Søk

Sammendrag

Prop. 95 S (2020–2021)

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag om delvis bompengefinansiering av fase 2 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen.

I fase 2 prioriteres gjennomføringen av prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen i Kristiansand. Prosjektet er bl.a. omtalt i Meld. St. 33 (2016–2017) Nasjonal transportplan 2018–2029. Det uttales at prosjektet er viktig for utvikling av et robust veisystem i Kristiansandsregionen, med sammenhengende standard og økt satsing på kollektivtrafikk, sykkel og gange. Det gir også bedre adkomst til ferjeterminal, jernbanestasjon, containerhavn, sentrum vest og til rv. 9. Det er lagt opp til anleggsstart for prosjektet våren 2021, og det er ventet at prosjektet kan åpnes for trafikk i 2026.

I tillegg til gjennomføringen av prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen, foreslås det i proposisjonen midler til programområdetiltak for kollektivtrafikk, sykkel og gange, trafikksikkerhet og eventuelt også mindre veiutbedringer.

Fase 2 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen har en økonomisk ramme på om lag 3,5 mrd. 2021-kroner. Finansieringen er basert på bompenger og statlige, fylkeskommunale og kommunale midler. I tillegg er det lagt til grunn at Kristiansand kommune og Agder fylkeskommune skal føre tilbake til samferdselspakken all merverdiavgift som staten refunderer for prosjekt og tiltak i pakken. Forslag til finansieringsplan er vist i tabell 5.1 i proposisjonen.

Bompengeordningen i fase 2 er i hovedsak basert på innkrevingsordning i fase 1 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen. Det er forutsatt at innkrevingen skal skje i de eksisterende bomstasjonene i Kristiansand. Det er ikke lagt opp til etablering av nye bomstasjoner. Takst- og rabattsystemet forutsettes også i all hovedsak tilsvarende som i fase 1 av pakken, men det foreslås å innføre betaling for nullutslippskjøretøy og miljødifferensiering av bompengetakster for kjøretøy i takstgruppe 2. Det er lagt til grunn at bompengeinnkrevingen skal vare i om lag 14 år.

Det uttales i proposisjonen at departementet legger til grunn at lokale myndigheter har gjort nødvendige vedtak om det foreslåtte opplegget med enveis innkreving av tidsdifferensierte bompenger i de fem eksisterende bomstasjonene i Kristiansand kommune.

Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2) i henhold til statens prosjektmodell. Kvalitetssikringen har omfattet prosjektstyringsunderlag, kostnadsoverslag og trafikkgrunnlag.

Prosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet til om lag 1,3 mrd. 2021-kroner. Netto nytte over totale kostnader er beregnet til om lag 0,4, og netto nytte per budsjettkrone er beregnet til om lag 0,70. Uten bompenger er det beregnet at netto nytte er om lag 1,5 mrd. 2021-kroner. Netto nytte over totale kostnader er beregnet til om lag 0,46, og netto nytte per budsjettkrone uten bompenger er beregnet til om lag 0,60.

Ved finansiering uten bompenger er det beregnet at prosjektet fører til en økning av CO2-utslippene på om lag 151 tonn i åpningsåret. Ved finansiering med bompenger er reduksjonen i CO2-utslippene beregnet til om lag 828 tonn i åpningsåret.

De lokalpolitiske vedtakene forutsetter finansiering av ulike programområdetiltak i tillegg til prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen. Det er lagt til grunn at finansieringen av programområdetiltak håndteres innenfor en ramme på 300 mill. 2019-kroner inkl. mva. Omregnet til 2021-prisnivå tilsvarer dette om lag 315 mill. kroner.

Det vises til proposisjonen for en nærmere gjennomgang av bakgrunnen for og omfanget av prosjektet.

Dokument 8:109 S (2020–2021)

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen overføre prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen til Nye Veier AS. Nye Veier bes nedskalere prosjektet som del av en helhetlig samferdselsplanlegging i Kristiansand.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslaget.