3.3 Oppdeling av boenheter til hybler («hyblifisering»)
Komiteen merker seg at Stortinget
under behandlingen av Prop. 39 L (2016–2017) Lov om eierseksjonssameier
(eierseksjonsloven), jf. Innst. 308 L (2016–2017) fattet anmodningsvedtak
705, som lyder slik:
«Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med et helhetlig lovforslag
som vurderer problemstillingen om hyblifisering både i eierseksjonsloven
og i plan- og bygningsloven.»
Komiteen merker seg formålet
med lovforslagene, som er å motvirke negative konsekvenser av hyblifisering,
som dårlig bokvalitet og bomiljø mv., samt at lovendringene også
skal forsterke tiltak mot boligspekulasjon.
Komiteen viser videre til
proposisjonens forslag om lovendringer, som innebærer at lovbestemmelsene skal
tydeliggjøre eksisterende lovverk, forsterke tiltak mot hyblifisering
samt gi kommuner og sameier bedre verktøy for å påvirke omfanget
av hyblifisering.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine
respektive partiers forslag og merknader i Representantforslag 140
S (2014–2015), Innst. 308 L (2016–2017) og Innst. 215 L (2018–2019).
Disse medlemmer vil på ny
påpeke at regjeringen, på tross av pålegg fra Stortinget, ikke har
kommet med noen forslag for å begrense hyblifisering. Eierseksjonsloven
§ 25 tredje ledd har bestemmelser om at bruksenheten bare kan brukes
i samsvar med bruksformålet slik dette er angitt i seksjoneringsvedtaket. Disse medlemmer mener
det er viktig å avklare om hyblifisering – en omfattende ombygging
og utleie av én bolig til flere – bør regnes som bruk av bruksenheten
til næringsformål og altså som ulovlig bruksendring. Disse medlemmer viser
til at det er uklart i hvilken grad reglene i § 25 første til tredje
ledd setter grenser for hvilken bruk som er tillatt, både av bruksenheten
og av fellesarealene. Reglene kan benyttes i en viss utstrekning for
å begrense tilfeller av hyblifisering og annen næringsmessig utleie
av bolig. Men bestemmelsene er ikke godt nok egnet til å sette tydelige
rammer for hyblifisering eller omfattende utleie, slik dette finner
sted i dag.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til forslag i Innst. 308 L (2016–2017) fra komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, til hvordan rammene for dette kan klargjøres.
Flertallet fremmer derfor
følgende forslag:
«I lov
16. juni 2017 nr. 65 om eierseksjoner gjøres følgende endring:
§ 25 annet ledd
nytt annet, tredje og fjerde punktum skal lyde:
Bruken av bruksenheten
må ikke uten samtykke fra styret endres slik at det vil kreve en
endring av felles installasjoner eller fellesareal for øvrig dersom
bruken av alle bruksenheter endres på samme måte. I vedtektene kan det
fastsettes at boligseksjoner ikke kan bygges om eller på annen måte
fysisk tilrettelegges for utleie til mer enn to husstander innenfor
én bruksenhet uten styrets samtykke. Samtykke etter annet punktum
kan bare nektes dersom det er fare for at slik utleie kan være til
vesentlig ulempe for andre beboere eller føre til en vesentlig forringelse
av bomiljøet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti ser videre med
bekymring på en utvikling der antallet leiligheter der eierne ikke
planlegger å bo i boligen de kjøper, øker, særlig i sentrum av Oslo.
Ifølge rapport fra Norges Eiendomsmeglerforbund og Ambita har andelen
sekundærboliger økt de senere årene. Denne utviklingen er med på
å øke boligprisveksten. Disse medlemmer ønsker ikke
at boliger skal være objekt for spekulasjon. Samtidig ønsker disse medlemmer en
forutsigbar leiesektor der leietakernes rettigheter styrkes. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til forslag fremmet i de respektive partiers
statsbudsjett for 2021. Disse medlemmer ønsker en
aktiv boligpolitikk der stat og kommune viser handlekraft for å
utjevne forskjeller i boligmarkedet. Ved å få ned antallet sekundærboliger
øker man sjansene for at de som ønsker å eie egen bolig, men som
ikke evner det i dagens boligmarked, får kjøpt seg en bolig.
Disse medlemmer har merket
seg at regjeringen ikke har belyst utfordringen med at flere kjøper
leiligheter der eierne ikke planlegger å bo i boligen de kjøper,
og heller leier ut til andre. Disse medlemmer mener denne
utviklingen kan bidra unødvendig til boligprisvekst. Disse medlemmer etterlyser
forslag til nødvendige tiltak.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti vil, når det kommer til
skillet mellom bruk av en eierseksjon til bolig og til næring, vise
til redegjørelsen i Prop. 36 L (2018–2019) pkt. 4.1.1:
«For bustader i
eigarseksjonssameige og burettslag gjeld den same hovudregelen:
Bustader skal brukast til å bu i (til «boligformål»). Å drive med
utleige vil i utgangspunktet vere innanfor bustadføremålet, men
dersom utleiga blir så intens at ho får karakter av å vere hotellverksemd
(«næring»), vil bruken vere i strid med føremålet.
Den nærare grensa
for når utleigeverksemd blir å karakterisere som næringsverksemd,
må vurderast konkret. Omfanget av utleigeverksemda vil vere sentralt
i denne vurderinga. Andre relevante moment kan vere storleiken på
sameiget eller burettslaget, om bruken er til sjenanse for dei andre
som bur der, i kva grad eigaren av bustaden sjølv bur der, og om
utleigeverksemda elles har likskapstrekk med det tilbodet og den
servicen ein vanlegvis får på eit hotell eller eit pensjonat.»
Disse medlemmer viser til
at påstanden fra medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti om at «regjeringen ikke har belyst utfordringen med
at flere kjøper leiligheter der eierne ikke planlegger å bo i boligen
de kjøper, og heller leier ut til andre», ikke medfører riktighet. Disse medlemmer viser
til at regelen om at ingen kan erverve flere enn to boligseksjoner
i et eierseksjonssameie, nå også omfatter indirekte erverv, jf.
Prop. 36 L (2018–2019). Lovendringen trådte i kraft 1. januar 2020.
Tiltaket kan blant annet motvirke «boligspekulasjon».
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er positive til deler av proposisjonen
som foreslår at kommunen skal få større adgang til å gi unntak fra tekniske
krav i byggeprosesser. Disse medlemmer stiller
seg ikke bak forslaget om at sameiet skal bestemme over boenhetenes
innvendige utforming av rom så lenge utformingen er i henhold til
alle forskrifter om brannsikkerhet og annet, slik at den ikke medfører
noen ulemper for andre beboere. Disse medlemmer ser hensikten
med at sameiet registrerer innvendige endringer, men mener eier
må kunne bestemme over egen eiendom så lenge det ikke er særlige
grunner til overstyring fra sameiet.
Disse
medlemmer viser til at utfordringene med hyblifisering og
bomiljø ble ivaretatt av lovendringen som ble gjort ved behandlingen
av Prop. 36 L (2018–2019) Endringar i eigarseksjonslova mv. (korttidsutleige,
skjerpa ervervsavgrensing og eigarskiftegebyr). Lovforslaget innebar
klare innskjerpelser for kortidsutleie samtidig som det ble lagt
mer til rette for langtidsutleie også i borettslag.
«Kommunal- og moderniseringsdepartementet fremjar
i proposisjonen to forslag som både kvar for seg og samla tek sikte
på å hindre at profesjonelle aktørar driv ’leilegheitshotell’ i
bustadsameige. Departementet føreslår, for det første, å skjerpe
den såkalla ’ervervsavgrensinga’ i eigarseksjonslova § 23. Føresegna
inneheld, med nokre unntak, forbod mot å erverve fleire enn to bustadseksjonar
i det same sameiget. Departementet føreslår at indirekte kjøp av
ein bustadseksjon skal bli ramma av ervervsavgrensinga, og å regulere
kva som skal reknast som indirekte kjøp. Føremålet med forslaget
er å gjere det vanskelegare å omgå intensjonen med regelen. Personar
og selskap som vil investere i bustader, vil i større grad enn i
dag måtte investere i fleire sameige framfor samla i eitt sameige.
Departementet føreslår,
for det andre, å lovregulere tilgangen til å drive med korttidsutleige
i eigarseksjonssameige. Departementet føreslår at det ikkje skal
vere høve til å korttidsutleige ein bustad i meir enn 90 dagar i
løpet av eitt år. Forslaget gjeld ikkje utleige i meir enn 30 dagar
samanhengande. Forslaget gjeld heller ikkje utleige av delar av
bustaden (til dømes eitt rom) og vederlagsfritt utlån. Departementet
føreslår at kvart enkelt sameige kan vedtektsfeste eit anna tak
innanfor eit intervall på 60–120 dagar. Ei slik avgjerd krev at
to tredjedelar stemmer for dette på årsmøtet. Føremålet med forslaget
er å leggje til rette for eit godt bumiljø ved å hindre den intensive
korttidsutleiga som er til særleg stor sjenanse for naboane.
Proposisjonen inneheld
også eit forslag om å regulere tilgangen til å drive med korttidsutleige
i burettslag. Departementet føreslår at den enkelte andelseigaren skal
ha rett til å korttidsutleige eigen bustad i inntil 30 dagar per
år. Forslaget utgjer ei utviding av tilgangen til å drive med korttidsutleige
samanlikna med dagens regulering. Føremålet med forslaget er å gje
dei enkelte andelseigarene større fridom til å drive med korttidsutleige
i tråd med samfunnsutviklinga utan å måtte søkje styret om godkjenning
i forkant.»
Disse medlemmer er grunnleggende
negative til å innskrenke handlefriheten til private i et fritt
eiendomsmarked. Disse
medlemmer ser positivt på de mulighetene delingsøkonomien
gir. Delingsøkonomien gjør at det vokser frem nye næringer som blant
annet bidrar til innovasjon, konkurranse og bedre ressursbruk. Det
bør legges til rette for å utnytte digitale plattformer for å utvikle
flere nye næringer. Disse medlemmer viser
til at korttidsutleie av egen bolig når man selv ikke benytter den,
kan bidra til å spe på egen økonomi. Dessuten kan korttidsutleie
bidra til en bedre ressursutnyttelse av boliger og økt turisme til Norge.
Boligeiere skal ha anledning til å få avkastning av de nye mulighetene
delingsøkonomien gir. Disse medlemmer understreker
at reguleringene som tidligere er utarbeidet av regjeringen og vedtatt
av Stortinget, ivaretar den enkelte eier av eierseksjonsleilighet
og borettslagsleilighet sin rett til å drive korttidsutleie. Antall
døgn man kan leie ut boligen sin til korttidsutleie etter endringer
i eierseksjonsloven og borettslagsloven, er høyere enn det antall
dager en gjennomsnittlig korttidsutleier nå benytter seg av. Disse medlemmer ser ingen
hensikt i å innføre enda flere reguleringer for å stanse hyblifisering
enn det som tidligere er vedtatt.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn stemme imot endringene i plan- og bygningsloven og eierseksjonsloven
som gjelder hyblifisering.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til forslaget fra departementet
om at det gis hjemmel til å vedta bestemmelser om oppdeling av boenhet
til hybler, både i kommuneplanens arealdel og i reguleringsplan. Dette medlemmener
forslagene går i riktig retning, men er for svake.
Dette medlem viser til at
det er et skrikende behov for flere eide boliger i markedet og flere
utleieboliger med regulert leie, slik som studentboliger. Dette medlem mener
det er behov for å se på regelverket slik at en sikrer at boliger
bygget for eie markedet ikke blir kjøpt opp og drevet som kommersiell
utleie eller Airbnb.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og foreslå endringer i plan- og bygningsloven
og/eller annet regelverk slik at det blir mulig å sikre at boliger
som bygges for eiemarkedet, ikke kan selges til kommersielle utleiere.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at plan- og bygningsloven
gir adgang til å regulere om et areal skal være offentlig, dvs.
eies av det offentlige i vid forstand, og om et areal skal eies,
drives og forvaltes av konkrete eiendommer i fellesskap. Regulering
av begrensninger i eiers anledning til å leie ut hele eller deler
av sin eiendom faller utenfor rammene for arealplanlegging. Disse medlemmer viser
videre til at det historisk sett ikke har vært ønskelig å regulere
slike privatrettslige forhold gjennom arealplanlegging.