Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein Eidem Løvaas og
Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og
Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen og
lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes,
fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Kristelig Folkeparti, Steinar
Reiten, viser til Prop. 140 L (2020–2021) Endringer i foretakslovgivningen
(gjennomføring av møter og geografiske tilknytningskrav).
Komiteen viser til at det i
Prop. 140 L (2020–2021) foreslås endringer i foretakslovgivningen
som skal legge til rette for økt bruk av elektroniske møter i foretak.
Det blir blant annet foreslått å likestille fysiske og elektroniske
møter. Komiteen viser
til midlertidig lov 26. mai 2020 nr. 54 om unntak fra krav til fysisk
møte mv. i foretakslovgivningen for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd
av covid-19 og merker seg at regjeringen nå foreslår å gjøre noen
av disse reglene permanente. Komiteen mener det er viktig
å gi foretak frihet til å velge den møteformen som er mest hensiktsmessig
for det enkelte selskap.
Komiteen viser til at det også
foreslås endringer i aksjeloven, allmennaksjeloven, samvirkeloven
og stiftelsesloven som følge av brexit. Dette innebærer at også britiske
statsborgere bosatt i EØS eller Det forente kongerike Storbritannia
og Nord-Irland («Storbritannia»), og EØS-statsborgere bosatt i Storbritannia,
omfattes av tilknytningskravet og kan velges inn i tillitsverv i
norske foretak. Komiteen merker
seg at det vil føre til mindre arbeid for foretakene ved at de slipper
å bytte ut eller søke om unntak for sine tillitspersoner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen i sine forslag legger til grunn at styreleder
skal avgjøre om møter skal avholdes fysisk eller digitalt. Flere
av høringsinstansene har uttrykt skepsis til dette. I enkelte saker
vil fysisk møte gi en bedre behandling av sakene. Med tanke på ansvaret hvert
enkelt styremedlem har, vil det være naturlig at et flertall i styret
kan kreve fysisk møtebehandling.
Disse medlemmer foreslår derfor
følgende endringer i lovteksten:
«I lov 21. juni
1985 nr. 83 om ansvarlige selskaper og kommandittselskaper skal
§ 2-15 nye andre og tredje ledd lyde:
(2) Styret skal behandle saker i
fysisk eller elektronisk møte, med mindre styrets leder finner at
saken kan forelegges skriftlig eller behandles på annen måte. Behandlingsmåten
skal være betryggende. Første punktum kan fravikes i selskapsavtalen.
(3) Styrets leder skal sørge for
at styremedlemmene så vidt mulig kan delta i en samlet behandling
av de saker som blir behandlet. Hvert styremedlem og daglig leder kan
kreve at saken blir behandlet i møte. Dersom en sak skal behandles
i møte, bestemmer styrets leder møteformen. Mer enn halvdelen av
styrets medlemmer kan likevel kreve at møtet blir holdt som fysisk
eller elektronisk møte.
Nåværende andre
ledd blir nytt fjerde ledd.
I lov 13. juni
1997 nr. 44 om aksjeselskaper skal § 6-19 første og andre ledd skal
lyde:
(1) Styret skal behandle
saker i møte, med mindre styrets leder finner at saken kan forelegges
skriftlig eller behandles på annen måte. Behandlingsmåten skal
være betryggende.
(2) Styrets leder
skal sørge for at styremedlemmene så vidt mulig kan delta i en samlet
behandling av de
saker som blir behandlet. Hvert styremedlem og daglig leder kan
kreve at saken blir behandlet i møte. Dersom en sak skal behandles
i møte, bestemmer styrets leder møteformen. Mer enn halvdelen av
styrets medlemmer kan likevel kreve at møtet blir holdt som fysisk
eller elektronisk møte.
I lov 13. juni
1997 nr. 45 om allmennaksjeselskaper skal § 6-19 første og andre
ledd lyde:
(1) Styret skal behandle
saker i møte, med mindre styrets leder finner at saken kan forelegges
skriftlig eller behandles på annen måte. Behandlingsmåten skal
være betryggende.
(2) Styrets leder
skal sørge for at styremedlemmene så vidt mulig kan delta i en samlet
behandling av de
saker som blir behandlet. Hvert styremedlem og daglig leder kan
kreve at saken blir behandlet i møte. Dersom en sak skal behandles
i møte, bestemmer styrets leder møteformen. Mer enn halvdelen av
styrets medlemmer kan likevel kreve at møtet blir holdt som fysisk
eller elektronisk møte.
I lov 15. juni
2001 nr. 59 om stiftelser skal § 31 andre og tredje ledd lyde:
Styret skal behandle
saker i fysisk eller
elektronisk møte, med
mindre styrets leder finner at saken kan forelegges skriftlig
eller behandles på annen
måte. Behandlingsmåten skal være betryggende.
Styrets leder skal
sørge for at styremedlemmene så vidt mulig kan delta i en samlet
behandling av de
saker som blir behandlet.Hvert styremedlem og daglig
leder kan kreve at
saken blir behandlet i møte. Dersom en sak skal behandles i møte,
bestemmer styrets leder møteformen. Mer enn halvdelen av styrets
medlemmer kan likevel kreve at møtet blir holdt som fysisk eller
elektronisk møte.
I lov 29. juni
2007 nr. 81 om samvirkeforetak skal § 82 første og andre ledd lyde:
(1) Styret skal
behandle sakene i møte om ikkje styreleiaren meiner at saka kan
leggjast fram skriftleg eller takast opp på annan måte. Behandlingsmåten skal
vere forsvarleg.
(2) Styreleiaren
skal syte for at styremedlemmane lengst råd kan vere med på ei samla
behandling av dei saker som blir behandla. Kvart styremedlem og
dagleg leiar kan krevje at
saka blir behandla i møte. Skal saka bli behandla i møte, bestemmer
styreleiaren møteforma. Meir enn halvparten av styremedlemmane kan
likevel krevje at møtet blir halde som fysisk eller elektronisk
møte.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til forslaget i proposisjonen, hvor det er styreleder som
bestemmer hvordan saker skal behandles, på samme måte som etter
dagens regler. Dersom saker behandles uten fysisk møte, kan hvert styremedlem
og daglig leder kreve møtebehandling. Dette er i tråd med dagens
regulering for de foretakene som kan ha styremøter uten fysisk møte.
Nytt med proposisjonen er imidlertid at fysiske og digitale møter
likestilles. Styremedlemmene og daglig leder er ikke gitt rett til
å kreve at et enkelt møte avholdes ved den ene eller andre møteformen,
altså enten fysisk eller elektronisk.
Flertallet viser til at etter
nåværende regler kan styret fastsette retningslinjer for saksbehandlingen
i en instruks. Dette foreslås ikke endret i lovproposisjonen. Instruksen
vedtas med alminnelig flertall. Instruksen kan være generell for
alle styremøter, eller den kan være mer detaljert. Styret kan f.eks.
fastsette at alle møter om gitte saker skal avholdes fysisk, eller
at saker av en viss viktighet skal avholdes elektronisk.
Flertallet viser til at en
regulering i samsvar med forslaget fra medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil innebære at et flertall
av styrets medlemmer skal kunne kreve en bestemt møteform for et
enkelt styremøte og ikke bare fastsette retningslinjer ved en instruks.
Flertallet viser til at det
ble vurdert om et flertall av styremedlemmene bør ha rett til å
kreve en bestemt møteform, i forarbeidet til proposisjonen. Flertallet viser
til at regjeringen likevel valgte å foreslå en løsning der styrets
leder alene bestemmer møteformen. Bakgrunnen for dette var blant
annet at styrets leder har en spesiell rolle i forberedelsen av
møter, blant annet skal han/hun være involvert i forberedelsen av
saker. Flertallet mener
dette kan være viktig i vurderingen av hvilken møteform som er best
egnet, for eksempel der det er behov for konfidensialitet. Styret
har videre mulighet til å påvirke styrets leder gjennom instruks,
og alle styremedlemmer har rett til å få protokollført om de er uenige
i valg av møteform.
Flertallet viser til at styrets
leder også må legge vekt på innspill fra alle styremedlemmer i vurderingen av
behandlingsmåten. Det må ikke styremedlemmene som krever en bestemt
møteform. En risiko ved forslaget om at et flertall av styremedlemmene
bør ha rett til å kreve et bestemt møteformat, er at flertallet
ikke nødvendigvis tar hensyn til andre enkeltmedlemmer. En slik
risiko er imidlertid ikke så stor at forslaget ikke bør vedtas.
Et flertall av styremedlemmene må uansett delta i styrebehandlingen
for at styret skal være beslutningsdyktig. Disse forholdene kan
derfor tilsi at et flertall i styret også bør kunne bestemme møteform.
Flertallet er opptatt av at
behandlingsmåten for styret uansett må være betryggende. I dette
ligger blant annet at styremedlemmene må ha praktisk mulighet til å
delta. I tillegg vil regler om styrets ansvar og myndighetsmisbruk
gjelde også for flertallets beslutning om å kreve en bestemt møteform.