Riksrevisjonens konklusjoner
og merknader
Komiteen viser til at målet
med Riksrevisjonens undersøkelse har vært å vurdere om myndighetenes
arbeid med eksportkontroll av strategiske varer, det vil si forsvarsmateriell
og flerbruksvarer, er effektivt og i tråd med Stortingets vedtak
og forutsetninger. Komiteen viser
videre til de konklusjoner, merknader og anbefalinger som Riksrevisjonen
kommer med.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
merker seg at PSTs lave prioritering av det forebyggende arbeidet
øker risikoen for at lisenspliktige strategiske varer eksporteres
uten lisens. Flertallet har
videre merket seg at lav prioritering av dette saksfeltet over tid
i PST innebærer at kompetanse, nettverk og informasjonskanaler som
det har tatt tid å bygge opp, gradvis forsvinner. Dette vil svekke
det forebyggende arbeidet ytterligere. Liten innsats i det forebyggende
arbeidet fra PSTs side gir større risiko for at lisenspliktige strategiske
varer eksporteres uten lisens. Flertallet vil understreke
at Riksrevisjonen mener dette er alvorlig, og flertallet støtter dette.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, og uavhengig representant,viser
til at PST driver løpende og langsiktig forebyggende arbeid rettet
mot bedrifter og akademia. PST har lovfestede oppgaver med forebygging
og etterforskning av brudd på regelverket om eksportkontroll. Utenriksdepartementet
har ansvar for å øke bevisstheten og kunnskapen om regelverket hos
de relevante samfunnsaktørene. Dette gjøres blant annet gjennom
de årlige stortingsmeldingene om eksportkontroll. Riksrevisjonens
undersøkelse viser at Utenriksdepartementet gjennomfører utstrakt
seminar- og møteaktivitet ovenfor næringslivet for å informere om eksportkontrollregelverket.
Siden 2019 har også innsatsen overfor akademia vært økende. Disse medlemmer viser
til at Riksrevisjonen mener PST ikke er tilstrekkelig aktiv i rollen
med det forebyggende arbeidet med eksportkontroll og ikke-spredning. Disse medlemmerviser
videre til at Riksrevisjonen påpeker at PST har fulgt opp konkrete
saker overfor bedrifter, institusjoner og akademia, men at det har
vært gjennomført få forebyggende bedriftsbesøk hos potensielle eksportører
av lisenspliktige flerbruksvarer, i enkelte politidistrikt.
Disse medlemmer merker seg
at Riksrevisjonen har konkludert med at en lav prioritering av dette saksfeltet
er alvorlig og innebærer at kompetanse, nettverk og informasjonskanaler
forvitrer, og at risikoen for at lisenspliktige strategiske varer
eksporteres uten lisens øker. Disse medlemmer vil påpeke
viktigheten av det forebyggende arbeidet og at politidistriktene
følger opp arbeidet med bedriftsbesøkene.
Komiteen viser
til Riksrevisjonens konklusjon om at Utenriksdepartementet i mange
tilfeller har åpnet opp for salg av forsvarsmateriell til land på
et for dårlig grunnlag. Komiteen merker seg at halvparten av
Utenriksdepartementets landvurderinger for land som er godkjent
for å motta A-materiell (det vil si våpen, ammunisjon og visse typer
militært materiell) som var gjeldende ved årsskiftet 2018/2019,
ble utarbeidet før 2010.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er av den oppfatning at landvurderingene ikke er oppdaterte for
mottakerland i forhold til nyere internasjonale avtaler og forpliktelser og
vil understreke at dette innebærer at de fleste landene uten oppdaterte
landvurderinger har mottatt forsvarsmateriell fra Norge i revisjonsperioden
2016–2018.
Flertallet viser
til at Riksrevisjonen skriver at landvurderingene er gjennomgående
korte, og merker seg dette. Riksrevisjonen mener det er sterkt kritikkverdig
at mange landvurderinger ikke gir et tilstrekkelig grundig og gjennomarbeidet
beslutningsgrunnlag for å avgjøre om landet tilfredsstiller kravene
for å motta norsk forsvarsmateriell eller ikke.
Komiteen viser
videre til at Riksrevisjonen mener det er sterkt kritikkverdig at
mange landvurderinger ikke gir et tilstrekkelig grundig og gjennomarbeidet beslutningsgrunnlag
for å avgjøre om landet tilfredsstiller kravene for å motta norsk
forsvarsmateriell eller ikke.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
støtter dette.
Flertallet viser til at Utenriksdepartementets saksbehandling
av eksportlisenser ikke gir tilstrekkelig sikkerhet for at Stortingets
forutsetninger følges opp. Flertallet viser
videre til at Riksrevisjonen påpeker at lite grundige vurderinger
av sluttbruker fører til økt risiko for at materiellet avledes til
en uønsket sluttbruker eller til uønsket sluttbruk. Det gjeldende
systemet for behandling av lisenssøknader for forsvarsmateriell,
og også for flerbruksvarer, er basert på stor tillit til at sluttbrukererklæringen
og eventuelt re-eksportklausulen sikrer at materiellet ikke havner
på avveie. Det gjør det desto viktigere at sluttbrukerdokumentasjonen
er korrekt, og at Utenriksdepartementet skriftliggjør hvilke vurderinger
som er gjort av både sluttbruker og innkjøpsorganisjoner som fungerer
som mellomledd.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, og uavhengig representant, viser
til at det foreligger et klart sett med vurderingskriterier for
eksport av våpen og ammunisjon. Disse er nedfelt i Utenriksdepartementets retningslinjer
og bygger på forutsetningene fra Stortingets 1959-vedtak, presiseringen
om menneskerettighetene i 1997, EUs åtte kriterier om våpeneksport
og FN-avtalen om våpenhandel (ATT). Retningslinjene angir en liste
over vurderingskriterier som brukes i behandlingen av den enkelte
lisenssøknad, og gir på denne måten godt innsyn i hvilke vurderinger
og hensyn som er gjeldende.
Disse medlemmer viser til
at forutsetningene det vises til, ble etablert for mer enn 60 år
siden, og at trusselbildet er betydelig endret. Den teknologiske
utviklingen har bidratt til å gjøre forsvarssystemer langt mer presise,
noe som muliggjør at land på enklere vis kan forsvare seg. Det er
av den grunn viktig at Utenriksdepartementets retningslinjer utøves
med betydelig grad av politisk og militært skjønn. Disse medlemmer understreker
at de aller fleste land anskaffer forsvarssystemer for å avskrekke
potensiell aggressivitet fra nærliggende land.
Disse medlemmer merker seg
at Riksrevisjonens rapport ikke gir informasjon om at norsk forsvarsmateriell
har kommet på avveie, eller har blitt avledet til uønsket sluttbruk.
Disse medlemmerviser til at
Riksrevisjonen påpeker at flere av landvurderingene til Utenriksdepartementet
ble utarbeidet før 2010, og enten ikke vurderer, eller vurderer
tilstrekkelig det riksrevisor beskriver som viktige kriterier, risikovurderinger
og rettigheter. Landvurderingene er ofte korte, det kan skyldes
at den konkrete situasjonen ikke krever dyptgående vurdering.
Disse medlemmermerker seg
at Riksrevisjonen mener det er sterkt kritikkverdig at mange landvurderinger
ikke gir et tilstrekkelig grundig og gjennomarbeidet beslutningsgrunnlag
for å avgjøre om landet tilfredsstiller kravene for å motta norsk
forsvarsmateriell eller ikke.
Disse medlemmerviser til utenriksministerens brev
til Riksrevisjonen. Her fremgår det at utenriksministeren ikke er
enig i Riksrevisjonens vurdering om at departementet har åpnet opp
for salg av forsvarsmateriell til land på et for dårlig grunnlag.
Statsråden viser til at det er etablert et to-trinns system for
eksport av forsvarsmateriell, der landklareringen kun er en åpning
for at lisenssøknaden kan behandles i departementet. Selve søknaden
vurderes grundig og individuelt opp mot fastsatte retningslinjer
og kriterier. Kriteriene henger sammen med hvilken type vare eller
teknologi som søkes eksportert, og kan først vurderes i behandlingen
av konkrete lisenssøknader.
Disse medlemmer mener hele
prosessen for å få innvilget en lisenssøknad – ikke bare første
del, som er landklareringen – bør vurderes, dersom man skal gjøre vurderinger
av om beslutningsgrunnlaget for eksport er godt nok. Disse medlemmer viser
til at Utenriksdepartementet jevnlig avslår lisenssøknader til land
som er klarerte, fordi søknaden gjelder en spesifikk vare, at det
ansees å være risiko knyttet til sluttbruk, eller at de internasjonale
forpliktelsene tilsier avslag.
Disse medlemmer mener Riksrevisjonens
undersøkelse har vist at det i større grad er behov for å tydeliggjøre
vurderingene som gjøres, sik at vurderingene fremkommer på en sporbar
og tydelig måte. Dette erkjennes også i departementet. Flere tiltak
er iverksatt for å bedre dette. Blant annet et nytt saksbehandlingssystem,
e-lisens, som gir mer sporbarhet og skriftlighet i vurderinger i
saksbehandlingen, mer effektiv samhandling i forvaltningsapparater
og bedre oppfølgning av vilkår knyttet til lisenser.
Komiteen registrerer
at det ifølge Utenriksdepartementet ikke er en automatikk i at en
lisens vil innvilges selv om landvurdering har konkludert med at
et land er klarert for å motta våpen og ammunisjon.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
merker seg Riksrevisjonens totale inntrykk og vurdering av at Utenriksdepartementets
behandling av søknader om eksportlisens ikke er systematisk og helhetlig
nok til å sikre at vurderingskriteriene i retningslinjene blir tilfredsstillende
vurdert og skriftliggjort i hver sak. Departementets saksbehandling
gir dermed ikke tilstrekkelig sikkerhet for at Stortingets forutsetninger
om å hindre at norsk materiell blir brukt til intern undertrykking
eller havner på avveie, blir ivaretatt.
Flertallet merker seg at Riksrevisjonen
mener dette er sterkt kritikkverdig, og støtter dette.
Komiteen viser
til at Riksrevisjonen har undersøkt Utenriksdepartementets skriftlige
beslutningsgrunnlag for å tillate salg av forsvarsmateriell til
De forente arabiske emirater i perioden 2013–2017. Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
mener Utenriksdepartementet ikke har utarbeidet et godt nok beslutningsgrunnlag
til å vurdere risikoen for avledning av det norskeksporterte materiellet
til De forente arabiske emirater. Komiteen viser til at vurderingen
som Riksrevisjonen gjør, er at det mangler viktig informasjon som
kunne utdypet risikoen for avledning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
merker seg særlig at Utenriksdepartementet med dette ikke har ivaretatt godt
nok Stortingets forutsetning om at grundige forhåndsvurderinger
er den viktigste sikring mot at norsk materiell havner på avveie.
Riksrevisjonen vurderer dette som alvorlig. Flertallet støtter denne vurderingen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, og uavhengig representant, viser
til at utenriksministeren ikke deler riksrevisors syn om at beslutningsgrunnlaget for
å tillate eksport av forsvarsmateriell fra Norge til De forente
arabiske emirater (FAE) var utilstrekkelig. Utenriksministeren svarer
i sitt brev til Riksrevisjonen at vurderingene som er gjort, er
i tråd med retningslinjene, og at alle sentrale og relevante kriterier
er grundig vurdert. Dette inkluderer menneskerettighetssituasjonen,
risiko for intern undertrykking og risiko for brudd på humanitærretten
i krigen i Jemen. I tillegg er vurderingen av 1959-vedtakets relevans
i denne saken skriftliggjort og forelagt Stortinget i de årlige
stortingsmeldingene. Disse
medlemmer viser også til at utførsel av forsvarsmateriell
til FAE ble midlertidig stanset i 2016. I 2017 ble gyldige lisenser
for A-materiell til landet suspendert og samtidig ble praksisen
for lisensiering av B-materiell strammet inn. Dette ble gjort som
et føre-var-tiltak. Disse
medlemmer viser til at det ikke er mulig å eksportere A-materiell
til FAE i dag, og at Utenriksdepartementet oppgir at terskelen for
å avslå søknader om B-materiell er meget lav. Dette bekrefter inntrykket om
at dagens praksis er streng.
Komiteen viser
til at Tolletatens ansvar i forbindelse med eksportkontrollen er
å føre kontroll med varer som eksporteres fra norsk tollområde,
og med at gjeldende regelverk overholdes. Komiteen viser videre til
at Riksrevisjonen konkluderer med at Tolletaten kontrollerer få
utførsler, noe som gir risiko for at uærlige aktører ikke oppdages,
og at eksportører med liten kunnskap om regelverket ikke korrigeres. Komiteen merker
seg at omfanget av Tolletatens kontroller rettet mot utførsel av
strategiske varer er svært lavt, og at det er store forskjeller
i kontrollnivå mellom de tidligere tollregionene. Komiteen viser til at Riksrevisjonen peker
på at lavt kontrollnivå også gir lite korrigering til eksportører
med gode intensjoner, men med svake kunnskaper om regelverket for
eksportkontroll. Komiteen viser
videre til at Riksrevisjonen vurderer det lave kontrollnivået som
alvorlig og påpeker at en konsekvens kan være økt risiko for uønsket
spredning av flerbruksvarer og sensitiv teknologi som kan ha negative
sikkerhetsmessige konsekvenser for Norge og våre allierte.
Komiteen deler vurderingen
av at dette er alvorlig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, og uavhengig representant, viser
til at det er iverksatt tiltak for å styrke den digitale samhandlingen
mellom Tolletaten og Utenriksdepartementet i kontrollen av eksport av
strategiske varer. Det arbeides også med å få på plass felles høygraderte
systemer i samarbeid med Forsvarsdepartementet for å øke informasjonsutvekslingen
på dette graderingsnivået.
Komiteen viser
til at eksportkontrollen av strategiske varer i Norge involverer
primært PST, Tolletaten og Utenriksdepartementet, men også andre
som Etterretningstjenesten, Forsvarets forskningsinstitutt og Direktoratet
for strålevern og atomsikkerhet. Komiteen legger til grunn
at effektiv kontroll forutsetter at disse samarbeider godt. Komiteen merker
seg at Riksrevisjonens undersøkelse viser at det er en del godt
samarbeid, men at det finnes mangler blant annet ved informasjonssystemene
og utveksling av informasjon. Komiteen merker seg videre
at det påpekes at det er en annen svakhet også ved manglende kobling
mellom lisensieringssystemet til Utenriksdepartementet og tolldeklarasjonssystemet
i Tolletaten. Komiteen registrerer
at det gjøres et arbeid for å rette opp de utfordringer som påpekes.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
konkluderer med at det er lite etterkontroller fra myndighetene,
og at dette svekker eksportørenes insentiver til å etterleve regelverket,
og videre at Tolletaten gjennomfører svært få etterkontroller. Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen mener særlig det siste er kritikkverdig, og
at det også er betenkelig med et så lavt kontrollnivå for utførsel. Komiteen deler disse vurderingene.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har gjennomført stikkprøver i form av sammenligninger av eksportdata
fra henholdsvis Tolletaten og Utenriksdepartementet. Komiteen registrerer
at Riksrevisjonen konkluderer med at disse prøvene viser god konsistens
mellom opplysninger i tolldeklarasjonssystemet TVINN og bedriftenes
rapportering i E-lisens.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Riksrevisjonen konkluderer med at Utenriksdepartementet
journalfører løpende ugraderte dokumenter, men at graderingssystemet
har svært mange formalfeil. Flertallet merker seg at Riksrevisjonen
mener det er sterkt kritikkverdig når nær sagt all saksdokumentasjon
i forbindelse med denne delen av departementets ansvarsområde er
gradert eller unntatt offentlighet. Flertallet støtter dette.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, og uavhengig representant,viser
til at informasjon som kan skade nasjonale sikkerhetsinteresser,
herunder samarbeidsrelasjoner med andre land, skal sikkerhetsgraderes.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at vedlegget
til Riksrevisjonens rapport er gradert med henvisning til nasjonale
sikkerhetsinteresser. Flertalletviser
til at både Riksrevisjonen og en samlet komité ba Utenriksdepartementet
vurdere å avgradere vedlegget. Flertallet støtter naturligvis
at dokumenter graderes der det er grunnlag for det, men mener at
unødvendig gradering kan bidra til å svekke den offentlige debatten.