Digital kriminalitet får nye
utslag og må møtes på nye måter
Komiteen vil vise til at meldingen
beskriver at politiet må i dag håndtere mer kompleks kriminalitet enn
tidligere. Dette gjelder særlig digital kriminalitet og seksuallovbrudd
på internett, men også større bedragerisaker og saker med internasjonale
forgreininger eller opprinnelse. Komiteen merker seg at selv
om antall lovbrudd i henhold til statistikken har gått ned, har
andelen av denne typen saker økt. Kapasitetsundersøkelsen på etterforskning
viser at disse sakene er mer ressurskrevende å etterforske enn mange
andre mindre alvorlige lovbrudd.
Komiteen vil vise til at kapitlet
for øvrig omhandler at digital kriminalitet skal bekjempes gjennom
etterretning, forebygging, metodeutvikling og etterforskning. Komiteen vil
vise til at Stortinget har bedt regjeringen legge frem en plan knyttet
til politiets arbeid med IKT-kriminalitet, jf. Meld. St. 38 (2016–2017). Komiteen merker
seg at regjeringen viser til at dette arbeidet følges opp i flere
spor.
Komiteen merker seg at regjeringen
mener at mye arbeid er gjort, og at man er i ferd med å videreutvikle
politiets arbeid med IKT-kriminalitet. Komiteen viser videre til
at kunnskap om det digitale trussel- og risikobildet kommer fra
nasjonale og internasjonale samarbeidsaktører. Felles Cyberkoordineringssenter (FCKS),
samarbeidsorganet som består av representanter fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet
(NSM), Etterretningstjenesten, PST og Kripos, bidrar til at det
foreligger et oppdatert og helhetlig trussel- og risikobilde som grunnlag
for beslutninger. Komiteen er
enig i at politiet må bidra til, og trekke veksler på, slike samarbeid
så langt det lar seg gjøre. Også politiets eget etterretningsarbeid,
herunder vurderingene fra Kripos og Økokrim, er relevant for arbeidet.
Komiteen er enig i at det
nasjonale cyberkrimsenteret (NC3) ved Kripos står sentralt i politiets
arbeid mot digital kriminalitet. Politiets NC3 samarbeider også
med NSMs Nasjonalt cybersikkerhetssenter (NCSC). Komiteen vil vise til at
begge sentrene ble etablert i 2019.
Komiteen mener det er behov
for større bevissthet og mer kunnskap om digital kriminalitet og
at dette er helt avgjørende i det forebyggende arbeidet slik meldingen
beskriver. Komiteen mener
både Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og Norsk Senter for
informasjonssikring (NorSIS) gjør en betydelig innsats med informasjonsarbeid
og med å få ut informasjonsmateriell. Komiteen mener dette er viktig
for å gjøre innbyggerne bedre i stand til å håndtere risiko på nett.
Komiteen er enig i at det
er viktig å sørge for at politiet kan ta i bruk nye teknologiske
muligheter for å forebygge, avdekke og stoppe kriminalitet og kriminelle handlinger. Komiteen merker
seg at regjeringen i meldingen varsler at regjeringen vil sende
et forslag på høring om å innføre en plikt for tilbydere av ekomtjenester
å lagre IP-adresser slik at politiet kan få tilgang til IP-adressene
for å bekjempe kriminalitet.
Komiteen merker seg at regjeringen
vil videreføre og videreutvikle eksisterende internasjonalt samarbeid
på dette området.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremhever at det over mange år har vært kjent at basiskompetansen
i politidistriktene har vært svak innenfor området IKT-kriminalitet. Flertallet er
derfor ikke overrasket over at Riksrevisjonen har funnet det riktig
å undersøke dette feltet innen politiets arbeid. Derimot er flertallet svært overrasket
over hvor store mangler som er avdekket. Riksrevisjonen fremhever
i sin rapport Dokument 3:5 (2020–2021) «Undersøkelse av politiets
innsats mot kriminalitet ved bruk av IKT», manglende kompetanse
i politiets førstelinje som består av ordenstjeneste/patruljer,
kriminalvakt og saksmottak. Riksrevisjonen poengterer i rapporten
at dette fører til at IKT-kriminalitet håndteres feil i den viktige
initiale fasen, spor sikres ikke riktig, feil etterforskningsskritt
tas, saker registreres feil, og saker som enkelt kan oppklares,
henlegges.
Flertallet vil vise til at
et av punktene i Justis- og beredskapsdepartementets strategi for
bekjempelse av IKT-kriminalitet fra 2015, var å utarbeide en plan
for å styrke påtalemyndighetens digitale kompetanse. Flertallet fremhever
at heller ikke dette har ført til konkrete tiltak. Riksrevisjonen
trekker videre frem at det er alvorlig at regjeringen ikke har tatt
tilstrekkelige grep for å styrke politi- og påtalemyndighetens kompetanse
på IKT-kriminalitet. Flertallet er
enig med Riksrevisjonen som påpeker at manglende kompetanse kan
utgjøre et rettssikkerhetsproblem ved at saker henlegges uten etterforskning,
eller ved at de blir feilbehandlet. Flertallet er tydelig på
at uten nødvendig kompetanse til å bekjempe IKT-kriminalitet mister
politiet også tillit i befolkningen og hos private og offentlige
virksomheter som utsettes for denne kriminaliteten, noe som er alvorlig.
Flertallet understreker at
etterforskningen av IKT-kriminalitetssakene dermed i all hovedsak
må skje i distriktene. Riksrevisjonen fremholder i rapporten at politiet
ifølge statsbudsjettet har fått tilført ekstra ressurser i forbindelse
med politireformen, og at bemanningen skal ha økt med over 20 pst.
Samtidig stadfester de at dette i liten grad er utnyttet til å styrke
politiets evne til å håndtere IKT-kriminalitet. Flertallet har fått med seg
at Justis- og beredskapsdepartementet selv uttaler at de ekstra
ressurser som politiet har fått, i stedet har gått til andre prioriterte
oppgaver. Flertallet har flere
ganger etterlyst hvor disse ressursene har tatt veien, uten at dette
har blitt oppklart. Konsekvensene for barn, unge, privatpersoner
og virksomheter som utsettes for IKT-kriminalitet, kan være dramatiske.
Samlet sett mener Riksrevisjonen at svakhetene i politiets evne til
å avdekke og oppklare IKT-kriminalitet er alvorlige. Flertallet mener
dette er et så sterkt signal fra Riksrevisjonen at dette burde inngå
som en del av Justis- og beredskapsministerens redegjørelse for
hvordan politiet skal klare å fylle sitt samfunnsoppdrag i fremtiden.
Flertallet vil vise til at
Riksrevisjonen karakteriserer situasjonen i rapporten som alvorlig,
som i Riksrevisjonens definisjon betyr følgende:
«Alvorlig benyttes
ved forhold som kan ha betydelige konsekvenser for samfunnet eller
berørte borgere, eller der summen av feil og mangler er så stor
at dette må anses som alvorlig i seg selv.»
Flertallet vil i merknadene
vise til flere avsnitt fra Riksrevisjonens rapport da flertallet mener
de er svært relevante for behandlingen av stortingsmeldingen. Flertallet vil
vise til riksrevisjonens omtale av kompetanse hvor det står:
«Det har vært kjent
over mange år at basiskompetansen i politidistriktene har vært svak
innenfor området IKTkriminalitet. Manglende kompetanse i politiets førstelinje
som består av ordenstjeneste/patruljer, kriminalvakt og saksmottak
fører til at IKT-kriminalitet håndteres feil i den viktige initiale
fasen. Spor sikres ikke riktig, feil etterforskningsskritt tas,
saker registreres feil, og saker som enkelt kan oppklares, henlegges.
Flere politidistrikt, for eksempel Oslo og Trøndelag, har tatt konsekvensen
av dette og styrket kompetansen i førstelinjen med blant annet fagkontakter
innenfor digitalt politiarbeid. Selv om grunnutdanningen på Politihøgskolen
er styrket innenfor digitalt politiarbeid, og digitalt politiarbeid
er tatt inn i den årlige obligatoriske utdanningen for etterforskere
og påtalejurister, ser dette foreløpig ut til i liten grad å ha
styrket basiskompetansen.»
Flertallet viser også til
at rapporten viser at kompetansen i Kripos er begrenset og dårlig
i påtale. Flertallet viser
til rapporten hvor det står:
«Et av punktene
i Justis- og beredskapsdepartementets strategi for bekjempelse av
IKT-kriminalitet fra 2015 var å utarbeide en plan for å styrke påtalemyndighetens
digitale kompetanse, men dette har foreløpig ikke ført til konkrete
tiltak.»
Og videre:
«Riksrevisjonen
mener det er alvorlig at det ikke er tatt tilstrekkelige grep for
å styrke politi- og påtalemyndighetens kompetanse på IKT-kriminalitet.
Manglende kompetanse kan utgjøre et rettssikkerhetsproblem ved at
saker henlegges uten etterforskning, eller ved at de blir feilbehandlet.
Uten nødvendig kompetanse til å bekjempe IKT-kriminalitet mister
politiet også tillit i befolkningen og hos private og offentlige
virksomheter som utsettes for denne kriminaliteten, noe som er alvorlig.»
Flertallet vil også påpeke
at rapporten viser at det åpenbart tar tid og viser til rapporten
hvor det også står:
«I Meld. St. 29
(2011–2012) Samfunnssikkerhet ble det slått fast at IKT-kriminaliteten
var i kraftig vekst og at politiet stod overfor store utfordringer
på dette området. Selv om antallet årsverk i politiet (unntatt PST)
har økt med 24 prosent (3392 årsverk) i perioden 2012 til august
2020, har få av disse tilfalt etterforskningsfeltet. I henhold til
Meld. St. 29 (2019–2020) Politimeldingen – et politi for fremtiden
er etterforskningsarbeidet styrket etter politireformen ved at sakene
håndteres mer enhetlig i felles straffesaksinntak (FSI) i distriktene,
og ved at kvaliteten på straffesaksarbeidet er bedret etter etterforskningsløftet.
Undersøkelsen viser imidlertid at etterforskningskapasiteten fortsatt
er en utfordring innenfor området IKT-kriminalitet.»
Flertallet vil videre vise
til at rapporten beskriver at ambisjonene for NC3 er nedjusterte
og at etterforskningen i hovedsak bør skje i politidistriktene,
og viser til rapporten hvor det står:
«Opprettelsen av
enheter for digitalt politiarbeid (DPA) i alle politidistrikt i
forbindelse med politireformen og Nasjonalt cyberkrimsenter (NC3)
ved Kripos fra januar 2019 er to av de viktigste tiltakene. Ambisjonene for
NC3, som er frontet som en stor satsing innenfor bekjempelsen av
IKT-kriminalitet, er nedjustert fra 200 ansatte innen utgangen av
2021 til 150 ansatte innen utgangen av 2022. Om lag 80 av de ansatte
i NC3 var allerede ansatt i Kripos ved opprettelsen av senteret.
NC3 skal bistå distriktene og etterforske noen særlig alvorlige
saker selv. Per i dag har senteret kapasitet til å etterforske en–to
større saker i året, og de mener også selv at dette er mest hensiktsmessig.
Det vil si at etterforskningen av IKT-kriminalitetssakene i all
hovedsak må skje i distriktene. Konsekvensene av lav kapasitet i
DPA og NC3 er at teknologikrevende IKTkriminalitet henlegges. Sakene
blir for store, komplekse og ressurskrevende å etterforske for politidistriktene.»
Flertallet vil vise til gjentatte
bekymringer rundt kapasiteten generelt i våre politidistrikt, samt
at etterforskningsløftet henger etter. Flertallet merker seg videre
at Riksrevisjonen mener at POD burde har sørget for en nasjonal
samordning av innkjøp, drift og administrasjon av utstyr og programvare
som brukes av DPA-enhetene (DPA: Digitalt politiarbeid). Rapporten
viser til at bedre støttesystemer kunne gjort samordningen mellom
politidistriktene enklere og effektivisert politiets arbeid. Flertallet stiller
seg undrende til at dette ikke er gjennomført.
Flertallet er enig med regjeringen
i at vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep mot barn skal
ha høyeste prioritet. Flertallet vil
vise til at det er en tverrpolitisk forståelse og enighet om dette. Flertallet er
bekymret over funnene Riksrevisjonen har gjort hva gjelder koordinering
og styring av arbeid mot nettovergrep. Flertallet vil vise til at
etterforskning av internettrelaterte seksuelle overgrep mot barn
og unge og annen IKT-kriminalitet er knyttet til digitale beslag.
Slik Riksrevisjonen beskriver bruker DPA-enhetene en stor andel
av tiden til å gjennomgå denne typen beslag. Flertallet vil vise til at
Kripos i 2016/2017 foreslo en nasjonal løsning for håndtering av
overgrepsmateriale som fortsatt ikke er iverksatt. Resultatet av
dette er som rapporten viser til at norsk politi derfor ikke har
en enhetlig måte å behandle internettrelaterte seksuelle overgrep på
som omhandler bildedeling, -distribusjon og -produksjon. Flertallet merker
seg at digitale beslag gjennomgås i hvert enkelt distrikt uten særlig
samordning, og at politiet mangler en nasjonal løsning som kan bidra
til å samordne etterforskningen på tvers av politidistrikt og gjøre
informasjon mer tilgjengelig for analyse og etterforskning. Flertallet vil
vise til at Riksrevisjonen konkluderer med at politiets arbeid blir
mindre effektivt uten en nasjonal løsning på dette.
Flertallet er videre, blant
annet på bakgrunn av funnene i rapporten, bekymret for at lovbrytere
som opererer på tvers av landegrensene i praksis slipper unna. Flertallet vil
vise til at utfordringene i det internasjonale politisamarbeidet
bidrar til at kriminelle unnslipper rettsforfølging når de opererer
på tvers av landegrenser, ifølge rapporten fra Riksrevisjonen, og
at disse svakhetene utnyttes av kriminelle nettverk. Flertallet merker
seg at revisjonen skriver at:
«Slik det internasjonale
samarbeidet er i dag, er forutsetningene for effektiv bekjempelse
av kriminalitet med internasjonale forgreninger ikke til stede.
Utfordringene på området har vært der over lang tid og har ikke
vært tilstrekkelig vektlagt av politiet. Riksrevisjonen anser det
som kritikkverdig at Justis- og beredskapsdepartementet og Politidirektoratet
ikke har tatt tak i utfordringene på dette området på et tidligere
tidspunkt.»
Flertallet er enig i denne
kritikken, og forventer gode svar på dette fra regjeringen når rapporten
skal behandles i kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Flertallet er bekymret for
tilliten til politiet hva gjelder datainnbrudd. Flertallet viser til Riksrevisjonens
rapport som viser til at det er alvorlig at politiet i liten grad
etterforsker og oppklarer ren IKT-kriminalitet som for eksempel
datainnbrudd, og at dette fører til at privatpersoner og virksomheter
heller henvender seg til andre aktører enn politiet for bistand
når de utsettes for slik kriminalitet. Flertallet vil også vise
til bekymring fra både Riksrevisjonen og Riksadvokaten hva gjelder den
høye henleggelsesprosenten og politiets kapasitets- og kompetanseutfordringer
innenfor IKT-kriminalitet og økonomisk kriminalitet.
Flertallet vil vise til at
effektive forebyggende og kriminalitetsbekjempende tiltak forutsetter
et kunnskapsbasert politiarbeid som vektlegger analyse og etterretning. Flertallet vil
vise til at dette, også omtalt i Riksrevisjonens rapport, er vektlagt
i politiets etterretningsdoktrine, i nærpolitireformen og i den
siste politimeldingen. Riksrevisjonen viser til at det i Justis-
og beredskapsdepartementets strategi for bekjempelse av IKT-kriminalitet
fra 2015 er etterlyst kunnskaps- og analysegrunnlag, men det er
fortsatt ikke på plass. Flertallet mener dette er
kritikkverdig.
Flertallet vil vise til at
regjeringen uttaler i forbindelse med rapporten at justisministeren
vil i tråd med prinsipper for god etatsstyring være varsom med å gi
detaljerte instrukser i etatsstyringen av politiet på området og
videre at etaten vil i stedet få tydelige krav om hvilke resultater
den skal levere. Regjeringen viser til at politiet daglig står i
en krevende situasjon hvor flere prioriterte saksområder skal løses
med begrensede ressurser. Flertallet vil understreke
at det ikke er noe nytt at ressursene særlig i politidistriktene
er begrenset, og at politidistriktene har vært underfinansiert over
flere år. Flertallet har
gjentatte ganger advart mot å gjennomføre en stor reform uten å
sørge for tilstrekkelig finansiering. Forliket om «Nærpolitireformen»
slo fast at det ikke skulle bli en sparereform, og at den skulle
finansieres. Flertallet reagerer
derfor på at regjeringen har som foreløpig svar på den alvorlige
rapporten at arbeidet med reformen har vært svært ressurskrevende. Flertallet vil
vise til at reformer i staten er det, og at regjeringen i lang tid
har hoppet bukk over advarslene som har kommet fra blant andre tillitsvalgtes
organisasjoner, politidistrikt og opposisjonen i Stortinget.
Flertallet mener de funn
som fremkommer i Riksrevisjonens undersøkelse av politiets innsats
mot kriminalitet ved bruk av IKT (Dokument 3:5 (2020–2021)), står
i sterk kontrast til regjeringens budskap om at politiets innsats
mot IKT-kriminalitet er betydelig styrket gjennom nærpolitireformen. Flertallet ser
at regjeringen skryter av over 3 000 nye ansatte i politiet, men
disse har åpenbart ikke medført verken mer synlig eller tilgjengelig
politi, jf. Politiets kapasitetsundersøkelse på det politioperative
området, eller gode fagmiljøer som er rustet til å møte morgendagens
kriminalitetsutfordringer, jf. Riksrevisjonens rapport.
Flertallet viser til at datakriminalitet
har vært omtalt i en rekke stortingsmeldinger, strategier, utredninger
og undersøkelser i over 20 år. Flertallet viser til Stortingsmelding
22 (2000–2001) – Politireform 2000, hvor denne kriminalitetstypen
ble tematisert. Flertallet viser
til at Riksadvokaten siden 2005 har bedt politiet prioritere IKT-kriminalitet. Flertallet viser
til Prop. 61 LS (2014–2015) Nærpolitireformen, hvor IKT-kriminalitet
nok en gang tematiseres. Flertallet viser til NOU
2015:13 Lysneutvalget, som avdekket store restanser, manglende kapasitet
og at politiet i for liten grad etterforsker IKT-kriminalitet. Flertallet viser
til Justis- og beredskapsdepartementets tildelingsbrev til Politidirektoratet,
som knapt nevner IKT-kriminalitet ut over de siste årene å be Politidirektoratet
om en kvalitativ vurdering av forebygging av IKT-kriminalitet.
Flertallet viser til Riksrevisjonens
undersøkelse hvor det blant annet fremkommer:
«Manglende kompetanse
i politiets førstelinje som består av ordenstjeneste/patruljer,
kriminalvakt og saksmottak fører til at IKT-kriminalitet håndteres
feil i den viktige initiale fasen. Spor sikres ikke riktig, feil etterforskingsskritt
tas, saker registreres feil, og saker som enkelt kan oppklares,
henlegges.»
Flertallet viser videre til
funn som Riksrevisjonen anser som alvorlige:
-
Politiet mangler
kompetanse og kapasitet på etterforskningen av datakriminalitet.
-
Støttesystemene
fungerer for dårlig.
-
Det er lite samordning
mellom politidistriktene.
-
Internasjonalt
samarbeid på området er utfordrende.
-
Politiet mangler
oversikt over omfanget av denne type kriminalitet.
-
Etterforskning
og oppklaring av datainnbrudd prioriteres ikke.
-
Tips og etterretning
om seksuelle overgrep på nett øker og utfordrer politiets etterforskningskapasitet.
-
Politiet klarer
ikke møte utviklingen innenfor økonomisk datakriminalitet.
-
Datakriminalitet
har i for liten grad vært prioritert av Politidirektoratet og Justis-
og beredskapsdepartementet.
Flertallet understreker
at påtalejuristene er selve nøkkelen for å iretteføring av saker.
Det er alvorlig når Riksrevisjonen avdekker følgende
«Påtalemyndighetens
kompetanse innenfor digitalt politiarbeid og IKT-kriminalitet har
over flere år vært påpekt som mangelfull i både politidistriktene
og den høyere påtalemyndighet. Påtalejuristene i politidistriktene
baserer seg i hovedsak på erfaringsbasert læring og tar i liten
grad etter- og videreutdanning. Etterutdanningstilbudet ved Politihøgskolen
for påtalejuristene er også svært begrenset og omfatter ikke opplæring
innenfor digitalt politiarbeid. Et av punktene i Justis- og beredskapsdepartementets
strategi for bekjempelse av IKT-kriminalitet fra 2015 var å utarbeide
en plan for å styrke påtalemyndighetens digitale kompetanse, men
dette har foreløpig ikke ført til konkrete tiltak.»
Flertallet mener det er oppsiktsvekkende
at politiet mangler oversikt over IKT-kriminalitet. Videre er det
bemerkelsesverdig at kun 142 av 10 132 politistillinger i politidistriktene
inngår i digitalt politiarbeid (DPA) og at enkelte distrikt har
3–4 ansatte på dette svært viktige feltet. Flertallet viser til at fagområder
som organisert kriminalitet, seksuelle overgrep, drap og omfattende
IKT-kriminalitet mot næringsliv og enkeltpersoner er avhengige av
kompetansen ved politidistriktenes DPA-enheter.
Flertallet viser til at Riksrevisjonen
i dokument 3:5 (2020–2021) finner det sterkt kritikkverdig at det ikke
er tatt høyde for utviklingen innenfor IKT-kriminalitet i gjennomføringen
av politireformen. Riksrevisjonen retter kritikk mot at i den oppbemanningen
som har funnet sted for å nå målet om to politiårsverk per tusen
innbyggere, ikke er avsatt midler til å møte de utfordringene IKT-kriminaliteten
medfører. Riksrevisjonens rapport viser at konsekvensen av en manglende
prioritering av IKT-kriminalitet er at alvorlig kriminalitet ikke etterforskes
og oppklares, og at norske borgere og virksomheter mister tillit
til politiet og lar være å anmelde lovbrudd.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at det ikke har manglet på advarsler verken fra fagforeninger som
Politiets Fellesforbund, Norsk politilederlag, NTL, Parat eller
Politijuristene om det ensidige fokuset på å nå to politifolk per
1 000 innbygger uten samtidig å legge til rette for rekruttering
av kritisk personell til blant annet IKT-kriminalitet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet er bekymret for den store utskiftingen av
etterforskere som gjelder på alle felt i politiet, men særlig innenfor IKT-kriminalitet
hvor det behøves betydelig opplæring. Disse medlemmer viser til
Riksrevisjonens nevnte rapport hvor det fremkommer at på seksjonen
som etterforsker sedelighet i Oslo politidistrikt, sluttet 30 medarbeidere
på to år. Disse
medlemmer viser til at 20 etterforskere sluttet samtidig i
Bergen høsten 2020 og at dette problemet er stort over hele landet.
Stor utskifting av etterforskere medfører at kontinuiteten forsvinner,
mye ressurser benyttes på konstant opplæring og restansene på de
mest alvorlige sakene vokser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at ambisjonene for
NC3-senteret ved Kripos har blitt kraftig redusert. Ved opprettelsen
av NC3 i januar 2019 ble 82 allerede ansatte i Kripos overført til
senteret. Per juni 2020 var det ifølge Riksrevisjonens Dokument
3:5 (2020–2021) om lag 100 ansatte. Ifølge NC3 er ambisjonene om
200 ansatte innen utgangen av 2021 nedjustert til 150 ansatte innen
utgangen av 2022. Disse
medlemmer viser til at Politidirektoratet oppgir at dette
var nødvendig på bakgrunn av den økonomiske situasjonen i etaten,
justert ambisjonsnivå i flerårig virksomhetsplan og behovet for
styrking av distriktenes kapasitet på dette området.
Disse medlemmer mener det
er alarmerende at NC3 kun har kapasitet til å bistå i to store saker
årlig. I Riksrevisjonens Dokument 3:5 (2020–2021) fremkommer det
at NC3 vurderer at med nåværende antall ansatte har de kapasitet
til å ta 1–1,5 Hydro-sak i året. Antall utstedte etterforskningsordrer
i seksjon for datakrimetterforskning hos NC3 viser også at antallet
etterforskningsordrer innen IKT-kriminalitet ligger på i gjennomsnitt
2 saker per år.
Disse medlemmer viser til
at Riksrevisjonen understreker at det er uklarhet om hva som ligger
i begrepet IKT-kriminalitet:
«Uklarheten rundt
bruken av begrepet kommenteres av Politidirektoratet i et innspill
til revidering av Justis- og beredskapsdepartementets strategi for
bekjempelse av IKT-kriminalitet i 2018 (…) Den samme uklarheten
er også omtalt i en prosjektrapport fra et pilotprosjekt bestilt
av Justis- og beredskapsdepartementet i Oslo politidistrikt om digitalt
politiarbeid.»
Disse medlemmer viser til
at Riksadvokaten, i ovennevnte undersøkelse viser til at utgangspunktet
for begrepsdefinisjonen, som også er tatt inn i Justis- og beredskapsdepartementets
strategi for bekjempelse av IKT-kriminalitet, kommer fra Konvensjonen
om datakriminalitet, som trådte i kraft i Norge i 2006. Definisjonen
er ikke endret siden 2001, og Riksadvokaten påpeker at dette er
uheldig da det har vært en stor teknologisk utvikling siden 2001.
Disse medlemmer viser til
at Riksadvokaten mener at utfordringen med definisjonen er at den
også inkluderer lovbrudd som bruker IKT-verktøy til å gjennomføre
den straffbare handlingen:
«Det medfører at
definisjonen omfatter en stadig større andel av den begåtte kriminaliteten
ettersom den teknologiske utviklingen fortsetter. Riksadvokaten påpeker
at det skaper utfordringer for både å kunne måle og styre innsatsen
på området. Prioritering av saker og fordeling av ressurser blir
vanskelig når begrepet ikke er tilstrekkelig avgrenset. Det er forskjell
mellom IKT-kriminalitet som retter seg mot IKT-systemer og datasystemer,
og kriminalitet som bruker IKT-verktøy i gjennomføringen. Det stilles
også andre kompetansekrav til å etterforske den ‘rene’ IKT-kriminaliteten, som
angrep på datasystemer, sammenlignet med kriminalitet hvor IKT kun
er brukt i gjennomføringen av andre straffbare handlinger. Riksadvokaten
trekker fram at det kan stilles spørsmål om hvor godt egnet begrepsdefinisjonen
er for å gjøre gode og riktige analyser av kriminalitetsbekjempelsen
på området gitt at den omfatter alle lovbrudd hvor det er benyttet
IKT-verktøy.»
Disse medlemmer viser til
politiets innbyggerundesøkelse 2020 som viser at 34 pst. av respondentene
er meget eller i stor grad bekymret for svindel eller bedrageri
på internett. I kriminalitetstypene svindel, bedrageri, mobbing
og trakassering på internett har befolkningen dårligst inntrykk
av politiet med henholdsvis 19 og 24 prosentpoeng som vurderer politiets
håndtering som ganske eller meget dårlig.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen opprettholde målet om 200 ansatte ved NC3 på Kripos
innen utgangen av 2021.»
«Stortinget
ber regjeringen innen juni 2021 komme tilbake til Stortinget med
konkrete tiltak for å styrke politiets arbeid mot IKT-kriminalitet.»
Disse medlemmer viser
videre til merknader under kapittelet kompetanse og utvikling hvor
blant annet behov for digital kompetanse og spesialister utdypes.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at funnene i Riksrevisjonens
rapport blir tatt på største alvor, og utfordringene som beskrives
er etter hvert kjente. Disse medlemmer viser til
at regjeringen er i gang med å følge opp anbefalingene i rapporten. Disse medlemmer viser
til at rapporten gjelder politiets innsats i perioden 2016–2019.
Denne perioden har politiet hatt mye oppmerksomhet rettet mot gjennomføring
av politireformen, samtidig som det har skjedd en betydelig endring
i kriminalitetsbildet. Politiets innsats mot IKT-kriminalitet må
sees i sammenheng med den samlede kapasiteten sett opp mot andre
kriminalitetsområder og den helhetlige utviklingen av politiet.
De siste årene er det blitt tatt flere viktige grep som er i tråd
med anbefalingene fra Riksrevisjonen, og som forventes å bidra til å
bedre situasjonen fremover. Siden 2019 er det opprettet et nasjonalt
cyberkrimsenter (NC3) hos Kripos. Dette vil sette Kripos i bedre
stand til å støtte politidistriktene med spisskompetanse innen bekjempelse
av IKT-kriminalitet. Det er også etablert egne enheter med kompetanse
innen digitalt politiarbeid i alle politidistrikt. Det å samle og
styrke kompetansemiljø forventes å bidra positivt fremover. En viktig
satsing i politiet er at det skal jobbes mer forebyggende, alene
og sammen med andre. Det gjelder også innenfor IKT-kriminalitet.
Bekjempelse av IKT-kriminalitet krever felles innsats og samarbeid
mellom offentlige og private aktører, og næringslivet vil stå sentralt
i det videre arbeidet. Samtidig blir det viktig å jobbe systematisk
med hvordan vi kan utnytte ressursene våre mest mulig effektivt for
å bidra til en bedre bekjempelse av trusler og kriminalitet i det
digitale rom. Disse
medlemmer viser videre til at statsråden i sitt svarbrev til
Riksrevisjonens rapport har redegjort for oppfølgingen av IKT-kriminalitet.
Dette brevet er gjengitt i rapporten.
Disse medlemmer viser til
forslaget fra Senterpartiet om et mål om å ansette 200 ansatte ved
NC3 på Kripos innen 2021. Disse medlemmer viser til
at Justis- og beredskapsdepartementet ikke detaljstyrer særorganene
ved å sette krav til hvor mange tjenestepersoner som skal være tilknyttet
enkelte funksjoner. Det er ikke nødvendigvis hensiktsmessig å bygge
opp til en ressursinnsats på 200 personer ved NC3. Det må gjøres
en vurdering av ressurser brukt i politidistriktene vs. ressurser
ved NC3.