Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hilde Kristin Holtesmo, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal,
Tuva Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Erlend Larsen, Mari
Holm Lønseth, Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Kari Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik
Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til forslagene i Dokument 8:171 S (2020–2021) om norsk produksjon
av viktige legemidler. Statsråden har uttalt seg om forslagene i
brev til komiteen av 16. april 2021. Brevet følger som vedlegg til
denne innstillingen. Det er kommet inn syv skriftlige innspill til
saken.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
peker på hvor sårbare vi er i Norge ved svikt i den globale legemiddelindustrien,
og at vi er et land som er nesten 100 pst. avhengig av import av
legemidler. Det gjør oss særlig sårbare ved kriser eller ved brudd
i de globale forsyningslinjene, noe vi blant annet har sett under
den pågående pandemien. Legemiddelmangelen har eskalert de senere
årene. I 2014 registrerte Legemiddelverket 115 mangelsituasjoner,
mens de i 2019 registrerte 1 396 mangelsituasjoner. Signalene er
at mangelsituasjonen har blitt verre under pandemien.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
mener vi må bruke kompetansen og kapasiteten hos eksisterende legemiddelmiljøer
i Norge. De viser videre til at svært mange relevante medisiner
er velprøvde legemidler der patentet har gått ut. Komiteen viser til at det er fullt
mulig for staten å legge premisser ved innkjøp av medisiner, ved
blant annet å stille krav gjennom anbudsprosessene om miljø- og
arbeidsforhold.
Komiteen merker seg også at
forslagsstillerne mener det er naturlig å starte med det enkleste
først, og med legemidler som er nødvendige i et beredskapsperspektiv,
som smertestillende, bedøvelses- og anestesilegemidler og på lengre
sikt antibiotika. Så godt som alle disse legemidlene er velprøvde
legemidler som har gått av patent, og som dermed kan produseres
i Norge uten at det er i strid med etablerte rettigheter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, støtter dette, og ber regjeringen
snarest gå i dialog med de norske produksjonsmiljøene.
Flertallet mener trenden med
økende legemiddelmangel er uheldig, og at det er avgjørende at produksjon
og lager av legemidler og vaksiner i Norge styrkes. Flertallet anerkjenner
at vi aldri kan bli selvforsynte med legemidler og vaksiner, men
mener at dette ikke er til hinder for at vi kan styrke produksjons-
og lagerkapasitet på en rekke områder.
Flertallet viser til at det
også er mulig å stille krav om norskproduserte medisiner av hensyn
til beredskap. Flertallet viser
til Stortingets vedtak 575 fra 14. mai 2020:
«Stortinget ber regjeringen
snarest mulig få på plass en beredskapsmodell for norsk produksjon
av viktige legemidler, herunder antibiotika, og komme tilbake til Stortinget
med en sak om dette.»
Flertallet merker
seg at dette vedtaket ikke er fulgt opp i Helse- og omsorgsdepartementets
tildelingsbrev for 2021 til underliggende etater. Dette er etter flertallets oppfatning
uheldig, og fører til forsinkelse i arbeidet med å styrke norsk
produksjon av legemidler. Flertallet forventer at regjeringen
snarest følger opp Stortingets vedtak.
Komiteen merker
seg rapporten «Norsk vaksineproduksjon for beredskap og verdiskapning»,
som NHO, LO, Norsk Industri, Legemiddelindustrien (LMI), Industri
Energi og KLP laget i 2020. I rapporten foreslås det et offentlig-privat
samarbeid for å bygge en norsk vaksinefabrikk som skal være kontraktsprodusent
for norske og internasjonale selskaper og vaksineprodusenter. Hvis
en slik vaksinefabrikk hadde vært etablert i Norge nå, ville den
på sikt kunne produsert koronavaksiner på vegne av internasjonale
legemiddelselskaper. Rapporten viser at det er mulig å bygge opp
en norsk produksjonskapasitet for vaksiner, men det påpekes at det
avhenger av at staten stiller med stabile og langsiktige rammevilkår
for aktørene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at regelverket
for offentlige anskaffelser krever at det gjennomføres konkurranse
for å inngå avtaler om kjøp av legemidler. Direkte tildeling av
kontrakt vil kun unntaksvis være tillatt. Det er derfor ikke sikkert
at legemidler produsert i Norge kan kjøpes av norske myndigheter. Disse medlemmer viser
til at statsstøtteregelverket gir EØS-landene handlingsrom til å
gi støtte der dette kan bidra til å ivareta viktige samfunnshensyn.
Det er ikke opplagt at oppbygging av legemiddelproduksjon i Norge
av beredskapshensyn er et slikt hensyn som kan berettige støtte,
all den tid andre tiltak ivaretar legemiddelberedskapen i Norge.
Selv om om lag 10 pst. av mangelmeldinger i 2020 var covid-19-relatert,
oppsto det ikke mangel på legemidler uten tilgjengelige alternativer
i løpet av 2020. Økningen i antall mangelmeldinger er også lavere
i 2020 sammenlignet med de foregående årene. Selv om vi kan stå
sterkere i beredskapssituasjoner dersom vi har en kommersiell produksjonskapasitet,
må denne være bærekraftig på selvstendig grunnlag.
Disse medlemmer viser til at
erfaringene fra pandemien tilsier at finansiering av tiltak for
å styrke og samordne en kommersiell tilbudsside begrunnet med beredskapshensyn
er lite realistisk, gitt det juridiske rammeverket som det offentlige
må operere innenfor. Det er heller ikke opplagt at det er et effektivt
virkemiddel for å sikre tilstrekkelig legemiddelforsyning. Koronakommisjonen
peker i sin rapport på behovet for å styrke internasjonalt samarbeid
på legemiddelberedskapsområdet. Både EU sentralt og medlemslandene opplever
den samme sårbarheten som Norge. EU har ambisjoner om å styrke helseberedskapssamarbeidet. Et
viktig element i dette er styrking av legemiddelberedskapen. Disse medlemmer viser
til at legemiddelproduksjon i et beredskapsøyemed best kan gjøres gjennom
internasjonalt helseberedskapssamarbeid, for styrket forsyningssikkerhet
gjennom felles tiltak som bidrar til utvikling og styrket produksjonskapasitet, men
at også norsk produksjon må spille en rolle her.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at legemiddelmangel
er en voksende utfordring. Flertallet mener det er klokt
at man nå gjennomgår og styrker beredskapen både når det gjelder
legemidler og annet medisinsk utstyr. Flertallet mener det vil være ønskelig
å få på plass en økt produksjonskapasitet for viktige legemidler
i Norge, samtidig som man bør styrke samarbeidet med de andre nordiske
og europeiske landene på dette feltet. Flertallet ønsker at en større
andel av produksjonen av farmasøytiske preparat og virkestoff flyttes
til vår del av verden, og mener et nordisk og europeisk samarbeid
med dette for øye er viktig.
Flertallet viser til Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sin rapport fra 2019 «Analyser
av krisescenarioer». Rapporten peker på at svikt i forsyningen av
kritisk viktige legemidler kan få svært alvorlige konsekvenser.
I en risikomatrise med 21 utilsiktede hendelser er det kun pandemi
som scorer høyere på kombinasjonen av sannsynlighet og konsekvenser
enn legemiddelmangel. DSB sitt scenario beskriver en akutt mangel
på insulin og antibiotika, anslått til en sannsynlighet på 75 pst.
i løpet av 100 år. Når man også tar høyde for at mangel på andre
legemidler også kan få alvorlige konsekvenser, har DSB vurdert sannsynligheten
til å være 90 pst. i løpet av en hundreårssyklus. Konsekvensene
i scenarioet til DSB er anslagsvis 2 500 dødsfall og 8 000 mennesker
som vil få en forverret sykdomstilstand. I tillegg vil det oppstå
stor uro i befolkningen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
dagens regjering ikke tidlig nok har agert på den drastisk økende
legemiddelmangelen. Selv om dette også i stor grad er en global
mangelsituasjon, mener disse
medlemmer vi må gjøre det vi kan nasjonalt for å sikre befolkningen
tilgang på kritiske legemidler i en eventuell krisesituasjon, og
viser i den forbindelse til forslagene i Dokument 8:93 S (2018–2019)
om å redusere sårbarheten ved legemiddelmangel, som regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet stemte ned.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser videre til forslaget fra
Arbeiderpartiet og Senterpartiet i forbindelse med behandlingen
av Dokument 8:98 S (2019–2020), jf. Innst. 57 S (2020–2021):
«Stortinget ber regjeringen
utrede og legge fram en sak for Stortinget om etablering av et nasjonalt
farmasiselskap som kan stimulere til norsk legemiddel- og vaksineproduksjon,
enten i egenregi eller i samarbeid med norsk legemiddelindustri.
Selskapet må ha kapital til å kunne bidra til å styrke både eksisterende
produksjonskapasitet i Norge og stimulere til ny produksjonskapasitet.
Det må også kunne etablere langsiktige avtaler for å sikre både
import og nasjonal beredskapsproduksjon av nødvendige legemidler.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at vi i Norge allerede
har en rekke selskaper som produserer legemidler. Flertallet mener det ligger
et stort potensial i å videreutvikle den legemiddelindustrien vi har
i Norge. Dette kan også bidra til å skape nye arbeidsplasser innen
denne industrien.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet i den forbindelse tidligere
har fremmet et eget forslag om å etablere et vaksinecluster i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, i dialog med andre nordiske og europeiske land,
avklare hvordan et norsk offentlig-privat samarbeid om legemiddelproduksjon kan
bidra i et arbeid for å gjøre Norge og Europa mindre avhengige av
legemidler og virkestoff produsert utenfor Europa.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme en sak som sikrer offentlig-privat samarbeid
om etablering av et nasjonalt cluster for utvikling og produksjon
av vaksiner for mennesker, dyr og fisk.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Stortinget 14. mai
2020 vedtok at regjeringen «snarest mulig» må få på plass «en beredskapsmodell
for norsk produksjon av viktige legemidler, herunder antibiotika».
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
dette er en mer langsiktig løsning enn bare å importere legemidler
og bygge et beredskapslager. Et beredskapslager hjelper et stykke
på vei, men nedsiden er at legemidlene går ut på dato, og at investeringene
ikke bygger norsk kompetanse og norske arbeidsplasser. En lagerløsning
er heller ikke skalerbar ved langvarige behov for ekstra legemiddelforsyning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at i Helse- og omsorgsdepartementets
tildelingsbrev for 2021 til underliggende etater følges ikke Stortingets vedtak
opp. Det nevnes imidlertid at helseforvaltningen skal bidra til
et nordisk samarbeid på legemiddelområdet (WGEMA), herunder legemiddelproduksjon. Flertallet viser
til at det likevel ikke svarer på Stortingets klare vedtak om norsk
produksjon.
Flertallet viser til at Stortingets
vedtak ble gjort med bakgrunn i en erkjennelse om at en har kunnskapsgrunnlaget
som skal til for å sette i gang produksjon. Bekymringen for sårbarhet
har resultert i flere utredninger fra helsemyndighetene. De har
vurdert både hvilke legemidler man kan og bør produsere i Norge,
og hvilke norske produksjonsmiljøer som kan ta en slik rolle. Flertallet mener
man nå må gå fra ord til handling, ikke ha flere utredninger.
Flertallet mener Norge snarest
mulig må starte egenproduksjon av viktige legemidler, slik Stortinget
allerede har vedtatt. Man må prioritere å starte med det enkleste
først, og med legemidler som er nødvendige i et beredskapsperspektiv,
som smertestillende, bedøvelses- og anestesilegemidler og på lengre
sikt smalspektret antibiotika. Flertallet viser til at så
godt som alle disse legemidlene er velprøvde legemidler som har
gått av patent, og som dermed kan produseres i Norge uten at det
er i strid med etablerte rettigheter.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det i tillegg til en snarest
mulig etablering av en norsk produksjon av viktige legemidler bør etableres
produksjon med fleksibilitet innenfor biologiske legemidler i Norge.
En slik produksjonskapasitet vil raskt kunne dekke det norske behovet
for vaksiner, og samtidig ha kapasitet til å eksportere vaksiner. Disse medlemmer viser
til at moderne vaksineproduksjon er basert på biologiske produksjonsprosesser. Disse
produksjonsprosessene er også relevante for mange selskaper i Norge
som utvikler nye kreftvaksiner og vaksiner mot smittsomme sykdommer.
Disse medlemmer er kjent med
at det er investeringsvilje fra private aktører som vil bygge en
storskala vaksineproduksjon, og som kan produsere på lisens for vaksineutviklere.
For at den private kapitalen skal utløses, er det avgjørende at
staten inngår en forhåndskjøpsavtale for å sikre prioritert vaksineleveranse
til den norske befolkningen i fremtiden.
Komiteen fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen umiddelbart gå i dialog med relevante produksjonsmiljøer
med sikte på å inngå beredskapsavtaler for norsk produksjon av viktige
legemidler.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede og om mulig inngå forhåndskjøpsavtaler med
private aktører som ønsker å etablere norsk vaksineproduksjon.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, merker seg at statsråden i sitt
brev til komiteen fraråder å støtte de opprinnelige forslagene,
fordi det vil stride mot EØS-reglene om offentlige anskaffelser
og statsstøtte. Flertallet merker
seg at bransjeforeningen Legemiddelindustrien (LMI) i sitt høringsinnspill
derimot skriver at «det er et betydelig handlingsrom innenfor beredskapslovgivningen
i EØS til blant annet å inngå direkte anskaffelsesavtaler med produsentene
samt muligheter for større statlige bidrag for å utløse privat kapital
samtidig som statsstøttereglene ivaretas».
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at rett i forkant av koronapandemien la Helsedirektoratet fram
en rapport om norsk legemiddelberedskap. I konklusjonen slås det
fast at helsemyndighetene må lage rammer som legger til rette for
norsk egenproduksjon. I rapporten står det:
«For å gjøre norske
legemiddelprodusenter i stand til å produsere både mer av det de
gjør i dag og flere produkter enn det de gjør i dag må det være
økonomisk attraktivt for produsentene å inngå i en beredskapsordning.»
Disse medlemmer er enige med
mange av høringsinstansene, som peker på at Norge må redusere sin sårbarhet
for leveringssvikt av viktige legemidler, ved å styrke nasjonal
produksjonskapasitet og -kompetanse. Norsk produksjon, både av viktige
legemidler og smalspektret antibiotika, kan etableres raskt ved
å ta i bruk kompetansen og kapasiteten hos de eksisterende produksjonsmiljøene.
Beredskapsavtaler med norske produksjonsmiljøer er en realistisk
modell for raskt å få på plass egenproduksjon.
Disse medlemmer vil fremheve
behovet for økt samarbeid om legemiddelberedskap i Norden og Europa,
men mener at det er defensivt av regjeringen å legge bort det viktige
arbeidet for å få på plass beredskapsavtaler for økt norsk legemiddelproduksjon
ut fra en antakelse om at dette kan være i strid med EØS-regelverket.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti merker seg at det i de senere
årene har vært fremmet en rekke forslag for å styrke nasjonal produksjon
av legemidler, uten at dette har blitt fulgt nevneverdig opp av
regjeringen. Dette
medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti i Innst. 57
S (2020–2021) fremmet en rekke forslag for å bedre legemiddelproduksjonen
i Norge. Blant forslagene var å bygge opp et statlig selskap, StatMed,
som skulle sørge for nasjonal egenproduksjon av legemidler i Norge
og samarbeide med den øvrige legemiddelbransjen og det offentlige
helsevesenet om nasjonal utvikling og produksjon av legemidler.
Å etablere et slikt selskap vil gi en unik kompetanseheving og styrking
på et område av svært essensiell verdi. StatMed skulle ikke være
i konkurranse med annen nasjonal produksjon i privat regi, men i samarbeid
med dette. Dette
medlem mener dette er arbeid som haster, og er forundret over
at regjeringspartiene ikke ser ut til å se verdien av dette arbeidet.