2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus
og Runar Sjåstad, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund,
Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug,
og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, viser til
at Klima- og miljødepartementet fremmer forslag til endring i forurensningsloven
som gjelder etablering av en lovhjemmel om avsavnsrente i forurensningsloven
§ 76.
Komiteen viser til at forurensningsloven
forutsetter at den som har ansvar for forurensning eller forsøpling,
skal bære kostnadene ved forurensningen, ikke samfunnet. Komiteen merker
seg at endringen i forurensningsloven vil gi forurensningsmyndigheten
mulighet til å kreve refusjon av kostnader og tap som har påløpt
i forbindelse med at det iverksettes tiltak på vegne av den som
er ansvarlig for forurensning eller forsøpling. Komiteen fremhever at lovhjemmelen
bidrar til at staten får dekket sitt reelle tap, og vil ivareta
prinsippet om at forurenser betaler.
Komiteen viser til at ved tilfeller
av akutt forurensning, eller fare for akutt forurensning, kan staten ved
Kystverket helt eller delvis overta ledelsen av aksjonen. Utgiftene
som påløper, kan Kystverket kreve erstattet eller refundert fra
ansvarlig forurenser. Denne typen saker reiser ulike rettslige problemstillinger,
og komiteen viser
til at departementet mener det er behov for å etablere en lovhjemmel
om avsavnsrente.
Komiteen viser til at det er
gjennomført en høring om lovendringen, og at det kom inn innspill
på rentenivå og hvorvidt den foreslåtte bestemmelsen skal være en
«kan-regel» eller en «skal-regel». Komiteen merker seg at departementet
har endret den til en «kan-regel», men at rentesatsen er beholdt
på 4 pst., da det etter departementets syn er nødvendig for at alle
kostnader skal betales av forurenser.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet støtter prinsippet om at forurenser
skal betale. Det innebærer at den som har økonomisk interesse i virksomheten
som forurenser, skal bære kostnadene for opprydding, og ikke samfunnet. Disse medlemmer viser
også til at det er et gjeldende prinsipp etter norsk lov og internasjonal
rett at hovedregelen er at den som forurenser, skal bære kostnadene
som oppstår som følge av egen forurensning. Disse medlemmer mener dette
også er bekreftet ved Borgarting lagmannsrett i Full City-saken.
Disse medlemmer støtter at
staten har krav på avsavnsrente i de tilfeller der staten ved Kystverket
leder større forurensningsaksjoner som medfører store kostnader
for samfunnet. Disse
medlemmer er noe betenkte over at renten settes så høy som
foreslått i lovforslaget. Staten har ifølge høringsinnspill i andre
saker akseptert at avsavnsrenten beregnes basert på gjennomsnittlig
årlig innskuddsrente. I Full City-saken kom lagmannsretten til at
avsavnsrenten måtte beregnes basert på gjennomsnittlig årlig bankinnskuddsrente.
Det er redegjort
fra departementet for at lovendringen ikke medfører negative økonomiske
eller administrative konsekvenser for det offentlige. Det samme gjelder
for forurenser, som har anledning til å refundere utgifter til staten
så snart de er påløpt, og slik unngå både avsavnsrenter og forsinkelsesrenter.
Disse medlemmer mener renten
bør være så høy at forurenser ikke får en rentefordel, men samtidig ikke
så høy at renten gis et element av sanksjon, men gjenspeiler statens
faktiske tap.