Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr
Staalesen, fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim,
Olemic Thommessen og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon
Engen-Helgheim og Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Kari Anne
Bøkestad Andreassen og Heidi Greni, fra Sosialistisk Venstreparti,
lederen Karin Andersen, og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal,
viser til Representantforslag 120 S (2020–2021). Det fremmes sju
forslag i dette representantforslaget, som innebærer å trekke Norge
fra ILO-konvensjon nr. 169, å oppheve Finnmarksloven og å legge
ned Sametinget. Det har ikke blitt gjennomført høring i saken.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til behandlingen
av Meld. St. 31 (2019–2020), jf. Innst. 246 S (2020–2021), der en
enstemmig komité sluttet seg til følgende formulering:
«Komiteen viser til
at staten Norge er etablert på territoriet til to folk, nordmenn
og samer. Begge folkene har samme rett og krav på å kunne utvikle
sin kultur og sitt språk. I Grunnloven § 108 heter det: ‘Det påligger statens
myndighet å legge forholdene til rette for at den samiske folkegruppen
kan sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv.’»
Flertallet merker seg at en
samlet komité har sluttet seg til lignende merknader i behandlingen
av tidligere stortingsmeldinger om samisk språk, kultur og samfunnsliv,
samt tidligere behandlinger av Sametingets årsmelding. Det framstår
derfor tydelig at et samlet storting i en årrekke har stilt seg
bak at det samiske folk skal ha krav på å kunne utvikle sin kultur
og sitt språk. Flertallet viser
videre til Innst. 85 S (2018–2019), jf. Meld. St. 18 (2017–2018),
der en samlet komité står bak følgende merknad:
«Komiteen understreker
den store betydningen det videre arbeidet med å styrke samisk språk
har for å verne og utvikle samisk kultur og samfunnsliv, og ser derfor
på oppfølgingen av Hjertespråket som svært viktig i samarbeidet
mellom Sametinget og norske myndigheter fremover.»
Flertallet mener at utvikling
av samisk kultur og språk, blant annet i tråd med NOU 2016:18 Hjertespråket,
er en sentral del av den nasjonale politikken rettet mot den samiske
befolkningen. Flertallet stiller
seg derfor ikke bak noen av forslagene i dette representantforslaget,
da samtlige av disse vil innebære en stor svekkelse av det samiske
folks mulighet til å utøve sitt språk og sin kultur.
Flertallet viser for øvrig
til statsrådens brev av 23. mars 2021, der forslagene blir grundig
imøtegått, både med bakgrunn i den samepolitikken som et bredt flertall
på Stortinget står bak, og i at forslagene vil komme i konflikt
med Grunnloven § 108. Den samiske kulturen er en viktig del av vår
kulturarv, gjør vår felles kultur rikere og er noe vi som samfunn
sammen skal ta godt vare på.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at norsk offentlig sektor
er stor, byråkratisk og dyr. Disse medlemmer er på generelt grunnlag
opptatt av å bruke skattebetalernes penger på en mest mulig treffsikker
måte, med færre byråkratiske ledd som spiser opp ressurser. Det
burde være mulig å ivareta samisk kultur, historiefortelling og
språk ved at Kulturdepartementet og kommunene får midler og ansvar
for dette. Formidlingen av historien er også noe som burde treffe
hele landet og ikke én landsdel. Disse medlemmer vil understreke
at Sametinget er et forvaltningsledd som kommer i tillegg til Stortinget,
departement, fylkeskommuner og kommuner. Det er derfor på tide å
se på om pengene som i dag går til Sametinget som byråkrati, kunne
vært benyttet bedre og mer effektivt opp mot utvikling og etablering
av privat næringsliv i regionen.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ved første og beste anledning si opp Norges deltakelse
i ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige
stater.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å oppheve Finnmarksloven.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme de nødvendige forslag som medfører
at alt tettstedsrelatert areal i Finnmark overføres fra Finnmarkseiendommen til
kommunene umiddelbart.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme de nødvendige forslag som medfører
at dagens umatrikulerte grunn i Finnmark blir matrikulert som fast
eiendom.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme de nødvendige forslag slik at de
områdene som i dag inngår i Finnmarkseiendommen, sammen med Statskogs arealer
i Nordland og Troms, kommer under en lovmessig lignende tilstand
som statens utmarksarealer i resten av landet.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme de nødvendige forslag slik at Sametinget
nedlegges.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme de nødvendige forslag for å avvikle forvaltningsområdet
for samiske språk, jf. lov om Sametinget og andre samiske rettsforhold
(sameloven) kapittel 3.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet viser til vedtak 837,
jf. Innst. 385 S (2016–2017):
«Stortinget ber regjeringen
utrede å gi fjelloven samme anvendelse i Nordland og Troms som sør
for Nordland grense. Utredningen skal legge til grunn at Statskog
fortsatt skal beholde ansvaret for skogressursene. Utredningen skal
videre legge til grunn at gjeldende finnmarkslov videreføres innenfor
dagens fylkesgrense for Finnmark, men ikke utvides til nye geografiske
områder.»
Disse medlemmer forutsetter
at regjeringen snarlig følger opp dette vedtaket.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til omtale om oppfølgingen
av anmodningsvedtaket i Prop. 1 S (2019–2020) for Landbruks- og
matdepartementet og til at Landbruks- og matdepartementet i omtalen
i Prop. 1 S (2020–2021) la til grunn at rapporteringen på vedtaket
er avsluttet. Disse medlemmer viser
videre til at flertallet i næringskomiteen sluttet seg til dette,
i Innst. 8 S (2020–2021), pkt. 5.2.12. Disse medlemmer har merket
seg at Landbruks- og matdepartementet mener «det vil vere naturleg at
rapportering om saka skal gjerast i høve med regjeringa si samla
oppfølging av forslaget frå Samerettsutvalet II om ny forvaltningsordning
for Nordland og Troms i NOU 2007:13 Den nye sameretten». Disse medlemmer ser
fram til at denne samlede oppfølgingen kommer i gang, og legger
til grunn at arbeidet nå vil starte, etter at forslag om lovregler
om konsultasjoner med Sametinget og samiske interesser nylig er
levert Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener den skisserte oppfølgingen i forbindelse
med Samerettsutvalget II ikke legger opp til en snarlig nok oppfølging.
Det har nå snart gått fire år siden vedtaket ble fattet, og det
er svært uheldig at oppfølgingen utsettes ytterligere. Disse medlemmer mener
vedtaket om å utrede å gi fjelloven samme anvendelse i Nordland
og Troms som sør for Nordlands grense må følges opp som en selvstendig
sak, og ikke som en del av en helhetlig oppfølging av Samerettsutvalget
II. Det understrekes at vedtaket ikke endrer på dagens situasjon innenfor
Finnmarks grenser, der det slås fast at Finnmarksloven fortsatt
skal være gjeldende. Vedtaket slår også fast at Finnmarksloven ikke
skal utvides til nye geografiske områder. Disse medlemmer viser for øvrig
til merknaden fra Senterpartiet, Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti i Innst. 8 S (2020–2021) i forbindelse med oppfølgingen
av anmodningsvedtaket:
«Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
mener at dette arbeidet har tatt for lang tid, og at fremdrift må
prioriteres for å få en avklaring på helt sentrale spørsmål for
de berørte.»