Kapittel 1. Mandat, oppgaver,
arbeidsområde og forholdet til Stortinget og forvaltningen
§ 1 Mandat
Stortingets ombud
for kontroll med forvaltningen (Sivilombudet) skal føre kontroll
med den offentlige forvaltningen og alle i dens tjeneste for å hindre
at det øves urett mot den enkelte, og for å bidra til at forvaltningen
respekterer og sikrer menneskerettighetene.
§ 2 Oppnevning
Sivilombudet oppnevnes
av Stortinget, med minst to tredjedels flertall, for en periode
på fire år. Ombudet kan bare gjenoppnevnes én gang.
Oppnevningen skjer
etter offentlig kunngjøring av vervet, med mindre ombudet gjenoppnevnes.
Oppnevningen skjer etter innstilling fra Stortingets presidentskap.
§ 3 Oppgaver
Sivilombudet kan
undersøke og uttale sin mening om
-
a) klager mot forvaltningen,
jf. kapittel 2,
-
b) forhold som
ombudet selv tar opp, jf. kapittel 3, og
-
c) alle tilfeller
hvor noen kan være underlagt offentlig frihetsberøvelse, for å forebygge
tortur og annen grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller
straff, jf. kapittel 4.
§ 4 Arbeidsområde
Sivilombudets arbeidsområde
omfatter den offentlige forvaltningen og alle i dens tjeneste. Det
omfatter også alle tilfeller hvor noen kan være underlagt offentlig frihetsberøvelse.
Ombudets arbeidsområde
omfatter ikke
-
a) forhold Stortinget
har tatt standpunkt til, herunder saker behandlet av Stortingets
utvalg for rettferdsvederlag,
-
b) virksomheten
i Stortingets eksterne organer og klagesaker som hører under disse,
-
c) avgjørelser
truffet i statsråd,
-
d) domstolenes
virksomhet, og
-
e) avgjørelser
som er truffet av kommunestyret eller fylkestinget, som etter lov
bare kan treffes av disse organene. Slike avgjørelser kan ombudet
likevel ta opp til behandling når det er nødvendig av hensyn til
rettssikkerheten eller andre særlige grunner.
§ 5 Forholdet til Stortinget
Sivilombudet utfører
sitt verv selvstendig og uavhengig av Stortinget.
Ombudet skal gi
Stortinget årlige meldinger om sin virksomhet, jf. § 3. Meldinger
skal gis innen 1. april hvert år og omfatte virksomheten i perioden
1. januar til 31. desember det foregående året.
Ombudet kan gi særskilte
meldinger til Stortinget.
Stortinget kan gi
utfyllende bestemmelser om ombudets virksomhet.
§ 6 Uavhengighet fra forvaltningen
Sivilombudet er
uavhengig av forvaltningen.
Forvaltningen kan
ikke utøve myndighet overfor ombudet som kan påvirke den uavhengige
og upartiske utøvelsen av ombudsvervet.
Stortinget kan fravike
og gi egne bestemmelser om forvaltningens lovfestede myndighet overfor
ombudet.
Kapittel 2. Klage til Sivilombudet
og behandling av klage
§ 7 Klage til Sivilombudet
Alle som mener seg
utsatt for urett fra den offentlige forvaltningen, kan klage til
Sivilombudet.
Klagen skal være
skriftlig og angi
Sammen med klagen
bør det fremlegges dokumentasjon i saken.
Ombudet kan gi veiledning
og bistå med å utforme klagen.
Den som er frihetsberøvet,
har rett til å kommunisere med ombudet i fortrolighet.
§ 8 Vilkår for behandling av klage
For å kunne få klagen
behandlet av Sivilombudet, må klageren ha brukt alle mulighetene
for å klage til forvaltningen.
Hvis ikke alle mulighetene
for å klage til forvaltningen er brukt, skal ombudet henvise klageren
til riktig klageinstans i forvaltningen.
Ombudet kan alltid
behandle klagen hvis Kongen i statsråd er eneste klageinstans, eller
hvis det er særlige grunner til det.
§ 9 Fristen for å klage
Fristen for å klage
til Sivilombudet er ett år.
Dersom klagen gjelder
en forvaltningsavgjørelse, løper klagefristen fra forvaltningens
endelige avgjørelse i saken.
Gjelder klagen andre
forhold, løper klagefristen fra det tidspunktet forholdet fant sted
eller opphørte, eller fra tidspunktet da klageren måtte ha vært
kjent med dette.
Hvis fristen ikke
er overholdt, kan ombudet likevel ta saken til behandling hvis det
er særlige grunner til det.
§ 10 Sivilombudets behandling av klagen
Sivilombudet avgjør
om det er grunn til å foreta undersøkelser som følge av en klage,
hvilke sider av saken som skal undersøkes, og omfanget av undersøkelsene.
Undersøkelse av
en klage skjer normalt ved at ombudet stiller skriftlige spørsmål
til forvaltningen, som bes uttale seg innen en gitt frist. Ombudet
bør be tredjepersoner uttale seg om en klage som gjelder deres rettsforhold
eller andre tungtveiende interesser.
Ombudet kan når
som helst beslutte å avslutte undersøkelsene av en klagesak på grunnlag
av forklaringene som gis, hvis forvaltningen retter opp feil eller
beslutter å behandle saken på nytt, eller dersom ombudet av andre
grunner finner at det ikke er tilstrekkelig grunn til videre behandling
av saken.
§ 11 Klagerens rett til dokumentinnsyn
og til å uttale seg
Klageren har rett
til å gjøre seg kjent med dokumenter i klagesaken og uttalelser
og opplysninger som er gitt i saken. Dette gjelder likevel ikke
-
a) dokumenter utarbeidet
eller innhentet under forvaltningens opprinnelige behandling av
saken,
-
b) opplysninger
som klageren ikke får innsyn i hos forvaltningen, eller
-
c) ombudets interne
saksdokumenter.
Klageren skal gis
anledning til å uttale seg om forvaltningens uttalelser i saken,
med mindre det åpenbart vil være uten betydning for ombudets behandling
av saken.
§ 12 Avslutning av klagesaksbehandlingen
På grunnlag av behandlingen
av en klagesak kan Sivilombudet uttale sin mening om saken og innta
standpunkt om
-
a) at forvaltningen
har gjort feil, handlet uforsvarlig eller opptrådt i strid med god
forvaltningsskikk,
-
b) at en avgjørelse
er ugyldig eller klart urimelig,
-
c) at det foreligger
begrunnet tvil om forhold av betydning for saken, eller
-
d) at det foreligger
forhold som kan medføre erstatnings- eller oppreisningsansvar.
Dersom ombudet har
gitt uttrykk for et standpunkt som nevnt i første ledd, kan ombudet
også gi uttrykk for at feil bør rettes, at saken bør behandles på
nytt, eller at det bør ytes erstatning eller oppreisning.
§ 13 Underretning om avslutning av klagesaksbehandlingen
Sivilombudet skal
underrette klageren eller dem saken angår, om resultatet av sin
behandling av saken.
Når ombudet avslutter
en sak som nevnt i § 12, skal et referat av forvaltningens uttalelse
fremgå i ombudets avsluttende brev eller uttalelse.
§ 14 Avbrudd av spesielle søksmålsfrister
Spesielle lovbestemte
frister for å anlegge søksmål mot forvaltningen avbrytes når saken
klages inn for Sivilombudet.
Den aktuelle fristen
for å anlegge søksmål løper på nytt fra ombudets melding om avsluttet
behandling er kommet frem til klageren, eller fra klageren blir
varslet om forvaltningens svar på ombudets anmodning om fornyet
behandling.
Søksmålsfristen
avbrytes ikke hvis klagen åpenbart ble fremmet bare for å oppnå
fristavbrudd og den ikke førte til realitetsavgjørelse hos ombudet.
Kapittel 3. Saker som tas opp
av eget tiltak
§ 15 Undersøkelser av eget tiltak
Sivilombudet kan
av eget tiltak ta opp, undersøke og uttale sin mening om konkrete
eller generelle forhold i forvaltningen.
Ombudet avgjør hvordan
undersøkelsene skal gjennomføres. Forvaltningen skal tilrettelegge
for gjennomføringen av undersøkelsene.
Forvaltningen skal
gis anledning til å uttale seg om ombudets funn og andre spørsmål
saken reiser, før ombudet uttaler sin mening.
Dersom undersøkelsene
springer ut av opplysninger i en klage til ombudet, bør ombudet
underrette klageren om at undersøkelser er iverksatt.
§ 16 Avslutning av saker ombudet tar
opp av eget tiltak
Sivilombudet kan
uttale sin mening på grunnlag av undersøkelser som er gjort. Hvis
saken gir grunnlag for det, kan ombudet innta standpunkt som nevnt
i § 12.
Ombudet skal sørge
for at de berørte delene av forvaltningen underrettes om resultatet
av undersøkelsene. Dersom ombudet finner det hensiktsmessig, kan også
andre deler av forvaltningen underrettes.
Kapittel 4. Nasjonal forebyggende
mekanisme
§ 17 Tilleggsprotokoll til FNs torturkonvensjon
Sivilombudet er
nasjonal forebyggende mekanisme i henhold til artikkel 3 i tilleggsprotokoll
18. desember 2002 til FNs konvensjon mot tortur og annen grusom, umenneskelig
eller nedverdigende behandling eller straff.
Som nasjonal forebyggende
mekanisme har ombudet myndighet og rettigheter som beskrevet i tilleggsprotokollen
artikkel 19 og 20, blant annet til å gjennomføre besøk, foreta undersøkelser
og kreve informasjon og tilgang overfor forvaltningen og private.
Ingen skal holdes ansvarlig for eller utsettes for represalier som
følge av at vedkommende har kommunisert eller delt informasjon med
ombudet.
§ 18 Anbefalinger
I sin virksomhet
som nasjonal forebyggende mekanisme kan Sivilombudet gi anbefalinger
for å bedre behandlingen av og forholdene for frihetsberøvede og forebygge
tortur og annen grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling
eller straff.
Ansvarlig myndighet
skal gjennomgå anbefalingene og innlede en dialog med ombudet om
mulige gjennomføringstiltak.
§ 19 Rådgivende utvalg
Sivilombudet skal
ha et eget rådgivende utvalg for arbeidet som nasjonal forebyggende
mekanisme.
Kapittel 5. Generelle bestemmelser
om Sivilombudets virksomhet
§ 20 Rett til opplysninger og fysisk
tilgang
Sivilombudet kan,
uten hinder av taushetsplikt, pålegge den som er omfattet av arbeidsområdet
i § 4, å gi enhver opplysning og ethvert dokument som er nødvendig
for å utføre oppgaver etter loven her. Ombudet kan fastsette en
frist for å etterkomme et slikt pålegg.
Ombudet har i samme
utstrekning tilgang til fysiske steder og systemer.
Ombudet kan kreve
bevisopptak ved domstolene etter reglene i domstolloven § 43 annet
ledd. Rettsmøtene går for lukkete dører.
§ 21 Fagkyndig bistand
Ombudet kan engasjere
fagkyndig bistand hvis det er nødvendig for å få opplyst en sak.
§ 22 Taushetsplikt
Sivilombudet har
taushetsplikt om opplysninger mottatt i utøvelsen av vervet om noens
personlige forhold og drifts- eller forretningshemmeligheter.
Taushetsplikten
gjelder også etter ombudets fratreden.
Den samme taushetsplikten
påhviler ombudets ansatte og andre som bistår ved utførelsen av
ombudets oppgaver, samt den som mottar taushetsbelagte opplysninger
til bruk for forskning.
Til bruk for forskning
kan det uten hinder av taushetsplikt gis innsyn i ombudets saksdokumenter.
Ombudet bestemmer om, i hvilket omfang og på hvilke vilkår slikt
innsyn kan innvilges.
§ 23 Habilitet
Sivilombudet eller
en ansatt ved ombudets kontor er inhabil dersom det foreligger særegne
forhold som er egnet til å svekke tilliten til at saken vil bli
behandlet på en upartisk og saklig måte.
I vurderingen skal
det legges vekt på om behandlingen av saken kan innebære en fordel
eller ulempe for vedkommende eller noen som han eller hun har nær
tilknytning til.
Den som er inhabil,
kan ikke forberede eller treffe avgjørelse i saken. En ansatt kan
ikke treffe avgjørelse i saken dersom ombudet eller en medarbeider
i direkte overordnet stilling er inhabil.
§ 24 Offentliggjøring av ombudets vurdering
i en sak
Sivilombudets vurdering
i en sak offentliggjøres på den måten ombudet finner formålstjenlig.
§ 25 Særskilte meldinger og meddelelser
Sivilombudet kan
rette særskilte meldinger til et forvaltningsorgan.
Hvis det er særlig
grunn til det, kan ombudet meddele påtalemyndigheten eller ansvarlig
tilsettingsmyndighet om forhold avdekket gjennom sine undersøkelser.
Ombudet kan underrette
forvaltningen om mangler ved lover, forskrifter eller forvaltningspraksis.
§ 26 Dokumentoffentlighet
Dokumenter som er
utarbeidet som ledd i Sivilombudets virksomhet er offentlige, med
følgende unntak:
-
a) dokumenter og
opplysninger underlagt lovbestemt taushetsplikt, og
-
b) dokumenter utarbeidet
eller innhentet under forvaltningens forutgående behandling av saker
som nevnt i kapitlene 2–4.
Ombudets interne
saksdokumenter og dokumenter som utveksles mellom ombudet og Stortinget
om budsjett og intern administrasjon, kan unntas offentlighet.
Ombudet kan også
unnta andre dokumenter og opplysninger fra offentlighet hvis særlige
grunner tilsier det. Ombudet avgjør om et dokument helt eller delvis skal
unntas offentlighet.
Det kan kreves innsyn
i det offentlige innholdet av journal som ombudet fører for registrering
av dokumenter i opprettede saker.
Ombudet kan gjøre
journaler og andre dokumenter allment tilgjengelig på internett.
Arkivlova kapittel
II gjelder for Sivilombudets virksomhet, med unntak av §§ 7 og 8.
Tilhørende forskrifter gjelder så langt de passer.
§ 27 Behandling av personopplysninger
Sivilombudet kan
behandle personopplysninger, herunder personopplysninger som nevnt
i personvernforordningen artikkel 9 og 10, når dette er nødvendig for
å utføre oppgaver etter loven her.
Krav på kopi av
personopplysninger i saksdokumenter som er utarbeidet eller innhentet
under forvaltningens opprinnelige behandling av en sak, jf. personvernforordningen
artikkel 15 nr. 3, rettes mot vedkommende forvaltningsorgan.
§ 28 Sikkerhetslovens anvendelse for
Sivilombudet
Sikkerhetsloven
gjelder for sivilombudet og Sivilombudets ansatte med de unntak
og presiseringer som følger av denne loven.
Følgende bestemmelser
i sikkerhetsloven gjelder ikke for Sivilombudet: §§ 1-3, 2-1, 2-2
og 2-5, kapittel 3, §§ 5-5, 7-1 andre til sjette ledd, 8-3 første
ledd andre punktum, 9-4 andre til femte ledd, kapittel 10 og §§ 11-2 og
11-3.
Sivilombudet skal
innenfor sin virksomhet utpeke, klassifisere og holde oversikt over
skjermingsverdige objekter og infrastruktur og melde dette inn til
sikkerhetsmyndigheten med angivelse av sikkerhetsgrad, jf. sikkerhetsloven
§ 7-1 andre ledd.
Sivilombudet kan
innenfor sin virksomhet fatte vedtak om krav til adgangsklarering
for tilgang til hele eller deler av skjermingsverdige objekter eller
infrastruktur og bestemme at personer med sikkerhetsklarering for
et bestemt nivå også er klarert for adgang til et bestemt skjermingsverdig
objekt eller en bestemt skjermingsverdig infrastruktur, jf. sikkerhetsloven
§ 8-3.
Stortingets administrasjon
er klareringsmyndighet for sivilombudet og Sivilombudets ansatte.
Stortingets presidentskap er klagemyndighet for avgjørelser truffet av
Stortingets administrasjon.
Stortinget kan fastsette
i hvilken grad forskrifter fastsatt i medhold av sikkerhetsloven
skal gjelde for Sivilombudet.
§ 29 Personalet
Øverste ledernivå
under sivilombudet ansettes av ombudet selv etter innstilling fra
Sivilombudets ansettelsesråd. Øvrige medarbeidere ansettes av ombudets ansettelsesråd.
Statsansatteloven §§ 4 til 7 om utlysning, innstilling og ansettelse
gjelder. Tvister om fortrinnsrett etter statsansatteloven § 13 avgjøres
av den som har ansettelsesmyndighet.
Personalreglementet
fastsettes av Sivilombudet. Stortingets presidentskap kan ta personalreglementet opp
til revisjon.
For ansatte ved
ombudets kontor fastsettes lønn, pensjon og arbeidsvilkår etter
de avtaler og bestemmelser som gjelder for arbeidstakere i statsstilling.
Forvaltningsloven
gjelder i saker om ordensstraff, oppsigelse, suspensjon eller avskjed.
Klageorganet er Stortingets presidentskap.
Lov 18. juli 1958
nr. 2 om offentlige tjenestetvister gjelder for ansatte i ombudets
virksomhet.
Kapittel 6. Ombudsvervet
§ 30 Krav til sivilombudet
Sivilombudet må
ha juridisk embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap.
Ombudet må tilfredsstille
høye krav til faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper og
inneha betydelig relevant erfaring.
§ 31 Fratreden og avsetting
Dersom sivilombudet
dør i oppnevningsperioden, permanent blir ute av stand til å utføre
sitt verv, frasier seg vervet eller avsettes av Stortinget med to
tredjedels flertall, oppnevner Stortinget nytt ombud etter § 2 for en
ny periode. Inntil nytt ombud har tiltrådt vervet, kan Stortinget
oppnevne en vikar etter § 32 første ledd.
§ 32 Vikar og setteombud
Er sivilombudet
midlertidig forhindret fra å utføre sitt verv, kan Stortinget oppnevne
en vikar blant ombudets ledende ansatte så lenge fraværet varer.
Ved fravær inntil
tre måneder kan ombudet selv utpeke en vikar blant de ledende ansatte
ved sitt kontor.
Anser ombudet seg
inhabil etter § 23 eller det er andre grunner til at en sak bør
behandles av et setteombud, orienteres Stortingets presidentskap,
som oppnevner et setteombud til å behandle saken.
§ 33 Adgang til å delegere
Sivilombudets fullmakter
etter denne loven kan delegeres til ansatte ved ombudets kontor.
Ombudet må likevel ta personlig standpunkt i saker hvor det er aktuelt
å kritisere forvaltningens avgjørelser eller handlemåte eller å
gi anbefalinger som nevnt i § 18.
§ 34 Lønn, pensjon og sidegjøremål
Sivilombudets lønn
fastsettes av Stortinget eller den det gir fullmakt. Det samme gjelder
godtgjørelse til vikar som oppnevnes etter § 32 første ledd. Stortingets
presidentskap eller den det gir fullmakt, fastsetter godtgjørelse
for setteombud oppnevnt etter § 32 tredje ledd.
Ombudet skal være
medlem av Statens pensjonskasse med rettigheter og plikter etter
lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens pensjonskasse.
Ombudet må ikke
uten samtykke fra Stortinget eller den det gir fullmakt, ha annen
stilling eller noe verv i offentlig eller privat virksomhet.
§ 35 Ikrafttredelse og overgangsbestemmelser
Loven trer i kraft
1. juli 2021. Fra samme tidspunkt oppheves lov 22. juni 1962 nr.
8 om Stortingets ombudsmann for forvaltningen (sivilombudsmannsloven)
og Instruks for Stortingets ombudsmann for forvaltningen 19. februar
1980.
Den som er sivilombudsmann
når loven trer i kraft, er sivilombud i fire år fra vedkommende
ble oppnevnt som sivilombudsmann, med mindre ombudet fratrer eller
avsettes i medhold av § 31. Vedkommende kan bare oppnevnes én gang
i medhold av § 2.