I lov 27. juni
2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling gjøres følgende
endringer:
Kapittel 31 med §§ 31-1
til 31-8 og nye §§ 31-9 til 31-13 skal lyde:
Kapittel 31 Krav til eksisterende
byggverk
§ 31-1 Plikt til å holde byggverk og installasjoner
i forsvarlig stand
Eieren eller den
ansvarlige skal holde byggverk og installasjoner som reguleres av
denne loven, i forsvarlig stand, slik at det ikke oppstår vesentlig
ulempe for eller fare for skade på personer, eiendom eller miljø.
§ 31-2 Krav som skal være oppfylt ved tiltak
på eksisterende byggverk
På eksisterende
byggverk skal tiltak etter § 20-1 prosjekteres og utføres i samsvar
med krav gitt i eller med hjemmel i loven. Ved hovedombygging gjelder
kravene etter denne loven for byggverket i sin helhet. Ved øvrige tiltak
gjelder relevante krav i loven for de delene av byggverket som tiltaket
omfatter.
Kommunen kan sette
som vilkår for tillatelse at også andre deler av byggverket enn
det tiltaket omfatter, oppfyller krav etter denne loven, dersom
kommunen vurderer at byggverket er i så dårlig stand at det ellers ikke
vil være forsvarlig å tillate tiltaket av hensyn til sikkerhet,
helse eller miljø.
Departementet kan
gi forskrift om hvilke krav som gjelder ved tiltak på eksisterende
byggverk.
§ 31-3 Tiltak på eksisterende byggverk
som er eller brukes i strid med en senere vedtatt plan
På byggverk som
er eller brukes i strid med en senere vedtatt plan, jf. §§ 11-6
og 12-4, kan det gis tillatelse til følgende tiltak, dersom planen
følges for det aktuelle tiltaket:
-
a) hovedombygging
-
b) tilbygging,
påbygging eller underbygging
-
c) varig eller
tidsbegrenset bruksendring
-
d) vesentlig utvidelse
eller vesentlig endring av tidligere drift.
Følgende tiltak
er uansett tillatt uten krav om dispensasjon fra plan:
-
a) fasadeendring
som ikke fører til at bygningens karakter endres, samt tilbakeføring
av fasade til tidligere dokumentert utførelse
-
b) reparasjon av
byggverk
-
c) oppføring, endring
eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner.
Departementet kan
gi forskrift om andre tiltak det kan gis tillatelse til uten krav
om dispensasjon fra plan.
§ 31-4 Kommunens adgang til å gi helt eller
delvis unntak fra krav
Ved tiltak etter
§ 20-1 på eksisterende byggverk kan kommunen gi helt eller delvis
unntak fra tekniske krav, dersom det vurderes som forsvarlig ut
fra sikkerhet, helse og miljø. Ved vurderingen skal kommunen legge
vekt på følgende:
-
a) byggverkets
alder, formell vernestatus, type, formål, plassering, varigheten
av tiltaket og nåværende tekniske tilstand
-
b) forhold som
kan redusere negative konsekvenser ved at det gis unntak
-
c) fordeler som
oppnås med tiltaket.
Innen rammen av
de hensyn loven skal ivareta, kan kommunen stille vilkår som kan
redusere ulemper eller skadevirkninger tillatelsen kan føre til.
Departementet kan
gi forskrift om kommunens adgang til å gi tillatelse etter første
ledd.
§ 31-5 Kommunens adgang til å avslå søknad
om riving inntil det foreligger igangsettingstillatelse for nytt
tiltak
Kommunen kan avslå
en søknad om riving inntil det foreligger igangsettingstillatelse
for nytt tiltak på tomta. Dette gjelder ikke dersom reguleringsplanen
forutsetter at byggverket rives.
§ 31-6 Plikt til å frakoble vann- og avløpsledninger
Eieren eller den
ansvarlige skal koble vann- og avløpsledninger fra et felles privat
eller offentlig ledningsanlegg hvis ledningen tas ut av bruk permanent
eller for et lengre tidsrom og hensynet til forsvarlig helse, miljø eller
sikkerhet krever det.
Blir frakoblingsplikten
ikke overholdt, kan kommunen pålegge frakobling. Eieren eller den
ansvarlige skal varsles etter reglene i § 32-2 før pålegg gis.
§ 31-7 Pålegg om tiltak for å avverge fare
for skade eller vesentlig ulempe
Hvis eieren eller
den ansvarlige ikke overholder plikten etter § 31-1, kan plan- og
bygningsmyndighetene gi pålegg om tiltak som avverger fare for skade
på eller vesentlig ulempe for personer, eiendom eller miljø. Eieren
eller den ansvarlige skal varsles etter reglene i § 32-2 før pålegg
gis.
§ 31-8 Pålegg om øyeblikkelig sikring
Hvis et byggverk
eller en installasjon utgjør en umiddelbar fare for skade på personer,
eiendom eller miljø, kan plan- og bygningsmyndighetene gi eieren
eller den ansvarlige pålegg om øyeblikkelig sikring. Slikt pålegg
kan gis uten forhåndsvarsel etter § 32-2. Eieren eller den ansvarlige
skal gis en kort frist for selv å gjennomføre sikringen.
§ 31-9 Plan- og bygningsmyndighetenes rett
til å gjennomføre øyeblikkelig sikring
Hvis eieren eller
den ansvarlige ikke etterkommer pålegget etter § 31-8, kan plan-
og bygningsmyndighetene selv sørge for at pålegget gjennomføres.
Dersom det ikke
kan påvises noen eier eller ansvarlig, kan plan- og bygningsmyndighetene
sørge for øyeblikkelig sikring uten forhåndsvarsel og pålegg.
Dersom det kan påvises
en eier eller ansvarlig, kan plan- og bygningsmyndighetene kreve
at eieren eller den ansvarlige dekker utgiftene til øyeblikkelig
sikring. Kravet er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 31-10 Pålegg om riving og fjerning
Plan- og bygningsmyndighetene
kan gi eieren eller den ansvarlige pålegg om å rive og fjerne byggverk
eller installasjoner som er i en slik stand at det er fare for skade
på eller vesentlig ulempe for personer, eiendom eller miljø, og
tilstanden på byggverket krever hovedombygging eller tilstanden
på installasjonen krever utskifting.
Eieren eller den
ansvarlige skal varsles etter reglene i § 32-2 før pålegg gis. I
varselet skal det gis en nærmere angitt frist til å sette byggverket
eller installasjonen i en slik stand at det ikke lenger er fare
for skade eller vesentlig ulempe.
Det kan i pålegg
etter første ledd gis tillatelse til riving. Plan- og bygningsmyndighetene
skal da sikre at hensynene som begrunner søknadsplikten for riving, blir
ivaretatt.
§ 31-11 Plan- og bygningsmyndighetenes rett
til å sørge for riving og fjerning der det ikke kan påvises noen
eier eller ansvarlig
Dersom et byggverk
eller en installasjon oppfyller vilkårene i § 31-10 første ledd,
og det ikke kan påvises noen eier eller ansvarlig, kan plan- og
bygningsmyndighetene sørge for riving og fjerning av byggverket
eller installasjonen.
Varsel etter § 21-3
tredje ledd skal bare sendes til de som har tinglyste pengeheftelser
i eiendommen. Dersom deres adresser ikke er kjent eller ikke finnes
i matrikkelen, kan varslingen unnlates.
§ 31-12 Forskrift om kommunens adgang til
å pålegge dokumentasjon og utbedring
Departementet kan
gi forskrift om kommunens adgang til å pålegge eieren eller den
ansvarlige å dokumentere tilstanden til og å utbedre eksisterende
byggverk og installasjoner.
Kommunen kan bare
gi pålegg der utbedring vil gi en vesentlig forbedring av byggverkets
eller installasjonens funksjon og tungtveiende hensyn til universell
utforming, helse, miljø, sikkerhet eller bevaringsverdi tilsier
det. I vurderingen av om det skal gis pålegg om utbedring, skal
det legges vekt på kostnadene ved pålegget, antallet brukere, hvilke
farer eller ulemper brukerne utsettes for, og avstanden mellom den
faktiske tilstanden og gjeldende krav.
§ 31-13 Forskrift med krav om universell
utforming
Kongen kan gi forskrift
om at bestemte typer tiltak eller bestemte typer eksisterende bygninger,
anlegg eller uteområder skal oppfylle kravene til universell utforming
innen en gitt frist.
§ 33-2 tredje ledd første
punktum skal lyde:
Eieren skal gjøres oppmerksom på ulovlige
forhold som oppdages ved tilsyn.
II
I lov 17. juni 2005
nr. 101 om eigedomsregistrering gjøres følgende endringer:
§ 6 tredje ledd skal lyde:
Oppmålingsforretning
er ikkje nødvendig for å matrikkelføre samanslåing etter § 18 eller fastsetjing av samla
fast eigedom etter § 20.
§ 19 første ledd skal lyde:
Kommunen kan utan oppmålingsforretning ta
inn i matrikkelen referansar til avtalar om eksisterande grenser
for ei matrikkeleining dersom grensa ikkje er tidlegare fastlagd
i ei oppmålingsforretning eller i ei tilsvarande forretning etter
anna eller tidlegare lov. Det same gjeld for avtalar om lokalisering
av eksisterande og ikkje fastlagde punktfeste og for avtalar om stadfesting
av varige stadbundne rettar som ikkje er omfatta av § 6, og som
gjeld ein del av ein grunneigedom, anleggseigedom eller festegrunn
eller ein del av eit jordsameige
eller eit uteareal til ein eigarseksjon.
§ 27 skal lyde:
§ 27 Komplettering av opplysningane i
matrikkelen
Departementet kan gi forskrift om
at ein eigar, rettshavar eller leigar til eigedom, bygning eller
bygningsdel kan leggje inn opplysningar om eigedomen, bygningen
eller bygningsdelen i matrikkelen, under dette om krav til elektronisk
registrering og legitimasjon for den som skal kunne gjere slik komplettering.
Sentral matrikkelstyresmakt
eller kommunen kan påleggje ein eigar,
rettshavar eller leigar til eigedom, bygning eller bygningsdel å skaffe opplysningar om
eksisterande matrikkeleiningar, bygningar, bustader og adresser som det
går fram av lov eller forskrift at matrikkelen skal innehalde. Departementet kan
gi forskrift om slik komplettering, under dette bestemme kva for
organ som skal føre opplysningane i matrikkelen, og offentlege organ
si plikt til å rapportere slike opplysningar.
Departementet kan gi forskrift om
at dersom ein eigar eller rettshavar til fast eigedom
har plikt til å gi opplysningar
som nemnt i andre ledd til skattestyresmakta, kan skattestyresmakta
rapportere opplysningane vidare til sentral matrikkelstyresmakt. Skattestyresmakta kan
utføre slik rapportering utan hinder av teieplikta etter skatteforvaltningsloven.
III
I lov 16. juni
2017 nr. 65 om eierseksjoner gjøres følgende endring:
§ 25
annet ledd nytt annet, tredje og fjerde punktum skal lyde:
Bruken av bruksenheten
må ikke uten samtykke fra styret endres slik at det vil kreve en
endring av felles installasjoner eller fellesareal for øvrig dersom
bruken av alle bruksenheter endres på samme måte. I vedtektene kan det
fastsettes at boligseksjoner ikke kan bygges om eller på annen måte
fysisk tilrettelegges for utleie til mer enn to husstander innenfor
én bruksenhet uten styrets samtykke. Samtykke etter annet punktum
kan bare nektes dersom det er fare for at slik utleie kan være til
vesentlig ulempe for andre beboere eller føre til en vesentlig forringelse
av bomiljøet.
§ 49 annet ledd bokstav
f og ny bokstav g skal lyde:
-
f) samtykke til
sammenslåing av eierseksjonssameier som nevnt i § 22 a
-
g) ombygging eller annen tilrettelegging
som fører til at bruksenheten kan brukes som bolig for flere personer enn
det som er vanlig for bruksenheter med tilsvarende størrelse og
romløsning.
IV
I lov 20. januar
2012 nr. 7 om endringer i matrikkellova og tinglysingsloven mv.
oppheves endringen i matrikkellova § 27 første ledd i del I.
V
-
1. Loven gjelder
fra den tiden Kongen fastsetter. Kongen kan bestemme at de enkelte
bestemmelsene skal tre i kraft til ulik tid. Endringene i plan-
og bygningsloven § 21-6 trer i kraft straks.
-
2. Kommuneplanbestemmelser
gitt med hjemmel i plan- og bygningsloven § 31-6, slik denne lød
frem til denne loven trer i kraft, gjelder inntil de erstattes av
nye planbestemmelser, men faller bort senest åtte år etter at denne
loven trer i kraft.