Hendelsesforløpet
Komiteen viser til justis-
og beredskapsministerens redegjørelse, hvor det fremgår at Rolls-Royce plc
varslet norske myndigheter den 15. desember 2020 om at konsernet
ville igangsette en prosess med å selge det norskregistrerte selskapet
Bergen Engines AS. Det ble i varselet opplyst at Transmashholding
Group var en av de potensielle kjøperne. Komiteen merker seg at det
videre ble opplyst om at selve kjøpet ville bli gjennomført av TMH
International AG, et sveitsiskregistrert selskap som er 100 pst.
eid av russiskregistrerte TMH Group. Varselet ble opprinnelig sendt
til Utenriksdepartementet. Komiteen viser til at Utenriksdepartementet
den 16. desember 2020 videresendte varselet til Justis- og beredskapsdepartementet
og Nærings- og fiskeridepartementet til informasjon og eventuell
oppfølging langs egne spor. Varselet ble også sendt til de hemmelige
tjenestene, PST og E-tjenesten. Komiteen er kjent med at informasjonen
ikke ble sendt direkte til Forsvarsdepartementet ettersom Utenriksdepartementet på
dette tidspunktet vurderte at det ikke forelå opplysninger som tilsa
at informasjonen var relevant for Forsvarsdepartementet. Komiteen merker
seg at informasjonen ble vurdert relevant for E-tjenesten på dette tidspunktet,
som er Forsvarsdepartementets underliggende etat.
Komiteen registrerer at Utenriksdepartementet den
7. januar 2021 meldte tilbake til eksportkontrollansvarlig i Rolls-Royce
at salget faller utenfor eksportkontrollregelverket, og at saken
er videresendt til henholdsvis Nærings- og fiskeridepartementet
og Justis- og beredskapsdepartementet.
Komiteen er gjort kjent med
at departementsråden i Nærings- og fiskeridepartementet mottok et
eksternt varsel om saken den 11. januar 2021. På dette tidspunktet
hadde ikke Utenriksdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet
eller Nærings- og fiskeridepartementet startet arbeidet med sikkerhetsvurderinger
av salget. Innholdet i dette varselet var ifølge næringsministerens
opplysninger i høring av en slik karakter at det var naturlig for
departementsråden å ta opp saken med de mest berørte departementsrådene
i hhv. Justis- og beredskapsdepartementet og Forsvarsdepartementet
til en samtale den 13. januar. Det foreligger etter det komiteen er
kjent med, verken innkalling eller saksliste fra dette møtet.
Det er
oppfatningen til komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, at det var det eksterne varselet som
Nærings- og fiskeridepartementet mottok den 11. januar, som var
utslagsgivende for at regjeringen startet arbeidet med sikkerhetsvurderinger
den 13. januar, og ikke det opprinnelige varselet som Utenriksdepartementet
mottok fra Rolls-Royce den 15. desember.
Komiteen er
kjent med at næringsministeren ble gjort kjent med salget 11. januar,
forsvarsministeren ble gjort kjent med salget 13. januar, justis-
og beredskapsministeren ble gjort kjent med salget 14. januar og
utenriksministeren ble gjort kjent med salget 16. januar.
Komiteen registrerer at PST
den 13. januar på bakgrunn av møtet mellom departementsrådene fikk
i oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet å utarbeide en
rapport om vurderinger og potensielle sikkerhetsrisikoer knyttet
til salget. E-tjenesten fikk samme oppdrag fra Forsvarsdepartementet
den 14. januar. PST leverte i alt fem rapporter til regjeringen
i forbindelse med saken, av 21. januar, 25. februar, 5. mars, 10. mars og
13. mars. De fire første rapportene fra PST var gradert. Etterretningstjenesten
leverte i alt fire rapporter til regjeringen i forbindelse med saken.
Tjenesten utarbeidet først en kortrapport/foreløpig rapport av 18. januar
og en utvidet rapport av 12. februar. Komiteen registrerer at Forsvarsdepartementet
sendte Etterretningstjenesten et nytt oppdrag den 4. mars, som ledet
til en utvidet rapport av 11. mars og en gradert rapport av 12. mars.
Komiteen registrerer at sjef
for Etterretningstjenesten under høring om saken ga uttrykk for
at konklusjonen som går fram av utvidet rapport den 12. februar, i
vesentlig grad samsvarer med den som ble det endelige utfallet.
Komiteen viser til høringen
19. april, hvor det gikk frem at statsministeren først ble kjent
med salget av Bergen Engines AS til TMH International den 4. februar gjennom
en artikkel i Bergens Tidende. Dette var første gang transaksjonen
ble omtalt i media, og sikkerhetsrisikoen var på dette tidspunktet
ikke problematisert i det offentlige rom. Komiteen registrerer videre
at statsministeren først ble orientert om sikkerhetsrisiko knyttet
til saken og departementenes pågående håndtering fra embetsverket
den 22. februar.
Komiteen viser til at Bergens
Tidende problematiserte trusselbildet og potensiell sikkerhetsrisiko
ved salget av Bergen Engines AS til russisk-eide TMH International
for første gang den 21. februar 2021. Komiteen merker seg at denne
artikkelen har vært gjenstand for mye oppmerksomhet både på grunn
av problemstillinger knyttet til mulig russisk vedlikehold av norske marinefartøy,
tydelige advarsler fra en forsker på Sjøkrigsskolen i Bergen om
at man ved gjennomføring av salget
«får en stor teknologioverføring
til Russland som vil gjøre det mye lettere for den russiske marine
å vokse veldig fort»,
samt at artikkelen
inneholdt den første offisielle uttalelsen fra regjeringen som ble
kjent for allmennheten. I artikkelen er det formidlet følgende fra
en statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet:
«Vi anser dette som
en avtale om salg mellom to kommersielle aktører, noe departementet
ikke skal eller bør blande seg inn i.»
(Bergens Tidende,
21. februar 2021)
Komiteen viser til at næringsministeren
i høringen redegjorde for at uttalelsen skal ha blitt gitt den 15. februar,
uten at statsråden kjente til dette.
Komiteen merker seg at næringsministeren
forklarte under høringen at statssekretæren, på dette tidspunktet,
ikke hadde kjennskap til de sikkerhetsvurderingene som pågikk. Komiteen registrerer
at uttalelsen ikke ble trukket offentlig, men at justis- og beredskapsministeren
i sin redegjørelse for Stortinget viste til denne som et
«generelt næringspolitisk
svar og ikke knyttet til de sikkerhetspolitiske vurderingene.»
Komiteen viser til at medlemmer
av komiteen stilte de første skriftlige spørsmålene i Stortinget
om saken den 22. februar. Det ble i alt stilt 8 skriftlige spørsmål
fra Stortinget om salget. Saken har også vært drøftet ved flere
spørretimer i Stortinget, både i ordinær- og spontanspørretimen.
Komiteen viser til at statsministeren
gjorde kjent for komiteen under høringen at sikkerhetsvurderingene
knyttet til salget ble drøftet i regjeringens sikkerhetsutvalg den
2. mars, og at saken ble satt på dagsorden for dette møtet i løpet
av uken før, om lag en uke etter 22. februar, i uke 8.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Senterpartiets
stortingsgruppe ved parlamentarisk leder Marit Arnstad i brev til
Statsministerens kontor den 2. mars anmodet regjeringen om å redegjøre
i Stortinget om hvordan den vurderer og håndterer det aktuelle salget
av Bergen Engines AS.
Komiteen viser til at regjeringen
ved justis- og beredskapsminister Monica Mæland i pressekonferanse den
9. mars varslet at hun ville redegjøre for salget i Stortinget,
og samtidig første gang varslet offentlig at regjeringen vurderte
å stanse transaksjonen på bakgrunn av risiko for nasjonale sikkerhetsinteresser.
Komiteen viser til at det fremgår
av redegjørelsen at Nasjonal sikkerhetsmyndighet varslet Rolls-Royce den
8. mars om at norske myndigheter hadde til vurdering om transaksjonen
skulle stanses i medhold av sikkerhetsloven.
Komiteen viser til at Rolls-Royce
bekreftet i brev den 12. mars at både transaksjonsprosessen og all
kunnskapsoverføring til TMH i den forbindelse var midlertidig stanset
i påvente av en endelig avgjørelse fra norske myndigheter.
Komiteen viser til at NSM og
PST meddelte under høringen at det etter deres undersøkelser av
salgsprosessen ikke tyder på at det har blitt overført sensitiv
eller skjermingsverdig informasjon til TMH International.
Komiteen viser til at regjeringen
informerte Rolls-Royce den 18. mars om at regjeringen hadde truffet
beslutning om å stoppe salget.
Komiteen viser til at Stortinget
ble orientert gjennom justis- og beredskapsministerens redegjørelse
den 23. mars om at regjeringen stopper salget i medhold av sikkerhetsloven
§ 2-5.
Komiteen viser til at transaksjonen
formelt ble stanset ved kongelig resolusjon fredag 26. mars med vedtak
om å stanse salget i medhold av sikkerhetsloven § 2-5.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen
den 18. mars 2021 konkluderte med at den hadde tilstrekkelig informasjon
til å beslutte at salget av Bergen Engines til TMH måtte stanses.
Dette for å unngå at nasjonale sikkerhetsinteresser blir truet.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen gjennom kongelig resolusjon av 26. mars 2021 påla
Rolls- Royce å stanse salget av det norske selskapet Bergen Engines
AS til selskaper i Transmashholding Group.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen samme dag påla stans i enhver overføring av aksjer,
eiendeler, eiendom, industriell eller teknologisk informasjon eller
andre rettigheter i Bergen Engines eller selskapets datterselskaper
til Transmashholding Group (TMH), med hjemmel i lov 1. juni 2018
nr. 24 om nasjonal sikkerhet § 2-5 første ledd. Disse medlemmer viser til
at Rolls-Royce, Bergen Engines og Transmashholding den 8. mars 2021
ble varslet om at norske myndigheter vurderte å stanse salget av
Bergen Engines med hjemmel i sikkerhetsloven. Disse medlemmer viser til
at NSM samtidig bad partene om å stoppe den påbegynte «due diligence»-prosessen,
og fikk bekreftelse 12. mars 2021 om at prosessen var stanset.
Disse medlemmer viser til
at særlig fire forhold ifølge regjeringen ble tillagt vekt i beslutningen:
-
At teknologien Bergen
Engines besitter og motorene de produserer, ville hatt stor militærstrategisk betydning
for Russland, og ville styrket Russlands militære kapabiliteter
på en måte som klart ville vært i strid med norske og allierte sikkerhetspolitiske
interesser.
-
Selv om Bergen Engines
AS’ produkter og teknologi ikke er omfattet av eksportkontrollistene,
har Russland hatt betydelige utfordringer med å få tilgang til motorteknologi
siden de vestlige sanksjonene mot landet ble innført i 2014.
-
Det planlagte oppkjøpet
ville kunne medført forsøk på å omgå eksportkontrollregelverket
eller Norges restriktive tiltak mot Russland, for på en fordekt måte
å få tilgang til kunnskap og teknologi av stor militær strategisk
betydning for Russland.
-
Eksport av teknologien
og motorene til Russland ville vært i strid med norske og allierte
sikkerhetspolitiske interesser.
Disse medlemmer viser
til at saken ble tatt opp under årets første møte i Operativ eksportkontrollgruppe
(OEG) den 13. januar 2021, altså samme dag som møtet mellom departementsrådene. Disse medlemmer viser
til at OEG møtes rutinemessig hver annen uke. Gruppen ledes av Utenriksdepartementet, og
består for øvrig av Etterretningstjenesten, Tolletaten og PST. Disse medlemmer viser
til at det under dette møtet ble orientert om saken, og at PST basert
på dette la til grunn at saken skulle følges opp videre. Den videre
oppfølgingen av saken fra PSTs side foregikk i rammen av bestillingen
Justis- og beredskapsdepartementet oversendte, på bakgrunn av informasjonen mottatt
av ekstern aktør samme dag.
Disse medlemmer merker seg
at Utenriksdepartementet den 18. januar kontaktet Justis- og beredskapsdepartementet
for å følge opp e-posten av 16. desember 2020. Disse medlemmer viser til
at Justis- og beredskapsdepartementet da formidlet at det så langt
var identifisert leveranser til forsvarssektoren som fremstod å
ha en sikkerhetsmessig betydning, mens NSMs kartlegging så langt
ikke hadde frembragt informasjon om leveranser på sivil side som
medførte sikkerhetsmessige bekymringer. Disse medlemmer merker seg
at Justis- og beredskapsdepartementet deretter sørget for at Utenriksdepartementet
ble satt i kontakt med rett kontaktperson i Forsvarsdepartementet.
Disse medlemmer viser til
at sjef NSM under høringen uttalte at NSM den 10. februar 2021 mottok
et varsel fra en privatperson. Videre mottok Forsvarsdepartementet
og SMK fra februar flere enkeltstående henvendelser om saken, blant
annet fra en tidligere ansatt i Bergen Engines samt andre privatpersoner. Disse medlemmer viser
til at ingen av disse henvendelsene bidro med nye opplysninger i
saken, til kunnskapsgrunnlaget som da forelå som følge av prosessen
som var igangsatt i etterkant av informasjonen som ble mottatt den
13. januar 2021.
Disse medlemmer viser til
at regjeringens stans av oppkjøpet av Bergen Engines er første gang
myndighetene med hjemmel i sikkerhetsloven stanser et utenlandsk
oppkjøp av et norsk selskap. Disse medlemmer mener regjeringen
har fattet rett beslutning ved å stanse salget, og merker seg at
komiteen ser ut til å dele denne oppfatningen. Disse medlemmer understreker
at regjeringen i forbindelse med og i etterkant av prosessen har
vist til flere viktige læringspunkter, herunder å forbedre kommunikasjonen
utad.
Disse medlemmer viser til
at det er dokumentert at de aktuelle departementer og deres underliggende
etater registrerte selskapsoverdragelsen som en relevant problemstilling
etter sikkerhetsloven i lengre tid før salget ble besluttet stanset. Disse medlemmer konstaterer
at forarbeidet utløst av salget igangsatte interne undersøkelser
med ytterligere avklaring og informasjonsinnhenting og analyser,
og at disse pågikk før omtale av saken nådde mediene. I denne forbindelse
vises bl.a. til uttalelser fra sjef for Etterretningstjenesten under
høringen.
Disse medlemmer viser til
at oppkjøp av strategisk viktige bedrifter i stadig større grad
benyttes som sikkerhetspolitisk virkemiddel blant stater Norge ikke har
sikkerhetssamarbeid med, og at denne trenden er global. Målene kan
være sammensatte, men eksempelvis omfatte en planmessig styrking
av ens egen økonomiske eller strategiske posisjon i et land eller
en region, eller omgåelse av sanksjoner og eksportrestriksjoner. Disse medlemmer viser
til at skjulte eierskapsforbindelser og lite transparente selskapsstrukturer
ytterligere kan bidra til å komplisere bildet. Disse medlemmer vil bemerke
at en eventuell konklusjon i saken på et forhastet grunnlag ville
kunnet volde skade på nasjonale sikkerhetsinteresser. Disse medlemmer viser
til betydningen av at det i slike saker gjennomføres grundige vurderinger
av alle sakens sider, og at vurderinger må holde mål i rettslige
prosesser i etterkant av en eventuell stans av et oppkjøp. Disse medlemmervil
gi sin støtte til regjeringens tydelige signaler om at det i forbindelse
med denne saken skal tas lærdom og fattes nye, konkrete tiltak hva
gjelder saker som omfatter utenlandsk oppkjøp av norske bedrifter. Disse medlemmer viser
herunder til høringen mandag 19. april, der samtlige statsråder
som møtte til høring, viste til viktige læringspunkter i prosessen
så vel som implementering av nye og konkrete tiltak.
Disse medlemmer vil i denne
forbindelse vise til statsministerens innledning under høringen,
og hennes klare understreking av at regjeringen med bakgrunn i lærdommene
i saken ser på ytterligere tiltak for å sette oss i bedre stand
til å håndtere denne type saker. Disse medlemmer merker seg
at statsministeren under høringen vektla følgende:
«Men samtidig har
denne saken avdekket et behov for å tydeliggjøre regelverket når
det gjelder virksomheter som kjøpes for å omgå eksportkontrollregelverket. Dersom
en aktør ikke ville fått tilgang til teknologien gjennom eksportregelverket,
bør samme aktør som regel heller ikke kunne oppnå tilgang til teknologien gjennom
kjøp av selve virksomheten.»
«For å styrke vår
evne til å avdekke disse sakene vil regjeringen fremover også vurdere
om kjøp av virksomheter med listeførte varer eller teknologi, og
virksomheter som har fått avslag på eksportsøknader f.eks. de siste fem
årene, rutinemessig skal underlegges vurdering etter sikkerhetslovens
screeningbestemmelser i kapittel 10. Et slikt system ville fanget
opp flere saker om mulig omgåelse av eksportregelverket på en tydeligere
måte.»
Disse medlemmer understreker
at dette er særlig viktig, fordi flere av de allerede igangsatte
forsterkningstiltakene vedrørende screening av utenlandske oppkjøp
sannsynligvis ikke vil fange opp oppkjøp tilsvarende Bergen Engines,
da mange slike bedrifter ikke er underlagt sikkerhetsloven.
Vedrørende slike
screeningmekanismer viser disse medlemmer til utspørringen
av fungerende sjef NSM, assisterende direktør Helge Rager Furuseth,
som uttalte følgende:
«Det ble stilt spørsmål
om regjeringens prioritering framover. Jeg kan nevne at screening
av direkteinvestering, som dette kalles, har vært et viktig oppdrag
for NSM både i 2020 og 2021, gjennom våre tildelingsbrev. Vi gjorde
i fjor noen innledende utredninger og avklaringer opp mot departementet
knyttet til dette, og vi har fått i oppdrag av våre styrende departementer
i år både å utarbeide veileder for departementene, løpende å treffe
nødvendige tiltak og også å komme med en anbefaling til et helhetlig
konsept knyttet til dette.»
Disse medlemmer viser videre
til justis- og beredskapsminister Monica Mælands svar vedrørende hvilke
tiltak som er iverksatt, der statsråden vektla at Nasjonal sikkerhetsmyndighet
har iverksatt et arbeid knyttet både til screeningprosedyrer, til
revisjon av lovverket og til systemer for mottak av informasjon
i saker som angår utenlandsk oppkjøp av norske bedrifter. Disse medlemmer understreker
at statsråden også vektla tydeligere kontaktpunkt i slike saker,
terskel for varsling, herunder lovverket, og en tydelig forbedring
av rutiner og kommunikasjon i slike saker. Disse medlemmer bemerker at
tilsynsvirksomheten knyttet til Bergen Engines-saken fortsatt ikke
er avsluttet, og at dette etter planen vil skje i mai. Disse medlemmer viser
til at det så langt ikke er funnet grunnlag for å hevde at sikkerhetsgradert
informasjon har blitt delt med Bergen Engines av oppdragsgivere
eller andre leverandører. Disse medlemmer vil også understreke
at det fra norske sikkerhetsmyndigheter vurderes at det er lite trolig
at det i due diligence-prosessen er overført informasjon og kunnskap
til den potensielle kjøper som kan skade nasjonale sikkerhetsinteresser.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til redegjørelsen og høringen,
hvor det etter flertallets syn
fremkom manglende svar på hvordan sikkerhetskompetansen i departementene
utvikles og sikres. Etter sikkerhetsloven skal alle departementer
innenfor sine ansvarsområder fatte vedtak om hvilke virksomheter som
helt eller delvis skal omfattes av sikkerhetslovens bestemmelser. Flertallet viser
videre til at denne listeføringen forutsetter en felles sikkerhetsforståelse, og
at Bergen Engines-saken illustrerer at det er behov for å styrke
sikkerhetsforståelsen i departementene. Flertallet viser videre til
sakens tidslinje og da spesielt tidsrommet fra varselet ble mottatt
til iverksetting av tiltak. Etter flertallets syn viser erfaringene
fra Bergen Engines-saken at det er nødvendig å etablere en oversikt
over sikkerhetskompetansen i departementene, en omforent forståelse
av sikkerhetslovens verktøy og anvendelse, samt en styrking av samarbeidet
mellom departementene.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
mener det er sterkt kritikkverdig og svært alvorlig at regjeringen
ikke har hatt gode nok rutiner knyttet til sikkerhetsarbeid, anvendelse
av sikkerhetsloven og samordning mellom departementene hva gjelder
utenlandsk oppkjøp av virksomheter i Norge som kan true nasjonale
sikkerhetsinteresser, samt at det har vært gitt mangelfull informasjon
til Stortinget om regjeringens håndtering av Bergen Engines-saken.»
For å
etablere et bedre vern mot strategiske oppkjøp og investeringer
og generelt styrke sikkerhetsarbeidet i departementene fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre og legge frem for Stortinget på egnet
måte:
-
en kartlegging av
sikkerhetskompetansen i alle departementer,
-
en gjennomgang utført
av et offentlig utnevnt ekspertutvalg av sikkerhetslovens anvendelse,
herunder mulige sårbarheter, ansvarsfordeling, status for departementenes
listeføring av virksomheter som helt eller delvis skal omfattes
av sikkerhetsloven,
-
en evaluering av
hvordan sikkerhetsforståelse i departementene etableres og samarbeid
mellom departementene blir sikret.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartietviser til at stortingsrepresentant Christian
Tybring-Gjedde hadde et møte med forsvarsministeren den 10. februar
2021, slik det fremkom i høringen, for å informere om forhold knyttet
til salget av Bergen Engines AS. Formålet med møtet var å gi regjeringen
mulighet til å reagere på og verifisere mottatt informasjon før det
kunne oppstå komplikasjoner som følge av manglende håndtering fra
regjeringens side. Under høringen bekreftet forsvarsministeren møtet
og at han kjente til saken. Disse medlemmer mener sakens
omfang og tidshorisont ville vært annerledes om sakens alvorlighetsgrad
ble forstått og verifisert tidlig i prosessen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartietoppfatter at regjeringens mangel
på sikkerhetsforståelse og konsekvenser av helhetlig tilnærming
til samfunnskritiske elementer bidrar til at norsk beredskap kan
bli nedprioritert. Regjeringens forhold til objektsikring og beredskap
i forbindelse med uforutsette hendelser som den pågående pandemien
vitner om liten politisk vilje til å prioritere sikkerhetsrelaterte
problemstillinger.
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, merker seg at informasjon til de ulike etater
og organer ble distribuert og behandlet ulikt. Dette kan, etter flertallets syn,
ha medført uklarheter rundt ansvars- og oppfølgingsplassering. Flertallet mener
det er behov for klarere rutiner og en bredere tilnærming til spørsmål som
har med rikets sikkerhet å gjøre. Det er i slike tilfeller behov
for en overordnet forståelse for hva som ligger i begrepet «sikkerhet»
og de aspekter dette reflekterer i de enkelte departement og i samfunnet
for øvrig. Med bakgrunn i denne saken og den påfølgende høringen ville
det vært naturlig at regjeringen hadde en mer ydmyk holdning til
de utfordringer og problemstillinger denne saken har avslørt og
resultert i.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet reagerer spesielt på at det faktum
at det er pågående internasjonale sanksjoner mot Russland, som burde
har satt denne saken i et spesielt lys. Disse sanksjonene går lenger
enn til spesifikke teknologiområder, og vil etter disse medlemmers oppfatning
medføre at et salg av Bergen Engine AS ikke ville kunne gjennomføres
uavhengig av de andre forholdene knyttet til sikkerhetsloven.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartietmerker seg at NSM har kontroll
på at sensitiv informasjon ikke er overført til det russiske selskapet
gjennom «due diligence»-prosessen. Disse medlemmer legger til
grunn at dette er korrekt, og at det også inkluderer ikke-sensitiv
informasjon som beskriver motor- og styringsteknologi, noe som er
svært ettertraktet i Russland.