Svært omfattende økonomiske
tiltak som gradvis vil bli trappet ned
De omfattende økonomiske
støttetiltakene har brakt bruken av oljeinntekter i 2021, målt ved
det strukturelle oljekorrigerte underskuddet, opp til 3,7 pst. av fondskapitalen.
Det er på nivå med uttaket i 2020. Oljepengebruken i 2021 anslås
nå til 402,6 mrd. kroner, nær 90 mrd. kroner mer enn budsjettforslaget
i fjor høst. Budsjettindikatoren, som måler endringen i bruken av oljepenger
fra ett år til det neste målt som andel av trend-BNP for Fastlands-Norge,
anslås nå til 0,6 pst. i 2021, etter at den var på hele 3,9 pst.
i 2020. De midlertidige endringene i petroleumsskattesystemet har
også bidratt til å holde etterspørselen i økonomien oppe. Den finanspolitiske
innsatsen under koronapandemien har ingen parallell i de femti årene
beregningene for budsjettindikatoren omfatter.
Oppsparte midler i Statens pensjonsfond
utland har gitt stor økonomisk handlefrihet til å motvirke de negative
konsekvensene av pandemien. I tråd med handlingsregelen har vi midlertidig
økt bruken av fondsmidler, slik at den brå nedturen skal få minst
mulig skadevirkninger på lang sikt. Handlingsregelen sier at bruken av
oljepenger skal tilpasses situasjonen i økonomien, mens den langsiktige
rettesnoren er at uttaket over tid skal følge den forventede realavkastningen
av fondet på 3 pst.
Regjeringens strategi
for veien ut av krisen er å kompensere når det er nødvendig, men
trappe ned de økonomiske tiltakene for å gi insentiver til aktivitet
så snart smittesituasjonen og smitteverntiltakene gjør det er mulig.
Så lenge det er
smitteverntiltak som griper sterkt inn i den økonomiske aktiviteten,
vil det være behov for økonomiske tiltak. Vi har nå de støtteordningene
vi trenger. Regjeringen foreslår nå å forlenge kompensasjonsordningen,
lønnsstøtteordningen og lånegarantiordningen. Den generelle kompensasjonsordningen
for næringslivet foreslås forlenget ut oktober (juli/august og september/oktober),
men i en nedtrappet versjon som gir sterkere insentiver til aktivitet.
Regjeringen ber dessuten om fullmakt til å avvikle ordningen fra
september dersom gjenåpningen av samfunnet har kommet tilstrekkelig
langt på nasjonalt nivå. Tidsrommet for når lønnsstøtteordningen
kan benyttes, foreslås utvidet i to måneder, til 31. august. I tillegg
forlenges andre støtteordninger rettet mot næringslivet, kulturlivet
og transport. De viktigste utvidelsene i folketrygden for ledige og
permitterte er allerede forlenget til 1. oktober. Regjeringen foreslår
nå at også særreglene for sykepenger, omsorgspenger og arbeidsavklaringspenger
forlenges til 1. oktober. Kapittel 4 gir en samlet fremstilling
av støttetiltakene det siste året, herunder behovet for tiltak i
den siste fasen av krisen.
Støtteordningene
skal virke så lenge aktiviteten holdes nede av smitteverntiltak.
Dersom støtteordningene varer ved lenge, kan de virke passiviserende
og svekke insentiver til aktivitet og omstilling. Offentlige støtteordninger
for å forsøke å fremskynde noe som markedet løser raskere og bedre,
bør unngås. Etter mer enn ett år med offentlige støtteordninger
i et omfang vi aldri tidligere har sett, må næringslivet etter hvert
tilbake til normalen der investerings- og ansettelsesbeslutninger
baseres på forventninger om egen inntjening.
Regjeringen tar
grep for å bekjempe negative langtidsvirkninger av krisen. Bant
annet foreslås nye tiltak for økt kompetanse og for å ta igjen tapt
progresjon i skole, voksenopplæring og barnehage. Det foreslås også nye
omfattende tiltakspakker rettet mot sårbare grupper og psykisk helse.
I mai i fjor la
regjeringen frem en strategi for «Norges vei ut av krisen». Den
ble oppdatert i nasjonalbudsjettet, og oppdateres på nytt i denne
meldingen. Hovedpunktene er:
-
1. Få folk i jobb.
Vi skal få ledigheten ned og inkludere flere i arbeidslivet. Vi
må unngå at de som ble ledige under koronakrisen, blir stående varig
utenfor. Det er behov for å legge til rette for særlig hardt rammede
næringer som reiseliv, uteliv og transport, og tiltak rettet mot
de med lav utdanning, unge og innvandrere.
-
2. Ny vekst i private bedrifter.
Vi skal bidra til ny vekst, omstilling og nyskapning, og legge til
rette for at det skapes flere arbeidsplasser i hele landet.
-
3. Sammen ut av krisen.
Vi skal ta ekstra godt vare på de som har hatt det vanskeligst gjennom
krisen. Vi skal yte ekstra innsats for ensomme eldre, ivareta volds-
og overgrepsutsatte barn, støtte barn og unge med psykiske helseutfordringer,
fremme integrering og tette kunnskapshull i utdanningen.
-
4. Bygge kompetanse.
Vi skal sørge for at flere fullfører videregående skole og at flere
får den kompetansen som morgendagens arbeids- og næringsliv trenger. Det
gjelder også de som er blitt permittert eller arbeidsledige som
følge av pandemien.
-
5. Grønn omstilling. Vi skal
legge til rette for at næringslivet kan skape grønne jobber og en
mer bærekraftig fremtid på veien ut av krisen.
-
6. Forsterket internasjonalt samarbeid.
Vi skal fortsette Norges internasjonale engasjement, særlig innen vaksine,
handel, utvikling, klima og beredskap. Morgendagens utfordringer
må løses i samarbeid med andre land.
Strategien
strekker seg lenger enn inneværende år og har til hensikt å begrense
de negative langtidsvirkningene av krisen og skape muligheter for
ny vekst. En avgjørende forutsetning er at den offentlige pengebruken
knyttet til pandemien trappes kraftig ned når smitteverntiltakene
tas ned, både for å skape rom for vekst og omstilling i privat sektor
og for å ivareta langsiktig økonomisk bærekraft.
Offentlige utgifter i Norge
var på et høyt nivå allerede før koronakrisen, og krisehåndteringen
bør ikke bidra til et varig løft i utgiftsnivået. I budsjettet for
2020 var det opprinnelig anslått at de offentlige utgiftene ville tilsvart
57,6 pst. av verdiskapingen i fastlandsøkonomien, opp fra 55,4 pst.
i 2000. Som følge av krisehåndteringen er utgiftsandelen løftet
til 65,4 pst. i 2020 og 64,6 pst. i 2021. Det er svært høye nivåer
sett i historisk og internasjonal sammenheng.
Også utenom koronatiltak
har oljepengebruken økt siden regjeringens opprinnelige budsjettforslag.
Det må blant annet ses i sammenheng med stortingsbehandlingen av
budsjettet før jul, samt økte bevilgninger til alderspensjon og
deltakelse i EU-programmer siden årsskiftet. I revidert budsjett
foreslår regjeringen også utgiftsøkninger utenom koronatiltak, blant
annet som følge av anslagsendringer i folketrygden.
Med utsikter til
god vekst i økonomien i andre halvår, er det ikke behov for nye
generelle finanspolitiske stimuleringstiltak nå. Når smitteverntiltakene
er fjernet, vil trolig mye aktivitet ta seg opp. En rask nedtrapping
av den ekstraordinære offentlige pengebruken vil bidra til å hindre
at presset i økonomien blir for høyt når krisen er over, og legge
til rette for vekst og nye arbeidsplasser i privat sektor.
Ser vi årene 2020
og 2021 under ett, kan den ekstra bruken av oljepenger under pandemien
anslås til om lag 270 mrd. kroner, sammenlignet med om vi hadde ført
en nøytral budsjettpolitikk. Pengebruken må også ned igjen for å
unngå at krisehåndteringen bidrar til et varig løft i det offentlige
utgiftsnivået, som var høyt allerede før koronakrisen. Oljepengebruken
som andel av verdiskapingen i fastlandsøkonomien har økt fra i gjennomsnitt
om lag 8 pst. i årene 2016–2019 til over 12 pst. i 2021.
Til tross for den
ekstraordinære pengebruken under pandemien, vokste Statens pensjonsfond
utland med vel 800 mrd. kroner gjennom fjoråret, etter betydelig oppgang
mot slutten av året. Fondsverdien var vel 10 900 mrd. kroner ved
årsskiftet, om lag 600 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i Nasjonalbudsjettet
2021. Fondet har gått videre opp med rundt 200 mrd. kroner etter
årsskiftet. De store svingningene i fondsverdien gjennom fjoråret
understreker viktigheten av at pandemien ikke leder til et varig
høyere fondsuttak. Både av hensyn til bærekraft i offentlige finanser
og usikkerhet i fremtidig fondsverdi bør bruken av oljepenger bringes markert
ned i årene fremover. En forutsetning for å kunne bruke mer i dårlige
tider, er at det brukes mindre i gode tider. Samlet sett har regjeringen
brukt om lag 300 mrd. kroner mindre i perioden 2014–2021 enn en
bruk tilsvarende den langsiktige rettesnoren i handlingsregelen.
Vi har et ansvar
for å ta vare på fellesskapets verdier selv om det er krise. Det
som finansieres i dag, vil måtte betales av fremtidige generasjoner.
Pengepolitikken
har vært svært ekspansiv under pandemien. I mai i fjor satte Norges
Bank styringsrenten ned til null, mot 1,5 pst. før virusutbruddet.
Det er det laveste nivået for styringsrenten noensinne. Lavere rente
bidro raskt til å bedre likviditeten for husholdninger og næringsliv
med gjeld i krisens første fase. Samtidig virket også finanspolitikken
raskt, kraftfullt og målrettet, blant annet gjennom pengeoverføringer
til husholdninger og bedrifter.
Krisen har rammet
næringslivet skjevt. Mens noen bedrifter har måttet redusere aktiviteten
som følge av smitteverntiltak, har mange klart seg godt eller til
og med kommet styrket ut av krisen. De ekstraordinære, statlige
støtteordningene har vært innrettet særskilt for å motvirke inntektstap
for de som er hardt rammet av smitteverntiltakene. Flere av støtteordningene
er laget slik at støtten faller når aktiviteten tar seg opp. Og
tilsvarende, dersom krisen forverres, ville de etablerte ordningene
og andre tiltak automatisk gi økte overføringer til dem som opplever
svikt i inntektene. Disse egenskapene ved støtteordningene gjør
denne delen av finanspolitikken ganske presis og fleksibel. Renten
virker derimot bredt, og virkningen av en ekspansiv pengepolitikk
avtar ikke automatisk.
Usikkerheten i
den økonomiske utviklingen er fortsatt stor. Finanspolitikken kan,
særlig gjennom overføringer til privat sektor, men også gjennom
økt offentlig aktivitet, være forholdsvis godt egnet til å håndtere
en eventuell svakere utvikling i produksjon og sysselsetting i tiden
fremover. Derimot er finanspolitikken ikke like egnet til å stramme
til raskt når det krever redusert offentlig aktivitet eller reduserte
overføringer som ikke er av ekstraordinær karakter. Trolig er pengepolitikken bedre
egnet til å håndtere en uventet sterk økonomisk utvikling og eventuelle
finansielle ubalanser som bygger seg opp. Norges Bank har varslet
at styringsrenten mest sannsynlig vil bli satt opp fremover og at
oppgangen vil starte i andre halvår i år.
Regjeringen nedsatte
et offentlig utvalg under ledelse av Jon Gunnar Pedersen som fikk
i oppdrag å vurdere konsekvenser av virusutbruddet, smitteverntiltakene og
de økonomiske mottiltakene for utviklingen i norsk økonomi frem
mot 2025. Utvalget leverte sin innstilling i slutten av mars (NOU
2021:4 Norge mot 2025 – Om grunnlaget for verdiskaping, produksjon,
sysselsetting og velferd etter pandemien). Utvalget har blant annet pekt
på at koronatiltakene må trappes ned i takt med smitteverntiltakene,
og særlig må man unngå å videreføre tiltak som gir uheldige insentiveffekter.
Utvalget fremhever dessuten at den høye oljepengebruken må trappes
ned igjen for å sikre langsiktig bærekraft i statsfinansene. Mange
av utvalgets vurderinger har et lenger perspektiv enn 2025, og utvalget
minner om at utfordringene vi hadde før koronakrisen, er der fortsatt.
Målet om å utvikle et bærekraftig velferdssamfunn med reduserte
klimagassutslipp er ikke blitt mindre aktuelt. Nå må vi i tillegg
håndtere ettervirkningene av krisen vi er inne i. Da må vi unngå
at tiltak som iverksettes nå, forsterker de langsiktige utfordringene.
Det er redegjort nærmere for utvalgets rapport i avsnitt 4.1.
Budsjettpolitikken
er nærmere omtalt i avsnitt 3.1, mens pengepolitikken omtales i
avsnitt 3.3. Den økonomiske krisehåndteringen og støtteordningene
oppsummeres i kapittel 4, hvor det også redegjøres nærmere for behovet
for tiltak i den siste fasen av krisen og regjeringens strategi
for veien ut av krisen.