1.6.2 Frist for å treffe vedtak om utvisning
Departementet viser
til at problemstillinger knyttet til ettårsfristen kan oppstå i
en rekke ulike situasjoner. Det gis i proposisjonen noen eksempler.
Departementet mener
det bør være klart at i tilfeller hvor ettårsfristen for utvisning
av en utlending med midlertidig oppholdstillatelse er utløpt før
den midlertidige oppholdstillatelsen opphører, bør det ikke gjelde adgang
til å treffe vedtak om utvisning. Dette krever ikke noen særskilt
regulering, men vil følge av en tolkning av § 67 første ledd.
Spørsmålet er om
hensynet til forutberegnelighet bør være avgjørende også i tilfeller
hvor utlendingens midlertidige oppholdstillatelse er utløpt før
ettårsfristen. Flere av høringsinstansene har ment at dette bør gjelde.
Departementet deler ikke denne oppfatningen. En utlending uten midlertidig
oppholdstillatelse må uansett forholde seg til usikkerhet om hvorvidt
vedkommende får fortsette sitt opphold i Norge. Med mindre utlendingen
kan få rett til en ny tillatelse, plikter vedkommende som utgangspunkt
å forlate Norge, uavhengig av om det fattes et vedtak om utvisning
eller ikke.
Ettårsfristen for
utvisning av utlending med midlertidig oppholdstillatelse ble først
innført i lovgivningen med virkning fra 2010, og da med henvisning
til den regelen som hadde vært gjeldende for utlendinger med permanent
oppholdstillatelse. Departementet mener det ikke er grunn til at
ettårsfristen også skal gjøres gjeldende for utlendinger som ikke
lenger har midlertidig oppholdstillatelse når ettårsfristen utløper.
Forvaltningsorganet
vil i alle tilfelle være underlagt alminnelige saksbehandlingsregler,
herunder forvaltningsloven § 11 a, som stiller krav til at saken
skal forberedes og avgjøres uten ugrunnet opphold. Det er også en særskilt
saksbehandlingsregel i utlendingsforskriften § 14-3 første ledd
som blant annet fastsetter at et vedtak om utvisning bør treffes
snarest mulig etter at rettskraftig straffedom foreligger eller
fullbyrding av en dom er påbegynt. Dersom forvaltningen bruker urimelig
lang tid på å treffe vedtak, vil nettopp dette være et moment som
må tas i betraktning ved forholdsmessighetsvurderingen etter utlendingsloven
§ 70.
Departementet fastholder
derfor forslaget om at det ikke skal gjelde noen absolutt frist
for å treffe vedtak om utvisning i saker der utlendingen hadde midlertidig oppholdstillatelse
på tidspunktet for den straffbare handlingen og den midlertidige
oppholdstillatelsen utløper før ettårsfristen.
Det vises i proposisjonen
til at for en type tilfeller bør det likevel gjøres unntak. Dette
gjelder de situasjoner hvor utlendingens midlertidige oppholdstillatelse utløper
før ettårsfristen, men hvor utlendingen har søkt om fornyelse av
tillatelsen og har rettskrav på opphold på samme vilkår som tidligere
inntil søknaden er avgjort. I disse tilfellene bør ettårsfristen
likevel gjelde. Det vises til lovforslagets § 66 tredje ledd annet
punktum.
Det minnes også om
at ettårsfristen vil bli ansett avbrutt dersom det er fremmet forhåndsvarsel
om utvisning og utlendingen kan lastes for at vedtak ikke kunne treffes
innen fristen, jf. utlendingsforskriften § 14-3 tredje ledd. Denne
forskriftsbestemmelsen er gitt med hjemmel i utlendingsloven § 72
(Vedtaksmyndighet mv. i sak om utvisning), jf. § 139 (Forskrifter
i medhold av loven). Departementet ser at forskriftshjemmelen i § 72,
som er i samsvar med det som ble forutsatt i den opprinnelige lovproposisjonen
(Ot.prp. nr. 75 (2006–2007)), med fordel kunne vært tydeligere for
den type fristavskjærende bestemmelser som forskriftens § 14-3. Departementet
foreslår derfor en tydeliggjøring av forskriftshjemmelen i utlendingsloven
§ 72 tredje ledd.