Komiteens utkast
til innstilling ble 15. april 2021 oversendt Stortingets presidentskap,
jf. vedtak i Stortinget 11. februar 2021. Presidentskapet uttalte følgende
i brev av 22. april 2021:
«Presidentskapet
viser til kontroll- og konstitusjonskomiteens utkast til innstilling
til Dokument 21 (2020–2021) Rapport til Stortinget fra utvalget
til å utrede Stortingets kontrollfunksjon kapittel 10.
Presidentskapet
har merket seg at det i lovforslaget § 28 femte ledd bestemmes at
Stortingets administrasjon er klareringsmyndighet for Sivilombudets
ansatte, mens Stortingets presidentskap er klagemyndighet for avgjørelser
truffet av Stortingets administrasjon. Dette samsvarer med den modellen
som presidentskapet selv foreslo for EOS-utvalgets medlemmer og
sekretariat i Innst. 252 L (2019–2020) om lov om endringer i riksrevisjonsloven
og EOS-kontrolloven. Presidentskapet slutter seg til at en slik
bestemmelse tas inn også i sivilombudsloven.
Presidentskapet
har videre merket seg at lovforslaget § 29 første ledd første punktum
innebærer at ‘øverste ledernivå under sivilombudet’ vil ansettes
av ombudet selv etter innstilling fra ombudets ansettelsesråd, og ikke
lenger av Stortingets presidentskap. Presidentskapet slutter seg
til en slik endring.
Presidentskapet
viser videre til at det i lovforslaget § 34 fremgår at Stortingets
presidentskap skal fastsette godtgjørelse for setteombud antatt
etter § 32 tredje ledd. Presidentskapet foreslår at det åpnes opp
for delegering av denne myndigheten, og at bestemmelsen utvides
med Stortingets presidentskap ‘…eller den det gir fullmakt’.
Presidentskapet
anbefaler for øvrig at komiteen før avgivelse av innstillingen får
bistand fra administrasjonen til en lovteknisk gjennomgang av lovutkastet.
Et flertall i presidentskapet,
Stortingets president Tone Wilhelmsen Trøen, andre visepresident
Morten Wold og femte visepresident Ingjerd Schou, har merket seg
at komiteen i utkastet til innstilling s. 97-98 har sluttet seg
til at ombudet i utgangspunktet skal ha uinnskrenket tilgang til
opplysninger fra forvaltningen.
Dette flertallet
mener at regjeringsnotater og dokumenter direkte knyttet til dette
skal være unntatt og ønsker følgende presisering i lovens § 20 første
ledd; ‘Unntatt fra dette er regjeringsnotater og dokumenter knyttet
til dette.’»