Innledning
I proposisjonen ber
regjeringen om Stortingets samtykke til ratifikasjon av konvensjon
om Den internasjonale organisasjonen for maritime navigasjonsinnretninger
og -tjenester (IALA). Konvensjonen ble vedtatt på en diplomatkonferanse
i Kuala Lumpur, Malaysia, 28. februar 2020. Konvensjonen etablerer
IALA som et eget folkerettssubjekt i form av en mellomstatlig organisasjon
og gir nærmere bestemmelser om organisasjonen.
Dagens IALA, Den
internasjonale sammenslutningen for fyr- og merkevesen (International
Association of Lighthouse Authority, senere International Association of
Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities), ble opprettet
i 1957 som en stiftelse under fransk rett. Organisasjonen har i
dag nasjonale kystmyndigheter og kystvakter som medlemmer. Kystverket
er medlem fra norsk side. IALA er en ikke-statlig, teknisk, konsultativ
organisasjon hvor myndigheter, utstyrsprodusenter og eksperter utarbeider
anbefalinger, retningslinjer og standarder for maritime navigasjonsinnretninger
og -tjenester.
IALAs generalforsamling
besluttet i 2014 å arbeide for å endre organisasjonens status til
en mellomstatlig organisasjon. Endring av IALAs status til en mellomstatlig
organisasjon ble antatt å styrke organisasjonen, og dermed også
IALAs viktige arbeid knyttet til å sikre gode maritime navigasjonsinnretninger
og -tjenester. IALA arbeider tett med og utfyller arbeidet til Den
internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) og Den internasjonale
hydrografiske organisasjon (IHO).
Det opplyses i proposisjonen
at Norge har deltatt i arbeidet med fremforhandling av konvensjonen.
Fra norsk side har det vært viktig å arbeide for at IALA beholdes
som en teknisk, konsultativ organisasjon, slik at det er IMO som
gir bindende regler, mens IALA gir tekniske innspill til IMO og
fastsetter ikke-bindende anbefalinger, retningslinjer og standarder.
Videre har det vært viktig at statusendringen i minst mulig grad
leder til økning i organisasjonens driftskostnader.
Det har vært avholdt
tre pre-diplomatiske konferanser hvor utkast til konvensjonstekst
har blitt diskutert, i Paris i 2017, i Marrakech i 2018 og i Istanbul
i 2019. IALAs juridiske ekspertpanel og IALAs sekretariat har også
deltatt i arbeidet.
Det opplyses at konvensjonen
anses å være av særlig stor viktighet, slik at Stortingets samtykke
til ratifikasjon er nødvendig i medhold av Grunnloven § 26 andre ledd.
Konvensjonen ble
åpnet for undertegning 27. januar 2021, og Norge undertegnet 22. mars
2021. Per mars 2021 har Singapore ratifisert konvensjonen, og i
tillegg til Norge har Frankrike, Malaysia og Nederland undertegnet.
Konvensjonen trer i kraft på den nittiende dag etter at tretti stater
har sluttet seg til.
Det redegjøres i
proposisjonen for at gjennomføring av konvensjonen vil ha begrensede
økonomiske og administrative konsekvenser og vil kunne skje innen gjeldende
budsjettrammer. Konvensjonen innebærer plikt til å betale årlig
medlemsbidrag til organisasjonen. Norge betalte i 2020 16 660 euro
i medlemskontingent til IALA, dekket over Kystverkets budsjett.
Etableringen av IALA som en mellomstatlig organisasjon antas ikke
å medføre større endring i medlemstatenes årlige bidrag. Det opplyses
at den vedtatte konvensjonen ikke innebærer noen skatte- eller avgiftsprivilegier
for organisasjonen eller dens ansatte i Norge.
Gjennomføring av
konvensjonen krever ikke lov- eller forskriftsendring.
Det vises til proposisjonen
for en nærmere omtale av bakgrunnen for og innholdet i konvensjonen.