3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og fungerende
leder Rigmor Aasrud, fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde
og Kristian Tonning Riise, fra Fremskrittspartiet, Jon Georg Dale
og Bjørnar Laabak, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill
Selsvold Nyborg, viser til Prop. 153 L (2020–2021) om Endringer
i arbeidsmiljøloven mv. (tiltak for å bekjempe arbeidslivskriminalitet).
Komiteen viser til at arbeidslivskriminalitet
representerer en betydelig utfordring for arbeidstakere, virksomheter
og samfunnet, og er samstemte om at vi ønsker et seriøst, trygt
og sikkert arbeidsliv. For å oppnå dette må en sikre arbeidstakeres
rettigheter og samtidig motvirke svart arbeid.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til Nasjonalt
tverretatlig analyse- og etterretningssenters (NTAES) situasjonsbeskrivelser
om utviklingen av arbeidslivskriminalitet i Norge i 2017 og i 2020.
Ifølge deres beskrivelser er utnyttelse av utenlandske arbeidstakere
og unndragelse av skatt og avgift de to vanligste formene for arbeidslivskriminalitet.
Flertallet ser at det er utfordrende
at arbeidsinnvandrere er mer utsatte enn norske arbeidstakere ved
at de ofte er villige til å akseptere svært dårlige lønns- og arbeidsvilkår.
Økokrim viser i sin trusselvurdering at dette kan gi store besparelser
i arbeidsintensive yrker og prosjekter hvor det legges ned mange
arbeidstimer. Dette fører til at arbeidslivskriminaliteten blir
konkurransevridende i markedene. NTAES viser også i sin situasjonsbeskrivelse
til at underbetaling av arbeidstakere er blitt avdekket i flere
offentlige anleggsprosjekter de siste årene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at regjeringen Solberg, i dialog med partene, har utarbeidet
en egen strategi mot arbeidslivskriminalitet, som ble lansert i
2015. Denne strategien er senere oppdatert ved flere anledninger,
senest 8. februar 2021. Økokrim viser i sin trusselvurdering for
2020 til at organiserte kriminelle i økende grad infiltrerer det
legale næringslivet for å maksimere økonomisk profitt. Ifølge Økokrim
bidrar dette til at skillet mellom organisert kriminalitet, økonomisk
kriminalitet og arbeidslivskriminalitet viskes ut.
Disse medlemmer viser til
at Arbeidstilsynet, Arbeids- og velferdsetaten, Skatteetaten og
politiet har hatt et omfattende samarbeid for felles innsats mot
arbeidslivskriminalitet siden 2015. Gjennom etablering av syv samlokaliserte
a-krimsentre jobbes det nå på tvers av etatene for å avdekke arbeidslivskriminalitet. Etaten
viser i årsrapporten for 2019 til at det tverretatlige samarbeidet
gir resultater, og at de bygger felles kunnskap som grunnlag for
prioriteringer av innsats og bruk av virkemidler.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at den norske samfunnsmodellen og trepartssamarbeidet
i dag utfordres på flere områder: av lav organisasjonsgrad innen flere
bransjer, løsere tilknytning til arbeidslivet, og av useriøse og
kriminelle aktører som stadig blir mer profesjonelle.
Flertallet understreker at
et organisert arbeidsliv er førstelinjeforsvaret mot useriøse arbeidsgivere,
sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Noe av det aller viktigste
man kan gjøre for å hindre arbeidslivskriminalitet er å stimulere
til økt organisasjonsgrad, både blant arbeidsgivere og arbeidstakere.
Derfor mener flertallet det
er kritikkverdig at regjeringen har ført en politikk de siste årene
som svekker fagbevegelsen, ved blant annet å gjøre det dyrere å
være medlem i en fagforening og ved å avskaffe den kollektive søksmålsretten.
Høyreregjeringens innføring av generell adgang til midlertidige
ansettelser åpner for at flere arbeidstakere får en løsere tilknytning
til arbeidslivet, og gir useriøse arbeidsgivere mer spillerom.
Flertallet viser til Arbeiderpartiets,
Senterpartiets og Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for
2021, der Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti foreslår
å doble fradraget for fagforeningskontingenten og Senterpartiet
foreslår å øke fradraget for fagforeningskontingenten. Sammen med
andre forslag som disse har fremmet i Stortinget om blant annet
innstramminger i innleieregelverket, gjeninnføring av kollektiv søksmålsrett
og bruk av gjennomsnittsberegning av arbeidstid vil dette gjøre
det mer attraktivt å være fagorganisert og styrke fagforeningenes
posisjon.
Flertallet påpeker at det
er mye som gjenstår i kampen mot arbeidslivskriminalitet i Norge.
En rapport fra Økokrim om det juridiske grunnlaget politiet har hatt
i det tverretatlige samarbeidet ved a-krimsentrene, viser at politiet
trolig har hatt en praksis for deltakelse i det operative a-krimarbeidet
som ikke har vært hjemlet i loven. Flertallet mener det er kritikkverdig
at regjeringen etter 7,5 år ikke har sørget for at hjemmelsgrunnlaget
for det tverretatlige samarbeidet ved a-krimsentrene er avklart.
Dette gjelder både politiets hjemler for deltakelser i det operative
samarbeidet, og hjemler for deling av informasjon mellom etatene. Flertallet påpeker
at det ikke hjelper å opprette a-krimsentre dersom etatene ikke
har nødvendige forutsetninger for et effektiv samarbeid.
Flertallet viser til at høyreregjeringen
har blitt kritisert av Riksrevisjonen for å ha hatt en svak og lite avskrekkende
innsats mot arbeidsmiljøkriminalitet.
Flertallet viser til at regjeringen
har pålagt Arbeidstilsynet stadig flere oppgaver, samtidig som budsjettøkningene
har vært små. Dette har ført til at etaten har måttet kutte i antall
ansatte, og det utføres stadig færre kontroller. I tillegg mangler
politi og domstolsmyndigheter de nødvendige ressursene til å faktisk prioritere
a-krimsaker i straffesakskjeden. Når alvorlige saker henlegges på
grunn av manglende ressurser og prioritering, sendes det et signal
om at risikoen knyttet til å utføre alvorlig arbeidslivskriminalitet
er svært lav.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett for 2021 hvor Arbeidstilsynets, politiets og Skatteetatens
innsats mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping blir styrket
med over 100 mill. kroner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser videre til disse partiers merknader og forslag i forbindelse
med behandlingen av Prop. 166 L (2020–2021) om endringer i forvaltningsloven
m.m (utvidet adgang til informasjonsdeling), hvor det legges frem
en rekke forslag som samlet vil styrke a-krimsentrene og de samarbeidende
etatene ved å gi dem økte ressurser og myndighet, samt rydde unna
all tvil om hjemler rundt informasjonsdeling, samarbeid i a-krimsaker
og deltakelse på felles aksjoner i regi av a-krimsentrene.
Flertallet er positive til
regjeringens forslag om en egen straffebestemmelse for lønnstyveri,
og viser til at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
i forbindelse med Prop. 1 S (2020–2021), jf. Innst. 6 (2020–2021),
fremmet forslag om å innføre en ny bestemmelse i straffeloven som
omhandler de ulike formene for lønnstyveri. Det er også positivt
at regjeringen tok til følge innspill fra LO og andre høringsinstanser som
mente at en bestemmelse for lønnstyveri hører hjemme i straffeloven,
og ikke i arbeidsmiljøloven slik det opprinnelig var foreslått i
høringsnotatet. Flertallet støtter
videre regjeringens forslag om å høyne strafferammen for brudd på
arbeidsmiljøloven, straffansvar for brudd på lov om obligatorisk
tjenestepensjon samt forslag om full påleggskompetanse for arbeidsmiljømyndighetene
etter allmenngjøringsloven. Flertallet vil imidlertid
understreke at innstramminger i lovverket har liten verdi dersom
det ikke følges opp med tilstrekkelige ressurser til å faktisk avdekke
og straffeforfølge disse sakene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at arbeidslivskriminalitet
rammer hele samfunnet ved at seriøse bedrifter utkonkurreres, samfunnet
mister betydelige inntekter og enkeltpersoner blir utnyttet økonomisk
og i mange tilfeller helsemessig. Vi ser at spesielt arbeidsinnvandrere
er utsatt for arbeidslivskriminalitet. Disse medlemmer viser til
Fremskrittspartiets gjentatte forslag om å innføre en nasjonal minstelønn,
noe som ville gjort det enklere for den enkelte å kjenne til sine
minimumsrettigheter når det gjelder inntekt, men også bedret kontrollmulighetene
til Arbeidstilsynet og andre aktører. Spesielt arbeidsinnvandrere
og andre med svake norskkunnskaper og kunnskaper om norske lover,
regler og forhold i arbeidslivet, ville nytt godt av en slik nasjonal
minstelønn. En nasjonal minstelønn ville vært en grunnplanke, men
i de fleste tilfeller ville lønnen vært høyere gjennom individuelle
eller kollektive fremforhandlede avtaler.
Komiteens flertall,
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at innføring av en lovbestemt nasjonal minstelønn vil
svekke det kollektive avtalesystemet og føre til et dårligere lønnsnivå. Flertallet viser
for øvrig til merknader fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti i forbindelse med Stortingets behandling av Prop. 163
S (2020–2021), jf. Innst. 453 S (2020–2021).
Komiteens medlem
fra Senterpartiet støtter forslagene til lovendringer i allmenngjøringsloven,
straffeloven, arbeidsmiljøloven og lov om obligatorisk tjenestepensjon.
Dette medlem vil understreke
at arbeidet med lovendringer må fortsette med full styrke for å
sikre at det som folk flest oppfatter som kriminell adferd, også blir
lovmessig kriminelt og derved kan bli straffet som arbeidslivskriminalitet.
Dette medlem vil igjen understreke
at den viktigste årsaken til mer omfattende arbeidslivkriminalitet og
et mindre velorganisert arbeidsliv samt tilhørende mer urettferdig/uryddig
konkurranse i norsk næringsliv er ukontrollert arbeidsinnvandring
fra EØS-land utenfor Norden. Faste ansettelser og fast bosted i
Norge samt sikring av at norske lønns- og arbeidsvilkår følges er grunnleggende
viktig.
Dette medlem vil påpeke at
arbeidsledighet er et stort problem i arbeidet med å hindre arbeidslivskriminalitet.
Arbeidsledighet fører til større omfang av arbeidslivskriminalitet.
Det er derfor avgjørende viktig at Stortinget tar tilbake makt over
det norske arbeidsmarkedet og sikrer kontrollert arbeidsinnvandring
også fra EØS-land utenfor Norden.
Dette for å realisere
den grunnleggende forutsetning som tidligere var den norske arbeidslivsmodellen, nemlig
full sysselsetting. Denne modellen er tuftet på den forutsetning
at etterspørselen etter arbeidsfolk i Norge er i overkant større
enn tilbudet av arbeidsfolk. Betydningen av denne forutsetningen
erfarer mange familier hver dag. Et velorganisert arbeidsliv er
en forutsetning for et trygt familieliv.