Sammendrag fra Prop. 1 LS (2021–2022)
Fra 1. januar 2021
ble det innført plikt til å beregne merverdiavgift for omsetning
og formidling av alternativ behandling. For omsetning og formidling
av naprapati og osteopati ble det i tråd med forslaget i Prop. 1
LS (2020–2021) Skatter, avgifter og toll 2021, punkt 9.2, bestemt
at endringen først skulle gjelde fra 1. juli 2021. Bakgrunnen for
utsettelsen var at det pågikk en vurdering av om naprapater og osteopater
skal få autorisasjon etter helsepersonelloven § 48 første ledd. Dersom
naprapater og osteopater blir omfattet av helsepersonelloven, vil
omsetning og formidling av deres helsetjenester omfattes av unntaket
i merverdiavgiftsloven § 3-2 første ledd bokstav d om unntak for
yrkesgrupper med autorisasjon eller lisens etter helsepersonelloven.
Ved behandling av lovforslaget om merverdiavgift på alternativ behandling
vedtok Stortinget også å utsette iverksettelsestidspunktet for omsetning
og formidling av akupunktur til 1. oktober 2021.
I forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett 2021 informerte regjeringen om at et lovforslag
om endring i helsepersonelloven § 48 første ledd om autorisasjon
av naprapater og osteopater ikke kunne bli vedtatt innen 1. juli
2021. På bakgrunn av forslag i kapittel 5 i Prop. 194 LS (2020–2021)
Endringar i skatte-, avgifts- og tollovgivinga m.m., vedtok Stortinget
å videreføre unntaket fra avgiftsplikt for akupunktur, naprapati
og osteopati frem til 1. januar 2022. Regjeringen har i Prop. 236
L (2020–2021) Endringer i helsepersonelloven (autorisasjon av naprapater,
osteopater og paramedisinere), fremmet forslag om at naprapater
og osteopater autoriseres etter helsepersonelloven. Det foreslås
der at endringsloven trer i kraft fra den tiden Kongen bestemmer.
Det er ikke avklart
om endringen i helsepersonelloven § 48 første ledd vil tre i kraft
innen 1. januar 2022. Dette vil blant annet avhenge av behandlingen
i Stortinget. Fra loven tar til å gjelde vil det videre ta noe tid
for helsemyndighetene å behandle søknader om autorisasjon som naprapat
eller osteopat. Regjeringen foreslår derfor ytterligere utsettelse
av lovendringen om plikt til å beregne merverdiavgift for omsetning
og formidling av naprapati og osteopati for den som søker om autorisasjon.
I utgangspunktet foreslår regjeringen videre utsettelse av når endringen
i merverdiavgiftsloven skal gjelde for naprapati og osteopati fra
1. januar 2022 til 1. juli 2022. Det er bare behov for utsettelse
for dem som etter forslaget i helsepersonelloven vil kunne bli autorisert
som naprapat eller osteopat, og som i dag omsetter og formidler
tjenester i form av naprapati eller osteopati. Regjeringen foreslår
derfor at den videre utsettelsen bare omfatter den som innen to
måneder fra tidspunktet endringen i helsepersonelloven trer i kraft,
søker om autorisasjon som naprapat eller osteopat. For disse vil endringen
i plikten til å beregne merverdiavgift ikke gjelde før 1. juli 2022.
Dersom søknaden om autorisasjon som naprapat eller osteopat innvilges,
vil unntak fra merverdiavgiftsloven som nevnt følge av merverdiavgiftsloven
§ 3-2 første ledd bokstav d. Avgrensningen i utsettelsen for naprapati
og osteopati til den som søker innen to måneder fra tidspunktet
for endring i helsepersonelloven trer i kraft, får bare betydning
fra det tidspunktet endringen i helsepersonelloven § 48 første ledd
trer i kraft. Frem til dette tidspunktet vil all omsetning og formidling
av alternativ behandling i form av naprapati og osteopati etter
forslaget fortsatt være unntatt etter den tidligere bestemmelsen
i merverdiavgiftsloven § 3-3 om unntak for alternativ behandling.
Forslaget i Prop.
236 L (2020–2021) omfatter ikke forslag om autorisasjon av akupunktører.
Det er da ikke behov for ytterligere utsettelse av avgiftsplikten
for akupunktur ut over utsettelsen til 1. januar 2022. Avgiftsplikt
for akupunktur fra 1. januar 2022 følger av at endringsloven til
merverdiavgiftsloven, vil gjelde fra 1. januar 2022. Endringsloven
opphever merverdiavgiftsloven § 3-3 om unntak fra merverdiavgiftsloven
for alternativ behandling.
Det har ikke vært
budsjettert med proveny fra omsetning av naprapati og osteopati,
og videreføring av unntaket vil derfor ikke ha budsjettkonsekvenser
for 2022.
Departementet viser
til endring i romertall II i lov 21. desember 2020 nr. 168 om endringer
i merverdiavgiftsloven. Departementet foreslår at endringen trer
i kraft straks.