gitt lavere inntekter enn budsjettert. Det har ikke vært mulig å redusere utgiftene i samme utstrekning fordi anleggene har vært holdt åpne for norske turister, samt at virksomheten har hatt økte utgifter i den publikumsrettede virksomheten som følge av smitteverntiltakene.
Bevilgningen på posten foreslås på denne bakgrunn redusert med 9,8 mill. kroner.
Post 3 Oppdragsinntekter mv.
Som følge av forsinket framdrift i et større prosjekt foreslås bevilgningen på posten redusert med 3,6 mill. kroner, jf. omtale under kap. 327 post 21.
Kap. 3334 Filmformål m.m.
Post 1 Ymse inntekter
Bevilgningen på posten gjelder bl.a. inntekter som Norsk filminstitutt har fra Cinemateket i Oslo, egenandeler for kurs m.m. Som følge av smitteverntiltak i forbindelse med pandemien er inntektene ved dette betydelig redusert i 2021. Norsk filminstitutt har ikke hatt tilsvarende innsparinger på utgiftssiden, både fordi aktiviteten ivaretas av fast ansatte, og fordi Norsk filminstitutt har hatt merutgifter knyttet til ivaretakelse av smittevern.
Bevilgningen foreslås på bakgrunn av dette redusert med 1,8 mill. kroner.
Kap. 3335 Medieformål
Post 70 Gebyr
Bevilgningen på posten omfatter inntekter ved gebyr for registrering og merking av videogram. Som følge av redusert omsetning av dvd og merking av færre eksemplarer enn tidligere er gebyrinntektene lavere enn forutsatt. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 0,5 mill. kroner.
Kap. 5568 Sektoravgifter under Kulturdepartementet
Post 74 Avgift – forhåndskontroll av kinofilm
Avgiften er knyttet til Medietilsynets oppgave med å aldersklassifisere kinofilmer som skal vises i Norge. Som følge av covid-19 har antallet filmer på kino vært lavere enn normalt, hvilket også har medført lavere inntekter fra avgiften. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 2,4 mill. kroner.
Post 75 Kino- og videogramavgift
Bevilgningen på posten omfatter avgift på omsetning av kinobilletter og avgift på omsetning i næring, jf. § 3 i lov om film og videogram. Smittevernbegrensningene ifb. covid-19 har medført at omsetningen av kinobilletter har vært vesentlig lavere i 2021. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 13,7 mill. kroner.
Andre saker
Gaveforsterkningsordningen
Gaveforsterkningsordningen ble opprettet i 2014 og har i hovedsak vært finansiert av spilleoverskuddet i Norsk Tipping AS til kulturformål. Ordningen innebærer at private pengegaver til kultur- og kunstinstitusjoner blir forsterket gjennom et påslag fra staten på inntil 25 pst. av det private gavebeløpet.
Regjeringen vil avvikle ordningen med virkning fra 1. januar 2022. Dette innebærer at det vil bli utbetalt gaveforsterkning for søknader som er fremmet i tidsrommet 1. juli–31. desember 2021 etter gjeldende retningslinjer for ordningen. Midlene vil bli utbetalt i 2022 fra spilleoverskuddet i Norsk Tipping AS til kulturformål.
2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Marte Eide Klovning og Tobias Hangaard Linge, fra Høyre, Turid Kristensen og Tage Pettersen, fra Senterpartiet, Margrethe Haarr og Åslaug Sem-Jacobsen, fra Fremskrittspartiet, Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra Venstre, lederen Grunde Almeland, støtter regjeringens forslag.
Kap. 315 Frivillighetsformål
Post 70 Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre merker seg at bevilgningen i 2021 på 1,8 mrd. kroner til merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner tilsvarer nesten full kompensasjon for organisasjonene. Disse medlemmer støtter forslaget om å øke bevilgningen med 35 mill. kroner for å sikre full kompensasjon i tråd med de foreløpige tallene fra Lotteri- og stiftelsestilsynet.
Post 82 Merverdikompensasjon ved bygging av idrettsanlegg
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre merker seg at alle godkjente søknader om kompensasjon av merverdiavgift ved bygging av idrettsanlegg er innvilget også i 2021.
Post 86 Idrettstiltak
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre støtter forslaget om å utbetale det resterende beløpet etter reduksjonen av tilskuddet til X Games som tilskudd til Foreningen Ridderrennet.
Kap. 325 Allmenne kulturformål
Post 77 Stimuleringstiltak til kultur, frivillighet og idrett ifb. covid-19, kan overføres
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til de seneste endringene i smittesituasjonen og at regjeringen i den forbindelse har varslet at den legger opp til at de midlertidige støtteordningene som er etablert for kultursektoren, frivilligheten og idretten, skal forlenges til 1. juni 2022. Disse medlemmer legger med dette til grunn at overført, ubrukt bevilgning fra 2021 også skal kunne nyttes til utbetalinger av tilskudd ved forlengelse av støtteordningene i 2022.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre er opptatt av å sikre forutsigbarheten for de som kan søke om stimuleringsmidler til kultur, frivillighet og idrett ifb. covid-19, og støtter at bevilgningen på posten gis stikkordet «kan overføres», slik at innvilgede søknader kan utbetales i 2022.
Andre saker
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil advare mot å legge ned gaveforsterkningsordningen. Ordningen sikrer et større mangfold i finansieringen av kulturfeltet og bidrar til at aktørene får flere finansielle ben å stå på. Siden etableringen i 2014 har ordningen bidratt til at kulturfeltet er tilført over 2,4 mrd. kroner i tillegg til det offentlige bidraget på 25 pst.
3. Komiteens tilråding
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
I statsbudsjettet for 2021 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
|
|
Utgifter |
|
315 |
|
Frivillighetsformål |
|
|
70 |
Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner, økes med |
35 000 000 |
|
|
fra kr 1 803 920 000 til kr 1 838 920 000 |
|
|
82 |
Merverdiavgiftskompensasjon ved bygging av idrettsanlegg, reduseres med |
4 180 000 |
|
|
fra kr 298 973 000 til kr 294 793 000 |
|
323 |
|
Musikk og scenekunst |
|
|
1 |
Driftsutgifter, reduseres med |
2 200 000 |
|
|
fra kr 97 445 000 til kr 95 245 000 |
|
|
70 |
Musikk- og scenekunstinstitusjoner, økes med |
1 500 000 |
|
|
fra kr 2 671 378 000 til kr 2 672 878 000 |
|
325 |
|
Allmenne kulturformål |
|
|
75 |
EUs program for kultur og audiovisuell sektor m.m., kan overføres, reduseres med |
49 400 000 |
|
|
fra kr 119 400 000 til kr 70 000 000 |
|
|
77 |
Stimuleringsmidler til kultur, frivillighet og idrett ifb. covid-19, kan overføres, reduseres med |
635 000 000 |
|
|
fra kr 4 220 000 000 til kr 3 585 000 000 |
|
|
78 |
Barne- og ungdomstiltak, reduseres med |
1 500 000 |
|
|
fra kr 59 752 000 til kr 58 252 000 |
|
326 |
|
Språk- og bibliotekformål |
|
|
1 |
Driftsutgifter, reduseres med |
20 240 000 |
|
|
fra kr 742 863 000 til kr 722 623 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, økes med |
20 000 000 |
|
|
fra kr 53 800 000 til kr 73 800 000 |
|
327 |
|
Nidaros domkirkes restaureringsarbeider mv. |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, reduseres med |
3 600 000 |
|
|
fra kr 7 000 000 til kr 3 400 000 |
|
|
70 |
Utenlandske krigsgraver i Norge, økes med |
240 000 |
|
|
fra kr 3 795 000 til kr 4 035 000 |
|
328 |
|
Museer m.m. |
|
|
78 |
Andre museums- og kulturverntiltak, reduseres med |
7 000 000 |
|
|
fra kr 80 772 000 til kr 73 772 000 |
|
334 |
|
Film- og dataspillformål |
|
|
1 |
Driftsutgifter, økes med |
3 400 000 |
|
|
fra kr 122 257 000 til kr 125 657 000 |
|
|
50 |
Filmfondet, reduseres med |
3 500 000 |
|
|
fra kr 552 835 000 til kr 549 335 000 |
|
|
73 |
Regionale filmtiltak m.m., kan overføres, økes med |
3 500 000 |
|
|
fra kr 122 555 000 til kr 126 055 000 |
|
335 |
|
Medieformål |
|
|
70 |
Kompensasjon til kommersiell allmennkringkasting, økes med |
18 800 000 |
|
|
fra kr 50 000 000 til kr 68 800 000 |
|
|
71 |
Mediestøtte, økes med |
2 700 000 |
|
|
fra kr 428 517 000 til kr 431 217 000 |
|
337 |
|
Kompensasjons- og vederlagsordninger |
|
|
71 |
Vederlagsordninger, kan overføres, reduseres med |
1 420 000 |
|
|
fra kr 227 940 000 til kr 226 520 000 |
|
|
|
Inntekter |
|
3320 |
|
Norsk kulturråd |
|
|
1 |
Ymse inntekter, reduseres med |
500 000 |
|
|
fra kr 4 447 000 til kr 3 947 000 |
|
3323 |
|
Musikk og scenekunst |
|
|
2 |
Billett- og salgsinntekter m.m., reduseres med |
2 200 000 |
|
|
fra kr 15 520 000 til kr 13 320 000 |
|
3327 |
|
Nidaros domkirkes restaureringsarbeider mv. |
|
|
1 |
Ymse inntekter, reduseres med |
9 800 000 |
|
|
fra kr 24 508 000 til kr 14 708 000 |
|
|
3 |
Oppdragsinntekter mv., reduseres med |
3 600 000 |
|
|
fra kr 7 000 000 til kr 3 400 000 |
|
3334 |
|
Filmformål m.m. |
|
|
1 |
Ymse inntekter, reduseres med |
1 820 000 |
|
|
fra kr 6 124 000 til kr 4 304 000 |
|
3335 |
|
Medieformål |
|
|
70 |
Gebyr, reduseres med |
500 000 |
|
|
fra kr 1 200 000 til kr 700 000 |
|
5568 |
|
Sektoravgifter under Kulturdepartementet |
|
|
74 |
Avgift – forhåndskontroll av kinofilm, reduseres med |
2 400 000 |
|
|
fra kr 4 700 000 til kr 2 300 000 |
|
|
75 |
Kino- og videogramavgift, reduseres med |
13 700 000 |
|
|
fra kr 32 000 000 til kr 18 300 000 |
|
Stortinget samtykker i at stikkordet «kan overføres» tilføyes bevilgningen på kap. 352 Nedsatt funksjonsevne, post 21 Spesielle driftsutgifter.
Grunde Almeland |
leder og ordfører |