Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund
Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus og Runar Sjåstad,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund, Aase Simonsen og
Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Jon Georg Dale og
Terje Halleland, fra Senterpartiet, Sandra Borch og Ole André Myhrvold,
fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil
Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, viser til proposisjonen der regjeringen
foreslår endringer i lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i
utmark og vassdrag (motorferdselloven).
Regjeringen foreslår
at forbudet mot motorfartøy på vann under to kvadratkilometer i
motorferdselloven § 5 endres slik at kommunen kan tillate ferdsel
med båter med elmotor. Forslaget bygger på Stortingets anmodningsvedtak
(vedtak nr. 815 (2017–2018)). Videre foreslås det at oppsynsmyndighetens
adgang til kontroll og ileggelse av overtredelsesgebyr i motorferdselloven
§§ 12 a og 12 b utvides til å gjelde førere av alle typer motorfartøy
og -kjøretøy, og ikke bare førere av snøscooter slik som i dag.
Komiteen viser til at departementet
mottok innspill fra 77 høringsinstanser. 47 av disse støtter i all
hovedsak forslaget. 12 høringsinstanser motsetter seg forslaget.
18 høringsinstanser har ulike merknader, men støtter eller motsetter
seg ikke forslagene uttrykkelig.
Medlemene i komiteen
frå Høgre, Venstre og Kristeleg Folkeparti viser til Stortinget sitt
oppmodingsvedtak nr. 815 (2017–2018) og meiner forslaga i proposisjonen
kjem vedtaket i møte på ein god måte. Desse medlemene meiner forslaget
frå regjeringa har ein god balanse mellom omsyn til natur- og verneinteresser,
kommunalt sjølvstyre og å legge til rette for bruk av naturen.
Desse medlemene meiner det
er viktig å styrke lokaldemokratiet. Lovforslaget vil gje kommunane høve
til å opne for ferdsel på bestemte vatn gjennom enkeltsøknadsbehandling
eller forskrift. Det gjer kommunane i stand til å ha fortløpande
kontroll med omfanget av motorferdsel på dei aktuelle vatna.
Desse medlemene meiner det
er riktig og viktig at omsynet til natur, og særlig hekkeområder
blir tatt i vare gjennom at kommunane blir pålagde å kartlegge slike
omsyn og ikkje gje løyve i slike område. Desse medlemene støttar òg
at Statens naturoppsyn får utvida myndet til å føre kontroll med
motorferdsel i utmark.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til proposisjonen om endringer i motorferdselloven
og for øvrig til Dokument 8:77 S (2017–2018), jf. Innst. 325 S (2017–2018),
med forslag fra representanter fra Senterpartiet om bruk av elmotor
på vann under to kvadratkilometer. I forslaget ble regjeringen bedt
om å komme tilbake til Stortinget med forslag til lovendring for
å åpne for bruk av elektriske båtmotorer på små vann.
Disse medlemmer er fornøyde
med at regjeringen nå fremmer en proposisjon hvor det åpnes for
dette. Bruk av elmotor på små vann er å sammenlikne med flere elektriske
fremkomstmidler som det i det senere er åpnet for å bruke. Disse medlemmer viste
i nevnte representantforslag til at det med hjemmel i motorferdselloven
også nylig ble tillatt å bruke elsykkel i utmark. Elbåt er også
egnet som et lite forstyrrende fartøy til bruk i naturområder. Disse medlemmer er
glade for at man nå ser ut til å få en fornuftig og praktisk tilnærming
til dette fremover.
Disse medlemmer er imidlertid
noe kritiske til at oppsynsmyndigheten gis adgang til kontroll og
ileggelse av overtredelsesgebyr med hjemmel i motorferdselloven
§§ 12 a og 12 b.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at flere miljøorganisasjoner, blant dem Norsk Ornitologisk Forening
(NOF) og Sabima, har uttalt seg kritisk til lovendringen som regjeringen
foreslår. I sitt høringsinnspill til departementet skriver organisasjonene:
«En liberalisering
som foreslått vil ha en negativ påvirkning på allerede rødlistede
og sårbare fugler tilknyttet våtmark og ferskvann. Det er godt dokumentert at
båttrafikk har en negativ effekt på hekkende- og næringssøkende
fugler gjennom forstyrrelser.»
Videre skriver de:
«Arter tilknyttet
ferskvann og våtmark konsentreres i denne typen områder. Antall
hekkepar og næringssøkende individer per kvadratkilometer kan være
særlig høyt. Begrensninger av motorisert ferdsel (inkl. elmotorer)
i mindre vann har vært av betydning for å ivareta fugleforekomstene
i slike områder. I mindre vann er konfliktpotensialet sterkere gjeldende
fordi man i større grad vil komme nær gruntvannsområder og kantsoner
der mange fugler har levestedene sine. I større vann har fuglene
flere alternative næringssøkområder, og det er naturlig at båter
i større perioder oppholder seg lengre fra land enn i små vann.»
Disse medlemmer deler bekymringen
som uttrykkes fra Sabima og NOF, og støtter derfor ikke regjeringens
forslag til endring av motorferdselloven.