Innledning
I proposisjonen fremmes
forslag om å gjennomføre Europaparlamentets og Rådets direktiv (EU)
2016/2102 av 26. oktober 2016 om tilgjengelighet av offentlige organers
nettsteder og mobilapplikasjoner (Web Accessibility Directive, heretter
WAD). Det bes om Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens
beslutning om å innlemme direktivet i EØS-avtalen.
Lov 16. juni 2017
om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og
diskrimineringsloven) og forskrift om universell utforming av informasjons-
og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger (IKT-forskriften;
FOR-2013-06-21-732) stiller krav om universell utforming av IKT.
Universell utforming
av IKT-løsninger bidrar til å fremme likestilling og digital inkludering
i samfunnet, ved å gjøre digitale løsninger mer brukervennlige.
Direktivet inneholder
nye krav som ikke følger av norsk rett. I hovedsak gjelder dette
nye krav til universell utforming av forhåndsinnspilte tidsbaserte
medier (video), krav om en tilgjengelighetserklæring og tilbakemeldingsfunksjon
og krav til universell utforming av nye intranett og ekstranett.
Lovforslaget i proposisjonen går ut på å gjennomføre disse kravene
for alle offentlige virksomheter.
Krav om universell
utforming av intranett og ekstranett gjør at direktivet stiller
nye krav som omfatter deler av arbeidslivet. Innføringen av direktivet
er viktig da det er 258 000 personer med funksjonsnedsettelse i
norsk arbeidsliv. Direktivet kan også virke positivt for øvrige sysselsatte
i Norge, noe som er spesielt viktig når arbeidstakere skal stå lenger
i arbeid enn tidligere.
I denne innstillingen
behandles lovforslagene i Prop. 141 LS (2020–2021) L-delen, som
foreslår endringer i likestillings- og diskrimineringsloven og lov 16. juni
2017 om Likestillings- og diskrimineringsombudet og Diskrimineringsnemnda
(diskrimineringsombudsloven). Spørsmål som skal reguleres i IKT-forskriften,
omtales også i proposisjonen, dette for å sikre en helhetlig fremstilling
av gjennomføring av direktivets krav.
Når det gjelder Stortingets
samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 59 av 5.
februar 2021 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv (EU) 2016/2102
om tilgjengeligheten av offentlige organers nettsteder og mobilapplikasjoner
behandles dette i en egen innstilling, jf. Innst. 457 S (2020–2021).
Det vises til proposisjonens
kapittel 2, der bakgrunnen for forslagene er redegjort for.
Det er gjennomført
to høringer, en i 2017 og en i 2019, samt et eget offentlig høringsmøte
i 2019.
I høringen i 2017
ble det særlig bedt om høringsinstansenes innspill på om de kravene
som direktivet stiller til offentlige virksomheter, skal utvides
til å også gjelde for private virksomheter. Bakgrunnen var at nasjonal lovgivning
om universell utforming av IKT regulerer offentlige og private virksomheter
likt (felles regelverk).
I høringsnotatet
i 2019 ble det foreslått at de nye kravene skulle gjelde for alle
offentlige virksomheter og for private virksomheter som jevnlig
sysselsetter mer enn 50 ansatte. Da det i proposisjonen allikevel
ikke er fremmet et lovforslag om at alle private virksomheter skulle
omfattes av kravene begrunnes dette i at nyttevirkningene av tiltakene
er størst for de største private virksomhetene, og at det kan føre
til uforholdsmessig store byrder dersom kravene skal gjelde for
små og mellomstore virksomheter (virksomheter med under 50 ansatte).
Når det gjelder forslagene
i høringsnotatene, høringsinstansenes syn, samt departementets vurderinger vises
det til de enkelte kapitlene i proposisjonen.
Det vises til proposisjonens
kapittel 4, der regelverket når det gjelder krav til universell
utforming av nettsteder og mobilapplikasjoner i andre land, herunder Danmark,
Sverige og Finland er nærmere redegjort for.
I proposisjonens
kapittel 5 er hovedtrekkene i gjeldende rett beskrevet, i tillegg
vises det til at gjeldende rett er redegjort for under hvert kapittel
i proposisjonen.
Når det gjelder direktivet
er det i proposisjonen beskrevet både hovedinnholdet i direktivet
og dets virkeområde, jf. kapittel 7 og 8.
Det vises til proposisjonens
kapittel 6 der departementets forslag til valg av modell er detaljert
gjort greie for. Det vises her blant annet til at WAD-direktivet
pålegger offentlige organer å gjøre nettsteder og mobilapplikasjoner
universelt utformet (tilgjengelig) ved å følge internasjonale standarder
for universell utforming.
Direktivet er et
minimumsdirektiv. Direktivet oppfordrer medlemslandene til å utvide
anvendelsen av direktivet til privat sektor som tilbyr offentlige
tjenester til allmennheten. Direktivet stiller ikke krav til virksomheter
i privat sektor. Utvidelse av direktivets virkeområde til å omfatte
private virksomheter, må være i overenstemmelse med EU/EØS-retten
generelt. Det vises her til kapittel 9 der harmoniseringsnivået
er nærmere redegjort for.
Hovedprinsipper for
universell utforming og unntak fra kravet ved uforholdsmessig stor
byrde er redegjort for i proposisjonen kapittel 10 og 11.
Det vises til proposisjonens
kapittel 12 og 13 der formodningen om samsvar med tilgjengelighetskravene
og ytterligere tiltak er beskrevet.
Når det gjelder kontroll
og rapportering, samt håndheving er dette gjort greie for i proposisjonens
kapitel 14 og 15.
Når det gjelder frister
– innarbeidelse i nasjonal rett legges det opp at lovendringene
trer i kraft den tid Kongen bestemmer.
Det legges videre
opp til at lovendringene skal tre i kraft 1. januar 2022. Tidspunktet
vil markere starttidspunktet for når overgangsperioden(e)/innføringsfristen vil
begynne å løpe.
Direktivet er ikke
til hinder for å gjennomføre og anvende nasjonale bestemmelser tidligere
enn tidsfristene angitt i artikkel 12 nr. 3, slik artikkelen er
tilpasset i EØS-komitébeslutningen. Det legges derfor opp til ett års
innføringsfrist/overgangsperiode, og ikke den trinnvise innføringen
som følger av direktivet og tilpasningene.
Det er ønskelig at
Norges regulering så raskt som mulig harmonerer med europeisk regulering.
Det vises til at fristene for å anvende kravene i direktivet allerede er
utløpt i EU.
Det legges til grunn
at virksomhetene i offentlig sektor får tilstrekkelig tid til å
innrette seg etter kravene dersom det gis ett års innføringsfrist/overgangsperiode.
Fra ikrafttredelse 1. januar 2022 vil pliktsubjektene få 1 år på
å etterleve kravene, det vil si fra 1. januar 2023. Det vises til
proposisjonens kapittel 16 for nærmere beskrivelse.
Innføring av de nye
kravene for offentlige virksomheter krever endringer i likestillings-
og diskrimineringsloven, diskrimineringsombudsloven og IKT-forskriften.