Omorganisering
av kriminalomsorgen
Komiteen viser til at proposisjonen
inneholder forslag til endringer i straffegjennomføringsloven, straffeprosessloven
og konfliktrådsloven som er nødvendige for å gjøre endringer i kriminalomsorgsetatens
organisering.
Komiteen registrerer at forslaget
til ny modell innebærer at kriminalomsorgen går fra dagens organisering
med tre nivåer til to nivåer, der de fem regionadministrasjonene
legges ned. Komiteen registrerer videre
at det fremgår av forslaget at kriminalomsorgens lokale nivå skal
styrkes og organiseres i tolv straffegjennomføringsenheter med ansvar
for straffegjennomføring både i fengsel og i samfunnet. I tillegg
skal det etableres to enheter for å ivareta fellestjenester.
Komiteen registrerer videre
at formålet med en ny organisering er å etablere en kvalitativt
bedre kriminalomsorg der etaten skal arbeide helhetlig, på grunnlag
av et prinsipp om sømløshet. Komiteen merker seg at det
med dette menes at det skal være en god og hensiktsmessig progresjon
i straffegjennomføringen som reduserer risikoen for nye straffbare
handlinger og bidrar til trygghet for samfunnet, og at det skal
sikres rettslikhet og en likeverdig straffegjennomføring for de domfelte. Komiteen registrerer
videre at den nye organiseringen vil bidra til at flere av vedtakene
treffes på lokalt nivå i kriminalomsorgen, mens Kriminalomsorgsdirektoratet
blir klageinstans.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, merker seg at regjeringen viser
til at for å forenkle styringen og oppnå en bedre straffegjennomføring,
er det behov for å endre organiseringen av kriminalomsorgsetaten,
og derfor foreslår en organisering av kriminalomsorgen med to forvaltningsnivåer. Flertallet vil
vise til at høringsrunden har vist klart og tydelig at de betydelige endringer
i organiseringen av kriminalomsorgen som regjeringen her foreslår,
ikke er tilstrekkelig utredet, og at prosessen både synes å være
forhastet og for lite grundig. Flertallet understreker at
slike endringer som her foreslås i organiseringen av kriminalomsorgen,
er dyptgripende og er ment å gjelde i mange år fremover. Når utredningen
av slike endringsforslag ikke er tilstrekkelig, og prosessen forhastet,
vil dette således kunne ha alvorlige konsekvenser. I tillegg har flertallet merket
seg at regjeringen har varslet at det vil legges frem en stortingsmelding
om kriminalomsorgen før sommeren 2021. Flertallet stiller seg undrende
til hvorfor regjeringen velger å foreslå en omorganisering av kriminalomsorgsetaten
på et tidspunkt før man kjenner innholdet i stortingsmeldingen om
sektoren. Flertallet finner
ikke en slik prosess og fremgangsmåte naturlig, og mener at dersom
en omorganisering av kriminalomsorgen skal være aktuelt, må dette
bygge på en grundigere prosess og på de resultat og funn som fremkommer
av den varslede stortingsmeldingen om sektoren. Flertallet kan dermed ikke
støtte de endringer i organisering av kriminalomsorgen som regjeringen
her har foreslått, og mener regjeringen må legge opp til en langt
mer forsvarlig prosess på et senere tidspunkt dersom de ønsker slike
lovendringer gjennomført.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at disse partiene i budsjettinnstillingen varslet at strukturendringer
og omorganisering av kriminalomsorgen ikke løser det grunnleggende
behovet som nå finnes for tilstrekkelig mange ansatte, gode og tilstrekkelige
programmer og kurs, kort sagt det innholdet i soningen som skal
til for at kriminalomsorgen skal fylle sitt samfunnsoppdrag:
«Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener norsk kriminalomsorg må gjenreises. Flertallet vil imidlertid
understreke at store strukturendringer og omorganiseringer ikke
alene vil kunne være løsningen på de utfordringene som finnes i
kriminalomsorgen. Tilstrekkelig og god bemanning er viktig for å
ivareta sikkerheten til de ansatte og tilbudet til de innsatte.
Kriminalomsorgen skal virke både allmennpreventivt og gjøre innsatte
i stand til å bli tilbakeført til samfunnet og leve lovlydige liv
etter endt soning. Flertallet viser til at økt bemanning er en forutsetning
for at kriminalomsorgen kan følge opp de politiske mål som er satt
for innholdet i soningen, og ikke minst for å redusere bruken av
isolasjon i fengsel.
Flertallet viser
til at Høyreregjeringa har lagt ned syv fengsler på lavere sikkerhet.
I det videre viser
flertallet til at det nå foreligger en proposisjon til behandling
i Stortinget der regjeringen foreslår en storstilt omorganisering
av etaten.
Flertallet er bekymret
for at dette ser ut til å være enda et ledd i Høyreregjeringas iver
etter å redusere offentlig sektor, velferdsstaten og med det tjenestetilbudet
i ytre etat. Flertallet vil komme tilbake til denne saken når den
skal behandles i komiteen, likevel understreker flertallet at det
i all hovedsak er andre virkemidler som må til for å gjøre godt
igjen for den negative utviklingen Høyreregjeringen over år har
utsatt kriminalomsorgen for.»
Dette flertallet mener den
foreslåtte omorganiseringen ikke ser ut til å ha bedre og mer effektiv
straffegjennomføring, økt rettssikkerhet og bedre samfunnssikkerhet
som mål, men snarere er et virkemiddel for ytterligere innsparinger. Dette flertallet viser
til KDIs gevinstrealiseringsplan av 21. februar 2020, som er et
vedlegg til rapporten «Fremtidens kriminalomsorg» som kom 31. oktober
2019, og en bestilling fra departementet. Der står det å lese i
oppsummeringen:
«Muligheten for å
gjennomføre og realisere strukturelle effektiviseringstiltak som
omhandler hvordan man er organisert og hvordan oppgavene i kriminalomsorgen
løses, er begrenset av allerede pålagte budsjettkutt, samt fremtidige
forventede kutt. I perioden fra 2014 til 2020 beløper det samlede
kuttet i rammen seg på 221 millioner kroner. Det har vært en reduksjon
av 229 variable årsverk i tjenesteproduksjon, reduksjon av 17 årsverk
i regionadministrasjonene og øvrige effektiviseringstiltak på driftsoppgaver.
De forventede fremtidige kuttene fra 2020 til 2023 er beregnet til
om lag 100 millioner kroner. I tillegg kommer ytterligere om lag
70 millioner for SDS som dekkes innenfor egen budsjettramme i perioden.
Dette viser et samlet kutt på om lag 400 millioner kroner for perioden
2014 til 2023.»
I det videre står
det å lese at KDI mener at omorganiseringen er nødvendig for å kompensere
for de kuttene som er gjort, og som vil komme:
«KDI mener derfor
at en omorganisering er et nødvendig virkemiddel for å kompensere
de reduksjoner etaten er forventet å gjennomføre ved ABE-reformen,
til inndekking av nytt sentralt fagsystem, for å sikre tilstrekkelig
innsats på viktige satsingsområder for fremtiden og sørge for at
kriminalomsorgen tilbyr et innhold i straffegjennomføringen med
god kvalitet slik at samfunnsoppdraget ivaretas på best mulig måte.
Gevinstene som hentes fra omorganiseringen vil være bidrag til å
skape et nødvendig handlingsrom for å realisere dette.»
Dette flertallet mener det
er sannsynliggjort at omorganiseringen er ment som et sparetiltak
fra regjeringens side, dels for å dekke over det faktum at sektoren
allerede er bygget ned og dels for å kunne fortsette nedbyggingen. Dette flertallet vil
understreke at de ikke er imot innsparinger av offentlige utgifter
der det er mulig og nødvendig, men vil også understreke at innsparingsforslag
som ender med en rasering av en sektor som har sørget for en straffegjennomføring
som har vært til gavn for samfunnet og høstet internasjonal anerkjennelse
for sin effektivitet og måloppnåelse, er mildest talt oppsiktsvekkende. Dette flertallet konstaterer
også etter komiteens høring 12. januar 2021, hvor lederen for NFF,
Asle Aase, uttrykte det samme, at denne omorganiseringen er svar
på et spørsmål ingen har stilt.
Dette flertallet viser til
NFF sitt høringsbrev, hvor dette kommer tydelig frem:
«NFF vil understreke
at forbundet ikke er uvillig til å diskutere fremtidige endringer
i organiseringen av kriminalomsorgen, men understreker at en slik
diskusjon og prosess må være tuftet på faglig kunnskap og et politisk
mål om å styrke kriminalomsorgen slik at etaten står bedre rustet
til å gjennomføre sitt samfunnsoppdrag til det beste for samfunnet.
For å oppnå dette kreves en politisk annerkjennelse av at oppdraget
krever ressurser, kompetanse og tilstrekkelig bemanning. Etter NFF
sitt syn ligger ikke dette til grunn for forslaget vedrørende omorganisering
av etaten som komiteen nå har til behandling.»
Dette flertallet har også merket
seg at departementet ikke i tilstrekkelig grad har konsultert med
de ansattes organisasjoner, ledere i kriminalomsorgen, frivillige
aktører eller Sivilombudsmannen. Det er etter dette flertallets mening vanskelig
å nå målet om en bedre kriminalomsorg uten medvirkning og samarbeid
med dem som har den faktiske kunnskapen om hvor skoen trykker. Denne
omorganiseringen vil ifølge de aller fleste som jobber i kriminalomsorgen,
verken styrke bemanningen, gi bedre innhold i soningen, rehabilitering
av straffedømte eller gi økt sikkerhet for dem på utsiden av fengslene. Dette flertallet vil
understreke at en diskusjon om strukturen i kriminalomsorgen er
bra og betimelig hvis målsettingen er en bedre og mer effektiv kriminalomsorg.
Den forslåtte modellen innfrir ikke dette kravet.
Slik dette flertallet ser
det, er dette et tydelig sentraliseringsforslag der dagens over
70 fengsler og friomsorgskontorer slås sammen til 12 enheter med
hver sin direktør. Dette kan nærmest ses på som en nedleggelse av
det lokale nivået, snarere enn det regionale nivået, og dermed en
svekket førstelinje og et dårligere tjenestetilbud. Dette flertallet er
også meget kritiske til at friomsorgen skal slås sammen med fengslene,
og merker seg NFF sitt høringssvar hvor dette kommer frem:
«NFF mener friomsorgen
står i fare for en reel svekkelse ved å tvangssammenslås sammen
med fengsler. Friomsorgen har etter vår mening en selvstendig verdi og
et unikt tjenestetilbud som må hensynstas, vi kan ikke se at dette
er gjort i forslaget til omorganisering. Det er vår klare bekymring
at straffegjennomføring i samfunn vil stå i fare for å nedprioriteres,
når dette skal organiseres sammen med straffegjennomføring i fengsel.»
Det vil
etter dette flertallets mening
svekke deres særegenhet og være i strid med god kriminalpolitikk. Dette flertallet vil
også trekke frem Sivilombudsmannens bekymring over endringer i § 37:
«Avgjørelser om hel
utelukkelse fra felleskapet ut over 14 dager, som i dag skal fattes
av regionen, foreslås lagt til lokalt nivå. Da det uansett er lokalt
nivå som i første omgang må fatte vedtak om utelukkelse fra fellesskap,
er det noe uklart hva et pålegg om at utelukkelse i mer enn 14 dager
skal avgjøres av lokalt nivå vil innebære i praksis.»
Videre skriver Sivilombudsmannen
om hvilke konsekvenser det vil ha når det regionale nivået som har vært
«tilsynsmyndighet» for det lokale nivåets praktisering av utelukkelse:
«Forslaget om endringer
i § 37 innebærer at innsatte kan utelukkes helt fra fellesskapet
i 42 dager før loven gir plikt til å rapportere til overordnet organ (direktoratet).
Sammenlignet med
dagens praksis gir dette en dårligere rettssikkerhet for de innsatte.
Ombudsmannen foreslår at det vurderes om lokalt nivå bør pålegges
å rapportere full isolasjon til direktoratet på et tidligere tidspunkt
enn etter 42 dager.
Det foreslås også,
jf. det vedlagte utkastet til ny ordlyd, at bestemmelsen i § 37
sjette ledd om plikt til å rapportere til regionalt nivå etter 30
dagers delvis utelukkelse, erstattes av en plikt for lokalt nivå
til å vurdere tiltaket på nytt etter 30 dager. Forslaget innebærer
at det ikke lenger vil være noen plikt til å rapportere delvis utelukkelse
til et overordnet organ.
Endringsforslagene
vil gi redusert rettssikkerhet for de innsatte. Ombudsmannen anbefaler
derfor at det vurderes om fristen for å rapportere hel utelukkelse
av mindreårige til Kriminalomsorgsdirektoratet, jf. femte ledd åttende
punktum, bør reduseres, og om det bør innføres et krav om rapportering
av delvis utelukkelse til direktoratet.»
Dette flertallet registrerer
at departementet erkjenner denne svakheten, og at departementet
har tiltak for å unngå bruk av isolasjon og utelukkelse, som påpekt
av Sivilombudsmannen i særskilt melding til Stortinget, under arbeid,
som vil bli lagt frem for Stortinget på et senere tidspunkt. Dette flertallet konstaterer imidlertid
at departementet i mellomtiden synes det er greit at rettssikkerheten
til de mest sårbare i fengslene ikke ivaretas.
Dette flertallet mener departementets
forslag til omorganisering av kriminalomsorgen har store mangler,
og at den vil svekke snarere enn styrke kriminalomsorgen. Dette flertallet vil
ikke støtte den foreslåtte omorganiseringen.
Dette flertallet deler Norsk
fengsel- og friomsorgsforbund (NFF) og Fellesorganisasjonens (FO) pragmatiske
tilnærming til at endringer kan drøftes og forekomme der det er
lokal enighet, men at endringer må baseres på faglig kunnskap og
mål om å styrke kriminalomsorgen. Dette flertallet mener at
dette ikke ligger til grunn for endringene foreslått i proposisjonen.
Dette flertallet viser til
at den stadig tilbakevendende omorganiseringsprosessen har pågått
i snart åtte år. Dette
flertallet viser til at Stortinget sa nei til forrige forsøk
fra regjeringen på å omorganisere kriminalomsorgen i 2016 (jf. Prop.
105 L (2015–2016)). Dette
flertallet mener at det foreliggende forslag i liten grad
avviker fra forslaget i 2016, og at involvering av tillitsvalgte,
ansatte samt dokumentasjon om eventuelle gevinster og forbedringer
fortsatt ikke foreligger ut over en antakelse om dette.
Dette flertallet understreker
at den økonomiske situasjonen i kriminalomsorgen er vesentlig forverret
siden 2016. Dette
flertallet viser til at de foreslåtte endringene hovedsakelig
er økonomisk begrunnet. Dette flertallet mener at
regjeringen med den foreslåtte omorganiseringen oppnår det totalt
motsatte av målet, nemlig betydelig flere ledere, administrativt ansatte
og byråkrater på bekostning av fengsler og friomsorgskontor som
jobber med personer som er under soning.
Dette flertallet viser til
NFFs høringsinnspill, hvor det fremkommer at den foreslåtte omorganiseringen
etter deres syn ikke vil gi en sterkere og bedre kriminalomsorg. Dette flertallet viser
til at dette er nok en sentraliseringsreform fra regjeringen i og
med at alle dagens fengsler og friomsorgskontorer er foreslått underlagt
12 nye enheter. Dette
flertallet mener dette fører til at beslutninger som både
gjelder ansatte og innsatte, dermed flyttes bort fra der de befinner
seg til et kontor som gjerne ligger timevis unna. Dette flertallet mener at
den foreslåtte omorganiseringen ikke fører til at dagens regionale
nivå legges ned, men at dagens lokale nivå forsvinner.
Dette flertallet mener det
er et stort behov for flere ansatte i norske fengsler og friomsorg
fremfor flere direktører og administrativt ansatte. Dette flertallet er
sterkt kritiske til at regjeringen legger antakelser til grunn for
sentraliseringen, blant annet når det hevdes at omorganisering fører
til en styrket straffegjennomføring og bedre tilbakeføringsarbeid. Dette flertallet mener
det ikke er noe i den foreliggende proposisjonen som tilsier at
dette kommer til å skje.
Dette flertallet er bekymret
for fremtiden til friomsorgen dersom sentraliseringsreformen gjennomføres. Dette flertallet kan
ikke se hva som er formålet med å legge friomsorg og fengsler under
samme ledelse. Dette
flertallet deler den bekymring knyttet til friomsorgen som
i komiteens høring 12. januar 2021 kom til uttrykk både fra NFF
og FO.
Dette flertallet understreker
at det vil bli behov for flere byråkrater i Kriminalomsorgsdirektoratet
med dette forslaget. Dette
flertallet mener at er det én ting landet ikke behøver flere
av, så er det byråkrater i direktorater. Dette flertallet viser til
at klagesaksbehandling, mer styring og mer rapportering vil føre
til nok en eksplosiv vekst i justissektoren. Dette flertallet viser til
regjeringens nærpolitireform, som til nå har medført en vekst på
omtrent 700 politibyråkrater i direktorat og støttetjenester.
Dette flertallet mener det
er fullstendig meningsløst å legge til grunn økonomisk gevinstrealisering som
følge av den foreslåtte omorganiseringen. Dette flertallet undrer seg
over om regjeringen kan vise til en eneste av reformene initiert
og gjennomført av dem siden 2013, som har ført til noe som helst
gevinstrealisering.
Dette flertallet viser til
at det ikke foreligger noe estimat på eventuelle omstillingskostnader
for denne sentraliserende reformen. Dette flertallet understreker
at dette ikke er overraskende da ingen av regjeringens reformer
har hatt i nærheten av realistiske estimater knyttet til omstillinger.
Komiteens medlemmer
fra Høyre støtter regjeringens forslag om en endring i organiseringen
av kriminalomsorgen for å forenkle styringen og oppnå en bedre straffegjennomføring. Disse medlemmer registrerer
at saken har vært gjenstand for en grundig og bred prosess der målet
med arbeidet har vært å oppnå en tydeligere etatsledelse, større
likhet i fangesaksbehandlingen, bedre sammenheng i straffesakskjeden
og en effektiv ressursutnyttelse der mer av ressursene går til tjenesteproduksjon
og mindre til administrasjon.
Disse medlemmer mener at omorganiseringen vil
øke kvaliteten og styrke kriminalomsorgen ved at det lokale nivået
blir tilført mer fleksibilitet, kompetanse og flere ressurser. Disse medlemmer ser
at den nye organiseringen legger opp til en mer helhetlig straffegjennomføring
som sikrer progresjon og bedre rehabilitering og ikke minst øker
rettssikkerheten og likebehandlingen.
I denne forbindelse
har disse medlemmer særlig
merket seg at det i brev fra Justis- og beredskapsdepartementet
av 15. januar 2021 blir vist til at KDI over tid har høstet erfaringer
fra fire etablerte sømløspiloter, hvor enheter med ansvar for straffegjennomføring
i fengsel og i samfunnet er samlet under én ledelse. Disse medlemmer viser
til at resultatene fra disse så langt viser viktigheten og nødvendigheten
av enheter basert på sømløshet og som inneholder flere straffegjennomføringsformer,
i tråd med forslaget i Prop. 143 L (2019–2020). Dette er etter disse medlemmers oppfatning
viktig informasjon som underbygger behovet for en kriminalomsorg
som ser straffegjennomføring som en helhet og som bygger ned uhensiktsmessige barrierer
mellom de ulike sikkerhetsnivåene i kriminalomsorgen.
Disse medlemmer vil påpeke
at det også etter omorganiseringen vil være stedlig ledelse ved
hver lokasjon (både fengsler og friomsorgskontor). Dette sammenfaller
med gjeldende praksis ved de enhetene som er sammenslått i dag.
Disse medlemmer merker seg
at KDI har, basert på erfaringer fra sømløspilotene, anslått omstillingskostnader
på samlet 20 mill. kroner i de årene omstillingen pågår. Totalt
er den årlige effektiviseringsgevinsten beregnet til 50 mill. kroner. Disse medlemmer vil
understreke at etter omstillingen skal effektiviseringsgevinsten
i sin helhet tilføres kriminalomsorgen lokalt og gi økt kvalitet.
Disse medlemmer vil vise til
KDIs rapport fra 31. oktober 2019, Fremtidens kriminalomsorg – et
felles samfunnsoppdrag, der det går frem at kriminalomsorgen står
overfor flere nåværende og fremtidige problemstillinger som underbygger
behovet for at kriminalomsorgen må tilpasses en ny tid.
Disse medlemmer registrerer
at KDI blant annet trekker frem følgende endringer i kriminalomsorgen;
det er flere som påbegynte straffegjennomføring i samfunnet enn
som påbegynner straffegjennomføring i fengsel, det blir færre, men
lengre ubetingede fengselsdommer, innsatte med voldelig og utagerende
adferd øker, andelen kvinnelige innsatte øker, flere innsatte er eldre,
og det er en betydelig økning i antall innsatte som er dømt for
seksuallovbrudd. Endringene i innsatte- og domfelte- populasjonen
krever blant annet endringer i kompetanse og øker behovet for å
se den domfelte i et mer helhetlig straffegjennomføringsløp.
Disse medlemmer viser videre
til følgende avsnitt i KDIs rapport Fremtidens kriminalomsorg –
et felles samfunnsoppdrag:
«Kriminalomsorgens
utfordringsbilde og utviklingstrekk i og utenfor kriminalomsorgen,
tydeliggjør etter KDIs vurdering at dagens organisering med tre
nivåer og skille mellom fengsler og friomsorgskontor ikke lenger
er hensiktsmessig. Utviklingen av nye straffegjennomføringsformer
med elementer fra både fengsel og samfunn er ett eksempel, og økt
forventning om et progresjonsrettet straffegjennomføringsløp på
tvers av sikkerhetsnivåer med domfelte i sentrum et annet. Tre nivåer
er et hinder for å utvikle en helhetlig og enhetlig kriminalomsorg.
Det organisatoriske skille mellom fengsler og friomsorgskontor er
ikke formålstjenlig og vanskeliggjør realisering av de ønskede effekter.
Den fremtidige kriminalomsorgen bør inneholde både straffegjennomføring
i fengsel og i samfunnet.»
Disse medlemmer merker seg
at KDIs rapport, Fremtidens kriminalomsorg – et felles samfunnsoppdrag,
viser til Difi-rapport 2017:8 Evaluering av kriminalomsorgens organisering,
om behovet for å styrke det lokale nivået i kriminalomsorgen, og
at en desentralisering av beslutningsmyndighet nettopp vil bidra
til dette:
«Det er i dag store
forskjeller mellom dagens enheter når det gjelder størrelse, kompetansesammensetning
og kapasitet til å løse oppgavene. Difi anbefaler ytterligere sammenslåinger
på enhetsnivå for å etablere sterkere fagmiljøer, samt at sammenslåinger
burde gjøres samordnet for hele landet. Et styrket lokalt nivå forutsetter,
etter KDIs vurdering, større og mer robuste enheter. Enhetene må
også ha flere fullmakter slik at beslutningene treffes nærmest mulig
den domfelte. Myndighet skal desentraliseres ved at fullmaktene
flyttes fra regionadministrasjonene til enhetene. Det innebærer
en desentralisering og ikke en sentralisering.»
Disse medlemmer merker seg
at Kriminalomsorgens Yrkesforbund (KY) og Advokatforeningen støtter
forslaget til omorganisering. Advokatforeningen uttaler blant annet:
«Innføringen vil
forhåpentligvis virke avbyråkratiserende. Forslaget kan sikre ensartet
praksis som fremmer likebehandling og rettssikkerhet. Det er forutsatt
at KDI med den nye strukturen lettere vil utøve god intern styring,
noe Advokatforeningen mener er helt sentralt for innsattes rettssikkerhet.
Omorganiseringen vil videre kunne gi en bedre helhetlig behandling
av progresjonen til de innsatte, og bedre oppfølging gjennom hele
gjennomføringen.»
Disse medlemmer merker seg
at lovforslaget – som et ledd i å etablere en to-nivåmodell – foreslår
å fjerne ordet «regionalt nivå» fra straffegjennomføringsloven.
Disse endringene får blant annet betydning for saksbehandlingsreglene
knyttet til vedtak om innsattes utelukkelse fra fellesskapet i fengselet. Disse medlemmer merker
seg videre at departementet har foreslått å endre «regionalt nivå»
til «kriminalomsorgen» (lokalt nivå) for å tilpasse loven til ny
organisering. Disse
medlemmer viser til at departementet vil komme tilbake til
Stortinget på et senere tidspunkt og på egnet måte, etter en gjennomgang
av reglene om utelukkelse fra fellesskapet på bakgrunn av Sivilombudsmannens særskilte
melding til Stortinget om isolasjon i norske fengsler.
Disse medlemmer registrerer
at endringene som departementet nå foreslår, kan ses som en svekkelse
av den kontrollmekanismen som vanligvis er til stede ved et vedtak
om utelukkelse fra fellesskapet. Disse medlemmer vil vise til
at en utelukkelse av en innsatt etter dagens regler vil bli besluttet
av lokalt nivå. Dersom en utelukkelse skal forlenges ut over 14
dager må et annet organ – det regionale nivået – vedta forlengelsene. Disse medlemmer registrerer
at den foreslåtte lovendringen vil innebære at det kun er det lokale
nivået som vil vedta forlenget utelukkelse også når det går ut over
14 dager. Bare etter 42 dager med utelukkelse vil vedtaket rapporteres
til et annet organ – i dette tilfelle Kriminalomsorgsdirektoratet.
Disse medlemmer registrerer
at departementet selv påpeker at lovforslaget ikke er ideelt, men
understreker samtidig at denne endringen er ment å vare bare til
regelverket er gjennomgått på en bredere basis. Disse medlemmer vil påpeke
at de nye straffegjennomføringsenhetene lokalt må antas å ville
styrke kvaliteten på beslutningene på lokalt nivå, sammenlignet med
det som i dag utgjør lokalt nivå. Likevel mener disse medlemmer at en ikke
bør risikere svekkelse i saksbehandlingsreglene for utelukkelse
av innsatte. Disse
medlemmer foreslår derfor å lovfeste i § 37 femte ledd at
i tilfeller hvor en innsatt har vært helt utelukket fra fellesskapet
i 14 dager, og lokalt nivå mener at utelukkelsen skal videreføres,
skal Kriminalomsorgsdirektoratet ta stilling til om den innsatte
fortsatt skal være utelukket.
Dette vil etter disse medlemmers oppfatning sikre
en to-nivåbehandling av spørsmålet om langvarig full utelukkelse,
involvere et nivå som har hele landet som arbeidsfelt, og langt
tidligere enn etter 42 dager. Disse medlemmer mener at i
motsetning til vedtak på lokalt nivå bør ikke Kriminalomsorgsdirektoratets beslutning
etter denne bestemmelsen være gjenstand for klagebehandling. Disse medlemmer viser
til at spørsmålet om utelukkelse ut over 14 dager med denne ordningen
da vil være vurdert på to administrative nivåer, herunder av det
øverste administrative nivå i kriminalomsorgen. Men disse medlemmer understreker at
beslutningen på lokalt nivå som nevnt skal kunne påklages, uavhengig
av Kriminalomsorgsdirektoratets funksjon etter § 37 femte ledd første
og annet punktum i forslaget her.
Etter dette foreslår disse medlemmer følgende ordlyd
i § 37 femte ledd første til niende punktum:
Ǥ 37 femte ledd
første til niende punktum skal lyde:
Dersom hel utelukkelse
fra fellesskapet overstiger 14 dager, skal Kriminalomsorgsdirektoratet
ta stilling til om den innsatte fortsatt skal utelukkes. Det samme
gjelder for hver nye 14. dag. Kriminalomsorgsdirektoratets beslutning
etter første og annet punktum er ikke gjenstand for klage, men første
og annet punktum reduserer ikke den innsattes adgang til å påklage
beslutninger truffet på lokalt nivå. Utelukkelse etter første ledd
bokstavene a til e kan bare strekke seg utover ett år dersom innsatte
selv ønsker det. Beslutning om utelukkelse av person under 18 år
skal omgående meldes til Kriminalomsorgsdirektoratet. Kriminalomsorgen
skal fortløpende vurdere om det er grunnlag for å opprettholde tiltaket.
Dersom utelukkelsen overstiger 3 dager, skal kriminalomsorgen beslutte
om den innsatte fortsatt skal utelukkes, og sende melding til Kriminalomsorgsdirektoratet.
Dersom utelukkelsen overstiger 5 dager, skal det sendes ny melding
til Kriminalomsorgsdirektoratet. Ny melding sendes deretter Kriminalomsorgsdirektoratet
med 7 dagers mellomrom.
Niende punktum
vedtatt ved lov 20. januar 2012 nr. 6 og ikke satt i kraft blir
ved ikrafttredelsen nytt tiende punktum.»
Disse medlemmer understreker
at disse endringene vil gjelde i påvente av en mer helhetlig gjennomgang
av straffegjennomføringsloven § 37.
Disse medlemmer mener det
er viktig at en helhetlig gjennomgang av reglene for utelukkelse
fra fellesskapet raskt blir sendt til Stortinget for å forbedre
reglene om blant annet saksbehandling knyttet til utelukkelse.
Med bakgrunn i dette
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem et lovforslag for Stortinget knyttet
til Sivilombudsmannens særskilte melding til Stortinget om isolasjon
i norske fengsler, innen utgangen av Stortingets sesjon 2022. Herunder skal
det gjøres en helhetlig vurdering av straffegjennomføringsloven
§ 37 med sikte på å redusere bruken av isolasjon.»
Disse medlemmer viser
til at omorganiseringen av kriminalomsorgen ikke ser ut til å få
flertall. Disse
medlemmer vil beklage at stortingsflertallet denne gangen
stemmer mot en mer desentralisert struktur som kunne spart kriminalomsorgen
for 50 mill. kroner årlig etter omorganiseringen. Dette er midler
som ville vært tilført det lokale nivået i kriminalomsorgen.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 22. mai 1981
nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker gjøres følgende endring:
§ 455 første
ledd fjerde punktum skal lyde:
For dom som beslutter
å fullbyrde subsidiær fengselsstraff etter straffeloven § 52 første
ledd bokstav a eller § 52 c første ledd bokstav a, reststraff etter
prøveløslatelse etter straffegjennomføringsloven § 44 annet ledd og
fengselsstraff etter straffeloven § 39 annet ledd, treffes vedtak
om fullbyrding av
kriminalomsorgen.
II
I lov 18. mai 2001
nr. 21 om gjennomføring av straff mv. gjøres følgende endringer:
§ 5 skal lyde:
§ 5 Kriminalomsorgens
faglige og administrative ledelse
Kriminalomsorgen består av myndighetsnivåene Kriminalomsorgsdirektoratet
og lokalt nivå. Kriminalomsorgsdirektoratet har ansvaret for den
faglige og administrative ledelsen av kriminalomsorgen. Direktøren
for Kriminalomsorgsdirektoratet utnevnes av Kongen.
§ 6 skal lyde:
§ 6 Myndighet til å
treffe avgjørelser
Avgjørelser etter denne loven treffes
av lokalt nivå. I saker der domfelte er under 18 år, skal det sendes
kopi av alle avgjørelser truffet av lokalt nivå til Kriminalomsorgsdirektoratet.
§ 7 bokstav g
skal lyde:
g) Kriminalomsorgsdirektoratet kan,
selv om fristene i forvaltningsloven § 35 tredje ledd er overskredet,
av eget tiltak omgjøre et vedtak som er fattet av underordnet instans
til skade for domfelte eller innsatte hvis særlige grunner tilsier
det.
§ 7 a tredje
ledd skal lyde:
Opplysningene skal
gis uten ugrunnet opphold. Kriminalomsorgsdirektoratet avgjør
hvem som har myndighet til å innhente og motta opplysninger som
er nevnt ovenfor.
§ 29 tredje ledd
fjerde punktum oppheves.
§ 37 sjette ledd
første punktum skal lyde:
Dersom delvis utelukkelse
fra fellesskapet overstiger 30 dager, skal tiltaket meldes til Kriminalomsorgsdirektoratet.
§ 37 åttende
ledd tredje punktum skal lyde:
Kriminalomsorgen kan forlenge
utelukkelsen med inntil 3 døgn dersom særlige grunner gjør det påkrevet.
§ 37 tiende ledd
tredje til femte punktum skal lyde:
Beslutning om utelukkelse
av person under 18 år skal omgående meldes til Kriminalomsorgsdirektoratet.
Slik utelukkelse kan opprettholdes i inntil 2 døgn. Lokalt nivå kan forlenge utelukkelsen
med inntil 2 døgn dersom særlige grunner gjør det påkrevet.
§ 38 femte og
sjette ledd skal lyde:
Bruk av sikkerhetsseng skal vurderes
fortløpende, og kriminalomsorgen skal beslutte om tiltaket skal
opprettholdes etter hvert påløpt døgn. Tiltaket skal meldes til
Kriminalomsorgsdirektoratet når bruk av sikkerhetsseng overstiger
24 timer. For innsatte under 18 år skal bruk av sikkerhetsseng omgående
meldes til Kriminalomsorgsdirektoratet.
Bruk av sikkerhetscelle skal vurderes
fortløpende, og kriminalomsorgen skal beslutte om tiltaket skal
opprettholdes etter hvert tredje påløpte døgn. Tiltaket skal meldes
til Kriminalomsorgsdirektoratet når bruk av sikkerhetscelle overstiger
3 døgn. For innsatte under 18 år skal bruk av sikkerhetscelle som
overstiger 24 timer meldes til Kriminalomsorgsdirektoratet. Ved
bruk av sikkerhetscelle overfor innsatte under 18 år skal kriminalomsorgen
beslutte om tiltaket skal opprettholdes etter 24 timer.
§ 44 annet ledd
første punktum skal lyde:
Hvis den prøveløslatte
etter at kriminalomsorgen har holdt innskjerpingssamtale eller fastsatt
vilkår etter første ledd, på nytt bryter vilkår, kan kriminalomsorgen bringe
saken inn for tingretten med begjæring om gjeninnsettelse i fengsel
for hel eller delvis fullbyrding av reststraffen.
§ 44 tredje ledd
tredje punktum skal lyde:
Dersom kriminalomsorgen bringer
saken inn for tingretten etter annet ledd, avbrytes gjennomføringen av
straffen fra det tidspunkt begjæringen er oversendt retten.
§ 58 annet ledd
første punktum skal lyde:
Hvis den domfelte
etter at kriminalomsorgen har holdt innskjerpingssamtale eller fastsatt
vilkår etter første ledd, på nytt bryter kravene eller vilkår fastsatt
etter første ledd bokstav a til d, bør kriminalomsorgen bringe saken
inn for retten med begjæring om at den subsidiære fengselsstraffen
skal fullbyrdes helt eller delvis i medhold av straffeloven § 52
første ledd bokstav a.
§ 58 tredje ledd
tredje punktum skal lyde:
Når kriminalomsorgen beslutter
å bringe saken inn for retten, avbrytes gjennomføringen av straffen
fra det tidspunktet begjæringen er oversendt retten.
III
I lov 20. juni
2014 nr. 49 om lov om konfliktrådsbehandling gjøres følgende endringer:
§ 31 tredje ledd
skal lyde:
Hvis domfelte etter
at ungdomskoordinatoren har holdt samtale som nevnt i første ledd
eller fastsatt vilkår etter annet ledd, på nytt bryter kravene eller
vilkår fastsatt etter annet ledd bokstav a til d, kan ungdomskoordinatoren,
etter samtykke fra politiet og kriminalomsorgen, innkalle til et
nytt ungdomsstormøte, eller overføre saken til kriminalomsorgen med innstilling
om at saken bringes inn for retten med begjæring om at den betingede
fengselsstraffen skal fullbyrdes helt eller delvis i medhold av
straffeloven § 52 c. Når ungdomskoordinatoren har overført saken
til kriminalomsorgen med innstilling
om å bringe saken inn for retten, avbrytes gjennomføringen av straffen
fra det tidspunktet begjæringen er oversendt retten.»