Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus
og Runar Sjåstad, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund,
Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars
Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig
Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes,
viser til at Stortinget, ved behandlingen av Prop. 4 S (2017–2018),
vedtok samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr.
93/2017 av 5. mai 2017 om innlemmelse i EØS-avtalen av rettsaktene
som inngår i den tredje energimarkedspakken. De fire forordningene
som er omfattet av EØS-komiteens beslutninger og behandlet i proposisjonen,
utfyller og bidrar til gjennomføring av forordning 714/2009, som inngikk
i den tredje energimarkedspakken.
Komiteen merker seg at det
er identifisert to forhold hvor det reiser seg spørsmål om myndighetsoverføring
i de fire forordningene med EØS-tilpasninger: ESAs myndighet til
å fatte bindende vedtak overfor RME som uavhengig reguleringsmyndighet
og krav om utlevering av informasjon til ENTSO-E. Olje- og energidepartementet
har innhentet vurderinger av de konstitusjonelle spørsmålene fra
Lovavdelingen, som konkluderer med at elementene av myndighetsoverføring
anses som lite inngripende i Grunnlovens forstand.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, Kristelig Folkeparti
og Miljøpartiet De Grønne, mener dette tilsier at Stortinget
kan vedta samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutninger
i medhold av Grunnloven § 26 annet ledd.
Flertallet mener det er viktig
at den norske reguleringsmyndigheten RME deltar i ACER for å sikre
et godt internasjonalt samarbeid mellom reguleringsmyndigheter.
Innlemmelse av forordningene i EØS-avtalen viderefører rettighetene
hos RME til å delta fullt ut i ACER, med unntak av stemmerett.
Flertallet mener innlemmelse
av forordningene i EØS-avtalen bidrar til en styrket regulering
av markedene for elektrisitet i og utenfor Norge. Innlemmelsen forventes
samlet å gi bedre forsyningssikkerhet, å legge til rette for bedre
integrering av fornybar energi i kraftsystemet og å bidra til mer
velfungerende markeder og effektiv nettvirksomhet. Dette er til
nytte for produsenter, forbrukere og andre virksomheter og aktører
i Norge.
Flertallet mener innlemmelse
av CACM, EB, FCA og SOGL i EØS-avtalen og gjennomføring i norsk
rett vil bidra til likere rammebetingelser og gir norske aktører tilgang
til det europeiske kraftmarkedet i tråd med EØS-avtalen. Norske
aktører slik som Statnett og RME gis også rett til deltagelse i
samarbeid i EU.
Flertallet viser til at gjennomføring
av forordningene i norsk rett innebærer endringer i energiloven. Det
foreslås en bestemmelse som gir RME kompetanse til ved enkeltvedtak
å fastsette eller godkjenne vilkår eller metoder for utøvelsen av
avregningsansvaret, en klargjøring av departementets forskriftskompetanse om
vilkår for organiserte markedsplasser for elektrisk energi, en ny
bestemmelse om organiserte markedsplasser som omfattes av harmonisert
EØS-regelverk (CACM), samt en bestemmelse om utlevering av informasjon.
Flertallet anbefaler at Stortinget
gir sitt samtykke til at forordningene innlemmes i EØS-avtalen,
og at de gjennomføres i norsk rett med de endringer i energiloven
som er beskrevet i Prop.199 LS (2020–2021).