Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 95 S (2020–2021), der Samferdselsdepartementet
legger frem forslag om delvis bompengefinansiering av fase 2 av
Samferdselspakke for Kristiansandsregionen. I fase 2 foreslås det
å prioritere utbygging av E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen. Utbyggingen
vil skje i regi av Statens vegvesen. Komiteen viser også til representantforslag
fra stortingsrepresentantene Gisle Meininger Saudland, Bård Hoksrud,
Morten Stordalen og Tor André Johnsen om nedskalering av Gartnerløkka
og helhetlig samferdselsplanlegging i Kristiansand (Dokument 8:109
S (2020–2021)), samt statsrådens uttalelse i brev av 9. mars 2021. Representantforslaget
gjelder samme veistrekning som den som omtales i proposisjonen,
og komiteen har derfor
besluttet å behandle disse i én felles innstilling.
Komiteen viser til at fase
2 er avgrenset til E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen og enkelte programområdetiltak,
og har en økonomisk ramme på om lag 3,5 mrd. 2021-kroner inkl. mva.
Veisystemet mellom Gartnerløkka og Kolsdalen i Kristiansand har
en årsdøgntrafikk på om lag 40 000 kjøretøy, og er overbelastet
i rushperioder morgen og ettermiddag. Det medfører forsinkelser
på veinettet inn og ut av Kristiansand sentrum, for gjennomgående
øst-vest-rettet trafikk på E18/E39, og for trafikken inn til Norge
via ferjer på E39. Få omkjøringsmuligheter gjør veinettet i Kristiansand
sentrum svært sårbart for hendelser som trafikkulykker, uforutsett
trafikkstans mv. Prosjektet omfatter bygging av ny E18/E39 med nye
kryss ved Vestre Strandgate, ferjeterminalen og rv. 9, del av ny
Havnegate med adkomst til containerhavn, prioriterte løsninger for
kollektivtrafikk og gjennomgående sykkelekspressvei. Utbyggingsstrekningen
er om lag 1,4 km.
Komiteen mener det er viktig
å løse de trafikale problemene som Kristiansand har opplevd over
tid.
Komiteen er kjent med at det
også er vedtatt å bygge en ytre ringvei rundt Kristiansand sentrum,
dette prosjektet inngår i Nye Veier AS sin portefølje.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
viser til at E18/E39 fungerer både som en lokal, regional og nasjonal
vei. E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen er viktig for utvikling av et
robust veisystem i Kristiansandsregionen, med sammenhengende standard
og satsing på kollektivtrafikk, sykkel og gange. Det gir også bedre
adkomst til ferjeterminal, jernbanestasjon, containerhavn, sentrum
vest og til rv. 9. Prosjektet omfatter prioriterte løsninger for
kollektivtrafikk og gjennomgående sykkelekspressvei.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen og
Ytre ringvei er to ulike prosjekter, og at det er lagt til grunn
at prosjektene skal kunne gjennomføres uavhengig av hverandre. Disse medlemmer viser
videre til at det vil være behov for kapasitetsforbedringer i Gartnerløkka-krysset,
selv om Ytre ring bygges. Bygging av ringveien vil føre mye av gjennomgangstrafikken
bort fra dagens trasé gjennom byen, men dagens E18/E39 vil fortsatt
være hovedvei mellom indre bydeler, til/fra sentrum, ferjehavna,
jernbanen og containerhavna samt for kollektivtrafikken. Prosjektet
er et viktig prosjekt for byutviklingen i Kristiansand. Disse medlemmer mener
derfor at E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen bør gjennomføres som beskrevet
i Prop. 95 S (2020–2021).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er fornøyde med at fase 2
av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen endelig kommer til
politisk behandling i Stortinget.
Disse medlemmer forutsetter
at eventuelle ubrukte midler fra samferdselspakkens fase 1 disponeres
i fase 2, og kommer i tillegg til rammene for fase 2. Tilsvarende
skal også forpliktelser knyttet til fase 1 følges opp i fase 2.
Videre peker disse medlemmer på
forventninger til en snarlig fremforhandling av byvekstavtale, og
at bompengeordningen og Samferdselspakke fase 2 overføres denne.
Disse medlemmer viser til dagens
garantiordning og den belastningen det får for fylkeskommunene, og
legger til grunn at Stortingets vedtak om statlig bompengegaranti
vil gjelde også dette prosjektet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
viser til vedtak om at en ytre ringvei rundt Kristiansand sentrum
inngår i prosjektet Nye Veier AS sin portefølje, og forventer god
dialog mellom Nye Veier og Statens vegvesen slik at fremkommelighet
blir best mulig ivaretatt også i utbyggingsperioden.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er på tide at de store samferdselsprosjektene
i Kristiansand sees under ett og gis den planmessigheten området
og innbyggerne fortjener. Per i dag ser vi hvordan fremdriften blir
påvirket når to ulike aktører er ansvarlige i samme område, uten
å ha muligheten til å se prosjektene under ett. Ut over den praktiske
påvirkningen det har på byområdet, reiser det et kostnadsspørsmål
å gjøre det på denne måten.
Disse medlemmer viser til Prop.
95 S (2020–2021) og at fase 2 er avgrenset til E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen
og enkelte programområdetiltak og har en økonomisk ramme på om lag
3,5 mrd. kroner, og bompenger utgjør 2,125 mrd. kroner. Størstedelen
av utbyggingskostnaden betales altså av bilistene i form av bompenger. Disse medlemmer er
av den klare oppfatning at bilistene ikke skal betale for et kostbart
byutviklingsprosjekt i Kristiansand sentrum, som på toppen av det
hele har en negativ samfunnsøkonomisk netto nytte på 1,3 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser til at
Gartnerløkka-prosjektet i dag ligger i Statens vegvesens portefølje. Samtidig
er det vedtatt å bygge en ytre ringvei rundt Kristiansand sentrum
som inngår i Nye Veier AS sin portefølje. Dagens ÅDT på Gartnerløkka
på 40 000 vil bli sterkt redusert når ytre ringvei står ferdig,
og det vil være svært positivt når gjennomgangstrafikken flyttes ut
av sentrum. Disse
medlemmer mener det derfor vil være fornuftig å se utbyggingen
av Ytre ringvei og Gartnerløkka under ett og tildele begge prosjekter
til Nye Veier AS.
Disse medlemmer viser også
til den betydelige usikkerheten knyttet til erstatningsareal i prosjektet. Det
er stor sannsynlighet for at prosjektets kostnader vil øke som følge
av denne usikkerheten. Blant annet er finansiering av erstatningsareal
for havna ikke tatt med i prosjektet og heller ikke avklart ennå. Disse medlemmer mener
sannsynligheten for disse kostnadsøkningene er stor, og at det blir
dobbelt galt når risikoen mest sannsynlig blir lempet over på bilistene,
som risikerer større bompengebelastning.
Disse medlemmer viser til Nye
Veiers suksess med helhetlig planlegging i andre store veiutbygginger og
gevinstene de har kunnet realisere. Det vil være en klar fordel
å kunne se utbyggingene i sammenheng og justere planverket deretter,
eksempelvis ved å flytte tilfarten til ny helsebydel på sykehusområdet
Eg og tilførselen til rv. 9 og næringsområdet på Dalane fra Gartnerløkka
til Ytre ringvei. Dette vil kunne nedskalere Gartnerløkka–Kolsdalen
vesentlig.
Disse medlemmer mener en nødvendig
nedskalering av Gartnerløkka-prosjektet vil spare prosjektet, og
dermed bilistene, for store utgifter. Det er derfor ønskelig å nedskalere
prosjektet og legge det inn i Nye Veiers portefølje. Disse medlemmer mener
innsparingene skal gå til å redusere bompengefinansieringen. Det
vil spare både samfunnet og bilistene for store utgifter. Når prosjektet
overføres til Nye Veiers portefølje, mener disse medlemmer at overføringen
til selskapet må økes med tilsvarende den statlige finansieringsdelen
som legges til grunn i KS2-rapporten.
Disse medlemmer mener veien
videre for at fase 2 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen går
via nedskalering av E18/E39 Gartnerløkka, samtidig som byggestart
utsettes til Ytre ringvei er igangsatt, slik at det ikke medfører
store utfordringer for eksisterende trafikk i byggeperioden. Oppstart
av Ytre ringvei kan sees i sammenheng med Gartnerløkka, slik at
Ytre ringvei kan benyttes som omkjøringsvei. Med begge prosjekter
i Nye Veiers portefølje vil dette la seg gjøre til det beste for
hele Kristiansand og regionen.
Disse medlemmer merker seg
at veidirektør Ingrid Dahl Hovland i et intervju med Fædrelandsvennen 2. mars
i år mener at Ytre ringvei bør bygges først, hun uttaler:
«Ytre ringvei bør
bygges først, der er jeg helt enig …. Det er et lite område som
vil belastes med stor anleggstrafikk i lang tid og da bør man ta
det i rett rekkefølge.»
Disse medlemmer støtter veidirektørens
uttalelse om at Ytre ringvei må bygges først. Videre mener disse medlemmer at
Gartnerløkka må nedskaleres og overføres til Nye Veier.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen overføre prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen
til Nye Veier AS. Nye Veier bes nedskalere prosjektet som del av
en helhetlig samferdselsplanlegging i Kristiansand. Det legges til
grunn at fase 2 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen finansieres
uten bruk av bompenger.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at i likhet med andre samferdselspakker/byvekstavtaler
så belastes bilister for prosjekter som kan betraktes som byutvikling
og/eller tilrettelegging for kollektiv, sykkel og gange. Disse medlemmer vil understreke
behovet for kostnadskontroll og nøktern pengebruk når det kreves
inn så mye bompenger i slike prosjekter.
Disse medlemmer mener det er
viktig at E39 Ytre Ringvei og E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen sees
i sammenheng. Dette er viktig for at utbyggingsperioden skal kunne
avvikles effektivt og skape minst mulig problem for trafikken, både
lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk på E18/E39. Det er også viktig
ettersom trafikkmengden på de to veistrekningene er avhengig av
hverandre. Med ferdig utbygd Ytre Ring blir det lavere ÅDT og mindre
behov for utbygging på prosjektet Gartnerløkka–Kolsdalen.
Disse medlemmer har likevel
ikke grunnlag for å si at begge prosjektene skal bygges ut av Nye
Veier.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for en helhetlig samferdselsplanlegging i
Kristiansand, der utbyggingen av prosjektene Gartnerløkka–Kolsdalen
og Ytre Ringvei sees i sammenheng.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Prop. 95 S (2020–2021)
og representantforslaget om nedskalering av Gartnerløkka og er enig
med forslagsstillerne i at dette prosjektet bør nedskaleres, men
er uenig i at prosjektet skal overføres til Nye Veier.
Det er et svært
kostbart prosjekt som bidrar til en høyere bompengebelastning i
Kristiansandregionen, og som er ventet å bidra til trafikkvekst.
Dette medlem mener at prosjektet
er overdimensjonert og unødvendig, og at det ikke svarer på utfordringene
i regionen. Nullvekstmålet må ivaretas i utbyggingen, og dersom
eksisterende infrastruktur hadde blitt gjenbrukt, ville utslippene
kunne reduseres. Dette
medlem mener at de statlige bevilgningene i størst mulig grad
må prioriteres til å legge til rette for et bedre kollektivtilbud
og lette fremkommeligheten for syklister og gående, heller enn til
motorveier.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utsette planene for utbygging av Gartnerløkka til
det er gjennomført betydelige kutt i foreliggende planer.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at Statens vegvesen overtar ansvaret for
alt av vegutbygging i Kristiansandsregionen.»