Stavanger sykehus, Avdeling
psykisk helsevern barn og unge
Sivilombudsmannens
forebyggingsenhet besøkte i oktober 2019 Helse Stavanger HF, Avdeling
for barn og unge. Dette er en døgnavdeling i det psykiske helsevernet
for barn og unge med tre sengeposter. Én sengepost er for barn inntil
13 år, og to sengeposter er for ungdom mellom 13 og 18 år. Ombudsmannen
besøkte alle tre postene.
Sivilombudsmannen
var særlig kritisk til utforming av skjermingslokalene. Lokalene
var utformet på en måte som kunne virke skremmende og utrygg for
sårbar ungdom. Lokalene bestod av pasientrom med toalett, en gang,
en sluse mellom pasientrommet og et rom som ble kalt forsterket
skjermingsrom. Det var ikke tilgang til stue eller fellesrom.
De forsterkede skjermingsrommene
liknet glattceller og var helt uten møbler bortsett fra en plassbygd seng
med en plastmadrass. Vinduene var dekket med frosting slik at det
ikke var mulig å se ut. Dørene inn til rommet hadde to runde inspeksjonsvinduer.
Slike vinduer kan gi en økt opplevelse av å bli bevoktet og øker
risikoen for at rommet brukes til isolasjon. Rommets glatte preg
bidro til å viske ut skillet mellom skjerming og tvangsmidler. En
dokumentgjennomgang viste at flere ungdommer hadde opplevd dette
rommet som veldig ubehagelig og skummelt.
Funnene tydet på
at de fleste ungdommene som hadde blitt skjermet, fikk påvirke aktiviteter
og behandlingen sin, og at det ble tatt hensyn til den enkeltes
behov.
Statsforvalteren
i Rogaland, tidligere Fylkesmannen i Rogaland, har tidligere konkludert
med at det er ulovlig å bruke forsterkede skjermingsrom som oppholdsrom.
Statsforvalteren har gitt pålegg om å sikre at rommene omgjøres
til vanlige rom, og at skjermingslokalene ellers får en mer forsvarlig
utforming.
Funn under besøket
tydet på at det hadde skjedd en positiv utvikling med økt involvering
av barn og unge de siste årene. Noen av ungdommene opplevde likevel
begrenset mulighet til å være med å påvirke behandlingen, og flere
ansatte mente at det fortsatt var behov for å styrke barns medbestemmelse.
Ifølge klinikkens
statistikk var bruk av tvangsmidler og skjerming betydelig redusert
de siste årene. Selv om tallene fremstod som delvis upålitelige,
peker de samlet sett i en positiv retning. Ungdomspostene hadde
tidligere hatt mer bruk av isolasjon enn mange voksenpsykiatriske
sengeposter, og det var derfor viktig at bruk av isolasjon ble klart
redusert i 2019.
Statsforvalteren
har i en tidligere sak påpekt lovbrudd ved bruk av isolasjon og
mekaniske tvangsmidler mot en ungdom under 16 år ved en av ungdomspostene.
Avdelingen hadde arbeidet mye med å følge opp saken, blant annet
ved å styrke opplæringen. Det ble ikke gjort funn av flere tilfeller
av ulovlig bruk av tvangsmidler mot barn under 16 år.
Under besøket kom
det frem at politiet i noen tilfeller hadde brukt inngripende maktmidler
i forbindelse med henting og innleggelse på avdelingen. Flere ansatte opplevde
at politiet hadde en lav terskel for bruk av håndjern, og hadde
sett flere ungdommer med såre håndledd etter håndjern. Politiet
hadde ved minst to anledninger brukt spytthette på ungdom som ble
fraktet til avdelingen. Bruk av spytthette mot barn er ydmykende
og kan skape angst og panikk, særlig for sårbare barn. Slik tvangsbruk
gir en høy risiko for umenneskelig og nedverdigende behandling.
Sykehuset hadde i ett av disse tilfellene klaget til politiet. På
besøkstidspunktet forelå det ingen formell samarbeidsavtale mellom
avdelingen og lokalt politi. Flere i ledelsen erkjente et behov for
tettere dialog med politiet.
Det kom også frem
at kontrollkommisjonen ikke hadde som praksis å oppsøke sengepostene
der barn og unge oppholdt seg, for å henvende seg til dem direkte. Det
vanlige var at kommisjonen fikk beskjed av de ansatte dersom barn
og unge ville snakke med dem. Å snakke direkte med pasienter er
en sentral del av et tilsynsbesøk. Unnlatelse av å gjøre dette øker
risikoen for at alvorlige forhold i sengepostene ikke oppdages.