2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus og Runar Sjåstad, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund, Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Jon Georg Dale og Terje Halleland, fra Senterpartiet, Sandra Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, viser til proposisjonen der regjeringen foreslår endringer i lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven).

Regjeringen foreslår at forbudet mot motorfartøy på vann under to kvadratkilometer i motorferdselloven § 5 endres slik at kommunen kan tillate ferdsel med båter med elmotor. Forslaget bygger på Stortingets anmodningsvedtak (vedtak nr. 815 (2017–2018)). Videre foreslås det at oppsynsmyndighetens adgang til kontroll og ileggelse av overtredelsesgebyr i motorferdselloven §§ 12 a og 12 b utvides til å gjelde førere av alle typer motorfartøy og -kjøretøy, og ikke bare førere av snøscooter slik som i dag.

Komiteen viser til at departementet mottok innspill fra 77 høringsinstanser. 47 av disse støtter i all hovedsak forslaget. 12 høringsinstanser motsetter seg forslaget. 18 høringsinstanser har ulike merknader, men støtter eller motsetter seg ikke forslagene uttrykkelig.

Medlemene i komiteen frå Høgre, Venstre og Kristeleg Folkeparti viser til Stortinget sitt oppmodingsvedtak nr. 815 (2017–2018) og meiner forslaga i proposisjonen kjem vedtaket i møte på ein god måte. Desse medlemene meiner forslaget frå regjeringa har ein god balanse mellom omsyn til natur- og verneinteresser, kommunalt sjølvstyre og å legge til rette for bruk av naturen.

Desse medlemene meiner det er viktig å styrke lokaldemokratiet. Lovforslaget vil gje kommunane høve til å opne for ferdsel på bestemte vatn gjennom enkeltsøknadsbehandling eller forskrift. Det gjer kommunane i stand til å ha fortløpande kontroll med omfanget av motorferdsel på dei aktuelle vatna.

Desse medlemene meiner det er riktig og viktig at omsynet til natur, og særlig hekkeområder blir tatt i vare gjennom at kommunane blir pålagde å kartlegge slike omsyn og ikkje gje løyve i slike område. Desse medlemene støttar òg at Statens naturoppsyn får utvida myndet til å føre kontroll med motorferdsel i utmark.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til proposisjonen om endringer i motorferdselloven og for øvrig til Dokument 8:77 S (2017–2018), jf. Innst. 325 S (2017–2018), med forslag fra representanter fra Senterpartiet om bruk av elmotor på vann under to kvadratkilometer. I forslaget ble regjeringen bedt om å komme tilbake til Stortinget med forslag til lovendring for å åpne for bruk av elektriske båtmotorer på små vann.

Disse medlemmer er fornøyde med at regjeringen nå fremmer en proposisjon hvor det åpnes for dette. Bruk av elmotor på små vann er å sammenlikne med flere elektriske fremkomstmidler som det i det senere er åpnet for å bruke. Disse medlemmer viste i nevnte representantforslag til at det med hjemmel i motorferdselloven også nylig ble tillatt å bruke elsykkel i utmark. Elbåt er også egnet som et lite forstyrrende fartøy til bruk i naturområder. Disse medlemmer er glade for at man nå ser ut til å få en fornuftig og praktisk tilnærming til dette fremover.

Disse medlemmer er imidlertid noe kritiske til at oppsynsmyndigheten gis adgang til kontroll og ileggelse av overtredelsesgebyr med hjemmel i motorferdselloven §§ 12 a og 12 b.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser til at flere miljøorganisasjoner, blant dem Norsk Ornitologisk Forening (NOF) og Sabima, har uttalt seg kritisk til lovendringen som regjeringen foreslår. I sitt høringsinnspill til departementet skriver organisasjonene:

«En liberalisering som foreslått vil ha en negativ påvirkning på allerede rødlistede og sårbare fugler tilknyttet våtmark og ferskvann. Det er godt dokumentert at båttrafikk har en negativ effekt på hekkende- og næringssøkende fugler gjennom forstyrrelser.»

Videre skriver de:

«Arter tilknyttet ferskvann og våtmark konsentreres i denne typen områder. Antall hekkepar og næringssøkende individer per kvadratkilometer kan være særlig høyt. Begrensninger av motorisert ferdsel (inkl. elmotorer) i mindre vann har vært av betydning for å ivareta fugleforekomstene i slike områder. I mindre vann er konfliktpotensialet sterkere gjeldende fordi man i større grad vil komme nær gruntvannsområder og kantsoner der mange fugler har levestedene sine. I større vann har fuglene flere alternative næringssøkområder, og det er naturlig at båter i større perioder oppholder seg lengre fra land enn i små vann.»

Disse medlemmer deler bekymringen som uttrykkes fra Sabima og NOF, og støtter derfor ikke regjeringens forslag til endring av motorferdselloven.