4.1.2 Post 30 Nyanlegg og større vedlikehold
Komiteen mener havner og
farleder er viktige for verdiskaping og bosetting langs kysten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i budsjettforliket er foreslått å bevilge 40 mill.
kroner til havner og farleder i tiltakssonen, og flertallet foreslår derfor
å øke bevilgningen på kap. 970 post 30 med 40 mill. kroner sammenlignet
med regjeringens forslag.
Flertallet viser til at regjeringen
har varslet en opprusting av havner og farleder slik at vi kan nå
målene om å få mer gods fra vei til sjø og sikre videre utvikling av
fiskeriavhengige kystsamfunn. Regjeringen vil derfor styrke satsingen
på tiltak innen kyst, havn og farleder.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
budsjett for 2022 som styrker avsetningen til havner og farleder
med 310 mill. kroner. Med en svært lang kystlinje med mye aktivitet,
blant annet med den viktige godstransporten på sjøveien, må det
derfor satses mer på kystinfrastruktur. Den økte avsetningen vil
muliggjøre planlegging og oppstart av mange viktige tiltak lang
kysten, herunder utdyping av Ballstad havn i Lofoten, utdyping av
Karmsundet ved bortsprenging av Trollholmen, utbedring av innseilingen
til Arendal havn og mudring av Borg havn i Hvaler, Fredrikstad og Sarpsborg.
Stad skipstunnel
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Stad skipstunnel er et viktig prosjekt for skipsfarten langs
kysten og for regionalt næringsliv. Stortinget vedtok tidligere
i år kostnadsramme for prosjektet. Videre merker disse medlemmer seg at Stad
skipstunnel har forsinket fremdrift, og at bevilgningene derfor
er redusert for 2022. Disse
medlemmer forutsetter at prosjektet går videre som planlagt,
og at Stortinget blir orientert fortløpende ved endringer i fremdrift.
U-864: Ubåtvraket ved Fedje
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er fornøyd med at det jobbes grundig med grunnlagsdokumentet for
U-864, og tar til etterretning den utsatte fristen og de økte kostnadene
som nå er varslet for å få frem et dokument som angir alle forhold
omkring vraket. Flertallet imøteser den
nedsatte komiteens endelige sluttrapport og regjeringens konklusjoner
til videre arbeid.
Komiteens medlemmer
fra Høyre fremmer på bakgrunn av dette følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag til
videre behandling av U-864 basert på den faglige vurderingen gjort
av den nedsatte komiteen.»