Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Mats A. Kirkebirkeland, Erlend
Larsen, Mari Holm Lønseth og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik
Grimstad og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til forslagene i Dokument 8:154 S (2019–2020) om å stoppe privatisering
og forhindre en todelt helsetjeneste. Statsråd Bent Høie har uttalt
seg om forslagene i brev til komiteen av 5. oktober 2020. Brevet
følger som vedlegg til denne innstillingen. Komiteen har avholdt høring, der
i alt 13 organisasjoner deltok.
Komiteen vil understreke at
vi har gode helsetjenester i Norge, og at vi også fremover skal
ha en god offentlig helsetjeneste tilgjengelig for alle, og som
finansieres av fellesskapet. I dag tilbys helsetjenester i hele
landet av både offentlige, private kommersielle og ideelle aktører.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at fritt behandlingsvalg (FBV) har gitt mange økt valgfrihet
og styrkede rettigheter. Flertallet mener en slik valgfrihet
er viktig for alle pasientgrupper, men for pasienter innen psykisk
helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling er mangfold
i behandlingstilbudet ekstra viktig for å lykkes. Flertallet vil understreke
at FBV er tilgjengelig for alle pasienter med rett til nødvendig
helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten, uavhengig av egen økonomi,
og at behandlingen betales av det offentlige. Dette motvirker et
todelt helsevesen. I tillegg vil flertallet understreke at private
ideelle og kommersielle aktører, sammen med det offentlige, kan
bidra til mangfold, innovasjon og økt fleksibilitet i helsetjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at en todeling av helsetjenesten er en reell bekymring i befolkningen.
En felles helse- og omsorgstjeneste som gir helsehjelp etter faglige
prioriteringer, er en av bærebjelkene i velferdsstaten.
Disse medlemmer viser til at
det var samfunnets felles offentlige helsetjeneste som stilte opp
i forbindelse med koronakrisen. Land med offentlige helsetjenester,
som gir gratis tilgang til alle, står mye bedre rustet til å takle
epidemier, ved å kunne tilby behandling til alle, hindre videre
smittespredning og samordne virksomhetene uten byråkratiske mellomledd. Disse medlemmer merket
seg at regjeringens privatiseringsreform Fritt behandlingsvalg ble
midlertidig suspendert med koronaloven, men at den nå dessverre gjeninnføres.
Forslagsstillerne mener det må tas en rekke grep for å stagge privatiseringen
og forhindre en todeling, for å sikre at Norge fortsatt har en av
verdens beste helsetjenester, der det er faglige vurderinger, ikke
betalingsvilje, som styrer.
Disse medlemmer viser til at
Helse Sør-Øst vinteren 2020 skrev brev til helse- og omsorgsministeren om
at det finnes eksempler på leverandører som ikke har nådd opp i
regionale anbudskonkurranser, men som har søkt om og fått opprettet
tilbud innen Fritt behandlingsvalg-ordningen. Samtidig har leverandører
av helsetjenester innenfor rusbehandling som har avtale med det
regionale helseforetaket, vanskelig for å fylle plasser, og får
økonomiske utfordringer på grunn av ordningen. I sum er det tydelig
at Fritt behandlingsvalg påvirker de helsefaglige prioriteringene
i negativ retning.
Disse medlemmer viser til at
retten til å velge sykehus ble innført på nasjonalt nivå i forbindelse
med at pasientrettighetsloven trådte i kraft fra 2001. Disse medlemmer viser
til Riksrevisjonens evalueringsrapport om ordningen (Dokument 3:3
(2011–2012)), som viste at kun fire prosent av brukere av ordningen
valgte å bli behandlet i et offentlig sykehus i en annen helseregion.
Rapporten viste også at bruken av ordningen øker hvis pasienten
har høy inntekt, høyere utdannelse og er tilknyttet arbeidslivet. Disse medlemmer mener
at denne kunnskapen viser hvor viktig det er å ha gode offentlige
sykehus i alle helseregioner for å unngå en todeling av helsetjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at det var Stoltenberg I-regjeringen
som i 2001 ga norske pasienter rett til å velge behandlingssted ved
sykdom. Det ble den gang kalt Fritt sykehusvalg og innebar at pasienter
har kunnet velge behandling blant alle offentlige sykehus, samt
hos private og ideelle aktører som har avtale med et helseforetak.
Regjeringen har i tillegg innført finansieringsordningen Fritt behandlingsvalg,
der kommersielle behandlingsklinikker og private behandlere gis
rett til å drive for de offentlige sykehusbudsjettenes regning,
frikoblet fra prioritering eller kontroll med behandling, såfremt
de har en godkjennelse fra HELFO.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at begrepet «private» bør nyanseres. Det omfatter mange virksomheter
med svært forskjellige eierskap og virksomhetsmål. Fra det svært
kommersielle og profittorienterte konsern registrert i et skatteparadis,
via samvirkevirksomheter, til den lille lokale virksomheten driftet
av Sanitetsforeningen eller menigheten.
Disse medlemmer vil peke på
at ideelle organisasjoner bidrar med et viktig supplement til offentlig tjenesteproduksjon,
og må sikres stabile og forutsigbare driftsvilkår.
Disse medlemmer vil styrke
dimensjonering av de offentlige helse- og omsorgstjenester, slik
at stat og kommune gradvis gjør seg mindre avhengig av private kommersielle
aktører. Det må utvikles en politikk hvor det offentlige ikke anskaffer
velferdstjenester fra profittbaserte virksomheter.