2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred
Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og
fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til den
usikkerheten dagens smittesituasjon innebærer, og til at utbruddet
har hatt konsekvenser både for innholdet i og omfanget av introduksjonsprogram
og opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter introduksjonsloven.
I tillegg har utbruddet ført til høy arbeidsledighet, og yrkesdeltakere
med lav formell kompetanse og liten yrkeserfaring kan få utfordringer
med å komme i jobb.
Komiteen viser videre til at
regjeringen legger fram forslag til endringer i midlertidig lov
26. mai 2020 nr. 53 om tilpasninger i introduksjonsloven for å avhjelpe
konsekvenser av utbrudd av covid-19 og midlertidig lov 18. desember
2020 nr. 154 om tilpasninger i integreringsloven for å avhjelpe
konsekvenser av utbrudd av covid-19. Komiteen noterer at regjeringen
foreslår endringer i bestemmelsene om utvidet introduksjonsprogram
og utvidet norskopplæring i midlertidig lov om tilpasninger i introduksjonsloven
kapittel 1, slik at flere deltakere skal omfattes av tiltakene.
Komiteen viser til at i Prop.
195 S (2020–2021) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2021
er det foreslått midler til en ny tiltakspakke på integreringsfeltet,
som viderefører utvidet norskopplæring og utvidet programtid for
deltakere i sluttfasen av introduksjonsprogrammet. Disse tiltakene
krever endringer i den midlertidige loven om tilpasninger i introduksjonsloven
§§ 2 og 3 for å inkludere flere deltakere. Komiteen peker på at proposisjonen
med forslag om lovendringer er lagt fram for Stortinget samtidig som
Prop. 195 S (2020–2021) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet 2021. Stortinget behandler dermed de samme forslagene
både ved budsjettbehandlingen og ved behandlingen av lovforslaget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, støtter med dette regjeringens
forslag til lov om endringer i midlertidige lover om tilpasninger
i introduksjonsloven og integreringsloven for å avhjelpe konsekvenser
av covid-19 (integreringspakke III).
Komiteen viser
til at det er foreslått en forskriftshjemmel om å gi departementet
myndighet til å utvide ordningene etter integreringsloven i forbindelse
med stortingsvedtak om tiltak for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd
av covid-19. Komiteen påpeker
at departementets myndighet er begrenset av Stortingets vedtak,
slik at bestemmelsen ikke gir hjemmel for utvidelser i forskrift
som ikke er innenfor rammene av tiltakene som er vedtatt. Komiteen viser
til at forskriftshjemmelen ikke åpner for at det gis forskrift som begrenser
deltakernes rettigheter etter integreringsloven.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til partiets merknader i forbindelse
med behandlingen av Innst. 249 L (2020–2021), jf. Prop 78 L (2020–2021). Disse medlemmer støtter
ikke regjeringens forslag om å videreføre utvidet norskopplæring og
utvidet programtid for deltakere i sluttfasen av introduksjonsprogrammet.
Disse medlemmer viser til at
hovedansvaret for integrering hviler på den enkelte innvandrer.
Innvandring til et nytt land krever stor egeninnsats for å lære
seg språk, lover, sosiale normer eller det som forventes i arbeidslivet.
Den viktigste forutsetning for en vellykket integrering er den enkelte
innvandrers egeninnsats. Norge står overfor en rekke utfordringer
som følge av koronapandemien. Det økonomiske handlingsrommet vil bli
innskrenket, og prioriteringene vil bli tøffere i årene som kommer.
Da må det etter disse
medlemmers oppfatning kunne stilles større forventninger til
den enkelte innvandrer hva gjelder å ta ansvar for egen integrering.
Å utvide rettighetene i introduksjonsprogrammet for personer som
har vært i Norge i om lag to år, er etter disse medlemmers oppfatning
ikke en oppgave som bør prioriteres i dagens situasjon. Denne utvidelsen
bidrar etter disse
medlemmers oppfatning til å bygge en restanse av personer
som skal ut i jobb etter endt introduksjonsprogram. Dette kan gi
uheldige konsekvenser, når alle disse menneskene skal ut av introduksjonsprogrammet
samtidig. Det bidrar ikke til god integrering.
Disse medlemmer konstaterer
at den sentrale faktoren for en vellykket integrering er en bærekraftig innvandringspolitikk,
ved at det ikke kommer flere til landet enn det vi evner å integrere.
En restriktiv innvandringspolitikk er etter disse medlemmers oppfatning
det viktigste enkelttiltaket for å sikre god integrering. Hvis regjeringen
er bekymret for et økende integreringsetterslep som følge av pandemien,
bør innsatsen fremover rettes mot å redusere den totale innvandringen
til Norge.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Prop. 78 L (2020–2021),
jf. Innst. 249 L (2020–2021), Integreringspakke II, der dette medlem foreslo
at regjeringen måtte foreta en vurdering av muligheten for ytterligere
forlengelse ut over 4 måneder som følge av at pandemien gjør arbeidsmarkedet utfordrende
en god stund framover. Dette
medlem viser til at både Utdanningsforbundet, IMDi og Utlendingsdirektoratet
i høringsrunden for endringene i Prop. 196 L (2020–2021) påpeker
at mange vil ha behov for mer enn fire måneders utvidelse fordi
opplæringstilbudet har vært redusert og flere ikke har fått den
oppfølgingen de trenger. UDI mener at utvidelsen ikke står i samsvar
med den påvirkning pandemien har hatt over lang tid.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen åpne for å forlenge muligheten for utvidet introduksjonsprogram
og utvidet norskopplæring mer enn fire måneder etter en individuell
vurdering, for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19.»