Miljømandatene
Komiteen viser til at mandatet
for forvaltningen av SPU siden 2012 har inkludert et krav om at
Norges Bank skal etablere særskilte miljørelaterte investeringsmandater,
som en del av Norges Banks aktive forvaltning. Komiteen understreker at formålet
med miljømandatene er finansielt, og at investeringene på lik linje med
øvrige investeringer skal bidra til målet om høyest mulig avkastning
over tid til akseptabel risiko.
Komiteen merker seg at investeringene
gjennom miljømandatene ved utgangen av 2020 utgjorde nær 100 mrd.
kroner, fordelt på 90 selskaper.
Komiteen merker seg at departementet
i årets melding varsler at det er igangsatt et arbeid for å vurdere om
rapporteringskravene for miljømandatene kan utvides noe hva angår
klima- og miljøeffekter av selskapene og prosjektene mandatene investeres
i.
Komiteen merker seg at fondet
i 2020 har gjort sin første store investering i unotert infrastruktur
innenfor fornybar energi, som ble offentliggjort 7. april 2021.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, viser til at en samlet
komité i behandlingen av fjorårets fondsmelding, Innst. 136 S (2020–2021),
uttrykte at det bak Stortingets beslutning om å åpne for unotert
infrastruktur for fornybar energi lå en forventning om at banken
på sikt gjennomfører flere slike lønnsomme investeringer. Flertallet ser
derfor positivt på denne utviklingen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Rødt fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide retningslinjer som innebærer at en størst
mulig del av Statens pensjonsfond utlands virksomhet skal utføres
fra Norge.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede om Statens pensjonsfond utlands aktiviteter
i Norge i større grad kan spres slik at det kommer hele landet til
del.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet vil vise til at komiteens flertall ved behandlingen
av fjorårets fondsmelding, Innst. 136 S (2020–2021) understreket
at det
«bak Stortingets
beslutning om å åpne for unotert infrastruktur for fornybar energi
ligger en forventning om at banken på sikt gjennomfører flere slike
investeringer, gitt at den anser det som hensiktsmessig i tråd med
de føringer som er gitt for avkastning og risiko».
En samlet komité
merket seg for øvrig i samme innstilling departementets påpekning
av at
«rammene for de
miljørelaterte mandatene samlet og for unotert infrastruktur for
fornybar energi særskilt, ikke er utformet med den hensikt å legge
føringer på at fondsmidlene skal investeres i unotert infrastruktur
for fornybar energi, men for å gi tilstrekkelig fleksibilitet til at
banken kan gjennomføre slike investeringer dersom den finner det
lønnsomt».
Disse medlemmer vil vise til
at unoterte investeringer har noen særtrekk ved seg som gjør at
det er særdeles viktig å ha en forsiktig og kunnskapsbasert tilnærming
til hvilke prosjekter og markeder man velger å investere i. Som
det vises til i meldingen, er det i det unoterte markedet
«vanskeligere å
måle avkastning og styre risiko enn i det noterte markedet, og det
eksisterer ingen referanseindekser som kan følges tett og til lave
kostnader. Investeringene kan ikke på en enkel og kostnadseffektiv måte
spres bredt gjennom små eierandeler i mange eiendommer eller infrastrukturprosjekter.
Oppnådde resultater vil også avhenge av forvalters fortrinn og konkrete
valg av investeringer».
Disse medlemmer merker seg
for øvrig at banken har uttalt at den vil tilnærme seg investeringsmulighetene
og bygge kompetanse gradvis, og at det i første omgang vil være
aktuelt å vurdere prosjekter i utviklede markeder med relativt lav
markedsrisiko og operasjonell risiko. Disse medlemmer deler denne
tilnærmingen.
Disse medlemmer vil vise til
at en stor del av oljefondets ansatte har tilhold utenfor Norge.
I mange tilfeller er dette en god løsning, for eksempel der slik
tilstedeværelse er nødvendig for å overvåke enkeltinvesteringer
og markeder. Imidlertid vil disse medlemmer understreke
at det eksisterer en rekke forhold som tilsier at fondet i størst
mulig grad bør administreres fra Norge, og disse medlemmer vil vise til
at Senterpartiet ved flere anledninger har tatt til orde for at
en større andel av fondets ansatte bør ha tilhold i Norge.
Disse medlemmer vil vise til
at de fleste av fondets egne forvaltere i dag jobber fra New York
og London, men at daglig leder for NBIM i januar varslet at fondets
nye strategi innebærer å bygge opp det største forvalterteamet i
Oslo. Innen slutten av 2022 skal fondet ha 60 forvaltere i Oslo. Disse medlemmer ser
dette som et positivt signal om en sterkere tilstedeværelse i Norge,
med de positive ringvirkninger det kan ha blant annet for norsk
finansnæring.
Disse medlemmer imøteser en
ytterligere tilstedeværelse av fondet i Norge. Blant annet vil en
slik organisering bidra til å bygge opp sterkere finansmiljøer i Norge,
som både i egen rett og i kraft av å kunne skape synergieffekter
med andre næringer generelt og innovasjonsmiljøer spesielt kan gi
et ikke ubetydelig bidrag til økt sysselsetting, økte skatteinntekter
og større lønnsomhet i norsk næringsliv. I tillegg vil dette sikre
at fondets ansatte i større grad har sammenfallende interesser med
det norske folk som fondets reelle eiere, og det vil gi økt gjennomsiktighet
og forenkle kontrollen med administrasjonens virke. Det er også
en kjensgjerning at yrkesgrupper med den kompetansen som etterspørres av
fondet, gjerne har en lavere lønnsforventning i Norge enn i utlandet. Disse medlemmer presiserer
at det er ønskelig at oljefondet fortsatt har omfattende virksomhet
utenfor Norges grenser, men mener at en del virksomhet med fordel
kan hentes hjem. Dette gjelder virksomhet som det ikke er særlig
grunn for at skal utføres fra utlandet.
Disse medlemmer mener ellers
at de ringvirkninger oljefondets tilstedeværelse kan innebære, ikke bør
forbeholdes Oslo. I takt med at fondet og dets aktiviteter spiller
en stadig større økonomisk rolle for Norge, bør også aktiviteten
spres til ulike deler av landet i de tilfeller der dette ikke innebærer
større ulempe. I noen grad kan også nærhet til særskilte kompetansemiljøer tilsi
at noe av aktiviteten bør foregå andre steder i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser
til merknadene i Innst. 370 S (2017–2018) fra representanter fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Miljøpartiet De Grønne og Rødt, som slo fast at å åpne for investeringer
i unotert infrastruktur innenfor rammene av miljømandatet vil innebære
et behov for utvide rammene for miljømandatet betydelig i forhold
til dagens rammer for å gi fondet grunnlag for å bygge tilstrekkelig
kompetanse og foreta en gradvis oppbygging av en slik portefølje.
En uttrykte også bekymring for at en slik innretning vil kunne føre
til nedsalg i andre investeringer innenfor miljømandatet dersom
miljømandatet ikke fikk en vesentlig økning av rammen.
Disse medlemmer viser til
at investeringer i unotert infrastruktur kan bidra til å spre risiko
og ivareta fondets verdier på lang sikt. Dette er en aktivaklasse som
er svakt korrelert med obligasjoner og aksjer, som betyr at nedgang
i aksjemarkedet ikke nødvendigvis gir nedgang i markedet for unotert
infrastruktur.
Disse medlemmer viser til
at det er lagt en ramme for investeringer i miljømandatene. Markedsverdien
av mandatene skal normalt være i intervallet 30–120 mrd. kroner. Disse medlemmer viser
til at ved utgangen av 2020 var investeringene gjennom miljømandatene
nærmere 100 mrd. kroner. Videre vises det til at NBIM i april 2021
investerte 13,9 mrd. kroner i sitt første unoterte infrastrukturprosjekt. Disse medlemmer viser
til at fondet vil måtte selge seg ned i investeringene innenfor
miljømandatene dersom fondet skal ha mulighet til ytterligere investeringer
innenfor unotert infrastruktur eller eventuelt andre investeringer
innenfor miljømandatet.
Dette medlem vil samtidig
vise til at investeringene innenfor miljømandatene har hatt høyere
avkastning enn fondets gjennomsnittlige avkastning de siste fire
årene. I denne samme perioden har fondets investeringer i olje og
gass hatt den laveste avkastningen. De siste to årene har avkastningen
innenfor det miljørelaterte aksjemandatet vært nærmere 35 pst. Til
sammenligning var tapet innenfor investeringene i olje og gass 25
pst. i 2020. I 2019 var avkastningen på olje- og gassinvesteringene
12,9 pst. Dette var langt under avkastningen ellers i fondet.
Disse medlemmer viser til
den høye avkastningen innenfor miljømandatet og at rammen for investeringer
i mandatet er fylt opp og derfor er begrensende for investeringer
med avkastning langt over gjennomsnittet for fondet.
Disse medlemmer viser til
at investeringene i unotert eiendom har hatt betydelig lavere avkastning enn
investeringene innenfor miljømandatet. Til tross for dette er det
åpnet for at investeringer i den unoterte eiendomsporteføljen kan
utgjøre inntil 7 pst. av investeringsporteføljen. Til sammenligning
utgjør rammen for miljømandatet på 120 mrd. kroner kun rundt 1 pst.
av investeringsporteføljen. Rammen for miljømandatet er nådd og
vil derfor kunne være begrensende for bankens investeringer innenfor
dette. Disse medlemmer foreslår
derfor at rammen for miljømandatet økes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen øke rammen for miljømandatet i Statens pensjonsfond
utland.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne peker
på at det er forventet at investeringsmulighetene i unotert infrastruktur
vil øke fremover, og fornybar energi utgjør en vesentlig del av
dette. Verden trenger investeringer i infrastruktur på 6 000 mrd.
USD hvert år frem til 2030 for å sikre at vi når FNs bærekraftsmål,
klimamålene i Parisavtalen og en mer rettferdig økonomisk fordeling.
Det er bred enighet om at privat kapital må spille en sentral rolle
i disse investeringene, og institusjoner som EU, OECD og FN jobber
med å tilrettelegge for økte infrastrukturinvesteringer og å redusere risiko.
I 2017 utgjorde fornybar energi 51 pst. av transaksjonene i markedet
for unotert infrastruktur. Bloomberg forventer at to tredjedeler
av alle investeringer i kraftbransjen de neste 25 årene vil være
i fornybar energi.
Disse medlemmer foreslår at
miljømandatet økes til 7 pst., som tilsvarer rammen for investeringer
i unotert eiendom. Disse midlene skal nyttes til investeringer i
miljømandatet samt til investeringer i fornybar infrastruktur.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen øke rammen for miljømandatet i Statens pensjonsfond
utland slik at den tilsvarer rammen for investeringer i unotert
eiendom, dvs. til 7 pst. av investeringsporteføljen.»