Søk

Sammendrag

Justis- og beredskapsdepartementet foreslår i proposisjonen å forlenge midlertidig lov om innreiserestriksjoner for utlendinger av hensyn til folkehelsen (innreiserestriksjonsloven) til 10. november 2021. Dette innebærer at regjeringen, dersom det er nødvendig for å trygge folkehelsen ved utbrudd av den allmennfarlige smittsomme sykdommen covid-19, kan begrense utlendingers rett til innreise helt frem til denne datoen uten at det kreves nytt lovvedtak fra Stortinget. Videre innebærer forslaget en forlengelse av hjemmel for bortvisning, utvisning og straff som følge av brudd på innreiserestriksjonene, samt for bortvisning for brudd på regelverk om innreisekarantene og krav om negativ covid-19-test for innreise.

Det vises til proposisjonens pkt. 6 for en nærmere omtale av forslagene over – om forslaget i høringsnotatet, høringsinstansenes syn, departementets vurderinger og økonomiske og administrative konsekvenser.

Departementet foreslår videre å forankre i innreiserestriksjonsloven bestemmelser som ble innført i forskrift om innreiserestriksjoner for utlendinger av hensyn til folkehelsen (innreiserestriksjonsforskriften) 29. januar og 12. februar 2021 i medhold av lov 5. august 1994 nr. 55 om vern mot smittsomme sykdommer (smittevernloven) § 7-12.

Dette innebærer for det første å lovfeste vilkåret om at utlendinger som er gitt oppholdstillatelse uten utsatt innreise, og utlendinger som er gitt innreisevisum, bare har rett til innreise dersom de omfattes av unntak fra innreiserestriksjoner på tidspunktet for innreise. Vilkåret fremgår i dag av innreiserestriksjonsforskriften § 4 b.

Det vises til proposisjonens pkt. 7 for en nærmere omtale av forslaget over – om forslaget i høringsnotatet, høringsinstansenes syn, departementets vurderinger og økonomiske og administrative konsekvenser.

For det andre foreslås det en hjemmel i innreiserestriksjonsloven for forskriftsregler om å bortvise utlendinger som ikke etterlever plikten til å registrere seg og teste seg for covid-19 i forbindelse med innreise til Norge. Slike plikter følger av covid-19-forskriften §§ 4 d og 5 b, som i det videre omtales med fellesbetegnelsen «test- og registreringspliktene». En hjemmel for bortvisning for brudd på disse bestemmelsene fremgår i dag av innreiserestriksjonsforskriften § 4 c.

Det vises til proposisjonens pkt. 8 for en nærmere omtale av forslaget over – om forslaget i høringsnotatet, høringsinstansenes syn, departementets vurderinger og økonomiske og administrative konsekvenser.

Departementet foreslår også at de midlertidige saksbehandlingsreglene for Utlendingsnemnda for å avhjelpe konsekvenser av utbruddet av covid-19 i kapittel 10 a i lov om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven) videreføres til 10. november 2021. Reglene åpner bl.a. for at nemndmøter kan gjennomføres som fjernmøter.

Det vises til proposisjonens pkt. 9 for en nærmere omtale av forslaget over – om gjeldende rett, UNEs erfaringer med de midlertidige saksbehandlingsreglene, forslaget i høringsnotatet, høringsinstansenes syn, departementets vurderinger og økonomiske og administrative konsekvenser.

Det gis i proposisjonens pkt. 2 en omtale av bakgrunnen for lovforslaget.

Det vises i proposisjonens pkt. 3 til at forslagene har vært sendt på høring – med korte høringsfrister.

Det gis i proposisjonens pkt. 4 en omtale av gjeldende rett, herunder om smittevernloven, Covid-19-forskriften, utlendingsloven og midlertidig lov og forskrift om innreiserestriksjoner.

Det gis i proposisjonens pkt. 5 en omtale av internasjonale forpliktelser.

I proposisjonens pkt. 10 er det gitt merknader til de enkelte bestemmelsene i lovforslaget.