Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen, Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 95 S (2020–2021), der Samferdselsdepartementet legger frem forslag om delvis bompengefinansiering av fase 2 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen. I fase 2 foreslås det å prioritere utbygging av E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen. Utbyggingen vil skje i regi av Statens vegvesen. Komiteen viser også til representantforslag fra stortingsrepresentantene Gisle Meininger Saudland, Bård Hoksrud, Morten Stordalen og Tor André Johnsen om nedskalering av Gartnerløkka og helhetlig samferdselsplanlegging i Kristiansand (Dokument 8:109 S (2020–2021)), samt statsrådens uttalelse i brev av 9. mars 2021. Representantforslaget gjelder samme veistrekning som den som omtales i proposisjonen, og komiteen har derfor besluttet å behandle disse i én felles innstilling.

Komiteen viser til at fase 2 er avgrenset til E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen og enkelte programområdetiltak, og har en økonomisk ramme på om lag 3,5 mrd. 2021-kroner inkl. mva. Veisystemet mellom Gartnerløkka og Kolsdalen i Kristiansand har en årsdøgntrafikk på om lag 40 000 kjøretøy, og er overbelastet i rushperioder morgen og ettermiddag. Det medfører forsinkelser på veinettet inn og ut av Kristiansand sentrum, for gjennomgående øst-vest-rettet trafikk på E18/E39, og for trafikken inn til Norge via ferjer på E39. Få omkjøringsmuligheter gjør veinettet i Kristiansand sentrum svært sårbart for hendelser som trafikkulykker, uforutsett trafikkstans mv. Prosjektet omfatter bygging av ny E18/E39 med nye kryss ved Vestre Strandgate, ferjeterminalen og rv. 9, del av ny Havnegate med adkomst til containerhavn, prioriterte løsninger for kollektivtrafikk og gjennomgående sykkelekspressvei. Utbyggingsstrekningen er om lag 1,4 km.

Komiteen mener det er viktig å løse de trafikale problemene som Kristiansand har opplevd over tid.

Komiteen er kjent med at det også er vedtatt å bygge en ytre ringvei rundt Kristiansand sentrum, dette prosjektet inngår i Nye Veier AS sin portefølje.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre, viser til at E18/E39 fungerer både som en lokal, regional og nasjonal vei. E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen er viktig for utvikling av et robust veisystem i Kristiansandsregionen, med sammenhengende standard og satsing på kollektivtrafikk, sykkel og gange. Det gir også bedre adkomst til ferjeterminal, jernbanestasjon, containerhavn, sentrum vest og til rv. 9. Prosjektet omfatter prioriterte løsninger for kollektivtrafikk og gjennomgående sykkelekspressvei.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen og Ytre ringvei er to ulike prosjekter, og at det er lagt til grunn at prosjektene skal kunne gjennomføres uavhengig av hverandre. Disse medlemmer viser videre til at det vil være behov for kapasitetsforbedringer i Gartnerløkka-krysset, selv om Ytre ring bygges. Bygging av ringveien vil føre mye av gjennomgangstrafikken bort fra dagens trasé gjennom byen, men dagens E18/E39 vil fortsatt være hovedvei mellom indre bydeler, til/fra sentrum, ferjehavna, jernbanen og containerhavna samt for kollektivtrafikken. Prosjektet er et viktig prosjekt for byutviklingen i Kristiansand. Disse medlemmer mener derfor at E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen bør gjennomføres som beskrevet i Prop. 95 S (2020–2021).

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er fornøyde med at fase 2 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen endelig kommer til politisk behandling i Stortinget.

Disse medlemmer forutsetter at eventuelle ubrukte midler fra samferdselspakkens fase 1 disponeres i fase 2, og kommer i tillegg til rammene for fase 2. Tilsvarende skal også forpliktelser knyttet til fase 1 følges opp i fase 2.

Videre peker disse medlemmer på forventninger til en snarlig fremforhandling av byvekstavtale, og at bompengeordningen og Samferdselspakke fase 2 overføres denne.

Disse medlemmer viser til dagens garantiordning og den belastningen det får for fylkeskommunene, og legger til grunn at Stortingets vedtak om statlig bompengegaranti vil gjelde også dette prosjektet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre, viser til vedtak om at en ytre ringvei rundt Kristiansand sentrum inngår i prosjektet Nye Veier AS sin portefølje, og forventer god dialog mellom Nye Veier og Statens vegvesen slik at fremkommelighet blir best mulig ivaretatt også i utbyggingsperioden.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er på tide at de store samferdselsprosjektene i Kristiansand sees under ett og gis den planmessigheten området og innbyggerne fortjener. Per i dag ser vi hvordan fremdriften blir påvirket når to ulike aktører er ansvarlige i samme område, uten å ha muligheten til å se prosjektene under ett. Ut over den praktiske påvirkningen det har på byområdet, reiser det et kostnadsspørsmål å gjøre det på denne måten.

Disse medlemmer viser til Prop. 95 S (2020–2021) og at fase 2 er avgrenset til E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen og enkelte programområdetiltak og har en økonomisk ramme på om lag 3,5 mrd. kroner, og bompenger utgjør 2,125 mrd. kroner. Størstedelen av utbyggingskostnaden betales altså av bilistene i form av bompenger. Disse medlemmer er av den klare oppfatning at bilistene ikke skal betale for et kostbart byutviklingsprosjekt i Kristiansand sentrum, som på toppen av det hele har en negativ samfunnsøkonomisk netto nytte på 1,3 mrd. kroner.

Disse medlemmer viser til at Gartnerløkka-prosjektet i dag ligger i Statens vegvesens portefølje. Samtidig er det vedtatt å bygge en ytre ringvei rundt Kristiansand sentrum som inngår i Nye Veier AS sin portefølje. Dagens ÅDT på Gartnerløkka på 40 000 vil bli sterkt redusert når ytre ringvei står ferdig, og det vil være svært positivt når gjennomgangstrafikken flyttes ut av sentrum. Disse medlemmer mener det derfor vil være fornuftig å se utbyggingen av Ytre ringvei og Gartnerløkka under ett og tildele begge prosjekter til Nye Veier AS.

Disse medlemmer viser også til den betydelige usikkerheten knyttet til erstatningsareal i prosjektet. Det er stor sannsynlighet for at prosjektets kostnader vil øke som følge av denne usikkerheten. Blant annet er finansiering av erstatningsareal for havna ikke tatt med i prosjektet og heller ikke avklart ennå. Disse medlemmer mener sannsynligheten for disse kostnadsøkningene er stor, og at det blir dobbelt galt når risikoen mest sannsynlig blir lempet over på bilistene, som risikerer større bompengebelastning.

Disse medlemmer viser til Nye Veiers suksess med helhetlig planlegging i andre store veiutbygginger og gevinstene de har kunnet realisere. Det vil være en klar fordel å kunne se utbyggingene i sammenheng og justere planverket deretter, eksempelvis ved å flytte tilfarten til ny helsebydel på sykehusområdet Eg og tilførselen til rv. 9 og næringsområdet på Dalane fra Gartnerløkka til Ytre ringvei. Dette vil kunne nedskalere Gartnerløkka–Kolsdalen vesentlig.

Disse medlemmer mener en nødvendig nedskalering av Gartnerløkka-prosjektet vil spare prosjektet, og dermed bilistene, for store utgifter. Det er derfor ønskelig å nedskalere prosjektet og legge det inn i Nye Veiers portefølje. Disse medlemmer mener innsparingene skal gå til å redusere bompengefinansieringen. Det vil spare både samfunnet og bilistene for store utgifter. Når prosjektet overføres til Nye Veiers portefølje, mener disse medlemmer at overføringen til selskapet må økes med tilsvarende den statlige finansieringsdelen som legges til grunn i KS2-rapporten.

Disse medlemmer mener veien videre for at fase 2 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen går via nedskalering av E18/E39 Gartnerløkka, samtidig som byggestart utsettes til Ytre ringvei er igangsatt, slik at det ikke medfører store utfordringer for eksisterende trafikk i byggeperioden. Oppstart av Ytre ringvei kan sees i sammenheng med Gartnerløkka, slik at Ytre ringvei kan benyttes som omkjøringsvei. Med begge prosjekter i Nye Veiers portefølje vil dette la seg gjøre til det beste for hele Kristiansand og regionen.

Disse medlemmer merker seg at veidirektør Ingrid Dahl Hovland i et intervju med Fædrelandsvennen 2. mars i år mener at Ytre ringvei bør bygges først, hun uttaler:

«Ytre ringvei bør bygges først, der er jeg helt enig …. Det er et lite område som vil belastes med stor anleggstrafikk i lang tid og da bør man ta det i rett rekkefølge.»

Disse medlemmer støtter veidirektørens uttalelse om at Ytre ringvei må bygges først. Videre mener disse medlemmer at Gartnerløkka må nedskaleres og overføres til Nye Veier.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen overføre prosjektet E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen til Nye Veier AS. Nye Veier bes nedskalere prosjektet som del av en helhetlig samferdselsplanlegging i Kristiansand. Det legges til grunn at fase 2 av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen finansieres uten bruk av bompenger.»

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til at i likhet med andre samferdselspakker/byvekstavtaler så belastes bilister for prosjekter som kan betraktes som byutvikling og/eller tilrettelegging for kollektiv, sykkel og gange. Disse medlemmer vil understreke behovet for kostnadskontroll og nøktern pengebruk når det kreves inn så mye bompenger i slike prosjekter.

Disse medlemmer mener det er viktig at E39 Ytre Ringvei og E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen sees i sammenheng. Dette er viktig for at utbyggingsperioden skal kunne avvikles effektivt og skape minst mulig problem for trafikken, både lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk på E18/E39. Det er også viktig ettersom trafikkmengden på de to veistrekningene er avhengig av hverandre. Med ferdig utbygd Ytre Ring blir det lavere ÅDT og mindre behov for utbygging på prosjektet Gartnerløkka–Kolsdalen.

Disse medlemmer har likevel ikke grunnlag for å si at begge prosjektene skal bygges ut av Nye Veier.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for en helhetlig samferdselsplanlegging i Kristiansand, der utbyggingen av prosjektene Gartnerløkka–Kolsdalen og Ytre Ringvei sees i sammenheng.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Prop. 95 S (2020–2021) og representantforslaget om nedskalering av Gartnerløkka og er enig med forslagsstillerne i at dette prosjektet bør nedskaleres, men er uenig i at prosjektet skal overføres til Nye Veier.

Det er et svært kostbart prosjekt som bidrar til en høyere bompengebelastning i Kristiansandregionen, og som er ventet å bidra til trafikkvekst.

Dette medlem mener at prosjektet er overdimensjonert og unødvendig, og at det ikke svarer på utfordringene i regionen. Nullvekstmålet må ivaretas i utbyggingen, og dersom eksisterende infrastruktur hadde blitt gjenbrukt, ville utslippene kunne reduseres. Dette medlem mener at de statlige bevilgningene i størst mulig grad må prioriteres til å legge til rette for et bedre kollektivtilbud og lette fremkommeligheten for syklister og gående, heller enn til motorveier.

På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utsette planene for utbygging av Gartnerløkka til det er gjennomført betydelige kutt i foreliggende planer.»

«Stortinget ber regjeringen sørge for at Statens vegvesen overtar ansvaret for alt av vegutbygging i Kristiansandsregionen.»