3.10.10 Post 72 Kjøp av riksveiferjedriften
Komiteen merker seg at det
foreslås å innføre bruttobudsjettering som innebærer at utgiftene
og inntekter budsjetteres hver for seg. Komiteen mener det nå må
stilles krav til null- eller lavutslippsteknologi i alle anbud for
riksveiferjedrift.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, merker seg at fergetaksten ville
steget med 12,7 pst. med forslaget til statsbudsjett i Prop. 1 S
(2021–2022).
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at i Prop. 1 S Tillegg 1 (2021–2022) foreslår regjeringen
å øke bevilgningen med 489,8 mill. kroner sammenlignet med Prop.
1 S (2021–2022). Det vil gi fergetakstene en ytterligere reduksjon
på 11,7 pst. i forhold til dagens nivå, og dermed ligge nominelt
på 30 pst. under takstnivået som gjaldt 1. januar 2021.
Dette flertallet påpeker
at med regjeringen Solbergs budsjettforslag ville fergetakstene
vært 27,5 pst. høyere enn det dagens regjering legger opp til.
Dette flertallet viser til
at regjeringen vil legge fram en proposisjon til Stortinget om fergebillettering til
rask behandling med hensikt om å få på plass et nødvendig lovvedtak
før 1. januar 2022.
Dette flertallet mener det
er en viktig oppgave å sørge for et godt fergetilbud og sikre at
overføringene til fylkeskommunal fergedrift samsvarer bedre med
behovet de reisende og næringslivet har. Dette flertallet viser til
at regjeringen nå har startet arbeidet med å få til en ordning med
gratis ferge for øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet,
og gjøre alle fergesamband med under 100 000 passasjerer årlig gratis.
Dette flertallet viser til
at flere fergestrekninger er erstattet med bilførende hurtigbåter,
og at disse i praksis er fergetilbudet for flere øysamfunn og kystsamfunn
som ikke er koblet til øvrig veinett. Dette flertallet legger til
grunn at regjeringen sikrer at også kjøretøy som bruker bilførende
hurtigbåter får den varslede reduksjonen i fergepris som de øvrige
fergebrukerne fra 1. januar 2022. Dette flertallet viser til
at anbud i fylkeskommunal ferge- og båttrafikk så langt det lar
seg gjøre skal baseres på nullutslippsteknologi, og at fylkeskommunene
skal kompenseres for merkostnadene knyttet til dette.
Dette flertallet viser til
at kompensasjonene til fylkeskommunene skal bidra til at tilbudet
til de reisende ikke svekkes som følge av overgangen til nullutslippsteknologi.
Komiteens medlemmer
fra Høyre merker seg at øysamfunn som bare har rutedrift med
hurtigbåt, og ikke ferje eller bilførende hurtigbåter, ikke vil
få takstreduksjoner med regjeringens opplegg. Dette vil føre til
en diskriminering og skjevfordeling av goder der øysamfunn uten
mulighet til korrespondanse med bil vil oppleve vesentlig større
ulempe i forhold til øysamfunn som også har tilgang på bilførende
ferjer og hurtigbåter. Disse medlemmer merker seg
at det bare i Nordland er 79 steder der kun hurtigbåter kan legge
til.
Disse medlemmer merker seg
at det i tilleggsproposisjonen kap. 1320, post 72 Tilskudd til riksveiferjedriften,
foreslås bevilget 483 mill. kroner til takstreduksjoner i riks-
og fylkesveiferjedriften, fordelt med en økning på kap. 1320 post
72 og kap. 572 post 60 og en inntektsreduksjon på kap. 4320 post
4. Videre merker disse
medlemmer seg at det i regjeringens politiske plattform er
et mål å halvere takstene på riks- og fylkesveiferjer i løpet av
fireårsperioden. Disse
medlemmer viser videre til at Statens vegvesen har fått i
oppdrag å foreta en helhetlig gjennomgang av takst- og rabattstrukturen
i ferjedriften og levere et forslag til Samferdselsdepartementet
i 2022.
Disse medlemmer fremmer på
bakgrunn av dette følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et helhetlig opplegg
for takst- og rabattstruktur for ferjedrift, både på riksvei- og fylkesveiferjer.»
Disse medlemmer vil
likevel påpeke at det gjennom reduksjoner i ferjekostnader kan føre
til konkurranseulemper for de øykommuner som bare har tilløp fra
hurtigbåt.
Disse medlemmer fremmer på
bakgrunn av dette følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvordan konkurranseulempene for øysamfunn
som bare har tilløp med hurtigbåt, kan utjevnes i forhold til øysamfunn som
nå får reduserte transportkostnader i form av reduserte ferjepriser,
og komme tilbake til Stortinget med en sak i revidert nasjonalbudsjett
2022.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet merker seg at billetteringsløsningene
som ble innført under koronapandemien, er robuste, og de tekniske
sidene ved løsningene fungerer godt. Disse løsningene har vært basert
på regulering i midlertidig lov om billettering på ferje som følge
av utbrudd av covid-19. Den midlertidige loven oppheves 1. januar
2022.
Disse medlemmer fremmer på
bakgrunn av dette følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gå i dialog med ferjeselskapene med mål om å gjøre
det midlertidige billetteringssystemet som har vært under pandemien, permanent.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre merker seg at det i forliket mellom regjeringspartiene
og Sosialistisk Venstreparti er lagt inn følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen legge til grunn at anbud i fylkeskommunal ferje- og
båttrafikk så langt det lar seg gjøre skal baseres på nullutslippsteknologi,
og kompensere fylkeskommuner for merkostnader knyttet til dette.»
Disse medlemmer forstår bransjen
dithen at det nå er mulig å bestille nullutslippsfartøy både med batteri
og med energibærere som hydrogen/ammoniakk, og at det derfor ikke
er tekniske begrensninger for å få nullutslippsfartøy på plass.
Videre merker disse medlemmer seg
at det ikke er lagt inn midler i budsjettet til å dekke opp kostnader
som fylkeskommunene har med dette ut over det regjeringen Solberg
har lagt til rette for.
Disse medlemmer fremmer på
bakgrunn av dette følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen senest i revidert nasjonalbudsjett for 2022 gjøre
rede for hvordan fylkeskommuner og riksveisamband skal kompenseres
for merkostnadene ved å sette nullutslippsfartøy i bestilling.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
budsjett for 2022 som foreslår å halvere ferjetakstene på riks-
og fylkesveiferjer sammenliknet med takstene 1. januar 2021. Til
formålet settes det av 640 mill. kroner, fordelt på 1320.72, 4320.04
og 572.60.
Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet i revidert nasjonalbudsjett for 2021 fikk
gjennomslag for å redusere ferjeprisene med 25 pst. ut året. Halveringen
fra 1. januar 2022 er neste steg på opptrappingen mot gratis riks-
og fylkesveiferjer.