Kommunal- og moderniseringsdepartementet legger
i proposisjonen frem forslag til endringer i plan- og bygningsloven,
eierseksjonsloven og matrikkellova.
I proposisjonens
punkt 4 omtales forslag til endringer i plan- og bygningsloven kapittel
31 om regelverket for eksisterende byggverk. Det fremgår av proposisjonen
at forslaget inneholder flere bestemmelser som skal tydeliggjøre
hva slags arbeid på eksisterende byggverk som er omfattet av loven,
og hvilke krav som da gjelder. For å ha mulighet til å stille hensiktsmessige krav
som lar seg oppfylle i praksis, foreslår departementet at kommunen
skal få større adgang til å gi unntak fra tekniske krav. Departementet
foreslår en ny bestemmelse som angir vilkår og aktuelle vurderingsmomenter,
slik at det skal bli enklere å søke om unntak og behandle en slik
søknad.
Det vises i proposisjonen
til at forslag til endringer i kapittel 31 også skal bidra til at
byggverk holdes i forsvarlig stand, slik at de er i bruk og ikke
utgjør en fare eller andre ulemper. Departementet foreslår å tydeliggjøre
reglene for plan- og bygningsmyndighetenes mulighet til å gi pålegg
i slike tilfeller. I tillegg foreslår departementet en ny bestemmelse
som gir mulighet til å gi pålegg om øyeblikkelig sikring. Departementet
foreslår i tillegg at plan- og bygningsmyndighetene gis rett til
å gjennomføre riving og fjerning av såkalte «eierløse byggverk».
I proposisjonens
punkt 5 omtales andre endringer i plan- og bygningsloven. For å
tydeliggjøre hva som menes med hovedombygging, foreslår departementet
å skille ut hovedombygging som et eget tiltak i bestemmelsen som
fastslår hvilke tiltak som er omfattet av byggesaksbestemmelsene.
Proposisjonen gir også en nærmere omtale av og eksempler på hva
som menes med hovedombygging. Videre foreslår departementet å flytte
dagens krav om ivaretakelse av arkitektoniske og kulturhistoriske
verdier ved arbeid på eksisterende byggverk til bestemmelsen om
visuelle kvaliteter. Forslaget gir en klarere regel om hvordan kommunen
skal vurdere og håndtere verneverdier i eksisterende bebyggelse. Videre
foreslås å klargjøre bestemmelsen som gjelder privatrettslige forhold
ved behandling av søknader om tillatelse. Det fremgår i dag av lovens
formålsbestemmelse at prinsippet om universell utforming skal ivaretas
i planlegging og byggesaksbehandling. For å tydeliggjøre at hensynet
til tilgjengelighet i boliger også er et overordnet hensyn, foreslår
departementet å tilføye dette hensynet i formålsbestemmelsen. Proposisjonen foreslår
også å tilføye hensynet til «tilstrekkelig boligbygging» i § 3-1
om oppgaver og hensyn som skal ivaretas i planleggingen etter loven.
Departementet foreslår for øvrig en rekke språklige og strukturelle
endringer i en del forslag som omtales under punkt 4 og 5. Disse
justeringene har kun til hensikt å tydeliggjøre gjeldende rett.
I proposisjonens
punkt 6 omtales regler for oppdeling av boenheter til hybler («hyblifisering»).
Det foreslås lovendringer i både eierseksjonsloven og plan- og bygningsloven.
I eierseksjonsloven foreslår departementet å innta en ny regel som
fastsetter at bruksenheter ikke kan bygges om, eller på annen måte
tilrettelegges, som bolig for flere personer enn det som er vanlig for
bruksenheter med tilsvarende størrelse og romløsning, uten at seksjonseier
først har fått samtykke fra årsmøtet med to tredjedels flertall.
I plan- og bygningsloven foreslår departementet at det gis hjemmel
til å vedta bestemmelser om oppdeling av boenhet til hybler, både
i kommuneplanens arealdel og i reguleringsplan.
I proposisjonens
punkt 7 omtales et forslag til endring i matrikkellova § 27 om komplettering
av opplysninger i matrikkelen. Endringen gir kommunen muligheten
til direkte dialog om opplysninger som er registrert i matrikkelen,
med eier eller annen rettighetshaver til den aktuelle eiendommen.
Det vises til proposisjonen
for en fullstendig oversikt over forslagene som fremmes i proposisjonen,
og nærmere omtale av hvert enkelt av disse.
I proposisjonens
punkt 2 omtales bakgrunnen for proposisjonen.
Når det gjelder regelverket
for eksisterende byggverk, pekes det blant annet på at for å sikre
en god utnyttelse av en mangfoldig og sammensatt bygningsmasse må
regelverket også gi rom for fleksibilitet og stille et kravsnivå
som lar seg oppfylle i praksis. Regjeringen ønsker å forenkle lover
og regler for å skape en enklere hverdag for folk flest. Videre
ønsker regjeringen å stimulere til oppgradering av eldre boliger.
Departementet ser behov for å tydeliggjøre rammebetingelsene i loven.
Regjeringen ønsker
å forsterke tiltak mot boligspekulasjon og hyblifisering. Under
Stortingets behandling av Prop. 39 L (2016–2017) Lov om eierseksjonssameier (eierseksjonsloven)
og Innst. 308 L (2016–2017) vedtok Stortinget anmodningsvedtak 705.
Det lyder slik:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med et helhetlig lovforslag som vurderer
problemstillingen om hyblifisering både i eierseksjonsloven og i
plan- og bygningsloven.»
Det vises i proposisjonen
til at målet med lovforslagene er å motvirke negative konsekvenser
av hyblifisering, som dårlig bokvalitet og bomiljø mv. Dette skal oppnås
ved at både kommunene og det enkelte sameie får bedre verktøy til
å håndtere og påvirke omfanget av hyblifisering.
Det vises i proposisjonen
til at opplysningene i matrikkelen har varierende kvalitet. Det
gjelder i særlig grad opplysninger om bygninger og bruksenheter.
Bedre tilgang til pålitelige og oppdaterte data om bygningsmassen
er viktig for offentlig og privat planlegging, prosjektering og
forvaltning. Gode grunnlagsdata er en forutsetning for effektive
digitale prosesser.
Det vises i proposisjonen
til FNs bærekraftsmål 11, som gjelder bærekraftige byer og lokalsamfunn,
og FNs bærekraftsmål 1.4, som betoner viktigheten av tilgang til
grunnleggende tjenester, eierskap til og kontroll over jord og annen
form for eiendom m.m.
I proposisjonens
punkt 3 vises det til at forslagene har vært på høring.
Det vises i proposisjonen
til at de fleste høringsinstansene støtter endringsforslagene i
plan- og bygningsloven og eierseksjonsloven. Det påpekes at endringene vil
gi et enklere og tydeligere regelverk. Resultatet av høringen blir
nærmere omtalt i forbindelse med omtalen i proposisjonen av de enkelte
forslagene.
Når det gjelder høring
om endringsforslag i matrikkellova, vises det i proposisjonen til
at høringsinstansene på ulike måter er positive til at bygningsdelen
i større grad bør legge til rette for digital innrapportering og
føring av data. Resultatet av høringen er nærmere omtalt i proposisjonen.
I proposisjonens
punkt 8 gis en omtale av administrative og økonomiske konsekvenser
av endringene i plan- og bygningsloven, i eierseksjonsloven og i
matrikkellova.
Når det gjelder konsekvenser
av endringer i plan- og bygningsloven, vurderer departementet samlet
sett at de foreslåtte endringene er samfunnsøkonomisk lønnsomme.
Departementet mener at eventuelle merkostnader for det offentlige
kan dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer. I kapitlet omtales
administrative og økonomiske konsekvenser av de enkelte endringene.
Når det gjelder konsekvenser
av endringer i eierseksjonsloven, vises det i proposisjonen til
at endringene vil kunne innebære tapte inntekter for seksjonseiere
og investorer eller andre næringsdrivende som driver utleievirksomhet,
men at det bare vil være fremtidige ombygginger som rammes. Videre
vises det til at forslaget potensielt kan føre til et noe lavere
tilbud av utleieboliger, og da særlig små hybler eller hybelleiligheter.
Når det gjelder konsekvenser
av endringer i matrikkellova, vises det i proposisjonen til at forslag
til endring i matrikkellova § 27 om komplettering av opplysninger i
matrikkelen i første omgang vil ha få eller ingen konsekvenser.
På sikt vil det forenkle og effektivisere dialogen mellom matrikkelmyndighetene
og samfunnet.
I proposisjonens
punkt 9 gis merknader til de enkelte paragrafer i lovforslaget.