For å forenkle styringen
og oppnå en bedre straffegjennomføring mener departementet det er
behov for å endre organiseringen av kriminalomsorgsetaten. Fremfor
dagens organisering med direktorat, regioner og lokalt nivå bør
etaten organiseres i to nivåer uten regioner. I denne proposisjonen
fremmes det forslag om lovendringer som er nødvendige for å oppnå
en bedre organisering. Den lokale strukturen bør ha tolv straffegjennomføringsenheter
med ansvar for straffegjennomføring både i fengsel og i samfunnet.
Den nye organiseringen bygger på en rapport med forslag av oktober
2019 fra Kriminalomsorgsdirektoratet.
Omorganiseringen
forutsetter endringer i straffegjennomføringsloven, straffeprosessloven
og konfliktrådsloven. I hovedsak består disse endringene i at oppgaver
som i dag er lagt til regionene i kriminalomsorgen, legges til «kriminalomsorgen»
(i noen tilfeller til Kriminalomsorgsdirektoratet). Etter straffegjennomføringsloven
§ 6 vil myndigheten til å treffe avgjørelser vedrørende den enkelte
innsatte i utgangspunktet ligge til lokalt nivå. For enkeltvedtak
som kan påklages, blir Kriminalomsorgsdirektoratet klageinstans.
En ordning med at kriminalomsorgen, hvis praktisk mulig, skal innhente
forhåndssamtykke fra regionen før det besluttes kroppslig undersøkelse
for å bringe frem ulovlige rusmidler mv., foreslås opphevet.
I tillegg til det
som gjelder omorganisering av kriminalomsorgen, inneholder proposisjonen
følgende forslag til endringer i straffegjennomføringsloven:
-
Det foreslås en tydelig
hjemmel for at en domfelt som skal transporteres ut av landet, kortvarig
kan overføres til et annet fengsel i forbindelse med transporten,
herunder til et fengsel med høyere sikkerhetsnivå enn der den domfelte
i utgangspunktet har gjennomført straffen (§ 14). Forslaget er begrunnet
i praktiske og logistiske hensyn i tilfeller hvor innsatte som skal
transporteres ut av landet, sitter i et fengsel langt unna stedet
hvor uttransporten skal skje, i praksis ofte en flyplass.
-
Det foreslås en oppdatert
hjemmel for at kriminalomsorgen skal kunne innhente opplysninger
fra politiet om personer som ønsker å besøke en innsatt i fengsel
(§ 27). Besøk er et viktig bidrag til rehabiliteringen, men innebærer
også en viss sikkerhetsrisiko. For å redusere sikkerhetsrisikoen
er det viktig at kriminalomsorgen kan få informasjon om bakgrunnen
til personer som ønsker å komme på besøk. Det ligger allerede i
dagens lov at kriminalomsorgen kan innhente opplysninger om besøkendes
vandel, men loven bør tilpasses politiregisterlovens regler.
-
Det foreslås en hjemmel
for å ta i bruk elektronisk pust- og bevegelsessensor i fengselsceller,
som et tillegg til den kontrollen betjentene utøver (§ 29 a). Slike
sensorer kan avdekke manglende pust og bevegelse hos en innsatt,
og dermed bidra til å forebygge selvmord og overdoser. Sensoren
kan etableres som del av infrastrukturen i cellene, uten noen fysisk
påkobling til den innsatte. Sensorene skal ikke erstatte, men supplere
menneskelig kontakt.
-
Det foreslås en hjemmel
for at kriminalomsorgen i noen tilfeller kan benytte spyttbeskytter
på en innsatt (§ 38). Adgangen til å benytte spyttbeskytter skal
etter forslaget være begrenset til situasjoner der dette er nødvendig
for å avverge fysiske angrep på en person, og angrepet vil være
egnet til å skape frykt, smerte eller annet betydelig ubehag. I
tillegg vil det være en forutsetning at mindre inngripende tiltak
ikke er nok til å avhjelpe situasjonen, og at hetten brukes med
varsomhet og under tilsyn. «Vanlig» utidig oppførsel skal ikke gi
grunnlag for bruk av tvangsmidler. For innsatte under 18 år stilles
det særskilt høye krav til behovet for at tvangsmidler kan benyttes.
Det foreslås også en mer generell omarbeiding av § 38 som innebærer
at dagens vilkår for bruk av de mest inngripende tvangsmidlene (som
sikkerhetsseng, sikkerhetscelle og «annet godkjent tvangsmiddel»)
beholdes uendret, mens bruk av mindre inngripende tvangsmidler (som spyttbeskytter,
håndjern, transportjern og bodycuff) reguleres for seg i § 38 annet
ledd, og med en noe lavere terskel for når tvangsmidlene kan benyttes.
Departementet
behandler de økonomiske og administrative konsekvensene av forslagene
til slutt i proposisjonen. I gjennomføringsfasen kreves det ressurser
til å utvikle organisasjonskulturen i enhetene, sikre opplæring
av lokalt nivå og dekke omstillingskostnader for medarbeidere som
er berørt av omstillingen. De økonomiske og administrative konsekvenser
av de foreslåtte lovendringene tilknyttet omorganiseringen vil bli
dekket innenfor Justis- og beredskapsdepartementets gjeldende budsjettrammer.
Forslaget om en egen
hjemmel for å overføre innsatte til et annet fengsel i forbindelse
med transport ut av landet innebærer ingen administrative eller
økonomiske konsekvenser. Heller ikke forslaget om oppdatert hjemmel
for å innhente opplysninger om besøkende fra politiet har slike
konsekvenser, da det ikke medfører noen endring i dagens praksis.
Det er budsjettert med innkjøp av pust- og bevegelsessensor til
nytt fengsel i Agder innenfor byggekostnadene. Innkjøp av spyttbeskytter
dekkes innenfor kriminalomsorgens ordinære budsjett. Eventuelle
merutgifter dekkes innenfor Justis- og beredskapsdepartementets
gjeldende budsjettrammer.
Departementet arbeider
med forslag til endringer i straffegjennomføringsloven også ut over
det som ligger i denne proposisjonen. Blant annet gjennomgås regelverket
om utelukkelse fra fellesskap og bruk av tvang i fengsel (straffegjennomføringsloven
§§ 37 og 38) i lys av Sivilombudsmannens særskilte melding om isolasjon og
mangel på menneskelig kontakt i norske fengsler (Dokument 4:3 (2018–2019)).
Justis- og beredskapsdepartementet kommer tilbake til dette på egnet
måte.