1. Bakgrunn

Stortingets byggeprosjekt Prinsens gate 26 mv. omfattet en total ombygging av Prinsens gate 26 (ofte kalt «P26»), bygging av nytt post- og varemottak under Wessels plass/Nedre Vollgate (kalt «PVM») og en ny innkjøringstunnel fra Rådhusgata til post- og varemottaket.

Arbeid med planer for å rehabilitere Prinsens gate 26 startet opp i april 2011. Prosjektet endret fra 2011 til 2013 karakter fra rehabilitering til total ombygging av Prinsens gate 26 og ble utvidet til å omfatte nytt post- og varemottak og ny innkjøringstunnel. Byggearbeidene startet opp sommeren 2014. Siste del av byggeprosjektet var ferdig i september 2019.

Prosjektets sluttkostnad er beregnet til 2,086 mrd. kroner. Det er da ikke trukket fra det beløp som Stortinget mottok fra Multiconsult ASA (prosjekterende) som følge av et forlik 20. juni 2019. Stortinget hadde saksøkt Multiconsult med krav om erstatning for økonomisk tap som følge av prosjekteringsfeil og forsinkelser. Forliket gikk ut på at Multiconsult dels betalte erstatning til Stortinget, og dels ga et prisavslag på sitt honorar i prosjektet. Samlet var beløpet på 55 mill. kroner.

Byggeprosjektets kostnadsramme er økt ved flere anledninger. Opprinnelig total kostnadsramme var 1,137 mrd. kroner (behandlet høsten 2014 i Stortinget). Da siste økning ble gjort våren 2018, ble kostnadsrammen satt til 2,321 mrd. kroner. I forbindelse med den siste kostnadsøkningen gikk både Stortingets president og direktør fra sine stillinger.

Stortinget fattet 20. juni 2017 følgende vedtak relatert til byggeprosjektet:

«Stortinget ber presidentskapet sørge for at det i etterkant av byggeprosjektet lages en evalueringsrapport med læringspunkter Stortinget kan ta med seg inn i senere byggeprosjekter.»

Vedtaket kom i forbindelse med Stortingets behandling av Riksrevisjonens rapport om byggeprosjektet. Riksrevisjonen gjennomførte på grunnlag av et vedtak i Stortinget 20. desember 2016 en revisjon av byggeprosjektet, jf. Riksrevisjonens rapport av 6. juni 2017, som er publisert i Dokument 3:12 (2016–2017).

Stortingets presidentskap oppnevnte 15. juni 2017 en arbeidsgruppe som skulle følge opp Riksrevisjonens rapport og Stortingets behandling av den. Arbeidsgruppens rapport av 17. januar 2018 er publisert i Dokument 18 (2017–2018) og anbefalte endringer i relevant regelverk og retningslinjer osv. for å sikre god og effektiv gjennomføring av Stortingets byggeprosjekter i fremtiden.

Med utgangspunkt i arbeidsgruppens anbefalinger ble det gjort endringer i Stortingets forretningsorden høsten 2018 som tydeliggjorde presidentskapets ansvar for administrasjonen, og direktørens ansvar i forhold til presidentskapet. Arbeidsgruppens rapport førte videre til at Stortinget 26. mars 2019 vedtok et reglement for sine bygge- og leiesaker, og at Statsbygg i fremtiden skal være byggherre for Stortinget ved større byggeprosjekter.

Arbeidsgruppens rapport og oppfølgningen av den oppfyller delvis formålet med en evaluering som besluttet av Stortinget. Det ble også gjort en rekke tilpasninger i byggeprosjektet og styringen av det som følge av Riksrevisjonens rapport.

Som en videre oppfølgning av Stortingets vedtak gjennomførte KPMG en ekstern evaluering av byggeprosjektet første halvår 2020. KPMGs evalueringsrapport forelå 2. juli 2020 og er publisert i Dokument 18 (2020–2021).

Siden evalueringen skjer som en oppfølgning av et vedtak i Stortinget, legger Stortingets presidentskap rapporten frem for Stortinget, med informasjon om hvordan rapporten er tenkt fulgt opp av Stortingets presidentskap og administrasjon. Det legges i innstillingen også frem forslag til endringer i Stortingets reglement for bygge- og leiesaker.