Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred
Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og
fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til at proposisjonen
inneholder forslag om å forlenge midlertidig lov om innreiserestriksjoner
for utlendinger av hensyn til folkehelsen frem til 10. november
2021. Loven gir hjemmel for innreiserestriksjoner for å beskytte
folkehelsen mot utbruddet av covid-19.
Videre foreslås det
også å forankre i innreiserestriksjonsloven bestemmelser som ble
innført i innreiserestriksjonsforskriften 29. januar og 12. februar
2021 i medhold av smittevernloven § 7-12.
Komiteen viser videre til proposisjonens
forslag om å forlenge midlertidige saksbehandlingsregler i utlendingsloven
for å avhjelpe konsekvensene av covid-19 frem til 10. november 2021.
Disse reglene gir blant annet hjemmel for å avholde fjernmøter i
Utlendingsnemnda.
Komiteen viser til at samfunnet
fortsatt står i en alvorlig smittesituasjon. Det er derfor helt
nødvendig å forlenge hjemmelsgrunnlaget for innreiserestriksjoner samt
å forlenge de midlertidige saksbehandlingsreglene i utlendingsloven.
Komiteen viser til forslagene
om at utlendingsloven kapittel 10 a og midlertidig lov 19. juni
2020 nr. 83 om innreiserestriksjoner for utlendinger av hensyn til folkehelsen
oppheves 10. november 2021. Fordi det er stortingsvalg høsten 2021
og det skal oppnevnes nye fagkomiteer, mener komiteen at det er hensiktsmessig
at varigheten forlenges slik at bestemmelsene oppheves 1. desember
2021. Det vil sikre tilstrekkelig tid til komitébehandling av en
eventuell proposisjon om ytterligere forlengelse av varigheten.
På denne bakgrunn
fremmer komiteen følgende forslag:
«I lov 15. mai
2008 nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her
skal § 79 e lyde:
§ 79 e. Ikraftsetting og
opphevelse av kapittel 10 a
Kapittel 10 a trer
i kraft straks og oppheves 1. desember 2021.»
«I midlertidig
lov 19. juni 2020 nr. 83 om innreiserestriksjoner for utlendinger
av hensyn til folkehelsen skal § 10 annet ledd lyde:
Loven oppheves 1. desember 2021.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknader i Innst.
26 L (2020–2021), jf. Prop. 5 L (2020–2021) og Prop. 124 L (2019–2020),
jf. Innst. 366 L (2019–2020). Dette medlem understreker at
de innreiserestriksjonene som nå gjelder, og som har eksistert en
stund, griper sterkt inn i blant annet retten til familieliv. Det
er viktig å balansere hensynet til smittevern og muligheten for
å kunne ivareta familieliv på en god måte. Innreiserestriksjonene som
er innført, har særlig rammet familier og kjærester hardt. På nettsiden
slippossinn.no har en gruppe på 7 500 medlemmer foreslått ulike
løsninger for å sikre at kjærester og familier igjen kan treffes,
samtidig som smittevern blir ivaretatt. Flere av høringsinstansene
og de fleste privatpersoner ønsker en utvidelse av unntaksbestemmelsene. Dette medlem viser
til at regjeringen i proposisjonen sier de vil vurdere disse innspillene nærmere
i forskriftsarbeidet, og dette medlem ber regjeringen
særlig se på mulige unntak for kjærester og foreldre samt bruke
mer skjønn i de sakene hvor utlendingen allerede bor i Norge, men
ikke er registrert som bosatt i folkeregisteret.
Dette medlem viser til at det
har vært flere eksempler på at personer som helt klart er bosatt
i Norge og har vært det i mange år, likevel ikke får komme inn i landet
igjen fordi de ikke er registrert som bosatt i folkeregisteret. Dette medlem mener
det må godtas andre former for dokumentasjon på at personer er bosatt
i Norge. Det kan for eksempel være husleiekontrakt og arbeidskontrakt.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen godta andre former for dokumentasjon på at personer
er bosatt i Norge etter innreiserestriksjonsloven, enn bare at de
er registrert som bosatt i folkeregisteret. Det kan for eksempel
være husleiekontrakt eller arbeidskontrakt.»
For å
forhindre smitte er det viktig å begrense mobilitet i befolkningen.
Personer med Schengen-visum har en oppholdsbegrensning på 90 dager.
Etter den 90. dagen må de reise ut igjen. Dette medlem ber regjeringen
vurdere å gjøre midlertidige endringer slik at det er mulig å ha
lengre varighet på visumet for å bidra til at færre reiser og dermed
øker risikoen for smitte.
Dette medlem viser til forslaget
om å forlenge de særskilte saksbehandlingsreglene i utlendingsloven kapittel
10 a om blant annet muligheten for å gjennomføre nemndmøte i Utlendingsnemnda
som fjernmøte når det er ubetenkelig av hensyn til utlendingens
rettssikkerhet. Dette
medlem understreker at departementet påpeker at det ikke er
alle saker som egner seg for fjernmøte, og at det skal legges vekt
på blant annet utlendingens eget syn. Dette medlem deler bekymringene
til NOAS og Jussbuss knyttet til gjennomføring av fjernmøte, og
dette medlem mener, som NOAS, at nemndmøter som en klar hovedregel
må utsettes der det er ansett at fysisk fremmøte vil ha betydning. Dette medlem viser
for øvrig til sine merknader til Prop 110 L (2019–2020), jf. Innst
286 L (2019–2020).
Dette medlem vil understreke
at det er viktig at det settes i verk tiltak for å bøte på noen
av de uheldige konsekvensene som covid-19-pandemien har hatt når det
gjelder saksbehandlingstiden i utlendingsforvaltningen. Saksbehandlingstiden
for eksempel i familieinnvandringssaker har vært svært lang også
i tiden forut for pandemien, og nå har situasjonen blitt ytterligere forverret.
Ventetiden for å komme på intervju i familieinnvandringssaker er
uakseptabel lang. Øst politidistrikt oppgir en ventetid på 13 måneder,
Agder politidistrikt på 12 måneder og Oslo politidistrikt på hele
16 måneder – og dette er bare tiden det tar å vente på å komme på
intervju. I tillegg kommer tiden det tar å behandle selve søknaden
etter at intervju og alle dokumenter er levert. Situasjonen for
familier som for eksempel har kommet fra hverandre som følge av
krig og konflikt, er vanskelig nok fra før. I statsborgerskapssaker
er det vanskelig i det hele tatt å få en time for å levere inn de
nødvendige dokumentene. Personer som har ventet i over et halvt
år på å få time for å levere nødvendige søknadspapirer hos Oslo
politidistrikt, har fått beskjed om at timen på nytt blir utsatt,
og at det skal settes opp nye timer i slutten av mai. Og etter det
kommer en saksbehandlingstid som er estimert på 12 måneder, og for
enkelte land opptil 15 måneder, før saken er ferdig behandlet. Dette medlem forventer
at regjeringen umiddelbart tar nødvendige grep for å få ned både
ventetiden for å komme på intervju samt saksbehandlingstiden på
behandlingen av søknadene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen umiddelbart ta nødvendige grep for å få ned både
ventetiden for å komme på intervju og time for å levere nødvendige
dokumenter samt saksbehandlingstiden for behandling av søknadene
i utlendingsforvaltningen.»