2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Eigil Knutsen
og Julia Wong, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Mudassar
Kapur, Anne Kristine Linnestad, Anders Riise og Aleksander Stokkebø,
fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Hans Andreas Limi
og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og Trygve
Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski,
fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug, fra
Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, og fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, viser til at det er proposisjonens forslag til endringer
i lov 23. juni 2020 nr. 99 om tilskudd ved avbrutt permittering
(økonomiske tiltak i møte med virusutbruddet)som behandles i denne
innstillingen. Proposisjonens forslag til endringer i statsbudsjettet
2021 under Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Finansdepartementet
blir behandlet i Innst. 298 S (2020–2021).
Komiteen viser til at risikoen
for å falle ut av arbeidsmarkedet øker med lengden på permitteringen.
Å hjelpe arbeidsgiverne med å få de permitterte raskere tilbake
i arbeid kan redusere frafall fra arbeidslivet.
Komiteen viser
til at enkelte bedrifter som ikke hadde permitterte i november–desember
2020, likevel ble sterkt rammet, og måtte permittere, på grunn av
forsterkede nasjonale smitteverntiltak og innføring av nasjonalt
skjenkeforbud i begynnelsen av januar 2021. På denne bakgrunn mener komiteen at
kriteriet for å være støtteberettiget bør utvides til å også gjelde
disse, ved at de som var helt eller delvis permittert den 15. januar
og 5. mars 2021, inkluderes. Komiteen fremmer derfor, til
erstatning for lovforslagets § 5 fjerde ledd, følgende forslag:
«I
I lov 23. juni 2020
nr. 99 om tilskudd ved avbrutt permittering (økonomiske tiltak i
møte med virusutbruddet) gjøres følgende endring:
§ 5 fjerde ledd
skal lyde:
(4) For å kunne få tilskudd for hele
eller deler av perioden 15. mars til 30. juni 2021 må den ansatte
ha vært helt eller delvis permittert 5. mars 2021 og på en eller
flere av datoene 15. november 2020, 1., 15., eller 31. desember 2020,
eller 15. januar 2021. Støtten beregnes ut fra hvor lenge den ansatte
har vært i arbeid i perioden. Enkeltpersonforetak og selskap må
ha hatt et omsetningsfall på mer enn 15 prosent.
II
Endringene under
I trer i kraft straks.»
Komiteens flertall,
alle unntatt Fremskrittspartiet, understreker at det er nødvendig
med økonomiske tiltak så lenge krisen varer. Dette flertallet viser til
at det er stor usikkerhet om smittesituasjonen nå, men likevel kan
man forvente en forbedring i smittesituasjonen og lettelser i smitteverntiltak
frem mot sommeren, først og fremst på grunn av økt vaksinering i
befolkningen. Samtidig er flere bekymret for at en sluttdato 30. juni
for lønnsstøtteordningen kommer for tidlig, og at usikkerheten rundt
aktivitetsnivået til sommeren fortsatt er stor. Dette kan gjøre
at enkelte virksomheter ikke tar sjansen på å ta permitterte tilbake
nå, av frykt for at juli vil medføre nok en permitteringsrunde. Flertallet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i løpet av april gjøre en vurdering sammen med partene
av hvordan smittesituasjonen og vaksineringstempoet påvirker de
økonomiske utsiktene, og dermed behovet for forlengning og eventuelle
andre justeringer av lønnsstøtteordningen, og komme tilbake til
Stortinget med en egen sak.»
Et annet flertall,
alle unntatt Fremskrittspartiet og Senterpartiet, slutter seg til
regjeringens lovforslag, kun med unntak av forslagets § 5 fjerde
ledd.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at selv om store deler av norsk økonomi nå går godt, opplever
fortsatt mange bransjer lav aktivitet, over ett år etter at første
tilfelle av covid-19 ble bekreftet i landet. Nivået på arbeidsledigheten
er fortsatt vesentlig høyere enn før pandemien, og den har økt siden
det ble iverksatt strengere smitteverntiltak fra slutten av oktober.
Dette flertallet viser til
at formålet med den nye lønnsstøtteordningen er å forsterke etterspørselen etter
arbeidskraft på vei ut av krisen og bidra til at bedrifter kan forberede
seg på en tid hvor det igjen kan være mer normal aktivitet. Tiltak
som reduserer kostnadene knyttet til å ta permitterte tilbake i
jobb, vil kunne redusere antallet permitterte og få flere raskt
tilbake i aktiv sysselsetting. Dette flertallet merker seg
at den foreslåtte ordningen også legger til rette for at permitterte
kan tas tilbake i jobb med sikte på opplæring og kompetanseheving
i perioden frem til aktiviteten i samfunnet tar seg opp.
Dette flertallet viser til
at den nye ordningen for lønnstilskudd særlig retter seg mot de
som er langvarig rammet av pandemien.
Dette flertallet viser til
at de økonomiske tiltakene som allerede er satt inn, og som nå virker,
i stor grad vil være til hjelp også i fortsettelsen. Samtidig viser dette flertallet til at norske arbeidsgivere
og arbeidstakere står overfor en uvanlig stor usikkerhet frem mot
sommeren. Tross utsikter til at en stor del av den voksne befolkningen
vil være vaksinert innen sommeren, slik at aktiviteten for mange
virksomheter kan bli normal igjen, vil det i den nærmeste tiden
kunne bli behov for midlertidige, lokale nedstengninger som følge av
nye smitteutbrudd. Dette
flertallet understreker at dette er en utfordrende situasjon
for mange bedrifter, og viser til at den nye lønnsstøtteordningen
derfor gir større fleksibilitet til å foreta nye permitteringer
av de som tas inn på lønnsstøtte.
Dette flertallet merker seg
at lønnsstøtten som foreslås for de fleste tilfeller er vesentlig
høyere enn i lønnsstøtteordningen iverksatt i 2020, med maksimalt 25 000
kroner per 30 dager per ansatt som tas tilbake, opp fra 15 000 kroner
i 2020. Dette flertallet merker
seg at dette isolert sett gir sterkere insentiver til å ta permitterte
tilbake. Videre foreslås det en mer gradvis nedtrapping av støtten
enn i den tidligere ordningen, slik at tapet av støtte etter hvert
som omsetningen tar seg opp, blir mindre. Dette flertallet viser til
at utformingen av ordningen, med terskelverdier og slak støttekurve,
skal ivareta hensynet til at bedrifter som er sterkt rammet, skal
få et høyt støttebeløp, samtidig som bedriftenes insentiver til
å øke omsetningen er til stede. Dette flertallet viser til
proposisjonen for nærmere omtale av dette.
Dette flertallet understreker
at hensynet til treffsikkerhet i tilskuddsordningen må veies opp
mot hensynet til at ordningen skal være vanskelig å misbruke. Spesielt
merker dette flertallet seg
risikoen for misbruk gjennom at bedrifter tar tilbake permitterte
og samtidig permitterer eller sier opp andre ansatte i tilsvarende
stilling. Dette
flertallet viser til at ordningen foreslås med vilkår som
skal motvirke misbruk, deriblant offentlig innsyn i omfanget av
støtten og støttegrunnlaget for den enkelte støttemottaker. Videre
viser dette flertallet til
at de fleste hovedavtaler har egne regler om permittering som på
flere punkter legger begrensninger på arbeidsgivers muligheter til
å ta inn og omdisponere ansatte. Dette flertallet merker seg også
at regjeringen gjennom forskrift vil fastsette enkelte begrensninger,
herunder for støtten til virksomheter som gir provisjonsbasert lønn,
og krav til dokumentasjon av opplysninger som oppgis i søknadsordningen.
Dette flertallet viser til
at institusjoner eller organisasjoner som ikke driver skattepliktig
virksomhet, gis støtte på maksimalt 15 000 kroner per månedsverk som
tas tilbake fra permittering, og at tilsvarende maksbeløp gis per
lærling som tas tilbake i arbeid. Videre viser dette flertallet til at støtten
primært innrettes mot små og mellomstore bedrifter, ved at en bedrift
eller konsern maksimalt kan få et støttebeløp som tilsvarer 25 000
kroner for 250 månedsverk per måned i perioden. Maksimalt støttebeløp
per virksomhet for periodene 15. mars til 30. april og 1. mai til
30. juni settes til henholdsvis 9,4 mill. kroner og 12,5 mill. kroner.
Beløpsgrensene gjelder uansett hvor mange ansatte som tas tilbake
på støtte.
Dette flertallet viser til
at lønnstilskuddet foreslås innrettet mot virksomheter som har omsetningssvikt,
og som ikke har vært i stand til å beholde sine ansatte i arbeid,
men hvor det er utsikter til at omsetningen vil ta seg opp når smitteverntiltakene
lempes på. Dette
flertallet viser til at også ekspertgruppen for økonomiske
tiltak i forbindelse med virusutbruddet, ledet av professor Steinar
Holden, anbefaler en ordning innrettet mot virksomheter med omsetningssvikt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til anmodningsvedtak den 19. januar
2021, der «Stortinget ber regjeringen i samarbeid med partene i arbeidslivet,
senest i løpet av februar, fremme forslag om en ny modell for lønnsstøtte
slik at folk kan holdes i jobb fremfor å være permittert».
Disse medlemmer vil påpeke
at den ordningen som regjeringen har lagt frem, har flere svakheter.
Ordningen belønner bedrifter som har permittert ansatte, mens de
virksomhetene som tross problemer har valgt å holde folk i arbeid,
ikke får ta del i denne lønnstilskuddsordningen.
Disse medlemmer mener derfor
primært at det ville vært mer hensiktsmessig å inkludere lønnskostnader
i den ordinære kompensasjonsordningen for næringslivet, i tråd med
forslaget fra Holden-utvalget. Disse medlemmer mener videre
regjeringens tolkning av «holdes i jobb» er feil, da å ta tilbake
permitterte ikke er synonymt med å holdes i jobb. Ordningen skulle
derfor også ha inkludert de som har valgt å holde folk i jobb, fremfor
å permittere. Disse
medlemmer er videre skuffet over regjeringens snevre tolkning
av vedtaket, som i praksis innebærer en videreføring av den gamle lønnsstøtteordningen,
om enn i forbedret versjon.
Disse medlemmer er bekymret
for at modellen åpner for misbruk ved at bedriften kan permittere
eller si opp andre ansatte. Denne bekymringen er spesielt knyttet
til følgende omtale i Prop. 94 LS (2020–2021):
«Samtidig er det
viktig å ivareta bedriftens behov for fleksibilitet og en fornuftig
fordeling av oppgaver mellom de ansatte. I tilfeller hvor det kan
gis en god driftsmessig begrunnelse for omfordeling av oppgaver mellom
ansatte, vil støtten kunne opprettholdes. Vilkåret skal derfor ikke
innebære at støtte avskjæres hvor den enkelte arbeidstakers spesialkompetanse,
behov knyttet til geografisk plassering eller tilsvarende klare driftsmessige
forhold begrunner permitteringen mv. av andre ansatte i sammenliknbare
stillinger. Så lenge virksomheten kan vise til en slik konkret forretningsmessig
begrunnelse, vil støtten bli opprettholdt.»
Disse medlemmer påpeker at
dette åpner for at effekten kan være netto null i antall ansatte
tilbake i jobb, fordi bedriften får anledning til å bytte ut «gamle» permitterte
med nye. Da vil samme mengde arbeid utføres, men fellesskapet tar
kostnaden. Denne åpningen i regelverket slår derfor beina under
formålet med ordningen, som er å få flere tilbake i jobb med aktivitet framfor
passivitet. Disse
medlemmer mener at mottakere som ønsker å si opp eller permittere
andre ansatte, må gi avkall på lønnsstøtten. Det innebærer at bedriften
står fritt til å permittere andre, så lenge de ikke mottar penger
fra fellesskapet for det. Tilsvarende gjelder om bedriften velger
å si opp andre, samtidig som de mottar støtte for å ta andre tilbake.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at mottakere av lønnsstøtte ikke kan permittere
andre ansatte, med mindre de gir avkall på støtten.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at mottakere av lønnsstøtte ikke kan gå
til oppsigelser av andre ansatte, med mindre de gir avkall på støtten.»
Disse medlemmer viser
til at forslaget i proposisjonen i praksis innebærer å fjerne «i
sammenlignbare stillinger» fra forskrift 29. juni 2020 nr. 1420
§ 2-4.
Disse medlemmer viser til
omtalen i proposisjonen, der det står at
«Den ansatte må
ha vært helt eller delvis permittert per 5. mars 2021 og per enten
15. november, 1., 15. eller 31. desember 2020 for å være støtteberettiget.
Det bidrar til å sikre at ordningen treffer virksomheter som er
langvarig rammet av pandemien.»
Disse medlemmer er positive
til at ordningen rettes mot virksomheter som har slitt lengst og
er hardest rammet av pandemien. Disse medlemmer er like fullt
bekymret for at ansatte som var permittert gjennom store deler av
2020, kan falle utenfor ordningen. Disse medlemmer påpeker at
de datoene som er valgt for når man må ha vært permittert, kan slå
noe vilkårlig ut. Disse
medlemmer påpeker at regjeringspartiene kun få dager etter
at proposisjonen er lagt frem av regjeringen, finner behov for å
være med på å føye til ytterligere en alternativ dato for når en
ansatt må ha vært permittert, for at bedriften skal kunne ha rett
på lønnsstøtte. Disse
medlemmer anser dette som en erkjennelse av at forslaget fra
regjeringen har vært for lite gjennomtenkt. Disse medlemmer vil imidlertid
påpeke at det å tilføye ytterligere en dato fortsatt gir stor fare
for at ordningen vil kunne slå vilkårlig ut. Dersom målet er å treffe
virksomheter som er langvarig rammet av pandemien, kan det være
hensiktsmessig med en justering av modellen med et kriterium for
hvor stort omsetningsfall virksomheten har hatt under pandemien.
Disse medlemmer viser til
at kravet om et omsetningsfall på 15 pst. for hhv. mars/april og
mai/juni for å komme inn under ordningen er relativt lavt og gir
rom for tilpasningsmuligheter, da det etter regjeringens forslag
skal måles for en relativt kort periode som ligger fremover i tid.
I tillegg vil det kunne slå skjevt ut for f.eks. sesongbedrifter. Disse medlemmer mener
regjeringen bør vurdere et tilleggsvilkår om at bedriftene må ha hatt
et betydelig samlet omsetningsfall siste 12 måneder for å komme
inn under ordningen. Dette vil sikre at det er de bedrifter som
er hardest rammet over tid, som kan benytte seg av ordningen.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, for å i større grad målrette lønnsstøtteordningen
mot hardt rammede virksomheter samtidig som flest mulig permitterte
får mulighet til å bli inkludert under ordningen, vurdere inkludering
av et tilleggskriterium for samlet stort omsetningsfall som følge
av koronapandemien og flere alternative datoer for når den ansatte
må ha vært permittert.»
Disse medlemmer viser
til erfaringer fra tidligere økonomiske kriser, hvor useriøse aktører
har utnyttet situasjonen til å styrke sin stilling. Disse medlemmer frykter
at fellesskapets midler i for stor grad vil gå til å støtte useriøse
aktører fordi regjeringen ikke har avgrenset støtten i tilstrekkelig
grad mot de seriøse. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at tilskudd ved avbrutt permittering går
til seriøse aktører gjennom å sikre at mottakere ikke har endelige
vedtak eller rettskraftige dommer mot seg knyttet til arbeidslivskriminalitet,
sosial dumping, skatte- og avgiftsunndragelse eller brudd på utlendingslovgivningen.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for å utelukke bemanningsselskaper fra tilskuddsordningen
og sikre at tilskudd ikke utbetales i tilfeller hvor den ansatte
skal leies ut, med unntak av tilfeller der utleie er begrunnet i arbeidsmiljøloven
§ 14-13 (innleie mellom produksjonsbedrifter).»
Disse medlemmer viser
til regjeringens manglende vilje til å stille krav som sikrer at
krisemidlene målrettet går til å redde arbeidsplasser. Det kommer
til uttrykk i alle krisepakker med fravær av begrensninger på utbytte,
bonusutbetalinger og vekst i lederlønninger. Denne problematikken
er heller ikke adressert i denne proposisjonen, det til tross for
at slike rettferdige krav er av ekstra betydning i en slik ordning,
ettersom fellesskapet kan ende opp med å betale lønnskostnadene
for permitterte som uansett ville blitt hentet tilbake i jobb. Krisen
er så dyp og inngripende at en slik risiko og kostnad er akseptabel,
fordi det viktigste er å unngå at ledigheten biter seg fast, men
det gjør det desto viktigere å følge opp bevilgningene med rettferdige
krav. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at mottakere av tilskudd ved avbrutt permittering
ikke kan utbetale bonus for ledende ansatte i det resterende av
2021 og forplikter seg til ikke å øke lederlønn eller styrehonorar i
det resterende av 2021.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at mottakere av tilskudd ved avbrutt permittering
ikke kan foreta aksjetilbakekjøp i det resterende av 2021.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at mottakere av tilskudd ved avbrutt permittering
ikke kan utbetale utbytte i 2021, bortsett fra i helt særskilte
tilfeller etter søknad.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at mottakere av tilskudd ved avbrutt permittering
ikke kan ha morselskap i tredjelandsjurisdiksjoner som er på EUs
svarteliste over ikke-samarbeidende jurisdiksjoner, samt at de har en
åpen skattepolicy tilknyttet konsernet.»
Disse medlemmer viser
til Innst. 298 S (2020–2021) for omtale av disse medlemmers bevilgningsforslag
knyttet til 1 000 nye tiltaksplasser samt 1 000 plasser med midlertidig
lønnstilskudd for personer med delvis arbeidsevne og 300 VTA-plasser.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2021
foreslå en stor søkbar pott for kommunene som skal gå til å ansette/opplære
arbeidsledige og permitterte. Relevant arbeid kan være alt fra smittesporing
til klimatilpasning.»
Disse medlemmer har
gjentatte ganger pekt på problemet med at et lite antall store bedrifter
mottar svært store beløp i koronastøtte, samt foreslått begrensninger
på dette. Disse
medlemmer registrerer at regjeringen derimot er motvillig
mot å bruke fellesskapets midler på en rimelig måte, og er ikke
forsikret om at denne ordningen ikke vil forsterke en del av den
urimelige bedriftsstøtten som har blitt gitt så langt under pandemien.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at ingen foretak mottar mer enn 5 mill.
kroner i månedlig støtte fra lønnsstøtteordningen.»
Disse medlemmer er
bekymret for at arbeidsledigheten vil bite seg fast på et høyt nivå
når pandemien og smitteverntiltakene er over.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Rødt viser til at en stor andel av de permittere under koronakrisen
har lav formell kompetanse. Disse medlemmer mener utdanning
og kompetanse bør gå hånd i hånd med lønnstilskudd. Det er positivt
at regjeringen foreslår økte bevilgninger til ordningen bedriftsintern
opplæring, men disse medlemmer vil
påpeke at forvaltningen av denne ordningen ligger hos fylkeskommunene
og kan dermed bety ulikt tilbud til permitterte rundt om i landet,
og at tilbudet er frikoblet fra ordningen med lønnstilskudd.
Disse medlemmer viser til
at yrkesfaglige deler av arbeidslivet og personer med lite utdanning
er blitt hardt rammet av koronakrisen. Å knytte lønnsstøtten til at
flere får fagbrev på jobb, vil ruste den enkelte for det høyproduktive
norske arbeidslivet, samtidig som det kommer virksomhetene til gode. Disse medlemmer viser
til at en utfordring i dag er at fylkeskommunene, som har ansvar
for dette utdanningstilbudet, og Nav, som skal opplyse om og motivere
til bruk av tilbudene, trenger bedre rammevilkår for å satse mer.
Samtidig antyder framskrivninger betydelig mangel på fagarbeidere
i årene som kommer.
For å sikre at de
ansatte kan komme styrket ut av perioden med lønnstilskudd, fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at personer som tas inn med lønnsstøtte, får
tilbud om å bruke en del av arbeidstiden sin til kompetansebygging,
samt inngå avtaler med tillitsvalgte om å bevare jobber og investere
i de ansattes kompetanse.»
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at personer som tas inn med
lønnsstøtte, og som ikke har fullført videregående opplæring, får
tilbud om å delta i ordningen Fagbrev i jobb.»
Disse medlemmer mener
det er behov for kraftige motkonjunkturtiltak, der det offentlige
kan spille en viktig rolle i å stimulere til aktivitet og øke etterspørselen
etter arbeidskraft.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker
på at både arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner har tatt
til orde for endringer i lønnsstøtteordningen etter at forslaget
ble utarbeidet i samråd med dem. Disse problemstillingene er enda
et tegn på at ordningen er uferdig, og taler for at regjeringen
holder nye samtaler med partene om varighet og andre justeringer
for å sikre at både arbeidsgiver- og arbeidstakerhensyn er ivaretatt
i Stortingets vedtak.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til proposisjonens
omtale av at lønnsstøtteordningen, når den virker sammen med kompensasjonsordningen,
over tid risikerer å ikke stimulere til vekst, men tvert imot være
et hinder for vekst.
Disse medlemmer viser til
at jo lenger ordningen varer, desto større blir også skjevfordelingen
mellom bedrifter som var rammet nå i vinter, og bedrifter som eventuelt
blir rammet fremover. Dersom det viser seg at det er behov for tiltak
etter sommeren, vil det måtte gjøres en ny vurdering av hvilke typer
ordninger som eventuelt er aktuelle. Da vil man kunne ta hensyn til
de bedriftene som på det tidspunktet har mest behov for støtte,
og ikke fortsatt ha situasjonen i vinter som utgangspunkt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener
offentlig sektor må sørge for full sysselsetting når etterspørselen
etter arbeidskraft i privat sektor er for lav, og at offentlig sektor
må være beredt til å ansette flere i tiden som kommer, for å forhindre
arbeidsledighet. Det er mange uløste samfunnsoppgaver som vil kreve økte
ressurser fremover, blant annet innen klimatilpasning.
Disse medlemmer viser videre
til at en økning i permitteringer førte til 6 500 flere arbeidssøkere
i februar. Totalt ved utgangen av februar var det registrert 207 900
arbeidssøkere hos Nav. Februartallene fra Nav viser at nærmere 32 000
kvinner er permittert og på dagpenger, og 2. mars var over 49 000
kvinner helt ledige. For første gang på fem år øker også forskjellen
mellom kvinner og menn når det gjelder gjennomsnittlig månedslønn.
Det økende lønnsgapet skyldes først og fremst at arbeidsløsheten
har økt raskere blant kvinner enn menn i koronatiden.
Disse medlemmer viser videre
til problemet med at mange kommuner har omdisponert helsesykepleiere
bort fra sine oppgaver for å drive smittesporing. I en undersøkelse
utført av Norsk Sykepleierforbund i 2020 oppga 717 av helsesykepleierne
at de ble omdisponert hele eller deler av perioden etter 12. mars
2020. Dette vitner om mangel på kapasitet og ressurser ute i kommunene
og har rammet særlig de unge som har et ekstra behov for tilstedeværelse
av helsesykepleierne gjennom pandemien. På denne bakgrunn mener disse medlemmer det
er behov for mer midler til kommunene for å drive koronatjeneste,
som smittesporing, for å forhindre at helsesykepleiere og andre
flyttes vekk fra jobben sin.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener ordningen
må være tilpasset til den økonomiske situasjonen. Disse medlemmer frykter at
en forlengelse av ordningen, men med tidsavgrenset utbetaling på
3,5 mnd., vil gjøre at aktører kan vente med å komme i gang med
aktivitet fremfor å hente tilbake ansatte nå. Disse medlemmer mener det
er nødvendig med en justering av ordningen for å tilpasse den til
den økonomiske situasjonen i mai og juni, med potensiell forlengelse
ut over dette. Slik kan ordningens totale varighet om nødvendig
bli lengre enn det regjeringen har foreslått.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet er bekymret for utviklingen
i det siste med oppblussing av smittetall. Mange bedrifter som vil
kunne benytte seg av ordningen med lønnsstøtte, er i dag stengt
etter pålegg fra myndighetene. Dette gjelder blant annet serveringsbransjen
og mange butikker. Disse
medlemmer antar at mange bedrifter vil stå i store utfordringer
også gjennom sommermånedene. Disse medlemmer mener det
er viktig med fleksibilitet i ordningen, og ønsker derfor å forlenge
ordningen med lønnsstøtte frem til 1. september, men med en begrensning
på 3,5 måneder. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«I
I lov 23. juni
2020 nr. 99 om tilskudd ved avbrutt permittering (økonomiske tiltak
i møte med virusutbruddet) gjøres følgende endringer:
§ 2 skal lyde:
§ 2 Virkeområde
i tid
(1) Tilskuddsordningen
gjelder for kalendermånedene juli, august, oktober, november og
desember 2020 og
for perioden 15. mars til 1. september 2021.
(2) For 2020 kan arbeidsgivere søke
om tilskudd for den enkelte ansatte enten for
-
a. juli og august,
eller en av disse månedene, eller
-
b. oktober,
november og desember, eller en av disse månedene.
(3) For 2021 kan arbeidsgivere søke
om tilskudd for den enkelte ansatte for perioden 15. mars til 1. september.
§ 5 fjerde ledd
skal lyde:
(4) For å kunne få tilskudd for
hele eller deler av perioden 15. mars til 1. september 2021, må
den ansatte ha vært helt eller delvis permittert 5. mars 2021 og
på en eller flere av datoene 15. november 2020, 1., 15., eller 31. desember
2020. Støtten beregnes ut fra hvor lenge den ansatte har vært i
arbeid i perioden. Støtte kan maksimalt gis for tre og en halv måned
for den enkelte ansatte. Enkeltpersonforetak og selskap må ha hatt
et omsetningsfall på mer enn 15 prosent.
§ 6 A femte ledd
skal lyde:
(5) Tilskuddets størrelse graderes
etter
-
a. den ansattes stillingsprosent
5. mars
-
b. reduksjon i
permitteringsgrad
-
c. hvor stor andel
av perioden 15. mars til 1. september 2021 den ansatte har vært
i arbeid.
II
Endringene under
I trer i kraft straks.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er positive til at regjeringen følger
opp Stortingets vedtak om lønnsstøtte i denne proposisjonen.
Disse medlemmer viser videre
til at arbeidsgiverperioden bedrifter må betale lønnskostnader ved permittering,
utgjør en stor økonomisk risiko når samfunnet stenges ned grunnet
smittevernstiltak. Disse medlemmer viser
til sitt forslag i Innst. 232 L (2020–2021) om å senke arbeidsgivers
lønnspliktperiode til 2 dager frem til 1. oktober 2021.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at ingen foretak mottar mer enn 10 mill.
kroner i kombinert månedlig støtte fra lønnsstøtteordningen og den
ordinære kompensasjonsordningen for næringslivet.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener videre det trengs en grønn
gjenreisning av Norge etter koronakrisen med omfattende investering
og jobbskaping, hvor målet er en garanti om jobb eller skolering
for alle arbeidsføre i det grønne skiftet, og vil komme tilbake
med forslag om dette.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at forslaget innebærer
at kun bedrifter som var etablert før mars 2020, kan få støtte. Dette medlem viser
imidlertid til at formålet med ordningen i første rekke er å sikre
sysselsetting. For å sikre flest mulig jobber, oppfattes det derfor
ikke som hensiktsmessig at ordningen forbeholdes de virksomheter
som var etablert før virusutbruddet. Virksomheter som åpnet opp
etter at utbruddet startet, var oppmerksomme på risikoen knyttet
til å starte opp virksomhet i en periode med pandemi. Etter dette medlems oppfatning er
det likevel gode grunner til å bidra til å holde folk i arbeid.
Dette medlem viser til at
det var langt større optimisme i fjor sommer enn det var senere
på høsten. Dette reflekteres også i regjeringens egen omtale av pandemien.
Ordningens formål er videre å sikre arbeidsplasser, ikke å kompensere
eiere. For de som er i fare for å miste jobben, eller akkurat har
blitt permittert, spiller det liten rolle når bedriften ble startet. Dette medlem vil
videre vise til at det er viktig å stimulere til nyetableringer
når pandemien avtar. Da er det også viktig at det gis trygghet for
at man kan få drahjelp dersom pandemien igjen skulle overraske og
skape større skadevirkninger enn det vi forutser nå.
For de fleste bedrifter
som har permittert ansatte på grunn av pandemien, er det grunn til
å tro at 2020 har vært et dårligere år enn et normalår. For nye
bedrifter vil imidlertid 2020 være eneste mulige referanse for å
vurdere omsetningssvikt. For nystartede bedrifter bør derfor de
beste omsetningsmånedene for bedriften kunne legges til grunn som
sammenligningsgrunnlag for redusert omsetning. Vekstbedrifter bør
også ha mulighet til å legge omsetning i 2020 til grunn for vurdering
av omsetningsfall, og ikke 2019 som i det foreliggende forslaget.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å utforme forskriften om lønnsstøtteordningen
slik at bedrifter som ønsker det, herunder bedrifter etablert i
2020, kan beregne omsetningsfall på bakgrunn av gjennomsnittlig
omsetning i sine fire beste måneder i 2020.»
Dette medlem viser
videre til at erfaringene fra kompensasjonsordningen tilsier at
staten har strukket seg for langt for de største selskapene, mens
andre som har falt utenfor ordningen, har blitt sittende igjen med ingen
eller svært lite kompensasjon. Det har kommet kritikk mot at offentlige
midler har gått til aktører som enkelt kunne hentet kapital i markedene.
På samme måte er det grunn til å anta at den foreslåtte støtteordningen
ved avbrutt permittering er i overkant generøs overfor større foretak. Dette medlem mener
det er viktig med bred tillit til kompensasjonsordningen, og at den
oppleves åpen og rimelig, i en tid hvor mange bedrifter har mistet
inntekt, mange selvstendig næringsdrivende og frilansere har mistet
oppdrag og mange ansatte er permitterte eller har mistet jobben.
Som en moderat avgrensning foreslår derfor dette medlem at det høyeste
støttebeløpet forbeholdes de første 100 ansatte i en bedrift, altså
opp til EUs grense for små bedrifter. Videre foreslår dette medlem at
det gis en lavere sats for bedriftene som i EU rangeres som mellomstore –
det vil si bedrifter med mellom 101 og 250 ansatte.
Finansdepartementet
har anslått at endringen ikke vil ha nevneverdige økonomiske konsekvenser,
så dette medlem fremmer
derfor ikke forslag til endring i bevilgningen.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å avgrense maksimalt støttebeløp innenfor lønnsstøtteordningen
til 15 000 kroner per ansatt fra og med ansatt nr. 101 til og med
nr. 250.»
Dette medlem viser
til opposisjonens forslag om å stille krav til bedrifter som mottar
lønnsstøtte, om å tilby kompetanseoppbygging samt å inngå avtaler med
tillitsvalgte om å bevare jobber og investere i de ansattes kompetanse. Dette medlem er
i utgangspunktet svært positiv til tilbud om kompetansebygging og
også krav om å investere i ansattes kompetanse. I den situasjonen
vi nå befinner oss i, mener imidlertid dette medlem at dette kan
bli et krav som vil gjøre det vanskeligere for bedrifter å ta tilbake
ansatte. Målet med denne ordningen er å få folk tilbake igjen i
jobb. Dette medlem mener
derfor det kan virke mot sin hensikt både for bedrifter og ansatte
å stille ytterligere generelle krav til alle bedriftsinvesteringer
slik situasjonen er nå. Dette medlem viser også til
at det i proposisjonen er fremmet forslag om støtte til ordningen bedriftsintern
opplæring, og at det vil ivareta deler av det som ønskes oppnådd
gjennom forslaget.