Innhold

11. Andre merknader og forslag

11.1 Bagatellgrensen i folketrygdloven § 22-19 andre ledd

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til folketrygdloven § 22-19 andre ledd:

«Stønader etter folketrygdloven kapittel 5 som utgjør mindre enn 200 kroner, skal ikke utbetales. Dersom medlemmet innen 6 måneder får rett til ytterligere stønadsbeløp etter kapittel 5, og summen av stønadsbeløpene utgjør minst 200 kroner, kan vedkommende kreve at beløpene slås sammen og utbetales under ett.»

Disse medlemmer påpeker at bestemmelsen innebærer at pasienter som har betalt mindre enn 200 kroner over egenandelstaket, ikke får refundert denne utgiften. Regjeringen foreslår å fjerne denne grensen fra 1. januar 2022, noe som betyr at alle beløp over egenandelstaket heretter vil komme til utbetaling. Begrunnelsen for dette er at bagatellgrensen gitt den teknologiske utviklingen ikke lenger kan begrunnes i administrasjonskostnader. For stønader etter folketrygdlovens kapittel 5 vil det dermed fremgå av § 22-19 første ledd tredje punktum at alle beløp utbetales da denne bestemmelsen er et unntak fra § 22-19 første ledd første og andre punktum.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:

«I

I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) gjøres følgende endring:

§ 22-19 andre ledd oppheves.

II

Endringen trer i kraft 1. januar 2022.»

11.2 Utseilt distanse for skip i fart

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet, viser til viktigheten av sjømannsfradraget og rederiskatteordningen for norske sjøfolk og for nærskipsflåten, som gir grunnlag for arbeidsplasser, bosetting og verdiskaping langs kysten.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Hurdalsplattformen og dens mål om å styrke nettolønnsordningen og innføre krav om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel, herunder offshoreflåten. Disse medlemmer vil peke på at regjeringen er godt i gang med dette arbeidet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er viktig at sjøfolk i maritim turnus langs norskekysten, med lik maritim kompetanse som sjøfolk utenriks, må kompenseres på likt grunnlag og ha like rettigheter som sjøfolk utenriks. Etter disse medlemmers syn har utseilingskravet alltid vært ment å tolkes slik at å være «i fart» omfatter både anløp underveis og retur.

11.3 Lov om Statens pensjonsfond

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til eget forslag til statsbudsjett hvor det foreslås å bruke 1 pst. av BNI for å gjøre utviklingsland bedre rustet til å møte klimautfordringer.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å endre lov om Statens pensjonsfond for å muliggjøre å bevilge 1 pst. av BNI og utgiftsføre dette direkte fra SPU til tiltak i utviklingsland uten å gå via det norske statsbudsjettet.»

Dette medlem viser også til viktigheten av en rask omstilling av norsk økonomi til en utslippsfri økonomi, med et næringsliv som leverer produkter og tjenester som bidrar til dette målet. Dette medlem har derfor foreslått å ilegge en ekstra avgift på oljeproduksjon for å dempe aktiviteten i denne sektoren samtidig som vi bruker inntektene fra denne avgiften til å legge om norsk industri og det norske samfunnet.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme et forslag om endring av Statens pensjonsfond-loven § 4 for å muliggjøre at en ny avgift ilagt oljesektoren faktisk kan brukes direkte til omstilling av norsk økonomi.»

Dette medlem viser til at dagens oljefond er ekstremt stort og et stort nok sikkerhetsnett til å sikre fremtidige pensjoner og fremtidens generasjoner. Ingen andre land har en slik sparekonto som tilhører folket.

Dette medlem viser til at det derfor bør vurderes om man i stedet for å trekke penger ut av fondet for å bidra til klimaomstilling i fattigere land skal opprette et SPU II hvor skatteinntekter fra oljenæringen ut over det ordinære settes inn samtidig som andre avgifter ilagt oljenæringen også føres til dette fondet. Et slikt SPU II bør ha som formål å bidra til klimainvesteringer i utviklingsland.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag om å opprette et SPU II hvor skatteinntekter utover ordinære skatteinntekter fra oljenæringen, samt avgifter ilagt oljenæringen, føres til SPU II fremfor dagens SPU. Fondets mandat skal være å gjennomføre klimainvesteringer i utviklingsland.»