2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg, Marianne
Marthinsen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes, Trond
Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Christian Tybring-Gjedde og Morten Wold, fra Senterpartiet,
Emilie Enger Mehl og Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Kristelig
Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal, merker seg at det har skjedd
en betydelig internasjonal utvikling i bruken av sanksjoner som
politisk virkemiddel.
Komiteen viser til at økt målretting
av sanksjoner og sanksjoner rettet mot enkeltmennesker og foretak ikke
nødvendigvis fanges opp av gjeldende norsk lovgivning som er skrevet
med utgangspunkt i mer tradisjonelle sanksjonsformer. Grunnen til
dette er at den eksisterende lovgivningen er begrenset til gjennomføring
av tiltak rettet mot «statar eller rørsler», og ikke omfatter tiltak
rettet mot individer eller enheter uten tilknytning til en bestemt
stat eller bevegelse.
Komiteen ser at flere av Norges
viktigste allierte og handelspartnere, herunder EU, Storbritannia
og USA, har tilpasset og oppdatert egen lovgivning for å tillate smidig
innføring av mer målrettede sanksjoner rettet mot enkeltmennesker
og enheter som har begått menneskerettighetsbrudd eller på annen
måte har opptrådt i strid med grunnleggende internasjonale normer. Komiteen vil
understreke at Norge ikke har noen tradisjon for unilaterale sanksjoner,
men at Norge ved flere anledninger har sluttet opp om sanksjoner
eller restriktive tiltak gjennomført i norsk rett, i tillegg til
folkerettslig bindende FN-sanksjoner. Erfaringsmessig gjelder det spesielt
for EUs restriktive tiltak.
Derfor
legger komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti,
til grunn at Norge har behov for et hjemmelsgrunnlag som gir regjeringen
rask og effektiv anledning til å slutte opp om disse tiltakene og
gjennomføre dem i norsk rett.
Komiteen vil
påpeke at det nye lovforslaget også vil medføre at Norge foretar
en selvstendig vurdering av hver enkelt sanksjon eller restriktivt
tiltak rettet mot enkeltmennesker og enheter, såkalt listeføring.
Komiteen merker seg at Den
norske Helsingforskomité i sitt høringssvar anbefaler å gi regjeringen
fullmakt til unilaterale sanksjoner. Regjeringen har vurdert norske
unilaterale sanksjoner som lite effektive som politisk virkemiddel,
og som et brudd med en lang norsk tradisjon for å kun tilslutte
seg sanksjoner og restriktive tiltak som er bredt forankret blant
våre næreste allierte og handelspartnere. Komiteen vil påpeke at innføring
av unilaterale sanksjoner vil kunne være mulig gjennom et eventuelt
eget lovvedtak, og at dette på en bedre måte sikrer god forankring
for slike potensielt kontroversielle tiltak.
Komiteen viser i denne sammenheng
til at Norge allerede har sluttet opp om EUs sanksjonsregimer mot alvorlige
menneskerettsovergrep, mot cyberoperasjoner som truer europeisk
sikkerhet, og mot bruk og spredning av kjemiske våpen. Gjeldende
lovgivning har imidlertid ikke gitt regjeringen hjemmel til å gjennomføre
disse tiltakene fullt ut i norsk rett.
Komiteen understreker at en
ny sanksjonslov, som foreslått, vil gi regjeringen fullmakt til
å gjennomføre sanksjoner vedtatt av mellomstatlige organisasjoner
eller som har bred oppslutning blant likesinnede stater. Komiteen er
kjent med at under gjeldende lovgiving har Norge utelukkende sluttet
seg til EUs restriktive tiltak. Dette lovforslaget legger opp til
at Norge også kan tilslutte seg listeføring av personer sammen med
en større gruppe av likesinnede stater i tilfeller der tiltakene
ikke finner enstemmig støtte i mellomstatlige organisasjoner.
Komiteen understreker videre
at Norge gjennom sin tilslutning til internasjonale menneskerettskonvensjoner
plikter å ivareta rettssikkerheten til personer som får norske sanksjoner
rettet mot seg.
Komiteen viser i den sammenheng
til at forslaget om ny sanksjonslov innebærer å gi de som rammes
av listeføring, forvaltningsrettslig adgang til å klage på en slik
listeføring under norsk lov.
Komiteen viser videre til at
rettssikkerheten til listeførte også styrkes ved at listeførte som
går til sak mot staten for domstolene, gis en rett til å kunne få
oppnevnt egen advokat, noe som igjen vil kunne ivareta muligheten
for kontradiksjon.
Komiteen merker seg videre
at det i lovforslaget blir foreslått å utvide sanksjons- og eksportkontrollovgivningens
geografiske virkeområde til å omfatte Svalbard og Jan Mayen. Komiteen vil
understreke at forslaget om utvidet virkeområde ble positivt mottatt
både av Politiets sikkerhetstjeneste (PST) og Finans Norge.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at spørsmålet
om sanksjoner rettet mot enkeltpersoner først ble tatt opp i Norge
av representantene Karin S. Woldseth (Fremskrittspartiet), Peter
Skovholt Gitmark (Høyre), Hans Olav Syversen (Kristelig Folkeparti)
og Trine Skei Grande (Venstre) i et brev til daværende utenriksminister
Espen Barth Eide (Arbeiderpartiet), datert den 17. april 2013. Representantene
spurte den daværende utenriksministeren om Norge ville vurdere å
innføre individuelle sanksjoner mot de som var delaktige i «fengslingen,
torturen og mordet på Sergej Magnitskij».
Disse medlemmer peker på at
Sergej Magnitskij ble fengslet etter å ha avdekket en omfattende
korrupsjonssak i Russland. Magnitskij ble holdt i varetekt i 358 dager
og var gjenstand for tortur før han ble myrdet den 19. november
2009.
Disse medlemmer viser til svarbrevet
fra utenriksministeren fra den daværende rød-grønne regjeringen,
datert den 17. april 2013, der han uttaler at «[e]nsidige tiltak
mot enkeltland eller enkeltpersoner har Norge ikke tradisjon for,
og har etter vår mening heller ikke nødvendig legitimitet og rettslig
virkning til å kunne være effektivt».
Disse medlemmer viser til at
Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti i Granavolden-plattformen
besluttet å «utrede hvordan Norge, som del av en bred felleseuropeisk
løsning, kan bidra til utvikling av et sanksjonsregime mot personer
for grove brudd på menneskerettighetene».
Disse medlemmer viser til at
Prop. 69 L (2020–2021) åpner for at Norge kan gjennomføre sanksjoner rettet
mot enkeltmennesker og foretak. Dermed følger regjeringen opp både
Granavolden-plattformen og brevet fra de fire partiene til daværende
utenriksminister Espen Barth Eide i 2013.
Disse medlemmer viser til at
Riksadvokaten i sin høringsuttalelse til regjeringens forslag til
ny sanksjonslov gir sin
«tilslutning til behovet for et modernisert
lovverk, og fremmer ikke et alternativt forslag eller en alternativ lovtekst,
men minner om at kravene til klarhet blir særlig viktig når straffansvaret
er forskriftsregulert på denne måten. De vide fullmaktene som regjeringen med
dette er gitt, stiller særlig krav til en forsvarlig saksbehandling
og utformingen av presise forskrifter».
Disse medlemmer er enige i
Riksadvokatens uttalelse og mener det er behov for et oppdatert
lovverk. Samtidig mener disse
medlemmer at Riksadvokatens bemerkning om behovet for forsvarlig
saksbehandling og utformingen av presise forskrifter er på sin plass. Disse medlemmer legger
til grunn at regjeringen vil følge Riksadvokatens anbefaling i utformingen av
forskrifter etter at loven er vedtatt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet merker seg at Riksadvokaten i forbindelse med
departementets høring uttalte følgende:
«Forslaget til ny
forskriftshjemmel representerer en ikke ubetydelig utvidelse på
flere nivåer sammenlignet med dagens lovverk […] Utvidelsen har
skjønnsmessig preg som åpner for ulike tolkninger, og utfordrer
klarhetskravet i lovgivningen. Det åpnes for en praksis hvor noen
land kan innføre restriksjoner om «det meste» […] Regjeringen gis
i realiteten vide fullmakter til å innføre konkurransevridende og
markedshemmende tiltak overfor bedrifter og enkeltpersoner … Riksadvokaten har
forståelse for at Norge må tilpasse seg den internasjonale utviklingen
og samhandlingen, og på en rask og ansvarlig måte skal kunne gi
sin tilslutning til internasjonale sanksjoner. Samtidig må utgangspunktet
være at man utviser varsomhet med å kriminalisere nye handlinger.»
Disse medlemmer mener at Riksadvokatens uttalelse
reiser noen betenkeligheter.
Disse medlemmer noterer at
loven vil styrke rettssikkerheten til personer som får sanksjoner
rettet mot seg, men at klageadgangen etter lovforslaget er begrenset
til personer med en viss tilknytning til Norge.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen argumenterer med at en ny sanksjonslov vil sikre at
blant annet EUs restriktive tiltak som Norge slutter opp om, raskt
og effektivt kan gjennomføres i norsk rett. Disse medlemmer påpeker imidlertid
at en lov kan vedtas i Stortinget på tre dager (jf. Grunnloven § 76
og Stortingets forretningsorden § 39 c og d), og viser til at det
i forbindelse med situasjonen på Storskog i 2015 ble gjort endringer
i utlendingsloven gjennom hurtigbehandling i Stortinget. Disse medlemmer mener
at dette svekker argumentet om at loven er nødvendig for raskt å innføre
sanksjoner.
Disse medlemmer mener at sanksjoner
er et viktig utenrikspolitisk verktøy, men vil understreke at det
må brukes med varsomhet – særlig når det rettes mot enkeltpersoner
og foretak. Disse
medlemmer ønsker ikke en situasjon der sanksjoner brukes på
stadig nye områder som vil virke inngripende mot den nasjonale selvbestemmelsesretten,
uten at dette har en tydelig forankring i Stortinget. Disse medlemmer mener
at det foreliggende lovforslaget ikke tilstrekkelig avgrenser regjeringens
fullmakter til å innføre sanksjoner.
På denne bakgrunnen
vil disse medlemmer avvise
Prop. 69 L (2020–2021) Lov om gjennomføring av internasjonale sanksjoner
(sanksjonsloven).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til utenrikskomiteens
behandling av lov 27. april 2001 nr. 14 om iverksetjing av internasjonale,
ikkje-militære tiltak i form av avbrot eller avgrensing av økonomisk
eller anna samkvem med tredjestatar eller rørsler (Innst. O. nr.
50 (2000–2001)). Under behandlingen av overnevnte lov ble det uttrykt
en bekymring for en rekke aspekter ved utvidede fullmakter til regjeringen
på dette området. Disse
medlemmer viser til at sanksjoner siden 2001 har utviklet
seg betydelig og blitt et langt mer hyppig brukt virkemiddel. Disse medlemmer peker
også på at sanksjoner i økende grad er blitt del av en polariserende
global dynamikk. Disse
medlemmer anerkjenner behovet for et oppdatert og klargjørende
regelverk for det norske sanksjonsregimet og støtter endringen som
gjør det mulig å slutte seg til sanksjoner mot personer som står
bak alvorlige menneskerettighetsovergrep.
Samtidig vil disse medlemmer understreke
at norsk tilslutning til sanksjoner må hvile på selvstendige helhetsvurderinger
av både effekter og implikasjoner. Når politiske sanksjoner får
videre implikasjoner for norsk utenriks- og sikkerhetspolitikk,
er det ønskelig at tilslutningsvurderingene forankres i Stortinget.
Disse medlemmer påpeker at
forslaget til sanksjonslov legger til grunn en fullmakt basert på
vedtak i mellomstatlige organisasjoner eller om sanksjonen eller
de restriktive tiltakene «ellers har bred internasjonal oppslutning». Disse medlemmer ser
det som spesielt viktig at tilslutning til sanksjoner som ikke skjer
i FN-regi, blir gjenstand for både demokratisk forankring og åpen,
offentlig debatt. Disse
medlemmer mener også at regjeringen bør rapportere jevnlig
til Stortinget om de sanksjonene og de restriktive tiltakene som
Norge har sluttet seg til.