Søk

Innhold

9. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.

Komiteen viser til proposisjonen og til merknadene, og rår Stortinget til å gjøre slike

vedtak:
A.
Rammeområde 19
Tilfeldige utgifter og inntekter
I

På statsbudsjettet for 2022 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter

4 750 155 000

Totale utgifter

4 750 155 000

Inntekter

5309

Tilfeldige inntekter

29

Ymse

400 000 000

Totale inntekter

400 000 000

II
Fullmakt til postering mot mellomværendet med statskassen

Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2022 kan gi Kystverket fullmakt til å postere a konto innbetalinger som Kystverket mottar knyttet til oljevernaksjoner mv. mot mellomværendet med statskassen. Når endelig oppgjør er avklart, gjøres mellomværendet opp og inntektsføres på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29 Ymse.

III
Inntekter ved tildeling av tillatelser

§ 1 Fra 1. januar 2022 kan det med hjemmel i lov 4. juli 2003 nr. 83 om elektronisk kommunikasjon § 12-2 kreves vederlag til statskassen ved tildeling av tillatelser.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet kan gi forskrift om beregning og betaling av beløpet.

§ 2 Fra 1. januar 2022 kan det med hjemmel i lov 17. juni 2005 nr. 79 om akvakultur § 7 kreves vederlag til statskassen ved tildeling av tillatelser.

Nærings- og fiskeridepartementet kan gi forskrift om beregning og betaling av beløpet.

B.
Rammeområde 20
Stortinget, finansadministrasjon mv.
I

På statsbudsjettet for 2022 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

41

Stortinget

1

Driftsutgifter

1 018 485 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

2 400 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

147 400 000

50

Sannhets- og forsoningskommisjonen

10 000 000

70

Tilskudd til partigruppene

210 600 000

72

Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek

1 500 000

73

Kontingenter, internasjonale delegasjoner

16 500 000

74

Reisetilskudd til skoler

5 400 000

1600

Finansdepartementet

1

Driftsutgifter

415 521 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

101 700 000

70

Forskning på og allmennopplysning om finansmarkedet

13 900 000

1602

Finanstilsynet

1

Driftsutgifter

439 960 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

35 300 000

1605

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring

1

Driftsutgifter

899 309 000

22

Opplæringskontoret OK stat

9 248 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

17 500 000

1610

Tolletaten

1

Driftsutgifter

1 622 307 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

166 700 000

1618

Skatteetaten

1

Driftsutgifter

7 210 611 000

21

Spesielle driftsutgifter

264 800 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

616 800 000

23

Spesielle driftsutgifter, a-ordningen

97 638 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

143 400 000

70

Tilskudd

6 433 000

1619

Skatteklagenemnda

1

Driftsutgifter

72 090 000

1620

Statistisk sentralbyrå

1

Driftsutgifter

647 753 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

244 194 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

3 600 000

1632

Kompensasjon for merverdiavgift

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning

28 900 000 000

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning

2 280 000 000

1633

Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

9 100 000 000

1645

Statlig garantiordning for lån til små og mellomstore bedrifter

23

Spesielle driftsutgifter til administrasjon av statlig garantiordning for små og mellomstore bedrifter

4 000 000

1650

Statsgjeld, renter mv.

89

Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

10 250 600 000

Totale utgifter

64 975 649 000

Inntekter

3041

Stortinget

1

Salgsinntekter

5 700 000

3

Leieinntekter

2 300 000

4600

Finansdepartementet

2

Diverse refusjoner

200 000

4602

Finanstilsynet

3

Saksbehandlingsgebyr

12 800 000

86

Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr mv.

500 000

4605

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring

1

Økonomitjenester

183 800 000

2

Opplæringskontoret OK stat

14 300 000

4610

Tolletaten

1

Særskilt vederlag for tolltjenester

7 600 000

2

Andre inntekter

2 200 000

4

Diverse refusjoner

1 100 000

5

Refusjon fra Avinor AS

26 300 000

85

Tvangsmulkt og overtredelsesgebyr

23 000 000

4618

Skatteetaten

1

Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr

37 300 000

3

Andre inntekter

6 300 000

5

Gebyr for utleggsforretninger

107 800 000

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

4 500 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

3 000 000

85

Inngått på tapsførte lån mv.

240 000 000

86

Bøter, inndragninger mv.

1 853 000 000

87

Trafikantsanksjoner

60 000 000

88

Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret

230 000 000

89

Overtredelsesgebyr

6 100 000

4620

Statistisk sentralbyrå

2

Oppdragsinntekter

253 194 000

85

Tvangsmulkt

10 000 000

5351

Overføring fra Norges Bank

85

Overføring

10 113 000 000

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift

30

Avskrivninger

1 613 000 000

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift

80

Renter av statens faste kapital

1 969 450 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

200 000

82

Av innenlandske verdipapirer

925 000 000

83

Av alminnelige fordringer

120 000 000

84

Av driftskreditt til statsbedrifter

334 450 000

86

Renter av lån til andre stater

100 000

89

Garantiprovisjon

43 500 000

Totale inntekter

18 209 694 000

II
Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2022 kan:

  • 1.

    overskride bevilgningen under

    mot tilsvarende merinntekter under

    kap. 41 post 1

    kap. 3041 post 1

    kap. 1600 postene 1 og 21

    kap. 4600 post 2

    kap. 1605 post 1

    kap. 4605 post 1

    kap. 1605 postene 1 og 22

    kap. 4605 post 2

    kap. 1610 post 1

    kap. 4610 postene 1, 4 og 5

    kap. 1618 post 1

    kap. 4618 post 3

Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • 2. overskride bevilgningen til oppdragsvirksomhet på kap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post 21 Spesielle driftsutgifter, med et beløp som tilsvarer merinntektene på kap. 4620 Statistisk sentralbyrå, post 2 Oppdragsinntekter.

Ubrukte merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med ved utregning av overførbart beløp på posten.

Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633 post 1.

III
Bestillingsfullmakter

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2022 kan foreta bestillinger utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1610

Tolletaten

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

40 mill. kroner

1618

Skatteetaten

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

35 mill. kroner

IV
Fullmakt til å pådra staten forpliktelser i investeringsprosjekter

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2022 kan gjennomføre investeringsprosjekter innenfor kostnadsrammer som vist nedenfor:

Betegnelse

Etat

Samlet ramme

Dialogbasert skattemelding (Sirius)

Skatteetaten

772,8 mill. kroner

Nytt IT-system for merverdiavgift (Memo)

Skatteetaten

646,6 mill. kroner

OTP og deling av data

Skatteetaten m.fl.

137,3 mill. kroner

Modernisering av innkreving – steg 1

Skatteetaten m.fl.

1 864,0 mill. kroner

Treff-prosjektet

Tolletaten

838,3 mill. kroner

Fullmaktene gjelder også forpliktelser som pådras for senere budsjettår og innenfor kostnadsrammene for prosjektene. Finansdepartementet gis fullmakt til å prisjustere kostnadsrammene i senere år.

V
Garantifullmakt

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2022 kan gi garanti for grunnkapitalen til Den nordiske investeringsbank innenfor en samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 1 617 872 455 euro.

VI
Fullmakt til å dekke utgifter til videre bobehandling

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2022 kan bestemme at det under ordningen med oppfølging av statens krav i konkursbo pådras forpliktelser utover gitte bevilgninger, men slik at totalrammen for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger 44,9 mill. kroner. Utbetalinger dekkes av bevilgningen under kap. 1618 Skatteetaten, post 21 Spesielle driftsutgifter.

VII
Fullmakt til å rette opp uoppklarte differanser og feilposteringer i tidligere års statsregnskap

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2022 i enkeltsaker kan korrigere uoppklarte differanser i regnskapene og feilposteringer i statsregnskapet som gjelder tidligere års regnskaper, ved postering over konto for forskyvninger i balansen i statsregnskapet i det inneværende års regnskap. Fullmakten gjelder inntil 1 mill. kroner.

VIII
Nettoposteringsfullmakt

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2022 kan trekke direkte utgifter i forbindelse med auksjonssalg fra salgsinntektene før det overskytende inntektsføres under kap. 4610 Tolletaten, post 2 Andre inntekter.

IX
Fullmakt til postering mot mellomværendet med statskassen

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2022 kan gi Skatteetaten fullmakt til å:

  • 1. inntektsføre statens andel av skatteinngangen i statsregnskapet i samme periode som dette blir rapportert fra skatteregnskapet, og mot skatteregnskapets mellomværende med statskassen. Mellomværendet utlignes i påfølgende periode når oppgjøret blir overført fra skatteregnskapet.

  • 2. føre uplasserte innbetalinger mot mellomværendet med statskassen. Etter at kravene er fastsatt og registrert i regnskapssystemet, blir innbetalingene resultatført i statsregnskapet og mellomværendet utlignet.

  • 3. føre midler Skatteetaten har krevet inn på vegne av andre aktører, mot mellomværendet med statskassen i de tilfeller Skatteetaten sender midlene videre. Mellomværendet utlignes i perioden Skatteetaten sender midlene videre til aktuell aktør.

C.
Rammeområde 22
Utbytte mv.
I

På statsbudsjettet for 2022 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Inntekter

5616

Kommunalbanken AS

85

Aksjeutbytte

646 000 000

5625

Renter og utbytte fra Innovasjon Norge

80

Renter på lån fra statskassen

190 000 000

81

Rentemargin, innovasjonslåneordningen

21 000 000

82

Låneordning for pakkereisearrangører - renter

2 400 000

85

Utbytte, lavrisikolåneordningen

100 000 000

5631

Aksjer i AS Vinmonopolet

85

Statens overskuddsandel

146 400 000

86

Utbytte

2 000

5652

Statskog SF - renter og utbytte

85

Utbytte

16 750 000

5656

Aksjer under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning

85

Utbytte

25 690 800 000

5680

Statnett SF

85

Utbytte

975 000 000

5685

Aksjer i Equinor ASA

85

Utbytte

13 000 000 000

5692

Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank

85

Utbytte

104 100 000

5693

Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv.

85

Utbytte fra Folketrygdfondet

300 000

Totale inntekter

40 892 752 000

D.
Øvrige vedtak
a.
Statens pensjonsfond utland
I

På statsbudsjettet for 2022 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

2800

Statens pensjonsfond utland

50

Overføring til fondet

277 511 000 000

Totale utgifter

277 511 000 000

Inntekter

5800

Statens pensjonsfond utland

50

Overføring fra fondet

300 076 486 000

Totale inntekter

300 076 486 000

b.
Lånetransaksjoner mv.
I

På statsbudsjettet for 2022 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

100

Utenriksdepartementet

90

Lån til norske borgere i utlandet

360 000

162

Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

95

Norfund - grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

1 239 864 000

96

Norfund klimainvesteringsfond - kapitalinnskudd

750 000 000

505

Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

90

Utlån, overslagsbevilgning

11 400 000 000

922

Romvirksomhet

95

Egenkapital Space Norway AS

82 700 000

950

Forvaltning av statlig eierskap

90

Kapitalinnskudd, Nysnø Klimainvesteringer AS

325 000 000

91

Kapitalinnskudd, Investinor AS

92 000 000

92

Lån til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS

85 000 000

2410

Statens lånekasse for utdanning

90

Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning

34 954 868 000

2412

Husbanken

90

Nye lån, overslagsbevilgning

21 131 000 000

2421

Innovasjon Norge

90

Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning

61 600 000 000

2429

Eksportkredittordningen

90

Utlån

6 000 000 000

2460

Eksportfinansiering Norge

90

Utbetaling ifølge trekkfullmakt - alminnelig garantiordning

3 000 000 000

2800

Statens pensjonsfond utland

96

Finansposter overført til fondet

70 000 000 000

Totale utgifter

210 660 792 000

Inntekter

3100

Utenriksdepartementet

90

Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet

318 000

3505

Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

90

Tilbakebetaling av lån

10 300 000 000

3732

Regionale helseforetak

90

Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007

632 300 000

3950

Forvaltning av statlig eierskap

90

Avdrag på lån, Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS

17 900 000

96

Salg av aksjer

25 000 000

4312

Avinor AS

90

Avdrag på lån

444 400 000

4322

Svinesundsforbindelsen AS

91

Aksjekapital

135 000

5310

Statens lånekasse for utdanning

90

Redusert lån og rentegjeld

12 806 848 000

93

Omgjøring av utdanningslån til stipend

7 284 547 000

5312

Husbanken

90

Avdrag

12 832 000 000

5325

Innovasjon Norge

90

Avdrag på utestående fordringer

60 800 000 000

92

Låneordning for pakkereisearrangører - avdrag

20 000 000

5329

Eksportkredittordningen

90

Avdrag på utestående fordringer

9 900 000 000

5341

Avdrag på utestående fordringer

95

Avdrag på lån til andre stater

700 000

5460

Eksportfinansiering Norge

90

Avdrag på utestående utbetaling ifølge trekkfullmakt

1 000 000

5999

Statslånemidler

90

Lån

95 595 644 000

Totale inntekter

210 660 792 000

II
Fullmakt til overskridelse

Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2022 kan overskride bevilgningen under kap. 100 Utenriksdepartementet, post 90 Lån til norske borgere i utlandet, ved behov for bistand fra aktuelle transportselskaper ved evakuering av norske borgere i kriserammede land. Fullmakten gjelder i de tilfeller og på de betingelser som gjelder for denne typen bistand.

III
Forskudd på rammetilskudd

Stortinget samtykker i at Kommunal- og distriktsdepartementet i 2022 kan utgiftsføre uten bevilgning:

  • 1. inntil 350 mill. kroner på kap. 571 Rammetilskudd til kommuner, post 90 Forskudd på rammetilskudd som forskudd på rammetilskudd for 2023 til kommuner.

  • 2. inntil 150 mill. kroner på kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner, post 90 Forskudd på rammetilskudd som forskudd på rammetilskudd for 2023 til fylkeskommuner.

IV
Husbankens låneramme

Stortinget samtykker i at Husbanken i 2022 kan gi tilsagn om lån for 21 mrd. kroner. Lånene vil bli utbetalt i 2022 og senere år.

V
Utbetalinger under garantiordninger (trekkfullmakter)

Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2022 kan:

  • 1. foreta utbetalinger til Eksportfinansiering Norge uten bevilgning i den utstrekning behovet for utbetalinger under alminnelig garantiordning overstiger innestående likvide midler tilknyttet ordningen, men slik at saldoen for nytt og gammelt trekk på trekkfullmaktskontoen ikke overstiger 18 000 mill. kroner. Utbetalinger på trekkfullmakten posteres under kap. 2460 Eksportfinansiering Norge, post 90 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – alminnelig garantiordning.

  • 2. foreta utbetalinger til Eksportfinansiering Norge uten bevilgning i den utstrekning behovet for utbetalinger under byggelånsgarantiordningen overstiger innestående likvide midler tilknyttet ordningen, men slik at saldoen for nytt og gammelt trekk på trekkfullmaktskontoen ikke overstiger 600 mill. kroner. Utbetalinger på trekkfullmakten posteres under kap. 2460 Eksportfinansiering Norge, post 91 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – byggelånsgarantiordning.

  • 3. foreta utbetalinger til Eksportfinansiering Norge uten bevilgning i den utstrekning behovet for utbetalinger under Garantiordning for kjøp av skip fra verft i Norge til bruk i Norge (skipsgarantiordningen) overstiger innestående likvide midler tilknyttet ordningen, men slik at saldoen for nytt og gammelt trekk på trekkfullmaktskontoen ikke overstiger 150 mill. kroner. Utbetalinger på trekkfullmakten posteres under kap. 2460 Eksportfinansiering Norge, post 92 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – skipsgarantiordning.

VI
Fullmakt til å overskride

Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2022 kan:

  • 1. overskride bevilgningen under kap. 2429 Eksportkredittordningen, post 90 Utlån, men slik at utlån i 2022 ikke overstiger 26 mrd. kroner.

  • 2. overskride bevilgningen under kap. 922 Romvirksomhet, post 95 Egenkapital Space Norway AS innenfor en totalramme på 101 mill. USD.

VII
Fullmakt til å utgiftsføre uten bevilgning

Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2022 kan utgiftsføre uten bevilgning under kap. 2440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, post 90 Lån til Norpipe Oil AS, inntil 25 mill. kroner til utlån til Norpipe Oil AS.