2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred
Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til at
regjeringen i proposisjonen foreslår endringer i midlertidig lov
19. juni 2020 nr. 83 om innreiserestriksjoner for utlendinger av hensyn
til folkehelsen.
Komiteen viser til at krav
om fremleggelse av negativ test for covid-19 tatt maksimalt 72 timer
før ankomst i dag er hjemlet i smittevernloven § 7-12. Flere grupper
er unntatt, og kravet gjelder ikke for norske statsborgere.
Komiteen viser videre til
at en videreføring av forskrifter gitt i medhold av smittevernloven
§ 7-12, såfremt de ikke er opphevet innen 30 dager etter at de er meddelt
Stortinget, snarest mulig skal legges frem som lovforslag.
Komiteen støtter at hjemmel
for å innføre krav om negativ covid-19-test for rett til innreise
lovfestes i den midlertidige loven om innreiserestriksjoner for
utlendinger av hensyn til folkehelsen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, viser for øvrig til at regjeringen
har initiert flere tiltak for å håndtere og redusere smittetrykket
som følge av importsmitte fra utlandet. Her nevnes spesielt innføring
av plikt til å teste seg for covid-19 for innreisende til Norge
fra 2. januar 2021. Testen skal gjøres så snart som mulig og senest
ett døgn etter ankomst. Dette tiltaket er hjemlet i smittevernloven
§ 4-3 og er ikke en del av denne saken.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet viser til merknader
i Innst. 142 S (2020–2021), der Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet
fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen snarest komme tilbake til Stortinget med en plan for
innføring av obligatorisk testing for covid-19 ved innreise til
Norge.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser også til at Arbeiderpartiet fremmet
følgende forslag i forbindelse med behandlingen av Innst. 15 S (2020–2021):
«Stortinget ber
regjeringen fremme tiltak for å sikre at smittevernsregler knyttet
til arbeidsinnvandring etterleves.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, påpeker at importsmitte viste seg å bli en av
grunnene til den andre smittebølgen i Norge. Både Helsedirektoratet
og Folkehelseinstituttet advarte regjeringen på forhånd om at risikoen
for importsmitte var «særlig stor». Flertallet viser til at disse partiene
ved flere anledninger denne høsten har advart regjeringen kraftig
mot faren for importsmitte fra land med høyt smittetrykk – uten
at dette ble tatt på alvor.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiets forslag
om innstramminger, blant annet obligatorisk testing ved ankomst
fra røde land, ble blankt avvist av regjeringen gjennom hele høsten.
Også Senterpartiet gikk imot at kommunene skulle få hjemmel til
å teste alle som kommer til kommunen fra røde land.
Disse medlemmer mener at regjeringen
var for sent ute når de først på nyttårsaften åpnet for at alle
som ankommer Norge fra røde land, må teste seg på grensen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti finner det kritikkverdig
at regjeringen fortsatt sier nei til andre viktige tiltak for å
hindre importsmitte, slik som kontroll med reisen fra flyplassen
til karantenestedet, kontroll av karantenested og likt karantenekrav
for alle.
Disse medlemmer viser til
at det er Norges innbyggere som har betalt prisen for importsmitte
gjennom sosial nedstenging og strenge tiltak. Dette har ført til
vedvarende arbeidsledighet og permittering for mange. Samtidig frykter
bedrifter over hele landet konkurser. Situasjonen kunne vært mindre
alvorlig om importsmitte hadde blitt tatt på alvor av regjeringen
fra starten av.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader
i Innst. 142 S (2020–2021) og merker seg at den medisinskfaglige
begrunnelsen nå gir en klarere indikasjon på at obligatorisk testing
på grensen for utlendinger er et hensiktsmessig tiltak for å begrense smittespredning
i Norge. Disse
medlemmer støtter en videreføring av bestemmelsen om at utlendinger som
ankommer Norge fra et område med karanteneplikt som fastsatt i covid-19-forskriften,
ved innreise skal fremvise en attest som viser negativ test for
covid-19, jf. forskrift om innreiserestriksjoner for utlendinger av
hensyn til folkehelsen § 4 a. Disse medlemmer støtter også
endringen som innebærer en hjemmel for at utlendinger som ikke kan
fremlegge slik attest, kan bli bortvist.
Disse medlemmer mener videre
at regjeringen burde ha satt inn effektive tiltak for å hindre importsmitte
før den kraftige økningen i oktober. Tiltakene for å hindre importert
smitte har kommet for sent, vært for uoversiktlige og har manglet
håndheving. Da regjeringen åpnet for reiser mellom Norge og Europa
fra 15. juli 2020, fjernet regjeringen samtidig innreisekarantene for
land og regioner som etter regjeringens definisjoner hadde en tilfredsstillende
smittesituasjon. Disse medlemmer påpeker
at en rekke land og regioner hadde langt høyere smittetall enn Norge
på dette tidspunktet, og at tiltakene førte til økt importsmitte
til Norge.
Disse medlemmer understreker
at kommunene vil kunne få en ekstra økonomisk belastning framover
ved kravene som foreslås i Prop. 61 L (2020–2021), og at denne merkostnaden
må dekkes i sin helhet av staten.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener regjeringen har vært for
sein med å sikre at nødvendige smitteverntiltak ble gjennomført ved
ankomst av utenlandsk arbeidskraft, noe som forårsaket større utbrudd
og smittespredning. Videre har rådene knyttet til testing ved grensen
og verdien av det vært så vekslende at det er vanskelig å forholde
seg til.
Dette medlem støtter de endringene
som er gjort, og som foreslås, og mener regjeringen nå må sikre at
det er kapasitet både til vaksinering og til testing, og melde til
Stortinget straks hvis det oppstår problemer grunnet kapasitet.
Dette medlem viser for øvrig
til merknader i Innst. 142 S (2020–2021).
Komiteen støtter
videre en ny hjemmel for å bortvise utlendinger for alvorlige brudd
på reglene om innreisekarantene i forskrift 27. mars 2020 nr. 470
om smitteverntiltak mv. ved koronautbruddet (covid-19-forskriften)
og viser til at formålet med midlertidig lov om innreiserestriksjoner
for utlendinger av hensyn til folkehelsen er å «begrense retten
til innreise for utlendinger som ellers vil ha lovlig adgang til
innreise etter utlendingsloven, når det er nødvendig for å trygge
folkehelsen ved utbrudd av den allmennfarlige smittsomme sykdommen
covid-19», jf. loven § 1.
Komiteen støtter regjeringens
vurdering av at varigheten av innreiserestriksjonene følgelig må
vurderes fortløpende i tråd med smittesituasjonen, og at dette også
gjelder kravet om negativ covid-19-test for rett til innreise.