2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Marianne
Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, og fra Kristelig
Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius, viser til at forslaget
er en gjennomføring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/26/EU
om kollektiv forvaltning av opphavsrett og nærståande rettar og
multiterritoriell lisensiering av rettar til musikkverk for bruk
på nettet i den indre marknaden («direktivet om kollektiv rettighetsforvaltning»). Kulturdepartementet
legger i proposisjonen fram et forslag til ny lov om kollektiv forvaltning
av opphavsrett mv. Loven regulerer hvordan kollektive forvaltningsorganisasjoner
skal forvalte opphavsrett og nærstående rettigheter, slik at dette
kan gjøres på en effektiv, betryggende og åpen måte. Komiteen viser
til at kollektive forvaltningsorganisasjoner ikke er særskilt regulert
i norsk rett, og at gjennomføringen av direktivet derfor krever
lovendring.
Komiteen viser til at direktivet
om kollektiv rettighetsforvaltning har som formål å etablere en
rettslig ramme for kollektiv forvaltning av opphavsrett og nærstående
rettigheter, det vil si virksomhet der kollektive forvaltningsorganisasjoner
forvalter rettigheter på rettighetshavernes vegne. Slik forvaltning
har som regel grunnlag i fullmakt fra den enkelte rettighetshaveren og/eller
forvaltningskontrakt med en organisasjon som representerer rettighetshaveren.
Gjennom direktivet styrkes rettighetshavernes stilling i situasjoner
der disse har overlatt forvaltningen av rettigheter til en kollektiv forvaltningsorganisasjon.
Direktivet fastsetter krav til kollektive forvaltningsorganisasjoner,
blant annet når det gjelder styring, åpenhet og innsyn, forvaltning
av rettighetsvederlag og medlemmenes medbestemmelsesrett. Disse
kravene skal sikre at god forvaltningsskikk utøves både overfor
rettighetshavere og brukere. Direktivet skal også legge til rette
for og forenkle lisensiering av musikkrettigheter for flere territorier
(bestemte geografiske områder) og på den måten bidra til å skape
et reelt digitalt indre marked.
Komiteen avholdt en åpen høring
om Prop. 53 L (2020–2021) den 21. januar 2021.
Komiteen viser til at norske
forvaltningsorganisasjoner har hatt en god praksis når det gjelder
forvaltning av opphavsrett og nærstående rettigheter, samt at denne
har hatt høy oppslutning. I Norge utøves kollektiv forvaltning av
organisasjoner som TONO, Kopinor, Gramo, Norwaco og BONO. De fleste
kollektive forvaltningsorganisasjonene er organisert som «non profit-organisasjoner».
Proposisjonen som legges fram for behandling, bygger på etablert
forvaltningsstruktur i Norge og tilpasser gjennomføringsloven for
å bygge opp under denne. Loven har bestemmelser som i stor grad
allerede i dag er i tråd med forvaltningsorganisasjonenes praksis.
Komiteen mener det er flere
fordeler ved å regulere forvaltningen. Det gjelder spesielt en tydeliggjøring av
rettighetshavernes rettigheter i forvaltningen, som gir noen nye
plikter om åpenhet og involvering som forvaltningsorganisasjoner
og medlemsorganisasjoner må oppfylle.
Komiteen vil understreke at
det etter lovforslaget fremdeles vil være anledning til å fordele
deler av vederlagsmidlene kollektivt, som stipender. Komiteen viser
til at vederlagsmidler kan fordeles kollektivt når det ikke er mulig
å identifisere eller lokalisere individuelle rettighetshavere (lovforslaget
§ 21 tredje ledd), og når det kan gjøres fradrag fra de innkrevde
vederlagsmidlene (lovforslaget § 20), slik at en viss prosent av midlene
kan fordeles kollektivt f.eks. som sosiale, kulturelle eller utdanningsmessige
ytelser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til den framlagte
proposisjonen som omhandler gjennomføringen av direktivet i norsk
rett med ny lov om kollektiv forvaltning av opphavsrett og endringer
i åndsverkloven. Disse medlemmer støtter
lovforslaget slik det er utformet.
Disse medlemmer viser til
komiteens høring, der det kom fram ulike syn på om medlemsorganisasjonene
skal være underlagt loven slik det framgår av lovforslaget § 2 femte
ledd. Disse medlemmer mener det
er viktig at medlemsorganisasjonene også er underlagt loven, og
at dette vil styrke medvirkningen og rettighetshavernes stemme i
organisasjonen som forvalter deres interesser. Medlemsorganisasjonene
skal sørge for at rettighetshaverne får mulighet til å delta i beslutninger
om fordeling og bruk av rettighetsvederlag. Det er medlemsorganisasjonen
selv som skal beslutte hvordan det skal legges til rette for at
rettighetshaverne får denne muligheten. Disse medlemmer ønsker her
å trekke fram kapittel 17 Merknader til de enkelte bestemmelser,
og omtalen av § 2 femte ledd, som klargjørende for forståelsen av
regelverket.
Disse medlemmer er opptatt
av at forvaltningspraksis skal gi mer åpen og transparent forvaltning
og lovfestet medvirkning til medlemmene og gi rettighetshaverne
sterke argumenter for de endrede krav som nå lovfestes og implementeres
som følge av direktivet.
Disse medlemmer understreker
at det fremdeles vil være anledning til å fordele vederlag kollektivt,
for eksempel i form av stipend. En andel av innkrevde vederlagsmidler
kan fordeles kollektivt enten som fradrag besluttet av årsmøtet,
eller når det ikke har vært mulig å identifisere eller lokalisere
rettighetshavere.
Disse medlemmer viser til
at det i dag er få lovregler som uttrykkelig regulerer medlemskap
i kollektive forvaltningsorganisasjoner og hvilke rettigheter medlemmene
i organisasjonene har. Disse
medlemmer mener en tydeliggjøring og lovregulering av rettigheter
vil styrke tilliten til den kollektive forvaltningen som allerede
gjøres i dag, ved at disse endringene implementeres på en god måte. Disse medlemmer ønsker
å understreke at flere forvaltningsorganisasjoner gjennom sin praksis
allerede utfører flere av endringene som implementeres. Disse reglene
er i dag regulert i organisasjonens vedtekter, og samvirkeloven gjelder
for forvaltningsorganisasjoner organisert som samvirkeforetak.
Disse medlemmer viser til
at det stilles nye krav i loven om medlemskap og medbestemmelsesrett.
Etter forslag til § 10 skal en kollektiv forvaltningsorganisasjon
gi sine medlemmer mulighet til å kommunisere elektronisk med organisasjonen,
også når de skal utøve sine medlemsrettigheter. Videre skal de kollektive
forvaltningsorganisasjonene føre register over medlemmene sine og
holde registrene oppdaterte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at kollektiv forvaltning av rettigheter har stor betydning for formidling
av kultur og for å sikre vederlag til opphavere. Disse medlemmer viser til
at da Stortinget ga sitt samtykke til godkjenning av direktivet,
mente flertallet i komiteen at dette ville ha positive konsekvenser for
både tilbydere, forbrukere og rettighetshavere til musikk som brukes
i EØS-området.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
opptatt av at den kollektive forvaltningen av opphavsrett og nærstående
rettigheter er ansvarlig og transparent, og er positive til at loven stiller
krav til de kollektive forvaltningsorganisasjonene med hensyn til
økt åpenhet, innsyn, medbestemmelsesrett og forvaltning av rettighetsvederlag.
Disse medlemmer legger til
grunn at lovforslaget ikke har til hensikt å bryte ned velfungerende
norske ordninger, bl.a. etablerte systemer for fordeling av vederlag,
og disse medlemmer viser
til at kollektiv fordeling på flere områder er en effektiv metode
for å føre vederlag tilbake til rettighetshaverne.
Disse medlemmer viser til
at avtalelisens er en ordning som i visse tilfeller gjør det mulig
å klarere alle rettigheter på et avgrenset område ved å inngå avtale med
en representativ rettighetshaverorganisasjon. Avtalelisens kjennetegnes
ved at loven utvider virkningen av avtalen til også å omfatte rettighetshavere
som ikke er representert av organisasjonen. Disse medlemmer merker seg
departementets presisering av at verken lovforslaget eller EUs direktiv
vil berøre den utvidede virkningen av en avtale som en avtalelisens
utgjør, og støtter at dette presiseres i en egen lovparagraf. Disse medlemmer viser
til den store betydningen en fortsatt videreutviklet avtalelisens
vil ha for en effektiv rettighetsforvaltning.
Disse medlemmer viser til
at det til nå har vært Kulturdepartementet som har godkjent hvilke
organisasjoner som får kreve inn og fordele vederlag for offentlig
fremføring og overføring til allmennheten av lydopptak, jf. åndsverkloven,
og støtter regjeringens forslag om å videreføre dagens godkjenningsordning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, støtter prinsippet om at rettighetshaver
skal kunne velge forvaltningsorganisasjon, men viser til at valgfriheten
er begrenset i tilfeller der åndsverkloven regulerer obligatorisk
tvungen forvaltning.
Flertallet viser til at tvangslisens
er innført slik at brukere skal slippe å klarere enkeltvis med hver
rettighetshaver for hvert lydopptak. Dette gjør at lydopptakene
kan brukes uten forhåndsgodkjenning og avtale, samtidig som rettighetshaverne
sikres et rimelig vederlag for denne bruken. Flertallet er opptatt av at
rettighetshavere skal ha krav på vederlag innkrevd etter avtalelisensbestemmelsene
uavhengig av om rettighetshaveren er direkte representert av organisasjonen
eller er utenforstående, og mener dette må tydeliggjøres i loven,
slik at det ikke er tvil om at rettighetshaver har krav på vederlag
også når dette er innkrevd ved tvangslisens.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti er enig i at det er viktig
at medlemmer og utenforstående rettighetshavere behandles likt når
det gjelder krav på vederlag, men mener prinsippet om likebehandling
kommer klart fram av åndsverkloven § 64. Disse medlemmer viser til at
bestemmelser om avtalelisens er regulert i åndsverkloven, og ser
med dette ikke noe behov for at den nye loven også skal ha tilsvarende
regler.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er upraktisk at flere organisasjoner skal kreve inn og fordele
vederlag for samme utnyttelse, så lenge rettighetshavers interesser er
ivaretatt, og støtter høringsinstansenes syn om at det bare bør
være én godkjent organisasjon per rettighetsområde.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at godkjenning
av organisasjoner for bruk av tvangslisens og avtalelisens reguleres
i åndsverkloven, og at den foreslåtte loven om kollektiv forvaltning
av opphavsrett mv. ikke tar sikte på å endre vilkårene for slike
godkjenninger. Disse medlemmer har
merket seg departementets uttalelse om at det ved tvangslisens ikke
vil være hensiktsmessig å godkjenne mer enn én organisasjon per rettighetsområde. Disse medlemmer viser
til at det også ved avtalelisens normalt bare vil være én organisasjon
som godkjennes på det enkelte området, men at det her ikke vil være
utelukket at flere kan godkjennes, slik praksis også er i dag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det sikrer legitimitet og representativitet at rettighetsforvaltningen
i Norge gjøres av rettighetshaverne selv gjennom deres organisasjoner. Disse medlemmer registrerer
at loven legger opp til at fordeling i større grad skal skje på
bakgrunn av faktisk bruk, noe som vil stille høyere krav til at
brukerne faktisk innrapporterer informasjon om hvilke verker og
prestasjoner som brukes. Disse medlemmer støtter høringsinstansenes
innspill om at det bør innføres en tvisteløsningsmekanisme ved tvist
i rapporteringspliktens omgang, og ber regjeringen vurdere å innføre
en tvisteløsning lik den som er etablert i Danmark.
Disse medlemmer viser til
at man i Norge har lang tradisjon for kollektiv forvaltning av vederlag
i form av stipender. Disse
medlemmer støtter intensjonen om at flest mulig av vederlagsmidlene
skal fordeles individuelt, men viser samtidig til at kollektiv fordeling
på flere områder er en effektiv måte å føre vederlag tilbake til
rettighetshaverne på. Dette er særlig vanlig i tilfeller der vederlag
er innkrevd som følge av avtalelisens, og hvor det er vanskelig
eller umulig å klarere rettigheter individuelt.
Disse medlemmer mener det
også framover må være mulig å fordele både kollektivt og individuelt til
rettighetshavere, og legger til grunn at intensjonen med implementeringen
av loven må være å styrke, ikke svekke, dagens forvaltning og velfungerende
systemer for fordeling av vederlag.
Disse medlemmer merker seg
at regjeringen i lovutkastet foreslår å utvide lovens virkeområde
ut over kravene i direktivet, gjennom at loven også skal omfatte medlemsorganisasjonene
til de kollektive forvaltningsorganisasjonene. Dette gjelder de
tilfeller der de kollektive forvaltningsorganisasjonene ikke har
individuelle medlemmer, men medlemsorganisasjoner som igjen fordeler
midler videre til sine rettighetshavergrupper. Disse medlemmer viser til
at regjeringen dermed går lenger enn direktivet i å pålegge medlemsorganisasjonene
plikter, uten at denne utvidelsen hverken er begrunnet eller utredet
i dialog med medlemsorganisasjonene. Disse medlemmer viser til
at flere av høringsinstansene er kritiske til en slik utvidelse
og mener lovutkastet er særlig uklart med hensyn til når medlemsorganisasjonene
er omfattet og ikke.
Disse medlemmer mener det
derfor er behov for å klargjøre hvor grensene for ansvar og oppgaver
skal trekkes mellom forvaltningsorganisasjonene og deres medlemsorganisasjoner,
og hvordan dette vil påvirke dagens velfungerende ordninger for
kollektiv fordeling av vederlag. Disse medlemmer viser også
til at lovbestemmelsene virker mindre anvendelige på medlemsorganisasjonene,
da disse i stor grad forvalter kollektive midler i tilfeller der
man ikke har klart å identifisere rettighetshaver, og der arbeidet
med å identifisere rettighetshaver er avsluttet.
Disse medlemmer er opptatt
av at loven ikke må skape unødvendig usikkerhet om dagens krav og praksis
rundt forvaltning av kollektive vederlagsmidler, og registrerer
at høringsinstansene er bekymret for hvordan loven vil slå ut for
medlemsorganisasjonene som forvalter vederlag på vegne av forvaltningsorganisasjonene
gjennom en slik toleddet prosess.
Disse medlemmer er opptatt
av å unngå et dobbeltbyråkrati og mener det er uklart om regjeringens
forslag til utvidelse er overflødig, da formålet til direktivet
og lovutkastet kanskje kan ivaretas tilstrekkelig ved en minimumsimplementering.
Disse medlemmer mener det
derfor er behov for tydeliggjøring, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å begrense virkeområdet til lov
om kollektiv forvaltning av opphavsrett mv. for medlemsorganisasjoner
i samsvar med direktivet om kollektiv rettighetsforvaltning, og
å komme tilbake til Stortinget med en klargjøring av at loven ikke
endrer på dagens praksis for kollektiv forvaltning av vederlagsmidler,
som stipender.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at en generell
klargjøring av at loven ikke endrer dagens praksis for kollektiv fordeling,
ikke vil være forenlig med forpliktelsene i direktivet. Disse medlemmer peker
på at både lovforslaget og direktivet åpner for at vederlagsmidler
i stor grad kan fordeles kollektivt, men at det er medlemsorganisasjonene
selv som må vurdere om vilkårene for slik fordeling er oppfylt,
f.eks. ved å undersøke om det er mulig å fordele individuelt.
Disse medlemmer viser til
merknad fra medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti og påfølgende forslag «om å begrense lovens virkeområde
for medlemsorganisasjoner i samsvar med direktivet». Disse medlemmer er
ikke av den oppfatning at et slikt begrenset virkeområde er i samsvar
med direktivet, som har som formål å styrke individuelle rettighetshavere
og sikre åpenhet og deltakelse i den kollektive forvaltningen. Disse medlemmer viser
til at det er forslag til § 2 femte og sjette ledd som bestemmer
hvilke deler av loven som skal gjelde for medlemsorganisasjonene. Disse medlemmer understreker
at det er omfanget av den kollektive forvaltningen som gjøres av
medlemsorganisasjonen som avgjør om de skal omfattes av loven. Disse medlemmer viser
til proposisjonen som utdyper dette. Hvis årsmøtet til en kollektiv
forvaltningsorganisasjon har vedtatt og tatt inn i vedtektene at
fordeling og utbetaling av rettighetsvederlag skal gjøres av en
av medlemsorganisasjonene, gjelder lovens kapittel 5 og § 25 tredje
ledd og § 32 også for medlemsorganisasjonene. Disse medlemmer viser til
at medlemsorganisasjonene da som utgangspunkt skal oppfylle de samme
kravene til fordeling av rettighetsvederlag til rettighetshaverne
som den kollektive forvaltningsorganisasjonen ville ha gjort, dersom
den kollektive forvaltningsorganisasjonen hadde fordelt og utbetalt
rettighetsvederlagene selv. Medlemsorganisasjoner som skal fordele
og utbetale rettighetsvederlag til rettighetshavere, skal sørge for
at rettighetshavere får mulighet til å delta i beslutninger om fordeling
og bruk av rettighetsvederlag. Disse medlemmer mener dette
styrker rettighetshaverne, og viser til at det er medlemsorganisasjonene
selv som skal beslutte hvordan det skal legges til rette for at rettighetshaverne
får denne muligheten. Ifølge § 2 sjette ledd gjelder § 36, som stiller
krav til utarbeidelse av en åpenhetsrapport, også for medlemsorganisasjonene
til en kollektiv forvaltningsorganisasjon hvis den kollektive forvaltningsorganisasjonen
har besluttet at medlemsorganisasjonene skal utarbeide en åpenhetsrapport.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at innføringen av den nye loven vil kunne medføre nye administrative
rutiner og rapporteringsplikt for forvaltningsorganisasjonene og
deres medlemsorganisasjoner. For å sikre at organisasjonene gis
tid og mulighet til å implementere disse endringene, mener disse medlemmer det
derfor er viktig med en overgangsordning som innebærer at reglene
for rapportering og fordeling tidligst får virkning for vederlag innkrevd
i 2022.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at kollektiv forvaltning
av rettigheter er svært viktig for at rettighetshavere og opphaveren sikres
vederlag for bruk av sitt åndsverk og produkt. Disse medlemmer legger til
grunn at lovforslaget gjenspeiler velfungerende norske ordninger
som på en effektiv måte sørger for vederlag tilbake til rettighetshaverne,
samtidig som deres verk sikres en praktisk tilgjengelighet for publikum
og brukerne. Disse medlemmer mener
det er et avgjørende prinsipp at den enkelte rettighetshaver selv
skal kunne velge forvaltningsorganisasjon, og vil uttrykke skepsis
til obligatorisk tvungen forvaltning. Disse medlemmer støtter prinsippet
om at vederlagsmidlene som hovedregel skal fordeles individuelt,
men ser at kollektiv fordeling på noen områder er nødvendig for
at det skal være praktisk mulig å sikre vederlag til rettighetshaverne.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Prop. 97 S (2017–2018), jf. Innst.
90 S (2018–2019), som Stortinget behandlet i 2018, og som gjaldt
samtykke til å innlemme det europeiske CRM- direktivet i EØS-avtalen. Dette medlem gjør
oppmerksom på at Senterpartiet stemte imot innlemmelsen av direktivet,
da partiet ville avvente regjeringens lovforslag. Dette medlem merket seg den
gang at CRM-direktivet inneholdt omfattende og detaljerte regler
om hvordan kollektive forvaltningsorganisasjoner skulle utøve og organisere
sin virksomhet, og at direktivet ville få konsekvenser for rettighetshavere
i Norge og deres organisasjoner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at et felles europeisk regelverk for forvaltning av opphavsrettigheter
er et godt rammeverk når man legger til grunn at det skal sikre
bedre ivaretakelse av rettighetshavere. På den annen side kan det
sies at vi i Norge over lang tid har hatt en tillitsbasert og velfungerende
forvaltning av opphavsrettigheter, og det har dermed ikke vært nødvendig
med særskilte reguleringer. Disse medlemmer merker seg
at høringsinstansene er støttende til lovforslaget og implementeringen
av direktivet, men vil samtidig peke på at det har vært merknader
knyttet til noen av forslagene. Disse medlemmer viser eksempelvis
til Kulturdepartementets høringsrunde, hvor en gjennomgående bekymring
har vært at direktivet skal være til hinder for gjeldende praksis
med stor grad av kollektiv fordeling av vederlagsmidler. Flere høringsinstanser
viser spesielt til den lange og velfungerende tradisjonen for kollektiv
fordeling i form av stipender, og mener at dette systemet bør bevares. Disse medlemmer deler
høringsinstansenes syn.