Nærmere
om innholdet i proposisjonen
Kapittel 2 gir en
oppsummering av bakgrunnen for forslagene som fremmes i denne proposisjonen.
Generelle høringsinnspill er omtalt i kapittel 3.
I kapittel 4 behandles
nye regler om gjennomføring av møter i foretakslovgivningen. Departementet
foreslår å likestille fysiske og elektroniske møter. Styremedlemmer,
medlemmer, eiere og andre som skal delta på møter, vil dermed enten
delta på et fysisk møte eller et elektronisk møte. Dette vil gi
foretakene økt fleksibilitet i den praktiske styringen.
I kapittel 5 behandles
styremøter og møter i bedriftsforsamlingen og andre foretaksorganer.
Departementet foreslår å likestille fysiske og elektroniske styremøter
i aksjeselskaper, allmennaksjeselskaper, samvirkeforetak, stiftelser
og ansvarlige selskaper. Det blir foreslått en regel om at behandlingsmåten
skal være «betryggende» for å sikre forsvarlig saksbehandling i styret.
Departementets vurdering er at foretakene selv er nærmest til å
ta stilling til hvordan styremøter skal gjennomføres. I tillegg
foreslås det i kapittel 5 å oppheve krav i allmennaksjeloven og
samvirkeloven om at blant annet årsregnskap og årsberetning må behandles
i fysisk styremøte. Departementet foreslår at også bedriftsforsamlingen
bør åpne for elektroniske møter, men foreslår ikke å åpne for skriftlig
behandling.
Gjennomføring av
generalforsamling og årsmøter i aksjeselskaper, allmennaksjeselskaper
og samvirkeforetak blir behandlet i kapittel 6. Departementet foreslår
at loven ikke stiller krav til en bestemt møteform, slik at fysiske
og elektroniske generalforsamlinger og årsmøter likestilles. Departementet
foreslår at styret bestemmer møteformen, men at vedtektene kan fastsette at
generalforsamlingen, årsmøtet eller behandling av bestemte saker
skal skje i en bestemt møteform. I tillegg foreslås det at styret
skal sørge for at gjennomføringen av generalforsamlingen og årsmøtet
er forsvarlig. Kjernen i kravet til forsvarlighet er at generalforsamling
og årsmøte må holdes i samsvar med kravene i aksjelovene og samvirkeloven,
og slik at aksjeeierne og medlemmene har mulighet til å utøve sine
eierrettigheter.
I kapittel 7 behandles
enkelte forslag til endringer i reglene om forenklet generalforsamling
og årsmøte. Gjennomføring av selskapsmøter er omtalt i kapittel
8.
I kapittel 9 foreslår
departementet at møteprotokoller i samvirkeforetak, stiftelser og
ansvarlige selskaper skal kunne signeres med elektronisk signatur.
Aksjelovene åpner allerede for dette.
Kapittel 10 behandler
gjennomføring av krav som gjelder bekreftelse og kontroll med stemmegivning
på elektronisk generalforsamling i tråd med endringsdirektiv (EU)
2017/828, som Norge er forpliktet til å gjennomføre etter EØS-avtalen.
Endringsdirektivet gjelder for noterte selskaper. Departementet
foreslår at det innføres krav for alle allmennaksjeselskaper til
å bekrefte stemmegivningen til den som avgir stemme ved bruk av elektroniske
hjelpemidler på generalforsamlingen.
Kommunal- og moderniseringsdepartementets forslag
til gjennomføring av møter i statsforetak er behandlet i kapittel
11.
I kapittel 12 behandles
forslag til endringer i aksjeloven, allmennaksjeloven, samvirkeloven,
stiftelsesloven og SE-loven. Departementet foreslår å utvide kretsen
som omfattes av tilknytningskravet, slik at også britiske statsborgere
bosatt i Storbritannia eller EØS, og EØS-statsborgere bosatt i Storbritannia,
omfattes og kan velges inn i tillitsverv i norske foretak. I tillegg
foreslår departementet å gjøre unntak fra tilknytningskravet for
tillitspersoner i europeiske selskaper.
Nærings- og fiskeridepartementet
legger frem forslag til endringer i følgende lover:
-
lov 21. juni 1985
nr. 83 om ansvarlige selskaper og kommandittselskaper (selskapsloven)
-
lov 13. juni 1997
nr. 44 om aksjeselskaper (aksjeloven)
-
lov 13. juni 1997
nr. 45 om allmennaksjeselskaper (allmennaksjeloven)
-
lov 15. juni 2001
nr. 59 om stiftelser (stiftelsesloven)
-
lov 1. april 2005
nr. 14 om europeiske selskaper ved gjennomføring av EØS-avtalen
vedlegg XXII nr. 10a (rådsforordning (EF) nr. 2157/2001) (SE-loven)
-
lov 29. juni 2007
nr. 81 om samvirkeforetak (samvirkelova)
-
lov 10. april 2015
nr. 17 om finansforetak og finanskonsern (finansforetaksloven)
I tillegg
foreslås det endringer i lov 30. august 1991 nr. 71 om statsforetak
som er utarbeidet av Kommunal- og moderniseringsdepartementet.