Innstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om representantforslag om norsk initiativ til opprettelse av en internasjonal straffedomstol for IS-terrorister og å hindre at tusenvis av potensielle terrorister emigrerer til Norge og Europa – BERIKTIGET

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  1. «Stortinget ber regjeringen om at Norge som et medlem av FNs sikkerhetsråd fremmer et initiativ til at det opprettes en internasjonal straffedomstol som skal håndtere medlemmer og sympatisører av IS i regionen der kriminelle handlinger er begått.

  2. Stortinget ber regjeringen om at Norge gjennom sitt medlemskap i Sikkerhetsrådet arbeider for å sikre soningskapasitet i regionen, slik at medlemmer og sympatisører av IS som dømmes av en internasjonal straffedomstol, må sone i området hvor de har begått sine forbrytelser.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslaget.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jette F. Christensen, lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg, Marianne Marthinsen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes, Trond Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Christian Tybring-Gjedde og Morten Wold, fra Senterpartiet, Emilie Enger Mehl og Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal, viser til representantforslaget, som innebærer en henstilling til regjeringen om i Norges periode som medlem av FNs sikkerhetsråd å foreslå at det opprettes en internasjonal straffedomstol for å pådømme saker mot medlemmer og sympatisører av Den islamske staten (IS) i regionen der kriminelle handlinger er begått, og for å sikre soningskapasitet i samme område.

Komiteen deler forslagsstillernes syn på at rettsforfølgelse av internasjonale forbrytelser (folkemord, forbrytelser mot menneskeheten og krigsforbrytelser) er et grunnleggende hensyn. Komiteen har merket seg at utenriksministeren i sitt brev til komiteen 30. april 2021 uttrykker dette klart og fremholder viktigheten av en effektiv, uavhengig og troverdig straffeforfølgelse av de massive overgrepene som har funnet sted i Syria og Irak.

Komiteen konstaterer at hverken Syria eller Irak er statsparter som har ratifisert Roma-vedtektene som lå til grunn for etableringen av Den internasjonale straffedomstol (ICC), og at en aktivering av ICC for de aktuelle områdene dermed er avhengig av en situasjonsbestemt henvisning fra FNs sikkerhetsråd. I så fall skjer det enten ved en mandatutvidelse eller ved opprettelse av et ad hoc–tribunal. Komiteen viser til at Norge i mai 2014 sammen med 60 medlemsland i FN henstilte til Sikkerhetsrådet om å henvise situasjonen i Syria til ICC, men at forslaget ble utsatt for blokkerende veto fra Russland og Kina, på tross av at de øvrige 13 medlemmer av Sikkerhetsrådet stemte for.

Komiteen ville ikke finne det unaturlig om et tilsvarende initiativ kunne tas også når Norge deltar i Sikkerhetsrådet, og tatt i betraktning at overgrepene siden 2014 har tatt til i omfang og voldsbruk. Samtidig har nedkjempelsen av IS gjennom en militær avklaring gjort det lettere å tenke seg et påfølgende rettsoppgjør under internasjonal kontroll i regionen. Komiteen vil peke på at selve straffedomstolen vil kunne legges til regionen uten at det betyr i Syria eller Irak.

Komiteen ser det som viktig å bringe IS til ansvar for et stort antall grove forbrytelser (folkemord, forbrytelser mot menneskeheten og grove brudd på krigens lover). Komiteen konstaterer at IS har erklært seg selv som en statsdannelse – et kalifat – med flytende territorielle grenser, og at forbrytelser fra IS formodes begått i Syria og Irak, men ikke bare i disse landene.

På denne bakgrunn, og fordi IS søker å forflytte seg til nye områder (eksempelvis Libya), har komiteen erket seg at internasjonale humanitærrettseksperter betrakter IS som en fast gruppering som kan og bør rettsforfølges nettopp som det (sui generis). Etter det komiteen er kjent med, vil en slik strategi ikke utelukke at verdenssamfunnet eventuelt senere ser på andre grupperinger eller stater, som Syria og Irak, slik det eksempelvis ble gjort for det tidligere Jugoslavia, der alle sider i konflikten til slutt ble holdt ansvarlige.

Komiteen konstaterer at det er bred enighet i Norge om verdien og viktigheten av at grove brudd på humanitærretten som beskrevet får strafferettslige konsekvenser. Som konvensjonspart påhviler det norske myndigheter et ansvar for å straffeforfølge egne borgere for deltagelse i terrorvirksomhet, men en effektiv og uavhengig rettsforfølgelse av IS og dets ledere, ved hjelp de internasjonale instanser som står til disposisjon, kan formodentlig best ivaretas av ICC.

Komiteen vil for øvrig ut fra den etablerte funksjons- og oppgavefordeling mellom Stortinget og regjeringen overlate til utenriksledelsen å vurdere de foreliggende mulighetene på bakgrunn av informasjonstilgangen, å vurdere nærmere hensiktsmessige tiltak for å forfølge IS for bruddene på humanitærretten i Syria og Irak, og for å motvirke at andre lands sivile blir utsatt for lignende overgrep.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker seg at det i utenriksministerens uttalelse av 30. april 2021 fremkommer at Norges posisjon over lang tid har vært at Sikkerhetsrådet bør henvise situasjonen i Syria til ICC. Disse medlemmer ser utfordringene knyttet til å få Sikkerhetsrådet til å enes om et slikt grep. Det er derfor viktig at Norge benytter sin plass i Sikkerhetsrådet til å fortsette påvirkningen på de andre medlemslandene, slik at en løsning kan oppnås. Regjeringen har lagt ned store ressurser for å få en plass i Sikkerhetsrådet, og det er nå viktig å benytte anledningen til å ta tak i de alvorlige følgene som har oppstått etter herjingene gjort av IS, og den destabiliseringen og usikkerheten som har kommet som et resultat av disse.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen om at Norge som et medlem av FNs sikkerhetsråd fremmer et initiativ til at det opprettes en internasjonal straffedomstol som skal håndtere medlemmer og sympatisører av IS i regionen der kriminelle handlinger er begått.»

«Stortinget ber regjeringen om at Norge gjennom sitt medlemskap i Sikkerhetsrådet arbeider for å sikre soningskapasitet i regionen, slik at medlemmer og sympatisører av IS som dømmes av en internasjonal straffedomstol, må sone i området hvor de har begått sine forbrytelser.»

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen om at Norge som et medlem av FNs sikkerhetsråd fremmer et initiativ til at det opprettes en internasjonal straffedomstol som skal håndtere medlemmer og sympatisører av IS i regionen der kriminelle handlinger er begått.

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen om at Norge gjennom sitt medlemskap i Sikkerhetsrådet arbeider for å sikre soningskapasitet i regionen, slik at medlemmer og sympatisører av IS som dømmes av en internasjonal straffedomstol, må sone i området hvor de har begått sine forbrytelser.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:207 S (2020–2021) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Jon Engen-Helgheim, Siv Jensen, Sylvi Listhaug og Christian Tybring-Gjedde om norsk initiativ til opprettelse av en internasjonal straffedomstol for IS-terrorister og å hindre at tusenvis av potensielle terrorister emigrerer til Norge og Europa – vedtas ikke.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 25. mai 2021

Anniken Huitfeldt

Michael Tetzschner

leder

ordfører