Justis- og beredskapsdepartementet
foreslår i proposisjonen å forlenge midlertidig lov om innreiserestriksjoner
for utlendinger av hensyn til folkehelsen (innreiserestriksjonsloven)
til 1. mai 2022. Dette innebærer at regjeringen, dersom det er nødvendig
for å trygge folkehelsen ved utbrudd av den allmennfarlige smittsomme
sykdommen covid-19, kan begrense utlendingers rett til innreise
helt frem til denne datoen uten at det kreves et nytt lovvedtak
fra Stortinget. Videre innebærer forslaget en forlengelse av hjemmel
for bortvisning, utvisning og straff som følge av brudd på innreiserestriksjonene,
samt for bortvisning for brudd på regelverk om innreisekarantene
og krav om testing i forbindelse med innreise til Norge.
Departementet understreker
i proposisjonen at forlengelse av innreiserestriksjonsloven ikke
i seg selv innebærer at dagens innreiserestriksjoner vil bli opprettholdt
frem til 1. mai 2022. Loven gir Kongen hjemmel til å fastsette unntak
fra restriksjonene, og restriksjonene skal ikke være mer omfattende
enn hva som er nødvendig og forholdsmessig i lys av den til enhver
tid gjeldende situasjonen. Det pekes i proposisjonen på at siden
våren 2021 har innreiserestriksjonene gradvis blitt lettet gjennom
en rekke forskriftsendringer. Blant annet gjelder det nå unntak
fra innreiserestriksjonene for alle EØS-borgere, utlendinger bosatt
i EØS-området og for tredjelandsborgere med nærmere definerte familiemedlemmer
i Norge. Et økende antall tredjelandsborgere er også unntatt som
følge av at flere lands koronasertifikat godkjennes av EU og Norge,
eller som følge av at smittesituasjonen bedres i hjemlandet. Målet
er at nedtrappingen av innreiserestriksjonene skal fortsette, og
at de etter hvert avvikles helt.
Departementet har
likevel kommet til at det er nødvendig å forlenge innreiserestriksjonsloven
slik at det er hjemmel for innreiserestriksjoner også etter lovens
nåværende opphørsdato, 1. desember 2021. Departementet legger avgjørende
vekt på at det fortsatt er betydelig usikkerhet knyttet til den
videre utviklingen i pandemien internasjonalt, særlig som følge
av at vaksinasjonsgraden fortsatt er lav i mange land, og på at
Helsedirektoratet anbefaler forlengelse.
Departementet har
også vurdert, men foreslår ikke, å forlenge de midlertidige reglene
i kapittel 10 a i lov om utlendingers adgang til riket og deres
opphold her (utlendingsloven) om fjernmøter mv. i Utlendingsnemnda (UNE).
Det vises til proposisjonens pkt. 7 for nærmere omtale.
Det gis i proposisjonens
pkt. 2 en omtale av bakgrunnen for lovforslaget, herunder om smittesituasjonen
og behovet for beredskap, og om innreiserestriksjoner. Det fremgår
at forslaget har vært sendt på høring, med 14 dagers høringsfrist.
I proposisjonens
pkt. 3 redegjøres det for gjeldende rett, herunder om smittevernloven,
covid-19-forskriften, utlendingsloven og -forskriften, midlertidig
lov og forskrift om innreiserestriksjoner og internasjonale forpliktelser.
I proposisjonens
pkt. 4 er det nærmere redegjort for høringsuttalelsene. Det er blant
høringsinstansene ulike syn på departementets forslag om å forlenge
innreiserestriksjonsloven.
I proposisjonens
pkt. 5 fremkommer departementets vurdering, først om behovet for
innreiserestriksjoner og deretter om forslaget om forlengelse av
innreiserestriksjonsloven.
I proposisjonens
pkt. 6 er det redegjort for økonomiske og administrative konsekvenser
av forslaget.
Det vises til proposisjonen
for omtale av punktene over.