Søk

Innhold

6. Statsbudsjettets 90-poster

6.1 Oversikt over statsbudsjettets 90-poster

Tabell 6.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive 90-poster, jf. Prop. 1 S (2021–2022) med Tillegg 1

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S (2021-2022) med Tillegg 1

Utgifter

Utenriksdepartementet

100

Utenriksdepartementet

90

Lån til norske borgere i utlandet

360 000

162

Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

95

Norfund - grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

1 239 864 000

96

Norfund klimainvesteringsfond - kapitalinnskudd

750 000 000

Kommunal- og distriktsdepartementet

505

Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

90

Utlån, overslagsbevilgning

11 400 000 000

Nærings- og fiskeridepartementet

922

Romvirksomhet

95

Egenkapital Space Norway AS

82 700 000

950

Forvaltning av statlig eierskap

90

Kapitalinnskudd, Nysnø Klimainvesteringer AS

325 000 000

91

Kapitalinnskudd, Investinor AS

92 000 000

92

Lån til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS

85 000 000

Statsbankene

2410

Statens lånekasse for utdanning

90

Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning

34 954 868 000

2412

Husbanken

90

Nye lån, overslagsbevilgning

21 131 000 000

2421

Innovasjon Norge

90

Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning

61 600 000 000

2429

Eksportkredittordningen

90

Utlån

6 000 000 000

Statens forretningsdrift

2460

Eksportfinansiering Norge

90

Utbetaling ifølge trekkfullmakt - alminnelig garantiordning

3 000 000 000

Statens pensjonsfond utland

2800

Statens pensjonsfond utland

96

Finansposter overført til fondet

70 000 000 000

Sum utgifter

210 660 792 000

Inntekter

Inntekter under departementene

3100

Utenriksdepartementet

90

Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet

318 000

3505

Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

90

Tilbakebetaling av lån

10 300 000 000

3732

Regionale helseforetak

90

Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007

632 300 000

3950

Forvaltning av statlig eierskap

90

Avdrag på lån, Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS

17 900 000

96

Salg av aksjer

25 000 000

4312

Avinor AS

90

Avdrag på lån

444 400 000

4322

Svinesundsforbindelsen AS

91

Aksjekapital

135 000

5310

Statens lånekasse for utdanning

90

Redusert lån og rentegjeld

12 806 848 000

93

Omgjøring av utdanningslån til stipend

7 284 547 000

5312

Husbanken

90

Avdrag

12 832 000 000

5325

Innovasjon Norge

90

Avdrag på utestående fordringer

60 800 000 000

92

Låneordning for pakkereisearrangører - avdrag

20 000 000

5329

Eksportkredittordningen

90

Avdrag på utestående fordringer

9 900 000 000

5341

Avdrag på utestående fordringer

95

Avdrag på lån til andre stater

700 000

Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv.

5460

Eksportfinansiering Norge

90

Avdrag på utestående utbetaling ifølge trekkfullmakt

1 000 000

Statslånemidler

5999

Statslånemidler

90

Lån

95 595 644 000

Sum inntekter

210 660 792 000

Netto

0

6.2 Kap. 100 Utenriksdepartementet

6.2.1 Post 90 Lån til norske borgere i utlandet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.3 Kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

6.3.1 Post 95 Norfund – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.3.2 Post 96 Norfund klimainvesteringsfond – kapitalinnskudd

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.4 Kap. 505 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

6.4.1 Post 90 Utlån, overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.5 Kap. 922 Romvirksomhet

6.5.1 Post 95 Egenkapital Space Norway AS

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.6 Kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap

6.6.1 Post 90 Kapitalinnskudd, Nysnø Klimainvesteringer AS

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett legger opp til å avvikle Nysnø Klimainvesteringer, da disse medlemmer legger til grunn at det er tilstrekkelig med privat risikokapital i sektoren. Disse medlemmer støtter derfor ikke bevilgningen på 325 mill. kroner på denne posten.

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative budsjett, der Rødt foreslår å ikke tilføre Nysnø mer risikokapital.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett, der Miljøpartiet De Grønne foreslår å øke Nysnøs kapitaltilgang med 500 mill. kroner over kap. 950 post 90, dette fordi Nysnøs bidrag til å fremme ny teknologi i overgangen fra teknologiutvikling til kommersialisering er viktig for å skape ny, grønn næringsutvikling. Av den grunn er også risikokapitalen under kap. 950 post 52 foreslått økt med 400 mill. kroner i Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett.

6.6.2 Post 91 Kapitalinnskudd, Investinor AS

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.6.3 Post 92 Lån til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.7 Kap. 951 (Nytt) Kapitalfond for mineralnæringen

6.7.1 Post 90 Kapitalfond

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett med forslag om å opprette et eget kapitalfond for mineralnæringen. Disse medlemmer viser til at Norge er rikt på mineraler, og at det er viktig å bidra med kapital for å kunne skape ny industrivirksomhet bygd på disse ressursene, som kan gi et betydelig antall arbeidsplasser.

6.8 Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning

6.8.1 Post 90 Økt lån og rentegjeld,overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Kunnskapsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative budsjett, der det foreslås å sette av midler til økt stipend for 500 nye fagskoleplasser.

6.9 Kap. 2412 Husbanken (jf. kap. 5312 og 5615)

6.9.1 Post 90 Nye lån,overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Kommunal- og regionaldepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, der Husbanken tilføres 3 mrd. kroner ekstra i lånemidler, noe som vil bidra til at flere skal kunne få mulighet til å eie egen bolig.

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative budsjett, der det foreslås å øke Husbankens låneramme til 25 mrd. kroner.

6.10 Kap. 2421 Innovasjon Norge (jf. kap. 5312 og 5625)

6.10.1 Post 90 Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet,overslagsbevilgning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.11 Kap. 2429 Eksportkredittordningen

6.11.1 Post 90 Utlån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.12 Kap. 2460 Eksportfinansiering Norge

6.12.1 Post 90 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – alminnelig garantiordning

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.13 Kap. 2800 Statens pensjonsfond utland

6.13.1 Post 96 Finansposter overført til fondet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Finansdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.14 Kap. 3100 Utenriksdepartementet (jf. kap. 100)

6.14.1 Post 90 Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Utenriksdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.15 Kap. 3505 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse

6.15.1 Post 90 Tilbakebetaling av lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.16 Kap. 3732 Regionale helseforetak (jf. kap. 732)

6.16.1 Post 90 Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Helse- og omsorgsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.17 Kap. 3950 Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 950 og 5656)

6.17.1 Post 90 Avdrag på lån, Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.17.2 Post 96 Salg av aksjer

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.18 Kap. 4312 Avinor AS (jf. kap. 1312)

6.18.1 Post 90 Avdrag på lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Samferdselsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.19 Kap. 4322 Svinesundsforbindelsen AS (jf. kap. 1322)

6.19.1 Post 91 Aksjekapital

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Samferdselsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.20 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410)

6.20.1 Post 90 Redusert lån og rentegjeld

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Kunnskapsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.20.2 Post 93 Omgjøring av utdanningslån til stipend

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Kunnskapsdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.21 Kap. 5312 Husbanken (jf. kap. 2412)

6.21.1 Post 90 Avdrag

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Kommunal- og regionaldepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.22 Kap. 5325 Innovasjon Norge (jf. kap. 2421)

6.22.1 Post 90 Avdrag på utestående fordringer

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.22.2 Post 92 Låneordning for pakkereisearrangører – avdrag

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.23 Kap. 5329 Eksportkredittordningen

6.23.1 Post 90 Avdrag på utestående fordringer

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.24 Kap. 5341 Avdrag på utestående fordringer

6.24.1 Post 95 Avdrag på lån til andre stater

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Finansdepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.25 Kap. 5460 Eksportfinansiering Norge (jf. kap. 2460)

6.25.1 Post 95 Avdrag på utestående fordringer ifølge trekkfullmakt

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Nærings- og fiskeridepartementet

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.26 Kap. 5656 Aksjer under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning

6.26.1 Post 90 (Ny) Tilbakebetaling av kapital Nysnø klimainvesteringer AS

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, der det legges opp til å avvikle Nysnø Klimainvesteringer AS, da disse medlemmer legger til grunn at det er tilstrekkelig med privat risikokapital i sektoren. På denne bakgrunn mener disse medlemmer at kapital i Nysnø Klimainvesteringer AS kan tilbakeføres.

6.27 Kap. 5999 Statslånemidler

6.27.1 Post 90 Lån

Sammendrag fra Prop. 1 S (2021–2022) Gul bok

Det vises til omtale i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen viser til sine merknader til øvrige 90-poster, og at denne budsjettposten fungerer som motpost.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.

6.28 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger på 90-postene

Forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster, der det er avvik fra regjeringens forslag. Avvik i parentes. Forslaget fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag uttrykker alternativbudsjettenes standpunkter.

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 1

A, Sp og SV

H, V og KrF

FrP

R

MDG

Utgifter (i tusen kroner)

162

Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

95

Norfund - grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland

1 239 864

1 239 864 (0)

1 239 864 (0)

1 239 864 (0)

1 239 864 (0)

2 239 864 (+1 000 000)

950

Forvaltning av statlig eierskap

90

Kapitalinnskudd, Nysnø Klimainvesteringer AS

325 000

325 000 (0)

585 000 (+260 000)

0 (-325 000)

0 (-325 000)

825 000 (+500 000)

91

Kapitalinnskudd, Investinor AS

92 000

92 000 (0)

92 000 (0)

92 000 (0)

92 000 (0)

592 000 (+500 000)

951

Kapitalfond for mineralnæringen

90

Kapitalfond

0

0 (0)

0 (0)

1 000 000 (+1 000 000)

0 (0)

0 (0)

1331

Infrastrukturfond

95

Innskudd av fondskapital

0

0 (0)

0 (0)

-62 000 000 (-62 000 000)

0 (0)

0 (0)

2410

Statens lånekasse for utdanning

90

Økt lån og rentegjeld

34 954 868

34 954 868 (0)

34 950 339 (-4 529)

34 954 868 (0)

36 630 628 (+1 675 760)

36 628 277 (+1 673 409)

2412

Husbanken

90

Nye lån

21 131 000

21 131 000 (0)

19 150 000 (-1 981 000)

24 131 000 (+3 000 000)

21 131 000 (0)

22 131 000 (+1 000 000)

2421

Innovasjon Norge

95

Egenkapital såkornfond

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

500 000 (+500 000)

2425

Bionova

97

Egenkapital Bionova

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

1 000 000 (+1 000 000)

Sum utgifter

210 660 792

210 660 792 (0)

208 935 263 (-1 725 529)

152 335 792 (-58 325 000)

212 011 552 (+1 350 760)

216 834 201 (+6 173 409)

Inntekter (i tusen kroner)

5312

Husbanken

90

Avdrag

12 832 000

12 832 000 (0)

12 820 000 (-12 000)

12 832 000 (0)

12 832 000 (0)

12 832 000 (0)

5656

Aksjer under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning

90

Tilbakebetaling kapital Nysnø klimainvestering AS

0

0 (0)

0 (0)

1 300 000 (+1 300 000)

0 (0)

0 (0)

5999

Statslånemidler

90

Lån

95 595 644

95 595 644 (0)

93 882 115 (-1 713 529)

35 970 644 (-59 625 000)

96 946 404 (+1 350 760)

101 769 053 (+6 173 409)

Sum inntekter

210 660 792

210 660 792 (0)

208 935 263 (-1 725 529)

152 335 792 (-58 325 000)

212 011 552 (+1 350 760)

216 834 201 (+6 173 409)

Sum netto

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)