Bakgrunn
I dokumentet fremmes
følgende forslag:
«Vedtak til midlertidig
lov
om kompensasjonsytelse
for selvstendig næringsdrivende og frilansere som har mistet inntekt
som følge av utbrudd av covid-19
§ 1. Virkeområde
Loven gir bestemmelser
om rett til kompensasjonsytelse for selvstendig næringsdrivende
og frilansere som har mistet personinntekt som følge av utbrudd
av covid-19.
Inntektstap som utløser
rett til andre ytelser til livsopphold, gir ikke rett til kompensasjonsytelse.
Kompensasjonsytelsen kan gis til næringsdrivende og frilansere som
har hatt en nærings- eller frilansvirksomhet i Norge som var startet
opp og aktiv før 1. mars 2020.
Loven får også anvendelse
for personer på Svalbard som er medlemmer av folketrygden i henhold
til folketrygdloven § 2-3.
§ 2. Vilkår for ytelse
Selvstendig næringsdrivende
og frilansere med personinntekt fra næring eller oppdrag på over
0,75 ganger folketrygdens grunnbeløp (G), i aldersgruppen 18–67
år, som etter 12. mars 2020 har mistet hele eller deler av denne
inntekten som følge av utbrudd av covid-19, kan søke om kompensasjonsytelse
etter denne loven.
Kompensasjonsytelsen
ytes ikke til selvstendig næringsdrivende og frilansere som i den
måneden det søkes ytelse for, har arbeidsinntekt, inkludert rett
til trygdeytelser som erstatter bortfalt arbeidsinntekt, på til sammen
6 G eller høyere.
§ 3. Grunnlag for beregning
og ytelsens størrelse
Grunnlaget er den
inntekten kompensasjonsytelsen regnes ut etter. Grunnlaget beregnes
som et årlig beløp.
Grunnlaget for selvstendig
næringsdrivende fastsettes med utgangspunkt i pensjonsgivende årsinntekt
fra næring fra 2019. For selskaper som har startet opp etter 1. januar
2020, inngår inntekter fra næring fra januar og februar 2020 i grunnlaget.
Grunnlaget for frilansere
fastsettes med utgangspunkt i den gjennomsnittlige inntekten som
frilanseren har hatt i oppdrag og som er rapportert til a-ordningen de
siste 12 månedene før mars 2020. For frilansere som startet virksomheten
mellom 1. mars 2019 og 1. mars 2020, legges hele driftsperioden
til grunn.
Maksimalt grunnlag
er 6 G. Arbeidsinntekt, inkludert inntekt som ligger til grunn for
trygdeytelser som erstatter bortfalt arbeidsinntekt, trekkes fra
grensen på 6 G. Det samme gjelder for frilans- eller næringsinntekt det
ikke er søkt kompensasjonsytelse for. Det gis ikke kompensasjon
på et grunnlag større enn differansen mellom 6 G og summen av de
nevnte inntektene.
Kompensasjonsytelsen
gis med 60 prosent av grunnlaget begrenset oppad til 6 G. Ytelsen
gis for fem dager per uke, og dagsatsen er den årlige ytelsen delt
på 260.
§ 4. Avkorting mot inntekt
Inntekter som selvstendig
næringsdrivende og frilanser i stønadsperioden kommer til fradrag
i ytelsen med 60 prosent.
§ 5. Utbetalingsterminer
Ytelsen gis per dag,
og den utbetales etterskuddsvis for den kalendermåneden det er søkt
for.
§ 6. Stønadsperiode
Ytelsen gis fra og
med dag 17 etter dokumentert inntektsbortfall. Ved innvilgning av
nye perioder innvilges ytelsen fra første dag. Ytelsen kan gis for
den perioden loven gjelder.
§ 7. Fremsetting av krav
Krav om ytelse etter
denne loven skal settes frem for Arbeids- og velferdsetaten på den
måten Arbeids- og velferdsdirektoratet bestemmer.
Arbeids- og velferdsdirektoratet
kan fastsette en frist for når krav om ytelse senest må være satt
frem.
§ 8. Saksbehandling
Forvaltningsloven
gjelder med de særregler som er fastsatt i loven her.
Saksbehandlingsreglene
i folketrygdloven §§ 21-3, 21-4, 21-4 a, 21-4 b, 21-4 c, 21-4 d,
21-6 og 21-7 gjelder så langt de passer for saker etter denne loven.
Ved krav om tilbakebetaling
av feilutbetalte ytelser gjelder folketrygdloven § 22-15 tilsvarende.
§ 9. Klage
Vedtak kan påklages
til nærmeste overordnede organ eller til det organ som Arbeids-
og velferdsdirektoratet bestemmer.
Klage settes frem
skriftlig eller muntlig for den enheten som Arbeids- og velferdsdirektoratet
bestemmer.
Fristen for klage
er seks uker.
§ 10. Behandling av personopplysninger
og automatisert saksbehandling
Arbeids- og velferdsetaten
kan behandle personopplysninger, inkludert personopplysninger som
nevnt i personvernforordningen artikkel 9, når dette er nødvendig
for å behandle saker etter denne loven eller gi informasjon om kompensasjonsytelsen
til aktuelle søkere.
Avgjørelser etter
denne loven kan treffes automatisk. Etaten skal fastsette retningslinjer
for automatiserte avgjørelser, inkludert krav til jevnlig kontroll
for å begrense faren for feil. Den registrerte har rett til manuell overprøving
av avgjørelsen.
§ 11. Opplysninger til
bruk ved utredning og produksjon av statistikk
Arbeids- og velferdsetaten
skal ha tilgang til opplysningene om kompensasjonsytelsen i forbindelse
med utredning og produksjon av statistikk på de områdene etaten
administrerer, se arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 4 annet
ledd.
§ 12. Forskrifter
Departementet kan
gi forskrifter til utfylling av bestemmelsene i denne loven. Departementet
kan i forskrift fastsette en lavere kompensasjonsgrad enn det som
følger av § 3 femte ledd.
§ 13. Ikrafttredelse og
opphevelse
Loven trer i kraft
straks.
Loven oppheves 1. januar
2022.»
Det vises
til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslaget.