3.2 Mer utstrakt bruk av Statsbygg som byggherre
Presidentskapet viser til
at hovedregelen i Reglement for Stortingets bygge- og leiesaker
er at Statsbygg er byggherre for prosjekter over 300 mill. kroner,
se innledningsvis i reglementets punkt 4. Etter en konkret vurdering
kan Stortinget ifølge reglementet også anmode Statsbygg om å påta
seg byggherreansvaret for prosjekter under 300 mill. kroner. Ved
vurderingen skal det legges vekt på prosjektets størrelse, prosjektets
kompleksitet, krav til kompetanse og kapasitet i byggherreorganisasjonen,
herunder fordelen ved å kunne trekke på Statsbyggs faglige ressurser.
Presidentskapet viser til
Innst. 193 S (2018–2019), hvor presidentskapet uttalte at
«det vil være hensiktsmessig
at vedlikehold og mindre byggeprosjekter, som for eksempel ombygging
av en kontoretasje, fremdeles gjennomføres av Stortingets egen organisasjon
for eiendomsforvaltning. Dette vil kunne gjøre det enklere å tilpasse
byggeaktivitetene til øvrig løpende virksomhet i Stortinget. Presidentskapet viser
til at Stortingets direktør vil vurdere hensiktsmessigheten av hvem
som skal opptre som byggherre, konkret i tråd med ovennevnte føringer.»
Presidentskapet er fortsatt
av den oppfatning at Stortingets administrasjon har kapasitet og
kompetanse til å gjennomføre ombygginger og utvikling innenfor normalnivå
for investeringer. Det årlige normalnivået for investeringer på
dette området ligger samlet sett under 100 mill. kroner. De største
enkeltprosjektene i egenregi de senere årene har vært i størrelsesorden
50–60 mill. kroner, for eksempel de ferdigstilte arbeidene på Wessels
plass og ombygging av arealer i Akersgata 21, som nå pågår.
Presidentskapet viser til
at enkelte større prosjekter vil være flerårige prosjekter som i
sum kan medføre kostnader opp mot 300 mill. kroner. Dette vil i
hovedsak dreie seg om ulike vedlikeholds- og utskiftingsprogram
som gjennomføres over lengre tid. Slike prosjekter må, i tråd med
kravene til utredning som Stortinget nå er underlagt, vurderes samlet,
ikke oppstykket. Dette kan eksempelvis gjelde utskifting av ventilasjon
i stortingsbygningen og sikringstiltak. Det må for slike prosjekter
fastsettes en samlet kostnadsramme, med tilhørende plan for årlige
budsjettbehov.
For prosjekter som
i det enkelte år eller samlet utfordrer normalnivået, men ikke overstiger
dagens terskelverdi på 300 mill. kroner, vil vurderingen av prosjektets
størrelse, kompleksitet, krav til kompetanse og kapasitet i byggherreorganisasjonen
i de fleste tilfeller føre til at kapasiteten internt vurderes å
ikke være tilstrekkelig til å ivareta byggherreansvaret slik eiendomsområdet
i dag er bemannet.
Det vil i disse
tilfellene være aktuelt å vurdere innleie av ekstern kompetanse
eller å anmode Statsbygg om å påta seg byggherreansvaret. Når dagens
bemanning av eiendomsområdet allerede forutsetter utstrakt bruk
av ekstern, innleid kompetanse ved planlegging og gjennomføring
av tiltak i bygningsmassen, mener presidentskapet at det er
nærliggende å vurdere om terskelen for å engasjere Statsbygg som
byggherre bør senkes. Dette forsterkes av de vurderinger som fremgår
i evalueringsrapporten om håndtering av byggeprosjekter av en viss
størrelse og kompleksitet.
Presidentskapet viser til
punkt 4.2 i Reglement for Stortingets bygge- og leiesaker, hvor
terskelen for når beslutning om oppstart av forprosjekt samt større endringer
skal legges frem for Stortinget i plenum, er satt til 150 mill.
kroner. Presidentskapet mener dette
også kan være en egnet terskel for når Statsbygg som hovedregel
skal være byggherre for Stortingets byggeprosjekter.
Presidentskapet legger vekt
på at Statsbygg, i motsetning til Stortingets administrasjon, har
mengdetrening i håndtering av byggeprosjekter over dette nivået. Presidentskapet mener
at det under dette nivået må vurderes konkret om Statsbygg skal
benyttes som byggherre, basert på samme kriterier som for prosjekter under
dagens terskel på 300 mill. kroner. Innenfor normalnivå for årlige
investeringer på 100 mill. kroner og for enkeltprosjekter som samlet
(over flere år) er innenfor 150 mill. kroner, har Stortingets administrasjon mengdetrening
i å håndtere prosjektene selv, og vil kunne tilpasse og gjennomføre
vedlikeholds- og mindre byggeaktiviteter til øvrig løpende virksomhet
i Stortinget.
På denne bakgrunn
foreslår presidentskapet at terskelen
for når Statsbygg som hovedregel skal engasjeres som byggherre for
Stortingets byggeprosjekter, reduseres fra 300 til 150 mill. kroner. Presidentskapet foreslår
at punkt 4 endres slik:
«Andre og tredje
avsnitt i punkt 4 i Reglement for Stortingets bygge- og leiesaker
skal lyde:
For prosjekter over 150 mill.
kroner er Statsbygg som hovedregel byggherre. Unntak forutsetter
at Stortinget bestemmer dette ved beslutning om oppstart av forprosjekt.
Etter en konkret
vurdering kan Stortinget også anmode Statsbygg om å påta seg byggherreansvaret
for prosjekter under 150 mill.,
hvor blant annet følgende forhold tillegges vekt:
-
a. Prosjektets størrelse
-
b. Prosjektets kompleksitet
-
c. Krav til kompetanse
og kapasitet i byggherreorganisasjonen, herunder fordelen ved å
kunne trekke på Statsbyggs faglige ressurser.»
Presidentskapet vil
fremheve at med en slik halvering av terskelen for når Statsbygg
som hovedregel skal være byggherre for Stortingets byggeprosjekter,
vil Stortingets administrasjon kunne konsentrere seg om å ivareta
og utvikle kompetanse knyttet til planlegging og gjennomføring av
prosjekter innenfor normalnivået for investeringer. Videre vil Stortingets
administrasjon kunne fokusere på ivaretakelse av bruker- og bestillerrollen
i samarbeidet med Statsbygg i større og mer komplekse prosjekter. Presidentskapet legger
til grunn at kompetanseutviklingstiltak for å styrke administrasjonens
evne til ivaretakelse og utvikling av denne rollen i henhold til
beste praksis prioriteres.
Presidentskapet viser til
at punkt 4 i bygge- og leiereglementet åpner for at presidentskapet
kan gjøre endringer i reglementet, forutsatt at endringene det er snakk
om, ikke gjelder forholdet mellom Stortingets plenum og Stortingets
presidentskap. Presidentskapet mener imidlertid at det er hensiktsmessig
at det nevnte forslaget til endringer behandles av Stortinget i
plenum i forbindelse med behandlingen av evalueringsrapporten, også
i lys av at spørsmål om når Statsbygg skal være byggherre for Stortinget,
er et såpass sentralt tema i reglementet.